Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Hej,
Efter att ha stängt av portarna och låst PCIe, samt hittat lämpliga inställningar för FSB och minnen, kan man sedan låsa upp ovanstående och sätta på auto utan problem eller ska man behålla värdena låsta/stängda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rogern
Hej,
Efter att ha stängt av portarna och låst PCIe, samt hittat lämpliga inställningar för FSB och minnen, kan man sedan låsa upp ovanstående och sätta på auto utan problem eller ska man behålla värdena låsta/stängda?

Jag vet iaf att man ska ha låst PCIe och PCI(om det inte redan är låst). För om du har för hög frekvens för PCI(e) så kan du skada t.ex. hårddiskarna.
Men jag undrar om dom andra sakerna!

Permalänk
Medlem

tack så mycket, intressant läsning och nu är det bara för mig att köpa min nya dator och börja klocka! ;D

Permalänk
Medlem

Ett av de bästa jag läst....bara o börja klocka...:P

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Clockrent, eller vad säger man

Välskrivet o bra så att en rookie som jag nästan hänger med, det e matten som e det luriga för min del. Hur som helst så var det två saker jag inte rikigt hängde med på:

"Personligen kör jag 1.35V på min processor och jag känner mig säker nog att använda 1.4V under dagligt bruk."

Ok men vad är VID då? Är det 1.35 eller vad utgår ni ifrån?

I mitt fall så hittade jag min processors högsta stabila arbetsfrekvens på 4.21GHz.

Tar jag exempelvis och drar ner Systembussen till 500 MHz så får vi 8x500 = 4.0 GHz.

Samma sak här, vad utgår ni ifrån? Ni skriver om Core 2 duo 3.0 GHz men är det den ni kör framgår inte riktigt.

MVH

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oh Qrap
Välskrivet o bra så att en rookie som jag nästan hänger med, det e matten som e det luriga för min del. Hur som helst så var det två saker jag inte rikigt hängde med på:

"Personligen kör jag 1.35V på min processor och jag känner mig säker nog att använda 1.4V under dagligt bruk."

Inte säker, men kanske "Personligen kör jag 1.35V på min processor, men jag känner mig säker nog att använda 1.4v under dagligt bruk."

Så länge du kör luft ska du inte oroa dig om hur hög vcore CPUn pallar under längre tid, fokusera mer på värmen.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka för guiden helt suvverän Snyggt jobbat!

Har nu klockat min q6600 till 3300 med 1.325 i volt på prollen.

blev en helt otrolig skillnad! tack enängång!

Visa signatur

Antec p182|Asus p5k se|Q6600@3000|OCZ DDR2 REAPER 4gb(1066)|8800GTS 512

Permalänk
Medlem

Detta måste vara den mest pedagogiska guide jag någonsin läst!. Du har rett ut många, många frågetecken för mig!

Stort tack och STOR tumme upp till dig för nåt så här helt UNDERBART!

Permalänk
Medlem

Tack!
Aldrig vågat mig på det här med clockning för att jag
inte visste hur jag skulle gå till väga, men nu får vi se;D

Permalänk

Väldigt bra guide måste jag säga. Men jag undrar över vad "Rated FSB" står för i cpu-z? Samt hur den påverkar systemet?

Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

Den första länken funkar inte

Permalänk
Medlem

Re: (Guide) Överklockning och vad som händer

Nu när vi fastställt både minnenas högsta stabila arbetsfrekvens, samt processorns högsta stabila arbetsfrekvens är det dags att analysera och kombinera båda resultaten. I mitt fall så hittade jag min processors högsta stabila arbetsfrekvens på 4.21GHz. Då körde jag med 9x468 FSB (9x multipel och systembussen på 468MHz). Mina minnen fick jag upp i 1050 MHz. Jag använde mig då av en multipel på 7x och en FSB på 525 MHz. Processorn får då arbeta i 3675 MHz.

