Permalänk
Medlem

Gamer - Laptop

Hej! Innan jag börjar med att länka bärbara datorer som jag tror är bra så vänder jag mig till er som vet vilken eller vilka bärbara datorer det finns idag med bra spelprestanda? Jag är inte värsta gamern men vill ha en bra laptop som klarar det mesta. Några måsten är att den är/har:

Intel Core 2 Duo, minst 2.0 ghz (för Quad finns väl inte till laptop?)
Minst 2 GB i RAM.
Och något grafikkort som håller måttet.
Idag kör jag med en Geforce 8600 GT 256 MB på min stationära och den är okej. Så något som kan jämföras med det.

(Tips på hur man tittar efter ett bra grafikkort till laptop?)

Sen är tillverkare inte så speciellt heller om ni vet att det är en bra laptop men de jag alltid litar på är HP och Sony Vaio då jag sett dessa igång.

Och ifall vissa funderar på vad jag spelar för att kunna nämna någon laptop så är det spel som; FIFA08, Call of Duty, Medal Of Honor, Grand Theft Auto. Så det är mest vanliga spel så att säga som inte är så krävande. Sen kör jag musikprogram också (Reason) men om den klarar av spel så klarar den av Reason också.

Pris har ingen betydelse, jag vill bara veta om det finns någon laptop därute som fyller upp mina behov och krav.

Är tacksam för all hjälp!

Med vänlig hälsning.

Permalänk

Dell XPS 1530

med rabatten kostar den typ 10 000 och då får du

2.2ghz core duo

4gb ram

Geforce 8600 GT 256 MB GDDR3 (MYCKET MYCKET bättre än GDDR2)

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem

Knightstreet:

Vart kan jag hitta denna laptopen? Dell XPS 1530.
Är Dell stabilt, har du kört med denna någon gång? (Spel?)

Jag har inte så bra erfarenhet av Dell från äldre stationära datorer därför jag frågar.

Jag provade slå upp datorn på Pricerunner men fick inte upp någon med 4 GB.

Mvh

Permalänk

www.dell.se

sen går du till xps 1530 och väljer den som börjar på 9700 typ. sen modifierar du till 2.2ghz och 4gb ram.

använd dessa rabattkoder så får du 20% på datorn!!!! dock endast till på onsdag.

L4ZLZT6D2MJ80$ - privatpersoner 15%
$H?TP9R$XFH234 - studentrabatt 5%

Jag beställde den idag alla prisar ju 1530 som fan så den ska vara bra

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem

quad finns till bärbara jo.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightstreet
www.dell.se

sen går du till xps 1530 och väljer den som börjar på 9700 typ. sen modifierar du till 2.2ghz och 4gb ram.

använd dessa rabattkoder så får du 20% på datorn!!!! dock endast till på onsdag.

Vart får du tag på de där koderna??

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Avstängd

kostar bar 12-13k... slår dom flesta i den prisklassen.

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista® Home Premium - engelska
Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
17-tums UltraSharp™ widescreen WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX-grafikkort
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara - Vista
9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar)

Xps 1530 är en mycket fin dator också, (tycker den har snyggare chassi, etc...så visst är den ett mycket bra köp.
enda naktdelen är att den har ett mycket klenare grafikkort)

go7950GTX får ca 5500 i 3dmark06
8600M gt får ca 3300 i 3dmark06

kanske bra att veta

Visa signatur

K850 || HPM-83 || MBS-100
T7400 Core 2 duo || go7950GTX || 2GB Ram || LG UltraSharp wuxga

Permalänk

Går också i dessa tankar...

Funderar mellan en 1530 och en 1710 men kan inte bestämma mig.

Spelprestandan är inte det ALLRA viktigaste. Jag kommer kolla en del film på den också och uppskattar om tangentbordet/knappsatsen är hyfsat ergonomiskt och bra placerat. Svår att se dessa skillnader mellan de här modellerna dock.

Och så vet jag inte riktigt skillnaden i prestanda mellan grafikkorten 7900 och 7950, samt 7900 och 8600.

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoeurCasse
Funderar mellan en 1530 och en 1710 men kan inte bestämma mig.

Beror mest på hur stor och klumpig du vill att den ska vara i förhållande till prestandan. Antingen tar du en smidigare dator eller en större klumpigare med bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eeehh~jaså
kostar bar 12-13k... slår dom flesta i den prisklassen.

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T7200 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista® Home Premium - engelska
Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
17-tums UltraSharp™ widescreen WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
512 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX-grafikkort
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara - Vista
9-cells litiumjonbatteri (80 wattimmar)

Xps 1530 är en mycket fin dator också, (tycker den har snyggare chassi, etc...så visst är den ett mycket bra köp.
enda naktdelen är att den har ett mycket klenare grafikkort)

go7950GTX får ca 5500 i 3dmark06
8600M gt får ca 3300 i 3dmark06

kanske bra att veta

8600GT (GDDR3) går att överklocka ruskigt bra, standard är 475/950/700MHz (core/shader/minne). Upp till 700/1400/1000MHz ska inte vara omöjligt, det ger en bra boost också

Permalänk

på notebookworld får 8600GT 4700 i 3dmark06

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem

Som det verkar så har alla endast pratat om Dell XPS 1530 och det verkar som om det är den bästa på marknaden, är det så?

