Permalänk
Medlem

Snabb fråga ang kylfläns med fläkt!?

Hey!

Idag tänkte jag slänga på mitt VGA kylare som legat här ett tag nu utan att
jag orkat mixtra men så råkade jag vara ledig idag, så sagt och gjort.

Har nu satt ihop det, men finns en liten(stor :b) detalj kvar i bygget. Skall nu sätta på fläkten och då fick jag totalt hjärnstillestånd! Hur skall den blåsa?

Den kylfläns jag installerat är:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115543

Och nu skall jag alltså montera fläkten ovanpå och jag har fått för mig att jag skall "suga" luft bort från den stora flänsen då värmen leds dit? Men sen tänkte jag att då blåser jag iofs bort från kortet och den borde ju blåsa mot kortet?

Jag har fått på grund av platsproblem i datorn monterat den så att stora flänsen hamnar på samma sida gfxkortet som gpublocket sitter på och då borde man således kunna tjäna på att blåsa igenom flänsen neråt mot kortet också?

Någon som kan ge mig the allmighty answer här så vore de kung då jag just nu inte orkar sätta ihop datorn innan jag vet (tur att man har detta gamla skrället så länge då (klappar sin gamla trotjänare 3400+ ).

Mvh
Peter

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem

Den ska blåsa mot kortet.

Permalänk

Jag har samma kylare och blåser BORT från kortet (dvs min 120mm suger luft från kylaren).

Skälet jag kan ge dig, är att du troligtvis hellre vill ha "frisk" luft passerande minnesflänsarna (luften som passerar flänsarna/fläkten måste komma någonstans ifrån - i det här fallet runt kortet), än att blåsa ned flänsens varma luft på kortet.

Men om Fidora har något bra skäl som motsäger mitt, lyssnar jag mer än gärna.

Jag kan för övrigt rapportera att din nya kylare än grymt bra. Jag kör voltmoddat +0.04v och mitt g80 i 702/1080MHz (orginal 513/792MHz) och jag MAXAR 62*C under ATITools artifact scan (ett av de 'varmaste' testerna).

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.