Bootproblem (Troligen Minne/Cpu/Bios relaterat)

Permalänk
Proffsmoddare

Har inte orkat skicka tillbaka allt än. Ska ta mig i kragen och göra det den här veckan har jag tänkt.

@Superboss
Skönt att du hittade felet. Det värsta som finns är att inte veta vad felet är. ush hatar det.

Verkar som om att nästan alla har fel på moderkortet. Ingen som har fel på både moderkort och minne?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag blir så ledsen att jag ska behöva bli så glad över att så många andra verkar sitta på pottan precis som jag.

Har haft exakt samma fel, ingen bild på denna datorkonfiguration:

Mobo: Asus p5e3 deluxe DDR3, X38
CPU: Intel Q6600
RAM: Corsair XMS3 PC3-10666, 2x1GB
Graffe: Asus 8800GTS EN512MB
HDD: Samsung Spinpoint SATA 500GB
DVDRW: Samsung SH-nånting
Nätagg: Corsair TX650W

Löste det temporärt genom att rensa CMOS -inte en gång- varje gång jag startar datorn efter att jag helt stängt av den helt, ibland uppstår problemet även vid omstart. Det bara MÅSTE ju vara antingen moderkortet eller RAM-minnena..? Fläktarna är ju på och inget POST-beep kommer att felsöka på heller...

Läste någonstans att om man kom in i bios skulle man kunna ändra timingen på RAM-minnena för att moderkortet kunde ha ställt lite för snäva krav på dem i default-läge och att det var det som stäldle till det med att den inte kom vidare, men det låter ju helt uppåt väggarna, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landelusen
Läste någonstans att om man kom in i bios skulle man kunna ändra timingen på RAM-minnena för att moderkortet kunde ha ställt lite för snäva krav på dem i default-läge och att det var det som stäldle till det med att den inte kom vidare, men det låter ju helt uppåt väggarna, eller?

Låter normalt att det händer om man köper bättre grejer. Om det är Corsair så står det direkt på minnena hur det ska vara inställt (Har inte samma men det står på mina). Annars kan du ta dig en titt på Corsair hemsida också för flera råd.

Sedan vet jag inte vad moderkorts tillverkaren säger för det du har.

Permalänk
Medlem

Jag skickade tillbaka mitt moderkort och dom felsökte det. Fick ett mail där dom skriver jag har tagit sönder processorsockeln på nåt sätt och går inte ut på garantin. Så nu vet ni mitt fel iaf, ska ta kontakt med gigabyte och fråga om man kan få ett nytt ändå eller något.

Hoppas ni fixar era fel!

Permalänk
Medlem

Drar mig så sjukt mkt för att returanmäla asså..Skickar jag nu immorn så kan jag räkna med att få det i slutet av nästa vecka på db liksom som tidigast..Känns ju skojj

Permalänk
Medlem

Jag tror att allt har att göra med BIOS på ett eller annat sätt.. frågan är bara VARFÖR måste jag rensa CMOS vid varje uppstart..?

Permalänk
Medlem

Tjaba, har också haft ett stort problem med stationära datorn som uppkom i fredags.

Jag satt och slö surfade lite runt klockan 5 då plötsligt skärmen säger puff i och blir snart i någon kort sekund, blev lite smått chockad men brydde mig inte så värst mycket.

Lite senare börjar detta upprepa sig med korta intervaller och plötsligt blir säger skärmen: Going to Sleep.

jag försöker boota om, men skärmen fortsätter att säga: Going to sleep.

testar med lite olika skärmar och kablar men har fortfarande samma problem,
kollade lite på grafik kortet, det snurrar fortfarande och lyser grönt så det verkar inte vara något problem där, tangent bord och andra saker kopplade till mitt moderkort funkar med verkar det som så jag kan inte hitta problemet.

HJÄLP

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket operativsystem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fråga: Moderkortet jag kör med är Asus p5e3 deluxe DDR3, X38.. jag har satt i "den stora" strömkontakten på kortet som sitter lodrätt, "uppe till vänster" på kortet finns det plats för en 4-pins kontakt men där finns också en "svart sak" som sitter för 4 st pins till... om jag tar bort den "svarta pluppen" och sätter i ström där också skulle det då göra någon skillnad?

