Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Vista blockar vissa portar/program?

Hej!

Min styvmor har grymma problem med sin bärbara som kör vista. Hon har tillgång till internet och kan surfa/använda msn. Försöker hon surfa med firefox istället för IE säger firefox att det inte finns någon anslutning till nätet, fast hon kan surfa runt i IE samtidigt som den säger så. Ftp fungerar heller inte och fjärrhjälpen kan inte skapa en anslutning. Och hon kan inte pinga tex min dator, Vad kan vara fel? Vi har avinstallerat Norton stängt av brandväggen i windows och kopplat förbi routern och dragit en TP rakt in i datorn från modemet. Med samma resultat! Drivrutinerna är uptodate samt alla uppdateringar till windows är installerade.

Jag har verkligen kört fast och vänder mig därför till er mer kunniga på området

Tacksam för all hjälp!

Mvh

/Ante

Permalänk
Medlem

Låter som att en mjukvarubrandvägg är installerad. Säker på att du har avinstallerat allt sånt?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Låter som att en mjukvarubrandvägg är installerad. Säker på att du har avinstallerat allt sånt?

Ah va också inne på det ett tag, men hon har läst upp hela listan på installerade program och inget av dom som finns installerade nu har något med internetsäkerhet att göra och absolut ingen mjukvarubrandvägg.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Jag har fått något liknande problem.
Nyligen tappades kontakten till internet, efter diverse försök att starta om routern och diagnosticera anslutningen råkade jag klicka på avaktivera anslutningen.
Aktiverade den sedan igen och efter en stund kom internet anlutningen tillbaka men nu verkar inget funka som det ska.
Jag kan ansluta till internet med IE7 64-bit (använder vista ultimate 64)men inte med firefox eller IE7 32-bit. FF vill inte ens försöka ladda någon sida medan IE7 32-bit säger att sidan inte kan visas.
Windows mail kan ta emot och skicka post men inte mozilla thunderbird
Spel osv fungerar inte heller utan säger att jag inte har någon internet anslutning
Jag har provat stänga av windows firewall och NOD32, att koppla förbi routern direkt till modemet med samma resultat.
Jag gick in på bredbandsbolagets hemsida och laddade ner servicecenter men när jag körde det sa det att det inte fanns någon internetanslutning
Andra datorer inkopplade till samma router fungerar som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarigan
Jag har fått något liknande problem.
Nyligen tappades kontakten till internet, efter diverse försök att starta om routern och diagnosticera anslutningen råkade jag klicka på avaktivera anslutningen.
Aktiverade den sedan igen och efter en stund kom internet anlutningen tillbaka men nu verkar inget funka som det ska.
Jag kan ansluta till internet med IE7 64-bit (använder vista ultimate 64)men inte med firefox eller IE7 32-bit. FF vill inte ens försöka ladda någon sida medan IE7 32-bit säger att sidan inte kan visas.
Windows mail kan ta emot och skicka post men inte mozilla thunderbird
Spel osv fungerar inte heller utan säger att jag inte har någon internet anslutning
Jag har provat stänga av windows firewall och NOD32, att koppla förbi routern direkt till modemet med samma resultat.
Jag gick in på bredbandsbolagets hemsida och laddade ner servicecenter men när jag körde det sa det att det inte fanns någon internetanslutning
Andra datorer inkopplade till samma router fungerar som vanligt.

Hej Jarigan!

Låter precis som det problem min styvmor har, hon ska testa resetta tcp/ip stacken idag när hon kommer hem, jag hör av mig om det hjälper (redan resettat winsock utan någon förbättring).

Eftersom du också nyligen fått problemen börjar jag fundera på om det kan vara nån form av malware eller trojan eller liknande som spökar, vet att det finns snusk som lägger sig och blockar portar.

Anyway hör av dig om du kommer fram till nån lösning!

Mvh

UPDATE:
Har nu testat lite fler saker... att resetta tcp/ip stacken gav inget resultat har även testat att flusha DNSen utan resultat. Om hon gör en ipconfig ser allting ok ut rätt ip rätt DNS osv hon kan reset/renew med ipconfig utan problem, att pinga ispns DNS fungerar dock inte ... hur kan det vara möjligt? Och det här är med kabeln från modemet rakt in i burken utan någon somhelst brandvägg!?

Eftersom hon använder datorn i företaget ska hon iaf ta den till nån verkstad imorgon fåse om de kan hitta något fel. Jag hör av mig här om de löser det

Mvh

Permalänk
Medlem

Mitt löste sig genom en enkel netsh winsock reset i commandprompten. Jag läste att du redan provat det så inte mycket hjälp för dig där tyvärr.

Tack för din hjälp, utan att läsa att ni provat att reseta winsock hade jag inte letat efter det och sett hur och vad det gjorde.

Permalänk
Medlem

Ah skönt att vårat felsökande hjälpte någon iaf

Finns det inte nån riktigt räv på forumet som kan visa vart skåpet ska stå?

UPDATE: Tänkte bara berätta att vi löst det nu. Det var Norton som låg kvar och strulade upp allt, trots avinstallering. Fick kör med ett fetare avinstallations program för att få ur allt ur registret men nu fungerar burken som ny Va en av de värsta nötarna jag stött på! Va såååå nära att bara formatera rubbet