Tjenare, Tack för en bra guide,
Sitter O väntar på O köpa en q9450, med antingen 1066 DDR2 ram eller 800Mhz, O ska försöka mig på o klocka denna sedan.
Men jag blir osäker på vad det är du gör i stycket ovanför.
Man låser så mycket man kan, och ser sedan vad man kan klocka upp processorn i, sedan ska man sänka sig lägre än det för att inte påfresta processorn.
Därefter gör man samma sak med minnena, det jag inte förstår är hur man ska få fram en bra balans?

Hur får du fram detta?
"använde mig då av en multipel på 7x och en FSB på 525 MHz. Processorn får då arbeta i 3675 MHz."

Om det är ett q9450 jag vill klocka bör jag då köpa 4 Gb 1066 Mhz istället för 8Gb 800Mhz? (jag kör win vista 64 bit).

Jag ursäktar om denna fråga redan ställts, hittade den inte i tråden
Tack på förhand

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Jävla nice skrivit

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

ok...

mycket fin läsning tack för den ... =P

Amd 6400+ 4gig ram 850watt ocz 2st xfx 8800gtx med mera

Permalänk

jag fastande på ,Är du osäker på vart du hittar inställningarna, kolla moderkortsmanualen, samt minneskapitlet högre upp. har ej lådan ;/

Permalänk
Medlem

Jag vill bara passa på att säga ett stort tack till alla som har haft nytta av den och skrivigt det i tråden. Det värmer hjärtat då jag faktiskt satt och slet mitt hår med denna

Angående ett par oupredda saker som folk undrat mycket över (ska nog skriva om det stycket nån dag) när det gäller att hitta en "balans" mellan max CPU och max minne.

Låt oss säga ett scenario där vi har en E6850 som i guidens exempel.

Vi testar först minnen för att se hur mycket dom klarar som mest. Detta gör vi gneom att sänka multipeln 2-3 steg (beroende på vilken multipel just din processor använder sig av) och sedan öka FSB för att därmed öka minnesfrekvensen. När man hittat snabbaste frekvensen minnet arbetar stabilt i återgår man till originalkonfiguration, dvs hoppa tillbaka till original multipel. Därefter ser man till att man låter minnena arbeta med så låg frekvens som möjligt och så "lösa" (läs höga) timings som möjligt och därefter öka FSBn tills processorn säger stopp.

Säg nu att vi tog reda på att minnet klarade 1050 MHz stabilt som högst och att processorn klarade 4.1GHz som högst. Hur ska vi då lyckas hitta denna balansen? Jo, detta är enkel matematik.

VI vet hur mycket minnet klarar, vi vet också hur mycket processorn klarar. Om vi då tar och sänker multipeln från 9 i detta fallet till 8 och sätter FSB på 500 MHz och sedan sätter Minnesration på 2.0 så hamnar processorn på 8x500 = 4000MHz. Minnet i sin tur hamnar på 500x2 = 1000 MHz.

Ett annat sätt är att hålla multipeln kvar på 9x och öka fsb till 450MHz. Processorn hamnar på fortfarande på 4GHz (9x450 = 4050) men minnet arbetar i lite lägre frekvens (450x2 = 900 MHz).

Fördelen med första scenariot är att man kommer få något (dock kanske inte märkbart) högre prestanda, dock belastas MCH mycket mer och leder till lite mer värmeutveckling. Givetvis kräver detta mer av minnena också och kräver att man har rätt så bra minnesmoduler (läs oftast lite dyrare).

Fördelen med andra scenariot är det motsatta. Man har lite mindre värmeutveckling p.g.a mindre belastad MCH, samt kräver det lite mindre av minnesmodulerna. Dock lite lägre (fortfarande knappt märkbart) lägre prestanda.

Enda scenariot jag kommer på på rak arm man skulel märka en halvt markant skillnat i prestanda mellan dom två scenariona är SuperPi..

Hoppas detta klargör något. I Värsta fall skapar det mer frågor. men fråga gärna på så ska jag (samt andra kunniga här på förumet) försöka svara så gott det går.

