tips på router som klarar 100/100 till 3 datorer?

Permalänk
Medlem

tips på router som klarar 100/100 till 3 datorer?

har skaffat 100/100 bredband och har tre datorer i hushållet som jag vill använda internet på.

hade en hubb innan men den klarar bara av att ge ut 10/10 till varje dator.
Behöver därför en router nu som är billig men bra och klarar av att dela ut hela bandbredden till varje dator (ibland har jag dessutom bara 2 datorer inkopplade så då vill man ju ha 50/50 per dator).

Har ni några bra tips?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

oj sorry.

har dock en update: vill ej ha switch, enbart en raouter som INTE är trådlös och som klarar runt 100 mbit/s i throughput.

nån från dlink kanske?

Permalänk
Medlem

dir-655

Det finns inga bra utan trådlöst.

Alternativt dir-635, då missar du gigabit på nätverksportarna.

Duger inte de får du köra med en dator router, tips pfsense som mjukvara.

Permalänk
Medlem

dir-325 fungerar utmärkt för en polare som har 100/100 Mbit internet hemma. Han kör både trådlöst och kabel.

Permalänk
Medlem

rcman det beror otroligt mycket på vad du använder Internet till. Alla lite dyrare kommersiella hemma routrar idag klarar 100Mbit eller mer WAN så länge man inte använder multitråd applikationer. Dock om du använder multitråd applikationer finns det nog ingen router du vill köpa som klarar 100/100.

Och då är det bästa valet egentligen en switch(vilket du utav outgrundlig anledning inte vill använda) och det näst bästa valet är att bygga en egen router av en gammal dator.

Multitråd - Nej - Köp en bra Gbit router.
Multitråd - Ja - Köp en Switch eller bygg en egen router.

Permalänk
Medlem

Skäms att ni snackar om d-link routrar.. skrämmande.
billigaste är att använda en dator som router och sedan en basic gbit switch för 500spänn.

lite dyrare altenativet är att köpa en multilayer switch från hp.

å vill man vara riktigt seriös så köper man en multilayer switch från cisco

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
Skäms att ni snackar om d-link routrar.. skrämmande.
billigaste är att använda en dator som router och sedan en basic gbit switch för 500spänn.

lite dyrare altenativet är att köpa en multilayer switch från hp.

å vill man vara riktigt seriös så köper man en multilayer switch från cisco

Jo, för det behöver ju en hemanvändare... (d.v.s. L3-switchar...)

"Billigaste är att använda en dator som router", haha, jag skrattar så att jag kissar på mig... Räkna på effektskillnaden på en dator och en billig NAT-box så kommer du se att en dator blir mångfalt dyrare ganska snabbt (och det förutsätter ju såklart att man har en gammal dator som är kraftfull nog ståendes).

OnT:

Men nej, inte många Routrar/Nat-boxar för hemmabruk klarar 100/100 vid trafik som använder flera sessioner...
Om du har använt en hubb nu så varför inte använda en switch?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

anledningen till att jag inte kan använda switch är att jag bara får 2 dynamiska ipadresser från min isp. de har tyvärr inte uppgraderat nätet nog ännu

vad menas med multitråd applikationer?

funderar på att dra till med D-Link dir-655. enda kruxet är att den har en enda wan-port, vad innebär det? att abra en dator kan ansluat trådlöst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rcman
anledningen till att jag inte kan använda switch är att jag bara får 2 dynamiska ipadresser från min isp. de har tyvärr inte uppgraderat nätet nog ännu

vad menas med multitråd applikationer?

funderar på att dra till med D-Link dir-655. enda kruxet är att den har en enda wan-port, vad innebär det? att abra en dator kan ansluat trådlöst?

Multitråd = t.ex. bittorrent, d.v.s. program som använder flera sessioner samtidigt

WAN-port = Internet-port, d.v.s. att den har en port för din internetuppkoppling. Sen har den 4st portar för kabelanslutna datorer och du kan sen ansluta trådlöst med X antal datorer till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I Wan porten kopplar du in sladden som går från ditt bredbandsuttag in i routern. Du behöver bara en

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem

En lösning eftersom du bara har 2 IP adresser men endå skulle vilja använda multitåd applikationer kan ju vara att använda en switch och en router. Så att iaf en dator kommer direkt ut på nätet.

Permalänk

Ungefär 50:- får man nog räkna med per månad för en hemmabygd router.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Ungefär 50:- får man nog räkna med per månad för en hemmabygd router.

Jo, mindre om man tar någon soekris-liknande lösning, men då är man ju tillbaka på att man får köpa saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Jo, för det behöver ju en hemanvändare... (d.v.s. L3-switchar...)

