SweClockers drop!

Firefox nästan lika populär som IE7

Permalänk
Medlem

Heja FireFox

(jag kör Firefox 3 Beta 4)

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Firefox + noscript = <3 Jag kan fan inte leva utan denna kombo. Funkar så förbannat bra att det inte är sant. Visst FF käkar lite minne emellanåt men det är en bagatell som jag överlever.

IE7 använder jag bara dom gånger Vista tvingar sig till att öppna fanskapet istället för förvald webbläsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ie7 är sämre än ie6, så varför köra med ie7?, ff är heller inte lika bra som ie6 så varför köra ff?

Du är knäpp, Firefox är ju både snabbare, snyggare och säkrare! Amatörer som inte vet någonting sitter med IE6.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

"Detta är mycket anmärkningsvärt då både Firefox 2 och Internet Explorer 7 lanserades i oktober 2006 förra året."

Öhm..va?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Firefox är jävligt snabbt till skillnad mot va nån sa, jag har installerat det på min dator främst för adblock och för att det startar snabbt

Ie7 tar evigheter på sig så det är synd att hotmail inte funkar med ff

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Orsak till att IE6 finns med fortfarande

Jag tror att orsaken till att IE6 fortfarande lever kvar i såpass stor utsträckning är inte för att folk kör med pirat och inte kan uppgradera utan att folk inte har på automatiska uppdateringar och/eller klickar per automatik "nej" på alla uppgraderingsfrågor.

Tror att detta fenomen är mer eller mindre vanligt att folk vägrar uppdatera, de ser det som "varför skall jag uppdatera när allt fungerar?" och så gnäller de på oss webbutvecklare när saker och ting inte fungerar. För det mesta går allt att lösa när det gäller IE6 med hjälp av fulhack men vissa egenheter som webbläsaren har för sig är svårt att göra något åt.

Det här ju i grund och botten också orsaken till att botnät etc. existerar, folk förstår inte vitsen med att uppgradera samtidigt som de gnäller över virus. Folk skjuter sig själv i foten utan att alltid vara medvetna om det.

Så kontentan är att vi webbutvecklare får leva med IE6 tills folk har migrerat helt och hållet bort från XP.

Permalänk

Nackdelen med IE är ju att de inte följer standarden som de själva i princip satt.

http://www.gtalbot.org/BrowserBugsSection/MSIE7Bugs/

Min flickvän håller på att bli tokig just pga IE.
Hon är webmaster för en föreningshemsida och hennes uppgift just nu är att göra en ny sida då den gamla är 3 år gammal.

Problemet hon har upptäckt är att då hon gjort sidor, enligt standard, för fx och IE6 så funkar de inte i IE7 t.ex.

I FX så fungerar css perfekt som det ska men i IE6 kan en meny bli lodrätt istället för vågrätt. Ändrar man om hela menyn till dhtml så fungerar den utmärkt i FX och IE6 men fungerar inte alls i IE7.

Vad gör MS som gör att IE6 och IE7 tolkar sidor totalt olika?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ingen som gillar att Fx är sjukt mycket smidigare när det kommer till att skriva i adressfältet? Man behöver inte skriva www och ofta slipper man tom .se eller .com eller .nu för Fx letar upp sidan själv (det tar dock lite längre tid när du skippar .se-delen).

Men bäst av allt så kommer man inte till nån J@VLA söksida när man missat en bokstav i världens längsta webadress. Bara det är värt att byta från IE till Fx.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Tråkigt att Firefox blivit så populär, det var ju "back in the days" hela andledningen att jag började andvända den ist för IE var ju för att gå emot strömmen plus att jag inte har så mycket till övers för alla multinationella företag. Nä nu får man snart hitta nån annan browser hehe.

du får väl gå över till opera

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wihest
Ingen som gillar att Fx är sjukt mycket smidigare när det kommer till att skriva i adressfältet? Man behöver inte skriva www och ofta slipper man tom .se eller .com eller .nu för Fx letar upp sidan själv (det tar dock lite längre tid när du skippar .se-delen).

Men bäst av allt så kommer man inte till nån J@VLA söksida när man missat en bokstav i världens längsta webadress. Bara det är värt att byta från IE till Fx.

Det kan man ju stänga av i IE iofs.

(Jag kör Firefox 2)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Det finns idag bara en GOD anledning till varför 90% av nydatorköparna använder IE istället för FF, den heter MS Vista/XP. Varför yttrar jag mig såhär då undrar ni, ja det grundar sig i något så enkelt som att MS har idag näst intill MONOPOL på OS/OEM marknaden. Detta stör mig något groteskt då många tillverkare av PC idag inte verkar vilja släppa MS lilla muta för att dom ska sälja MS Wirdows Vispa till nya datorer. För vad jag ser så finns det inte någon tillverkar av lite storlek som INTE installerar MSWVHB på ALLA sina datorer även fast många vill ha dom rena eller med en äldre version av Windows!

