Hur kör man en .wav i en exe-fil?

Permalänk
Medlem

Hur kör man en .wav i en exe-fil?

For starters.. jag är totaln00b när det kommer till sånt här så all smutskastning gällande min inkompetens inom området undanbedes skarpt såvida humor inte är inblandad.

Till problemet:

Jag vill kunna ha en liten trevlig .exe-fil som endast ska köra en loopad .wav-fil och inget mera. Syftet med detta är att den ska fungera som ett varningsljud i Speedfan när det hettar till. Det går visserligen få Speedfan till att starta winamp eller annan mediaspelare för att göra detta, men jag tänkte att en pytteliten .exe-fil skulle kunna starta mycket snabbare.

Funderat på möjligheten att ställa om så windows original ljudinspelaren skulle kunna användas men då blir det bara krångligt.

Några tips och ideér?

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

1. Dumpa tankarna om en exe-fil och gör nåt fint i ruby istället. Bör inte ta mer än 10 minuter att lära sig det man behöver - speciellt eftersom det finns en gem för det (win32-sound) med dokumentation.

2. Ladda ner en kompilator som har WIN32-API och kör någon random ljudfunktion, SoundPlayer-klassen fungerar nog bra.

3. Gör något liknande 2 men i C#/JAVA/Någotannat.

Rekommenderar att du kör på alternativ 1 om du bara vill få det gjort.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör såhär istället
http://www.google.se/search?q=windows+command+line+play+wav&i...

Kör inte windows längre så jag vet inte vilken lösning som är bäst, men det är ju överlägset lättast att bara köra ett program och säga till det vilken fil det ska spela upp. Nåt i stil med "play C:\...\alert.wav" istället för att skriva ihop ett program till det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Gjorde något lite snabbt. Den loopar inte, men det kan du säkert fixa med en BAT-fil eller något.

#include <stdio.h> #include <windows.h> #include <mmsystem.h> int main(int argc, char** argv) { if(argc < 2){ printf("Usage: PlaySound [FILE]\n"); return 1; } PlaySound(argv[1], NULL, SND_FILENAME | SND_SYNC | SND_LOOP); return 0; }

Kompilerad version: PlaySound. (döp om till .rar och öppna)
Edit: Om någon av någon anledning vill kompilera själv, glöm inte att länka med winmm.