"Billigaste är att använda en dator som router", haha, jag skrattar så att jag kissar på mig... Räkna på effektskillnaden på en dator och en billig NAT-box så kommer du se att en dator blir mångfalt dyrare ganska snabbt (och det förutsätter ju såklart att man har en gammal dator som är kraftfull nog ståendes).

Klart man alltid har en gammal skit dator hemma.. ett extra nätverkskort så var de klart.. strömförbrukning bryr man sig la inte om vet inte vad du lever i för värld men ett extra nätverks kort kostar 200 spänn.
en cisco multilayer switch eller router som klarar 100/100 börjar på 5000spänn begangnad med andra ord kan du ha igång en dator bra länge innan du kommer upp i en elräkning på 5000spänn för en gammal p3-p4 liknade

Detta är ett geek forum.. finns la ingan vanliga hemma användare här

nä men du har rätt köper man billigare router för en 500-1000 spänn så är ju de vackert om man hittar någon som man tycker duger.

Om jag skall vara helt seriös om du verkligen vill ha ut den hastigheten så skulle jag köra 2 nic i en burk som sedan delar ut internet till de andra via en switch.
då kommer du inte bli drabbad av att de blir förlust av bandbredd på första datorn.. å andra sidan måste denna då alltid vara igång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eD@RCP
Klart man alltid har en gammal skit dator hemma.. ett extra nätverkskort så var de klart..

Det är väl inte klart, jag är nog en rätt stor datornörd och jag har för tillfället inte en enda avlagd dator som skulle kunna fungera som router på en 100/100 uppkoppling

Du vet, sambos och sånt ställer till det med att spara undan massa skräp "som kan vara bra att ha"

Själv kör jag en Netgear FVX538 som utan problem pyttsar ut fullt på min 100/10 lina. tror den har en 533MHz IXP4xx-processor och 64MB RAM så den har ju inga problem att trycka ur sig rejält med data iallafall...
Nu kostar den förvisso närmare 3000kr, men ändå

TS är nog definitivt ingen "hard core"-datornörd som skulle kräva en Cisco för att vara nöjd, eller ens min FVX538... Så visst finns det normala datoranvändare här på Sweclockers (många är ju ändå Gamers och inte rena datornördar).

Men som folk sagt DIR-655 är snabb, riktigt snabb, för den prisklass den ligger i...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sätt en övre gräns på vad du är villig att betala för en router(/ström till en ev. extra dator) så kan vi försöka hitta det bästa för just din budget!

Permalänk
Medlem

Suck vad mycket skit man får läsa på detta forum ibland, D-Link Dir655 fungerar kanon för 100/100Mbit, även när man kör torrents osv. Har själv kommit upp i 11MB/s download samtidigt som jag uploadat i 8MB/s via torrents.

Permalänk
Medlem

HMB det är inte så enkelt, "det funkar för mig". Problemet är att varje anslutning ett multiapplikations program gör skapar mer jobb för processorn i routern. Du kan inte säga jag får 11MB/s ner och 8MB/s upp samtidigt och säga att det är en bra router som alltid kommer upp i de hastigheterna. Du kanske laddar ner i 11MB/s från en person och laddar upp i 8MB/s till samma person och har då bara 2 anslutningar vilket kräver väldigt lite på routern. Medans man med multitråds applikationer kan komma upp i flera hundra eller fler anslutningar och då är det inte lika "roligt" att sitta på en D-link Dir655 specielt inte när den börjar bli lite gammal och sliten.

Samtidigt som det du säkerligen menade med ditt inlägg var att så länge man inte är väldigt kräsen så lär man vara nöjd med den hastigheten man får med dagens routrar för hemmabruk.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Men som folk sagt DIR-655 är snabb, riktigt snabb, för den prisklass den ligger i...

...om man står ut med att den bootar om av sig självt 1 till 2 ggr i timmen med lite last pålagd som t.ex. ett par hundra samtidiga anslutningar - som man lätt får om man tankar fett. Googlar man lite inser man att det inte är ett isolerat problem. Jag lämnade tillbaks mitt DIR-655 efter att först ha fått det utbytt mot ett nytt, samma problem - omstart på omstart med last pålagd. Kör numera IpCop på en p3 500 och en extern AP på "blå" för "bekantskapskretsen", stabil som berget. Får 98/98 på en 100/100-lina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endors
HMB det är inte så enkelt, "det funkar för mig". Problemet är att varje anslutning ett multiapplikations program gör skapar mer jobb för processorn i routern. Du kan inte säga jag får 11MB/s ner och 8MB/s upp samtidigt och säga att det är en bra router som alltid kommer upp i de hastigheterna. Du kanske laddar ner i 11MB/s från en person och laddar upp i 8MB/s till samma person och har då bara 2 anslutningar vilket kräver väldigt lite på routern. Medans man med multitråds applikationer kan komma upp i flera hundra eller fler anslutningar och då är det inte lika "roligt" att sitta på en D-link Dir655 specielt inte när den börjar bli lite gammal och sliten.