Detta inlägg kanske gled lite OFTOPIC Ursäktar i sådana fall för det.

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Inaktiv

Jag har Firefox 2, förinstallerat i Ubuntu. Men egentligen använder jag Links2, terminalwebbläsaren for real men

Permalänk

I like turtles!

Permalänk
Avstängd

Körde Firefox ett tag,men kom snabbt på att den fortfarande hade problem med uppstart (tog längre tid än IE) och vissa websidor hade den problem med så nu kör jag IE7 fungerar fint men funderar på att testa FF igen nu när 3an är på g

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Det som är bra med FX är att ifall datorn/programmet kraschar eller liknande (barn trycker på strömknappen ) så sparas det man gjorde. IE har en liknande funktion fast den sparar bara antalet tabbar man hade uppe inte vad man surfade på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

FIREFOX FEED THE FOX!!

Den dagen då jag fick tag på en annan BROWSER än IE den dagen var den bästa jag varit med om då IE fram tills då bara hade givit mig problem i form av massa skit i datorn jag hade på den tiden.

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk

I dident mean too be rude ; (

Permalänk
Medlem

Varför jag ser FF som mycket bättre än IE är rätt självklart ur säkerhetssynpunkt vad jag anser i alla fall.

Jojomondag Fick du klagomål för personlig påhopp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har alltid haft båda två. Dock av bekvämlighetsskäl inte gått helt över till Firefox. Bokmärken och liknande (då jag haft båda igång samtidigt har det inte varit lika självklart att importera mellan webläsarna). Tänker dock from idag använda Firefox igen som standardläsare, då den som många säger är snabbare samt har en del add-ons som verkligen gör programmet mycket bättre.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk

Anledningen till att foretag inte gatt over till IE7 ar fortfarande att manga webbaserade applikationer inte stoder den fullt ut vilket skapar problem aven om IE7 funnits ett bra tag och problemet med FF pa foretag ar att den inte stoder NTML for single sign on funktioner, funkar inte sarskilt bra med OOW och den gar inte att styra lika bra med group policies och man maste jobba med MSI paket fran tex Front Motion.

Dock for foretag som klarar sig utan M$ kan det vara ett bra alternativ, anvander sjalv FF pa jobbet och hemma pga hastigheten och RSS funktionerna.

Visa signatur

* E8400, 4GB, 1TB, VISTA
* Via 1.5, 1GB, 750GB, RHES med mountad Synology 101J - 500GB
* PS3, 60GB & Pioneer PDP-4270XD

Permalänk

Kör FF . tycker det är snabbare och man känner sig mer härskare över programet. tror alldrig det buggat för mig. visst det käkar lite minne ibland när man har några sidor uppe men va fan.. synd som sagt att hotmail tvingas köras under IE6

M$ är rena idioter som sagt. spec när de skulle in i kriget om webbläsarna. mördade/utpressade, stal mm allting de någonsin har gjort spec när de var i sitt skede att lansera IE4 som tog kol på netcape .. visst de blev upköpta av AOL men surt som fan... Vägra M$ kommer alldrig gå över till deras Vista utan kommer hoppa till Ubuntu!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så många har nämnt att hotmail inte fungerar i FX, vad är det för snack?
För mig fungerar det utan problem, inga problem alls?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Och jag förstår inte hur man kan använda FF. xD Enda positiva jag kan se är säkerheten? Annars är IE bättre på alla punkter. Och ja... jag har provat de andra webläsarna under en tid. IE är den enda av dem som klarar av att visa alla de sidor jag använder, på korrekt sätt.

Jag har inte hittat "zoom" i FF? Finns inte det? Eller finns det som tillägg?

IE är i princip sämre på samtliga punkter förutom att det startar snabbare på grund av webbläsarens oheliga alians med operativsystemet. Skulle Microsoft göra vad man kan begära och dokumentera sitt OS propert finns inget hinder för att firefox eller andra webbläsare ska kunna bädda in sig så djupt i operativet att det kan starta blixtsnabbt. Firefox är fortfarande den snabbare browsern.

Zoom-funktionen är Ctrl-+ och utzoom är Ctrl-minus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
EDIT: Och som flera säger... varför lägga in FLER program som tar upp plats när man klarar sig alldeles utmärkt med de program som finns med i operativet?

Så du sitter bara och stirrar på en prompt, bakgrundsskärm eller leker i paint? Problemet med de program man får med windows är flera. För det första är de rent ut sagt dåliga. För det andra innebär det ohederlig konkurrens eftersom Microsoft systematiskt försöker utrota andra produkter och göra windows till en enda microsoft-monokultur. Detta kan vi användare bara förlora på. Vi förlorar på det i reda pengar, i stabilitet, i sårbarhet och framförallt säkerhet.