Det ser dessvärre ut som det kan dröja lite med en uppdatering av guiden då det är fasligt mycket på jobbet vilket innebär att man är helt slut på kvällen. Hoppas på att få till ett par tillägskapitel, samt renskriva ytterliggare på ett par kapitel, dvs bland annat just minnen och minnesratios då det är där de flesta frågorna verkar komma. Kommer även klargöra lite mer om FSB, lite mer exakt vad "grundfrekvensen" är och hur systembussarna, samt andra bussar faktiskt använder sig av den.

Det var allt för denna gång. På återseende om ett tag när jag tittar in i tråden nästa gång

EDIT: Mattekunskaperna suger för tillfället.

EDIT2: Fler svar

Citat:

VID varieras från processor till processor. Det är grundspänningen (default VCore om du så önskar) som fastställs i fabrik. En processor kan ha VID på 1.35 medans en annan kan ha VID på 1.325. Man får utgå från sin egen processor helt enkelt. VID brukar stå i BIOS

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Hej

jag läste denna guide men jag har ju AMD så då undrar jag om det är stor skillnad mellan clocknings-metoderna?

Permalänk
Medlem

Metodologin är densamma, dvs försök hitta högsta stabila frekvens för varje enskild komponent innan man börjar försöka hitta en rba balans mellan dem, samt gå i små steg och inte klocka upp 1GHz från början.

Sen börjar det skilja sig iom att AMD har ju tagit bort FSB och ersatt den med hyper transport. Det du får tänka på är att du måste räkna ut hur snabbt du kör minnena, samt att du inte överklockar HT bussen för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dåligt dåligt

Har en E6750 stock som inte klarade mer än 4-5minuter av orthos.. Detta är ju inte alls bra.. Jag har ett Antec P182.. CPUn låg på 62c med orthos uppe..

Detta resulterar till att jag måste köp en ny kylare..

Vilken processorkylare skulle ni rekommendera?

Budgeten ligger på 500kr... Man kanske ska köpa 120 Extreme och sen köpa en fläkt när man har pengar? Eller kanske köpa en ZEROTherm Nirvana? Skaj u finnas någon billig sak som slog 120 Extreme.. Minns inte vad den hette, typ Xigiol eller något

Vad skulle ni köpt? Ge tips

/Mvh Klos

P.s Hade fläktarna på high..

Permalänk

HT=HyperThreading?

Sen undrar jag en annan sak, jag läste denna guide och det står att när man kör 1:1 respektive 2.0 så är väl motsvarigheten på AMD CPU/9?

För jag kör just nu 15*210=3150MHz, så minnena borde ju i detta läge ligga på 420 MHz(med CPU/9)?

Angående kylaren Kloz_ så har jag köpt Infinity tempsen överstiger inte 45 grade i LOAD och i IDLE är det 30 grader, jag har ju inte testat klocka på riktigt än men det ser lovande ut

Permalänk
Medlem

QuadSpider:

HT = Hypertransport

Man kan nästan säga att det är AMDs motsvarighet till FSB även om det inte stämmer riktigt då hypertransport är en Point to Point buss.

När det gäller minnesdivider så ska jag ärkänna att jag är inte så påläst på det som jag var förut när jag klockade AMD. Det jag kommer ihåg är att den delas med CPUns klockfrekvens.

Så utan att undersöka vidare ser det ut som du räknat rätt, men som jag tidigare nämnd, denna guide är först och främst för intelsystem. Jag skulle råda dig att kolla via Google hur du lättast räknar ut minneshastighet / dividers med AMD-baserade system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grymt bra skrivet! Hjälpte mig när jag inte kunde klocka, och hundratals annat folk. Inte bara här på Sweclockers, ser många forum där någon undrar hur man överklockar och de skriver "Läs överklockningsguiden hos Sweclockers".

Men, är det inte smartare att köra 9x450 och köra minnena i lägre frekvens, men istället ha bättre timings på minnena? Sett ett test där de FSB-klockar, och det blev ingen skillnad i programprestanda. Istället märker man skillnad på(läs senaste DDR2 recensionen här på SweC) på t.ex. 4-4-4-12 och 5-5-5-15.