Har ni länkar till andra bra speldatorer med bra minne,processor,grafikkort?

Knightstreet: Gäller rabatten även imorgon eller måste man handla nu idag innan 00:00?

Någon som rekommenderar någon Sony Vaio? Eller HP? Vad har ni att säga om dom?

Mvh!

Permalänk

den gäller imorgon (onsdag) också. Det e riktigt bra rabatt. Beställ via telefon, dem e sjyssta och kan ge dig extragrejer.

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Beror mest på hur stor och klumpig du vill att den ska vara i förhållande till prestandan. Antingen tar du en smidigare dator eller en större klumpigare med bättre prestanda.

känns inte som att det gör så jättemkt om den väger en 4,5kg eller så... den ska ju typ ersätta min gamla stationära dator som ju väger betyyydligt mkt mer.

visst, 1710 väger kanske 2kg mer än en 1530 men hur jäkla klen är man egentligen? det går ju att bära lätt ändå, och man har den ju inte direkt knuten runt midjan o går runt med den 24/7.

jag tror jag uppskattar en lite större skärm vid bl.a. filmtittande och allmänt användande. även vid spel.

är lite tveksam ang. minnet oxå.. om 2GB räcker eller om det är värt att lägga 1000 extra för att få 4GB...

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem

jag röstar för 1710 och minnet kan du köpa i efterhand från annanstans då blir det billigare

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Ge er nu!
8600m gt gddr2 får ca 3400-3700 beroende på om det är 256/512
8600m gt gddr3 får 4400

Det kortet är ju klenare än det i din stationära. Så om 17" är okej hade jag tagit den med ett 7950gtx.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Som det verkar så har alla endast pratat om Dell XPS 1530 och det verkar som om det är den bästa på marknaden, är det så?

Har ni länkar till andra bra speldatorer med bra minne,processor,grafikkort?

[...]

Någon som rekommenderar någon Sony Vaio? Eller HP? Vad har ni att säga om dom?

Mvh!

Zepto har ganska bra pris på deras "Znote 6224W - Spel" just nu. Dock kan det eventuellt vara så att det fördelaktiga priset föregår deras nya modeller så det kan eventuellt vara värt att vänta. Å andra sidan är priset väldigt förmånligt just nu, så är inte "det senaste" väldigt viktigt, och du klarar dig utan digital bildutgång är det bara att slå till.

http://zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=308&notebook...

När de nya Zeptomodellerna kommer är det ingen som vet. Men der har ryktats om allt ifrån "April" till "Någongång i sommar". Jag väntar med att beställa min Zepto tills dess i alla fall, då jag vill ha digital bildutgång på min (för anslutning till extern skärm).

---

HP och Sony Vaio har jag ingen personlig erfarenhet av. Dock har jag hört att Vario ska vara snygg och bra rent allmänt. Dock misstänker jag att man betalar lite för märket. HP har jag tre bekanta som äger och de har aldrig klagat på den... så den verkar åtminstone vara "helt okej".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knightstreet
www.dell.se

snackade med deras kundtjänst idag och tydligen så får man inte kombinera dessa två rabatter. man kommer få ett mail om att ordern inte är godkänd ifall man försöker. men på ordersidan (varukorgen) så syns inget om detta när jag kollar...

Visa signatur

Amantes Sunt Amentes

Permalänk
Medlem
Citat:

snackade med deras kundtjänst idag och tydligen så får man inte kombinera dessa två rabatter. man kommer få ett mail om att ordern inte är godkänd ifall man försöker. men på ordersidan (varukorgen) så syns inget om detta när jag kollar...

Beställde för en vecka sedan på internet och det gick alldelles utmärkt. Dock säger de på telefon att det inte ska fungera, att det är pga en bugg på deras hemsida. Möjligt att de har börjat neka orders som använder sig av båda två rabatterna.

Citat:

känns inte som att det gör så jättemkt om den väger en 4,5kg eller så... den ska ju typ ersätta min gamla stationära dator som ju väger betyyydligt mkt mer.

visst, 1710 väger kanske 2kg mer än en 1530 men hur jäkla klen är man egentligen? det går ju att bära lätt ändå, och man har den ju inte direkt knuten runt midjan o går runt med den 24/7.

jag tror jag uppskattar en lite större skärm vid bl.a. filmtittande och allmänt användande. även vid spel.

Ska du ersätta din stationära och inte har något emot storleken tycker jag definitivt du ska ta en 17-tums. Det finns de som vill bära med sig datorn i stort sett överallt och då är en mindre att föredra. Men ska du inte flytta den dagligen, utan snarare en gång i veckan är en större skärm och prestanda att föredra. Beror ju även på om du har tänkt att flytta den till sommarstugan eller surfa med den på tåget osv. Se till dina behov helt enkelt.