Det enda vettiga ett OS bör ha med sig finns typiskt nog inte med i Windows: ett bra programmeringsverktyg (debug och QBasic räknas givetvis inte).

Så, nej, man klarar sig ingalunda på de program som är med i Windows om man faktiskt använder en dator till något nyttigt. Att köra IE i stället för någon annan webbläsare är att be om problem, cementera en monokultur och på så sätt göra inte bara en själv, utan oss alla, osäkrare.

Mekanismen är nämligen exakt samma som för vaccin. Ej alla behöver vaccineras, utan bara tillräckligt många. Detta gör att en sjukdom får svårt att hoppa mellan två ovaccinerade individer. Meningen med vaccinationer är inte bara att skydda dig själv, utan att skydda hela befolkningen (det är därför man har vaccinationsprogram, betalade med skattemedel). När du kör ett OS som du inte lappar och lagar och bara kör de inbyggda applikationerna så gör du världen till en sämre plats. Jag menar inte att just Windows är dåligt (det är det iofs, men det är delvis en annan fråga), utan att monokultur är farligt helt oavsätt om den monokulturen består i Windows/IE eller något annat. När firefox ökar sin marknadsandel, ökar även riskerna med denna browser. Men firefox ligger ljusår före IE när det gäller säkerhet och buggar. Dessutom finns fler konfigurationer av firefox än av IE, vilket ökar spridningen av riskerna.

Snälla, de inbyggda programmen i Windows är till för lock-in (http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in). Senaste är att Microsoft inkluderar deras hypervisor för virtualisering med Windows Server 2008 och på så sätt ånjuter ej helt etiska konkurrensfördelar jämtemot t.ex. VMware som ju har en kardinalt bättre produkt. IE är en annan lock-in-produkt som hittat sin väg in i domstolen, precis som Media Player. Hypervisorn Hyper-V är väl nästa steg kan man anta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Annars kan du ju prova att installera IE Tab som gör att du kan öppna en flik i Firefox med IE renderingsmotor - mycket smidigt för sidor som inte är ordentligt kodade.

Kom på det sen jag postat mitt inlägg att jag faktiskt redan kör med den och det funkar klockrent på sidor som följer Bill Gates standard på hur världen ska se ut ehh menar webstandarden :D.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Firefox men tycker både IE7 och Opera är fullgoda alternativ. Kör mest FF för att jag är van det.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag kan inte överhuvudtaget komma överens med IE längre... sitter jag någon längre tid framför en burk så ska FF in.

Förstår faktiskt inte alls varför någon skulle vilja använda IE. FF2 är långt före med alla sina extensions etc.. FF3 är mindre resurskrävande och otroligt mycket snabbare. Hoppas iaf fler dumpar IE i och med FF3.

Permalänk

Opera är en självklarhet, snabbare, fler funktioner och säkrare (vilket delvis beror på mindre antal användare) än fx.
Ville bara länka till en ganska interesant undersökning:
http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html

Permalänk
Medlem

Gått över helt till IE7 efter att jag börjat jobba mot Windows Server 2008 och senaste MS programvarorna, firefox funkar helt enkelt inte då.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
IE är i princip sämre på samtliga punkter förutom att det startar snabbare på grund av webbläsarens oheliga alians med operativsystemet. Skulle Microsoft göra vad man kan begära och dokumentera sitt OS propert finns inget hinder för att firefox eller andra webbläsare ska kunna bädda in sig så djupt i operativet att det kan starta blixtsnabbt. Firefox är fortfarande den snabbare browsern.

.

Håller inte med om att IE startar snabbare. Kanske när datorn bootat klart men ifall man startar upp både IE7 och FX samtidigt precis när man kommit in i XP så är min erfarenhet att IE7 kommer upp först men FX är det första du kan börja använda. IE7 verkar vänta på övriga OS:et innan det laddar in startsida m.m.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Håller inte med om att IE startar snabbare. Kanske när datorn bootat klart men ifall man startar upp både IE7 och FX samtidigt precis när man kommit in i XP så är min erfarenhet att IE7 kommer upp först men FX är det första du kan börja använda. IE7 verkar vänta på övriga OS:et innan det laddar in startsida m.m.

Se där! Ytterligare en anledning att inte använda IE. Det är mycket möjligt att du har rätt; mitt fokus ligger på IE4-6. Sjuan har jag mindre erfarenhet av, men av Microsofts tidigare trender vad mjukvara beträffar blir den ju bara långsammare och långsammare och äter upp alla prestandavinster som görs med ny hårdvara. Firefox har varit min standardbrowser sedan version 0.7 eller något...

IE använder jag endast på MS-OS för MS-felkodade sidor av sopprötter till webbdesigners...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."