Flytta systemdisk mellan AMD och Intel

Permalänk
Medlem

Flytta systemdisk mellan AMD och Intel

Då sitter man och väntar på sina nya komponenter... Planen var att bara lyfta över hårddisken från den nuvarande till den nya datorn.
Men då sa en vän att jag förmodligen inte kommer kunna göra det, då jag i dagsläget har AMD, och nya datorn är Intel-baserad.

Saken är att jag aldrig brytt mig om att testa, då jag kört AMD de senaste 5-6 åren... Men finns det någon sanning i det?
Helst skulle jag vilja slippa installera om Windows och alla program/spel (av ren lathet)...

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man ju alltid installera om Windows vid ett sådant byte.
Fungera lär det göra, dock knappast med den prestandan som ett fräscht, nyinstallerat Windows med rätt drivrutiner ger.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Det är långt ifrån någon garanti att det funkar så där rakt av.

Sen är det beroende på om du kör XP eller vista. Vista är lättare att flytta rent teknikst men vill troligen ha en ny licens/aktivering.

XP kan få problem med HAL och processor relaterade drivers. I detta fall går du från AMD till intel vilket är lättare. När man går åt andra hållet brukar det bli en blådump pga av en intel strömspars driver.

Det finns ett verktyg som heter sysprep som är till för att klona system men den rör om ganska mycket så den rekommenderar jag INTE om du inte är 100% på vad du gör

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det rör sig om Vista 64-bit Ultimate -> Vista 64-bit Ultimate...

Licensproblematiken har jag också funderat en del över. Men vet inte direkt hur det fungerar, så får väl helt enkelt testa och hoppas på det bästa.