Onödigt krångligt språk i kurslitteratur

Permalänk
Medlem

Onödigt krångligt språk i kurslitteratur

Jag satt precis och började läsa kurslitteraturen till min första kurs i Dataalgoritmer och stötte på en formulering under inledningen som jag fick läsa ett par gånger innan jag ens förstod vad dom försökte få fram:

"Mera bestämt menar vi med en konstruktion av en datatyp A i (eller som) en datatyp B en konstruktion av A med byggmaterial av typen B på så så sätt att A-objekten utgörs av B-objekt och A-operationerna utförs med algoritmer formulerade i termer av B-operationer. Vi säger att A är konstruerad i (eller som) B, eller ekvivalent, att B konstruerar A."

What?? Ett konkret exempel hade varit oändligt mycket lättare att förstå. Nån som känner igen sånt här från andra böcker?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Så krångligt är det ju inte :S Förstås kunde den meningen delats in i flera meningar, eftersom man blandar bort sig medan man försöker hålla reda på variablerna. Men förutom det är det nog ganska klart.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Glömsk

Vad heter den där boken? Har aldrig sett någon svensk bok om algoritmer tidigare. Terminologin var lite lustig.

Om du vill ha en beprövad bok istället kolla in Introduction to Algorithms av CLRS

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Sando, det är just meningsuppbyggnaden som gör den svår att förstå, man ska inte behöva lägga massa extra energi på att förstå språkliga formuleringar

Psionicist, den heter "Datatyper och algoritmer" och är skriven av två nissar vid Umeå universitet Hehe, hittade en recention av boken skriven av en besviken student:

Det sämsta jag läst (Betyg 1 av 5)

Det är ett under att en sådan här bok publiceras. Som student kan man inte hjälpa att man känner sig grundlurad efter att ha inhandlat den och läst de första kapitlen. Språket är rent ut sagt vidrigt och svårbegripligt. Av någon anledning får författarna för sig att de bäst kan förmedla kunskap genom att delge läsaren en tafflig meningsuppbyggnad varierad med närpå omöjliga ord här och där.

Det kan ofta se ut såhär: "- - -den pragmatiska skiftsekvensen signifierar allkvantors icke-existentiella parallellkvantifierare inom axiomsdefinitionen."

Eller liknande. UNDVIK!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Nu för tiden är det status att snacka/skriva så ingen förstår. Det anses akademiskt
Sen borde kurslitteratur i största allmänhet vara mindre formellt skrivna.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Re: Onödigt krångligt språk i kurslitteratur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag satt precis och började läsa kurslitteraturen till min första kurs i Dataalgoritmer och stötte på en formulering under inledningen som jag fick läsa ett par gånger innan jag ens förstod vad dom försökte få fram:

"Mera bestämt menar vi med en konstruktion av en datatyp A i (eller som) en datatyp B en konstruktion av A med byggmaterial av typen B på så så sätt att A-objekten utgörs av B-objekt och A-operationerna utförs med algoritmer formulerade i termer av B-operationer. Vi säger att A är konstruerad i (eller som) B, eller ekvivalent, att B konstruerar A."

What?? Ett konkret exempel hade varit oändligt mycket lättare att förstå. Nån som känner igen sånt här från andra böcker?

Den formuleringen var inte fin, men tro mig när jag säger att jag har sett betydligt värre.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Min tid på högre lärosäte har tyvärr gjort att jag tycker sån där text är fullt normal. 0o

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Re: Onödigt krångligt språk i kurslitteratur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight

Det var nog det absolut värsta jag sett. Jag har iofs några böcker från min utbildning som varit tunglästa men de slår knappast detta.

De jobbigaste böckerna jag haft har inte direkt haft ett jobbigt språk eller jobbig meningsbyggnad utan mest just mängden text som blir väldigt tröttande i längden. Det kanske beror på att det var amerikanska böcker iofs.

Men det finns ju undantag: när jag läste matte så hade vi bl a "analys i en variabel" och "analys i flera variabler". Väldigt bra skrivna och många exempel så man kunde koncentrera sig på att förstå matten (det viktiga) istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Författarna har uppenbarligen ingen koll på definitionen "pedagogisk".

Permalänk

Vet inte om det har så mycket med pedagogik att göra, det där var ju helt enkelt bara dålig svenska. Påminner mig lite om högstadiet/gymnasiet då man ibland försökta imponera på lärare genom att baka in så mycket obskyra ord i krångliga meningar som möjligt, även om man knappt föstod det själv. Att göra samma sak på högskolenivå blir ju bara pinsamt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Re: Re: Onödigt krångligt språk i kurslitteratur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
De jobbigaste böckerna jag haft har inte direkt haft ett jobbigt språk eller jobbig meningsbyggnad utan mest just mängden text som blir väldigt tröttande i längden. Det kanske beror på att det var amerikanska böcker iofs.

Håller helt klart med där, i vissa böcker känns det som att de drar ut på varje mening och repeterar sig själva för att det ska bli så många sidor som möjligt. Resultatet blir att man inte orkar läsa allt, alternativt att man bara skummar igenom sidorna utan att egentligen förstå det som står skrivet. Att det finns mycket text är dock helt OK så länge det finns nån slags sammanfattning av det hela, vilket det oftast inte finns.

Relativt korta och konkreta sammanfattningar av de viktigate punkterna samt ett antal ordentliga exempel är det som jag föredrar. Då kan man sedan läsa vidare i den "långa" texten ifall man behöver veta mer om något.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att matematik gör sig ytterst dåligt skriven på prosa. Exempel:

Citat:

De tre hittills beskrivna framställningssätten av plana kurvor utgår alla från att punkterna i planet beskrivs med hjälp av ett rätvinkligt koordinatsystem där enhetspunkterna på axlarna ligger lika långt från origo. Många andra sätt att ange punkter i planet används emellertid. Ett av de vanligaste är det (plan) polära koordinatsystemet.

Man fastlägger en punkt (polära origo) och en stråle som utgår från punkten (polära axeln). En godtycklig punkt i planet beskrivs genom att man anger dels dess avstånd r från origo, dels den vinkel v - räknad i positiv led - som sträckan mellan punkten och origo (radius vektor) bildar med axeln. Paret (r,v) kallas punktens polära koordinater.

- Ur Analytiska Metoder I av Eike Petermann

Det där är såklart en bra beskrivning, men bara om man har lärt sig det någon annanstans först.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag har alltid tyckt att matematik gör sig ytterst dåligt skriven på prosa. Exempel:

Det där är såklart en bra beskrivning, men bara om man har lärt sig det någon annanstans först.

Haha, jag tänkte först, varför skulle den där vara svår att förstå Men sen insåg man ju att eftersom jag redan lärt mig det där en gång förut var det ju därför jag genast fattade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"