Jag vill bara passa på att säga ett stort tack till alla som har haft nytta av den och skrivigt det i tråden. Det värmer hjärtat då jag faktiskt satt och slet mitt hår med denna
Angående ett par oupredda saker som folk undrat mycket över (ska nog skriva om det stycket nån dag) när det gäller att hitta en "balans" mellan max CPU och max minne.
Låt oss säga ett scenario där vi har en E6850 som i guidens exempel.
Vi testar först minnen för att se hur mycket dom klarar som mest. Detta gör vi gneom att sänka multipeln 2-3 steg (beroende på vilken multipel just din processor använder sig av) och sedan öka FSB för att därmed öka minnesfrekvensen. När man hittat snabbaste frekvensen minnet arbetar stabilt i återgår man till originalkonfiguration, dvs hoppa tillbaka till original multipel. Därefter ser man till att man låter minnena arbeta med så låg frekvens som möjligt och så "lösa" (läs höga) timings som möjligt och därefter öka FSBn tills processorn säger stopp.
Säg nu att vi tog reda på att minnet klarade 1050 MHz stabilt som högst och att processorn klarade 4.1GHz som högst. Hur ska vi då lyckas hitta denna balansen? Jo, detta är enkel matematik.
VI vet hur mycket minnet klarar, vi vet också hur mycket processorn klarar. Om vi då tar och sänker multipeln från 9 i detta fallet till 8 och sätter FSB på 500 MHz och sedan sätter Minnesration på 2.0 så hamnar processorn på 8x500 = 4000MHz. Minnet i sin tur hamnar på 500x2 = 1000 MHz.
Ett annat sätt är att hålla multipeln kvar på 9x och öka fsb till 450MHz. Processorn hamnar på fortfarande på 4GHz (9x450 = 4050) men minnet arbetar i lite lägre frekvens (450x2 = 900 MHz).
Fördelen med första scenariot är att man kommer få något (dock kanske inte märkbart) högre prestanda, dock belastas MCH mycket mer och leder till lite mer värmeutveckling. Givetvis kräver detta mer av minnena också och kräver att man har rätt så bra minnesmoduler (läs oftast lite dyrare).
Fördelen med andra scenariot är det motsatta. Man har lite mindre värmeutveckling p.g.a mindre belastad MCH, samt kräver det lite mindre av minnesmodulerna. Dock lite lägre (fortfarande knappt märkbart) lägre prestanda.
Enda scenariot jag kommer på på rak arm man skulel märka en halvt markant skillnat i prestanda mellan dom två scenariona är SuperPi..
Hoppas detta klargör något. I Värsta fall skapar det mer frågor. men fråga gärna på så ska jag (samt andra kunniga här på förumet) försöka svara så gott det går.
Det ser dessvärre ut som det kan dröja lite med en uppdatering av guiden då det är fasligt mycket på jobbet vilket innebär att man är helt slut på kvällen. Hoppas på att få till ett par tillägskapitel, samt renskriva ytterliggare på ett par kapitel, dvs bland annat just minnen och minnesratios då det är där de flesta frågorna verkar komma. Kommer även klargöra lite mer om FSB, lite mer exakt vad "grundfrekvensen" är och hur systembussarna, samt andra bussar faktiskt använder sig av den.
Det var allt för denna gång. På återseende om ett tag när jag tittar in i tråden nästa gång
EDIT: Mattekunskaperna suger för tillfället.
EDIT2: Fler svar
Citat:
Ok men vad är VID då? Är det 1.35 eller vad utgår ni ifrån?
VID varieras från processor till processor. Det är grundspänningen (default VCore om du så önskar) som fastställs i fabrik. En processor kan ha VID på 1.35 medans en annan kan ha VID på 1.325. Man får utgå från sin egen processor helt enkelt. VID brukar stå i BIOS