Byrokrati i skolor...hjälp tack!

Permalänk

Byrokrati i skolor...hjälp tack!

Hej! Jag går i nian nu och ska börja gymnasiet till hösten, saken är den att jag håller redan på med några gymnasiekurser (MaA,B,C,D och E) och har MVG i samtliga. Problemet är nu när jag ska välja gymnasie så säger den skolan jag läser dessa kurser att de kan inte garantera att om jag väljer en annan skola att betygen räknas (eftersom de kanske inte godkänner det eftersom de vet inte under vilka villkor detta skett).

Först hade jag plannerat att gå på den skolan där jag gjorde kurserna men nu har jag ångrat mig och den skolan jag vill gå på var den läraren jag frågade lite tveksam. Så jag undrar hur jag ska göra?

Min första idé var att få min nuvarande lärare att prata med den andra skolan?

Min andra idé var att börja på den skolan jag går på och då, när betygen registrerats byter jag skola. Vilket borde ske så fort jag börjar.

Har någon något annat, enklare, sätt jag kan gå till väga på?

Tack på förhand!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden och inte har nåt att komma med, men får jag fråga varför du redan har läst gymnasiekurserna och hur du hade tänkt utnyttja det under gymnasiet? Bara skippa de lektionerna eller på nåt sätt försöka hoppa före i tiden? Tänkte att det sista kan ju bli lite svårt eftersom det bara är matten du är klar med och inte kurserna som går parallellt.

Bara nyfiken.

Permalänk

Anledningen att jag läst kurserna är för att: Jag kan

Jag vill ju inte behöva närvara på lektionerna eller göra de nationella proven. Vilket jag inte borde behöva, eftersom jag redan gjort det. Jag ska ju givetvis gå på alla andra lektioner

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Glömsk

Något jag kan rekommendera är att du på en gång börjar med högskolematte, alltså lägg ner lika mycket tid på matematiken som dina klasskamrater. När jag gick i gymnasiet gjorde jag istället att jag försökta "tenta av" så många kurser som möjligt för att få mer fritid. Detta var visserligen väldigt soft, men jag lärde mig ju varken mer eller mindre än de som studerade i vanlig takt (förutom inom programmering som jag hade mer fritid för).

Detta svarar visserligen inte på din fråga, men det är ett tips iaf

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spacemarine
Anledningen att jag läst kurserna är för att: Jag kan

Jag vill ju inte behöva närvara på lektionerna eller göra de nationella proven. Vilket jag inte borde behöva, eftersom jag redan gjort det. Jag ska ju givetvis gå på alla andra lektioner

Okej att närvara, men att inte göra de nationella proven är ju strunt.
Du kan ju allt då borde du kunna göra det. Det är ingen ide att du glömmer allt eftersom du ev kommer använda det i högskola...

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Fråga ledningen på skolan du vill gå på. Fråga dem om du får tillgodoräkna dig kurserna om du VÄLJER deras skola. Tänk på att du genererar pengar till skolan, så de borde vara tillmötesgående.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag tycker detta är mycket märkligt, för efter avslutat gymnasieutbildning får man ingen examen. Det är heller inte krav på att man måste ha läst vissa kurser för att få sitt slutbetyg.
Alltså, tycker jag, att den andra gymnasieskolan inte borde bry sig om hur du har fixat visa kurser, då du inte ens behöver ha med dessa i slutbetyget.
Problemet är dock CSN, vad gör du under tiden då de andra läser de kurserna som du har läst? Och högskola/universitet efter, är dessa betyg du har fått riktiga? Hur kommer antagningsnämnden tolka ditt betyg om du saknar matten i slutbetyget, men har ett annat betyg utanför? Blir det samma som du har läst dem på komvux?
Men att en gymnasieskola skulle sänka nivån på vissa kurser för att eleven går högstadiet tycker jag vore mycket allvarligt fel och troligen inget din gymnasieskola har gjort.

Nå kontakta den nya gymnasieskolan och se till att allt blir fixat innan. Har du redan fixat matte E i högstadiet, så är du en person som verkligen kan komma långt och inte bara läsa på första bästa gymnasium bara för den ligger närmast.

*edit* CSN är dem som ger dig pengar, 850kr/mån eller vad det nu är.. Jag tänkte då du går i grundskolan så har du ej kommit i kontakt med dessa ännu och kanske ej vet vad de är för några.
Om man tar bort all matematik på gymnasiet (natur), så blir det en hel del mer fritid än de vanliga vilken csn kanske inte gillar. (vad vet jag, men de har sina konstiga regler).
Nu skall du självklart inte lata dig, under matematiken för då komma du glömma den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det är väl inte så konstigt att de är misstänksamma? Personligen ställer jag mig rätt undrande till under vilka former du nu klarat av mattekurserna under högstadiet?

Det känns på ett sätt som en bättre ide om du kan komma överens med läraren på gymnasiet att inte behöva närvara vid lektionerna utan bara göra proven, alternativt tenta av kurserna direkt på något sätt. Om du har kunskaperna borde väl detta inte vara några problem?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Det är väl inte så konstigt att de är misstänksamma? Personligen ställer jag mig rätt undrande till under vilka former du nu klarat av mattekurserna under högstadiet?

Det känns på ett sätt som en bättre ide om du kan komma överens med läraren på gymnasiet att inte behöva närvara vid lektionerna utan bara göra proven, alternativt tenta av kurserna direkt på något sätt. Om du har kunskaperna borde väl detta inte vara några problem?

Tycker likadant, alltså jag tvivlar inte alls på att du läst kurserna och samma innehåll som dessa har på gymnasienivå - men jag vet av egen erfarenhet ett tag tillbaka i tiden att högstadiet var hälsa på lärarna o vips ett mvg ist för ett vg.

Be att få tenta av kurserna (även fast du nu gjort nationella tidigare osv). Får du dock sämre än vad dina tidigare resultat visar på, kanske du skulle läsa kurserna ändå.

Hade jag varit du hade jag lätt tagit kurserna igen bara för att få enkla mvg i dem. Hade inte ngn speciell önskan om att lära mig mer i gymnasiet, därför jag valde ex webdesign som jag redan kunde.