(Ursäkta avsaknaden av fackliga termer..)

Permalänk

Nytt moderkort är på väg! Rapporterar hur det funkar i helgen.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Har inte orkat skicka tillbaka allt än. Ska ta mig i kragen och göra det den här veckan har jag tänkt.

@Superboss
Skönt att du hittade felet. Det värsta som finns är att inte veta vad felet är. ush hatar det.

Verkar som om att nästan alla har fel på moderkortet. Ingen som har fel på både moderkort och minne?

Nu har jag inte läst hela posten, men jag kan säga att jag hade en sändning där där jag hade fel på båda minnesmodulerna samt moderkortet. Ganska frustrerande att felsöka det. Men det gäller helt andra komponenter är din konfiguration.

Ska ta o rasta hunden så ska jag läsa alla inlägg..

Sås, jo, nu har jag öget ignom hela tråden och ser att det har löst sig för dig. Grattis!

Jag kommer nog aldrig mer att undra hur många saker som kan sluta fungera i en dator.. hela historien finns att läga här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Gick till alina systems, ett litet företag i norrköping. ( kanske finns över hela sverige? )

Så fort dom öppnade min burk framför ögonen på mig insåg jag direkt vad felet var, smart som jag var uttropade jag: SVULLNA KONDENSATORER! ( vet inte om det är så man säger, dock är det vad jag har lärt mig )

Det hela blir lite pinsamt, lämnar in datorn på felsökning av varenda pryl i datorn, där rök 375 spänn.

Väntar glatt på fredagen då burken kommer hem igen, och det lär väll bli med några nya delar också

Permalänk

Fick mitt nya moderkort idag och tro det eller ej men nu funkar skiten!! woohoo!! Synd att man har tenta imorgon så att man inte får pilla *snyft*

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Skickade iväg moderkortet på reklamation... nu återstår bara att se om det är moderkortet eller mig det är fel på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landelusen
Fråga: Moderkortet jag kör med är Asus p5e3 deluxe DDR3, X38.. jag har satt i "den stora" strömkontakten på kortet som sitter lodrätt, "uppe till vänster" på kortet finns det plats för en 4-pins kontakt men där finns också en "svart sak" som sitter för 4 st pins till... om jag tar bort den "svarta pluppen" och sätter i ström där också skulle det då göra någon skillnad?

(Ursäkta avsaknaden av fackliga termer..)

Om jag inte förstått fel nu så har du bara bara kopplat 20 pins strömsladden från psu till moderkort?! den fyra pins är för processorn =/ fast det borde inte boota utan så jag fattade nog inte vad du frågade :/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har samma skit som alla andra här också, så surt att ha 2 gb ram bara liggandes... Känns som att en gemensam nämnare för oss här i tråden är att vi alla har Corsair minnen?

Permalänk
Medlem

vet inte om jag redan har skrivit det, men för ett tag sen när jag skulle kasta in minnerna igen bara för att se ifall dem verkligen var kassa så funkade det :S Har kört 4stickor nu ett jävla bra tag, utan några problem

Permalänk
Medlem

Min dator startar inte alltid upp heller fläktarna går igong men inte mer.. trycker på reset så hoppar den igong. Är någe overcklock safty i bios som hindrar datorn från att starta upp.. Men räcker med att trycka på reset i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem, datorn startar, fläktarna går igång, men jag får inget på skärmen, inget beep osv.
Grafikkortet går igång och det ser ut som om det maxxar men inga beep. Jag har testat med att dra ut alla ram stickor jag får inte beep då heller och jag har en speaker så då borde det väl låta. Har testat kopplat bort grafikkortet från elkontakten för att se om speakern funkar och då tjuter det riktigt högt. Har bytt moderkort en gång och samma problem. Vad kan det vara för problem, har processorn rykt? Eller kan det vara något annat?

Permalänk
Medlem

Fixat..

(Då jag inte är någon forumhaj ber jag om ursäkt, borde skrivit detta för ett par månader sedan) Moderkortet var förstås boven, utbytt är utbytt och kommer aldrig mer igen

det tråkiga är att det händer oftare och oftare när jag bygger datorer att ASUS-mobosarna krånglar och är defekta, mycket mer nu än tidigare upplever jag. Någon som kan bekräfta att deras kvalité sjunkit?