Är Prime95 bra nog för att testa minennas stabilitet? Kör nämligen OCz SLI ed. 800mhz 5-4-4-15 @ 666 mhz 4-4-4-12, har varit stabilt i några timmar nu. Och testet har ju hittat fel på minnena när jag tryckte dom i 900mhz 4-4-4-12.. Tänker mest för du rekommenderar Memtest vilket jag inte pallar

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag rekomenderar memtest är att det får exklusiv access till minnena vilket inte prime får då det körs i operativsystemet.

Självklart har timings som du säger påverkan på prestandan. Nu blev jag t om osäker om jag ens drog upp det i guiden. Måste dubbelkolla (man ska aldrig tänka efter då blir man osäker)

EDIT:

Jo tog faktiskt upp det väldigt snabbt under sektion 6.1 "Timings"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men vad skulle du rekommendera? Jag kan köra dom strax över 500 stabilt men med sämre timings, eller ska jag köra dom i lägre frekvens men bättre timings?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Det beror på hur pass mycket lägre frekvens.

Om det diffar 100MHz+ så blir det nog +-0 eller rätt nära åtminstonde. Bästa sättet är att testa dig fram.

Kör SuperPI med båda dina isntällnignar (högre fsb, sämre timings, lägre FSB, bättre timings. Notera resultat.)

Anledningen till att jag tar upp SuperPI som exempel är att det är ett av de få programmen som man ser skillnad på när det gäller minnesbandbredd.

Se då till att hålla processorns hastighet så pass lika som möjligt i dom båda scenariona.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Det beror på hur pass mycket lägre frekvens.

Om det diffar 100MHz+ så blir det nog +-0 eller rätt nära åtminstonde. Bästa sättet är att testa dig fram.

Kör SuperPI med båda dina isntällnignar (högre fsb, sämre timings, lägre FSB, bättre timings. Notera resultat.)

Anledningen till att jag tar upp SuperPI som exempel är att det är ett av de få programmen som man ser skillnad på när det gäller minnesbandbredd.

Se då till att hålla processorns hastighet så pass lika som möjligt i dom båda scenariona.

tack, superpi alltså!

<3

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

svårt att se vad det står

tack jätte mkt för guiden men jag har svårt att se vad det står eftersom reklamrutan är i vägen och skymmer en del av texten, går det inte att bort detta lr är det jag som är bakom flötet och inte fattar hur man gör? mvh N

Permalänk

Tackar för guiden!
Blir till att skriva ut denna:D

Jag har en Intel Pentium 4 | 540 3,2GHz med HT.
4GB DDR2 Minne PC4200 533MHz.

Jag är väldigt sugen på att börja överklocka, ett CPU vattenkylningskit kasnke jag ska införskaffa, men kan det gå bra att prova öveklocka processorn utan någon extra kylning under en längre period...? dessutom vet jag inte om jag kasnke behöver någon extra kylning för RAM minnena?

Vilka kylningskit finns det att välja på som är någorlunda bra och inte kostar allt för mycket?

Permalänk
Inaktiv

Skitbra! Nu blir det överklockning för hela slanten och lite till ska läsa den ett par gånger till bara, och det är för att jag är trög, INTE för att texten var dålig. För den var riktigt, riktigt välskriven.! TACK!

Permalänk
Medlem

Suveränt skrivet inlägg yanagi! Detta är faktiskt första gången jag förstår mig på hur man överklockar, och jag längtar efter att få testa mina nya kunskaper då jag får hem en E8400 snart.

Jag tror inte jag hänger med fullt ut när man ska ta reda på maxinställningarna dock.
Du skrev att man först att man ska kolla hur högt man kan få processorn att gå stabilt. Ska man sedan lämna allt som det är bortsett från att ändra multipeln -2 snäpp, för att sedan börja öka minnets hastighet?
Och när ska man öka minnenas timings? Och hur går man till väga då? (Ett snäpp på alla fyra timings, eller hur gör man?