Vad heter grafikkorten om 15 år?

Permalänk
Inaktiv

Vad heter grafikkorten om 15 år?

En liten tankeställare jag fick. De kan ju inte fortsätta med samma benämningar i all framtid.

En enkel lösning är ju att börja på en ny bokstav, säg Y. När bokstaven Y gått sitt varv (Y800 - Y9800) är det bara att börja på bokstaven Z. Eller ska vi fortsätta in på tiotusen? (Y10800).

Är det bara jag som tänker såhär? Det börjar likna registreringsskyltar

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på tiopotenser, GeForce 10⁴GTX

Permalänk
Medlem

Kommer det ens finnas grafikkort som det är idag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaaL1337
Kommer det ens finnas grafikkort som det är idag?

Rätt sant faktiskt. Med tanke på de nya grafiska lösningarna som både Intel och AMD jobbar med att integrera i sina framtida processorer så är det ju möjligt att grafikkorts-industrin sjunker rejält.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Rätt sant faktiskt. Med tanke på de nya grafiska lösningarna som både Intel och AMD jobbar med att integrera i sina framtida processorer så är det ju möjligt att grafikkorts-industrin sjunker rejält.

Eller så adapterar den sig. Såtillvida inte ingenjörerna är mycket sämre på "övriga" företag, kommer du ju alltid kunna få in lite mer kräm om du har större plats/bättre kylningsmöjligheter etc.

Så visst, jag tror också att det blir mer och mer intregrerat. Men jag skulle inte tro att nVidia går omkull inom den närmsta framtiden...

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Re: Vad heter grafikkorten om 15 år?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
En liten tankeställare jag fick. De kan ju inte fortsätta med samma benämningar i all framtid.

En enkel lösning är ju att börja på en ny bokstav, säg Y. När bokstaven Y gått sitt varv (Y800 - Y9800) är det bara att börja på bokstaven Z. Eller ska vi fortsätta in på tiotusen? (Y10800).

Är det bara jag som tänker såhär? Det börjar likna registreringsskyltar

Får jag gissa på

GeForce 9600GT

Namnen brukar komma tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Tror att 9900 serien kommer bli den sista i geforce serien. Efter det tror jag nvidia hittar på något nytt. Kan inte tänka mig att geforce 10800 eller nåt sånt kommer...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stillman_
Tror att 9900 serien kommer bli den sista i geforce serien. Efter det tror jag nvidia hittar på något nytt. Kan inte tänka mig att geforce 10800 eller nåt sånt kommer...

Nästa generation kommer heta DuoForce och har dubbla GPU's även i budgetsegmentet

Permalänk
Citat:

Nästa generation kommer heta DuoForce och har dubbla GPU's även i budgetsegmentet

Jaså? Det hade jag ingen aning om... Men det låter ju lovande

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja! Sedan kommer AMD med sina trekärniga grafikkort som kommer heta Trideon!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Och sedan Quadro

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Och sedan Quadro

nvidia har redan kort som kallas Quadro, se exempelvis http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/pny-quadro-fx-...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Sånt kort har jag nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

kommer inte heta geforce längre utan "ägggula xxxxGTX"

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
kommer inte heta geforce längre utan "ägggula xxxxGTX"

Lika felstavat också? ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis

Dock lär den dedikerade GPU:n inte att dö ut än på bra tag då de grafikkretsar som ska intergreras ser mer ut att luta åt diskreta kretsar av den typen som idag återfinnes på diverse moderkort.

För tyngre kalkyleringar så som 3d-grafik kommer den dedikerade (separata) GPU:n vi har idag att vara dominerande.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'