Samtidigt som det du säkerligen menade med ditt inlägg var att så länge man inte är väldigt kräsen så lär man vara nöjd med den hastigheten man får med dagens routrar för hemmabruk.

Har du läst vad jag skrev? Jag skrev torrents, med torrents menar jag flera anslutningar. Det jag skrev ovan (11MB/s download+8MB/s upload) var med flera hundra anslutningar, routern klarade av det utan problem.

hasenfrasen: Antar att du fick ett måndagsexemplar, min har aldrig startat om sig, trots flera hundra samtida anslutningar.

Permalänk
Medlem

Alltså vi måste reda ut vad det är som kräver. Det är QOS som kräver massor med CPU, inte routning och NAT.
Testade själv på en p2 400mhz mot en 100 lina (stadsnät) med hjälp av iptables och lyckades max nå 10% av cpun. (kan varit ssh som krävde lite när jag uppdaterade).
Har också testat installerat pfsense på samma burk, mins inte om jag hade QOS aktiverat eller inte men tror det. Jag ställde in max 200 anlutningar i utorrent och försökte maxa min 10/10 lina så gott som gick. Det var stabilt ett litet tag men efter kanske 10min hörde jag hur routern pep till som vid boot och själva routerfunktionen startades om.
Gissar att antalet stacks hade nåt max. http://www.pfsense.org/screenshots/ State table size och det var på samma en 550mhz burk.
Ser nu att sidan har uppdaterats, ska testa dra hem senaste versionen och se hur det går.

Btw ska QOS göra att man ej kan få ut max på ex på www.tptest.se trots att man utan det aktiverat får ut max via webläsaren. Med QOS får jag ut max med flera anslutningar.

EDIT: Kan tillägas att jag körde 1.2 och någon RC vilket kan betyda att det kanske bara var nån bugg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Sätt en övre gräns på vad du är villig att betala för en router(/ström till en ev. extra dator) så kan vi försöka hitta det bästa för just din budget!

får kosta upp till 1500-2000 i värsta fall antar jag.

det jag vill ha är egnetligen inte mycket:

* vill att datorerna dels ska få egna ip-adresser (kul å sitta på 2-3 datorer med samma ip varpå nån av datorerna bannas nånstans; alla blir ju bannade).

* Vill dels att det blir en hög throughput (speciellt på downloadsidan)

Permalänk
Medlem

Hur många ipn får du av din leverantör ? Om du använder en bredbandsdelare(aka hemmarouter) så sitter ni alla bakom samma ip.

Vill du ha egna ip till alla datorer ska du ha en switch, men då krävs det självklart att du har dessa ipn tillgängliga från din isp!

Har du kört med en hubb så har du tillräckligt många ipn för att klara dig utan router. En switch som enkelt hantera dina datamängder kan du få klart billigare än en pålitlig router. Så varför du skriver att du vill ha en router, och inte en switch förstår jag inte riktigt. Med tanke på vad du skriver nu i ditt senaste inlägg vill du inte ha en router!

Permalänk
Medlem

tojt om du hade läst lite längre upp i tråden skriver han att han bara får 2 ip och har 3 datorer och en router blir ett krav.

Permalänk
Medlem

hubben jag har just nu har tyvärr endast max 40 mbps i throughput vilket är relativt uselt...och max 10 mbit/s ut till vardera dator.

att få olika ip-adresser på två av de tre datorerna känns som ett måste.

Permalänk
Medlem

Då får du skaffa dig en switch och en bredbandsdelare
Switch in i väggen sedan routern via den. En dator ansluten till switchen och de andra två till routern!

Blanda inte ihop en switch och en hubb, det är så vilt skilda prestandaskillnader mellan dem att det inte går att jämföra. Visst har man bara 2 datorer och en 100Mbit hubb märken man kanske ingen enorm skillnad men så fort det blir fler datorer så kommer det minska drastiskt!

Permalänk
Medlem

Om du vill att dina datorer skall få olika externa IP-adresser räcker det som tojt säger - att skaffa sig en switch. Då behövs det inga 2000:-

Detta kräver dock att du säkrar upp datorerna med brandväggar.

Permalänk
Medlem

finns det nån switch som är billig med hög throughput då? vill ju inte betala 1000 för vardera grej liksom. känns lite hårt

Permalänk
Medlem

En switch finns billigt som klarar hantera det du behöver av den. Det är billiga routers som kan vara svårare att hitta stabila varianter på. Så lägg det mesta på routern!

Ingen aning om småswitchar men många här kan säkert tipsa om någon passande, men vilken gigabitswtich som helst kommer klara av att maxa din 100Mbit lina på tre anslutna enheter!

Ex
http://www.dustinhome.se/pd_5010098123.aspx