Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Jag äger en porsche, och den är inte fyrhjulsdriven

Vad för porsche?

Citat:

Vist, kul att sladda runt på vintern, men jag har aldrig varit den personen som älskar att sladda runt. Jag väljer bakhjulsdrift pga viktförskjutningen och väghållningen.

Vissa gillar att köra bil, vissa gillar att gubbfisa runt i deras bilar... Gillar man att köra så handlar det ju inte bara om att sladda, det är ju som du säger även bättre viktförskjutning och väghållning. Vilket är ytterliggare två argument för bakhjulsdrift och mot framhjulsdrift. En bil med bättre köregenskaper (t.ex. bättre viktförhållande fram/bak, väghållning etc) kommer naturligtvis vara roligare att köra.

Citat:

740 duger på vintern, körde lite isbana med en häck på rallydäck, men mer än så är det inte, skulle hellre välja en sportig framhjulsdriven istället för en 740, det handlar inte alltid om att sladda på vintern.

Ja är prisklassen 100 000 hade jag nog också valt en så kallad sportig framhjulsdriven bil istället för en 740... Men skulle hellre välja en sportig bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil.

Citat:

Men om han inte ska ha framhjulsdrift så blir det ingen volvo eller saab. Vovlo och saab har i och för sig vissa modeller med fyrhjulsdrigt, men bilarna är värdelösa över lag och på tok för vanliga.

Värdelösa är de väl inte, men de är knappast några höjdare om körglödje är högt på listan i min mening.

Citat:

Säger så här, hellre köper jag en framhjulsdriven mazda 6 sport än en vovlo, saab, turkbmw eller gubbaudi. Väljer gärna bort bakhjulsdriften, bara jag slipper köra skitbilar.

Det är ju inte så att bara för att man ska köpa BMW så måste man köpa en "turkbmw", det finns ju faktiskt BMWs utan kapade fjädrar, dåliga toningar, m3 backspeglar, m-märken när det inte bör vara det etc. Det går ju att köpa en vanlig orginal BMW som ser helt ok ut och funkar bra för 100 000. "Gubbaudi" är ju roliga bilar, iaf deras fyrhjulsdrivna eller ännu bättre S/RS, iofs känns 100 000 lite för att köpa en S/RS audi. Men det går säkert att hitta en hyfsad Audi A4 quattro eller nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Sportigt och roligt är inte nödvändigtvis samma sak.

... I de allra flesta fall när man pratar bilar så jo. Förutsatt att man inte är 60+ och finner mer nöje i att glida runt i en bil.

Citat:

Visst det är enklare att sladda med bakhjulsdrift.

Ja det är lite enklare att sladda med bakhjulsdrift dock är det rätt lätt med framhjulsdrift också. Dock är jävligt mycket svårare att kontrollera en sladd med framhjulsdrift.

Citat:

Men åxå enklare att få sladd när man inte vill det. Tro mig, jag vet.

Haha. Tro mig, jag har kört på sladd ett flertal gånger med både framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Och jag vet att det är betydligt mycket lättare att kontrollera bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Det är betydligt mycket svårare och "läskigare" när det släpper okontrollerat med framhjulsdrift än bakhjulsdrift.

Citat:

För övrigt så såg jag inte nånstans att han ville ha en busbil. Jag tolkade det som han ville ha en bruksbil men inte en Volvo för det har hans föräldrar.

Jadu... Har man tittat på Audi S4 och är intresserad av den vill han nog ha lite mer än en vanlig bruksbil...

Citat:

Och för övrigt så är den typ av körning du förespråkar, ElDiablo, direkt olagligt. Du sitter väl inte och uppmanar till brott? För det tror jag det står i forumreglerna att det får man icke.

Vilken typ av körning har jag förespråkat? Jag har såvitt jag vet inte förespråkat någon olaglig körning. Om du tycker jag skriver är uppmaning till brott tycker jag det vore lämpligt att du började med att anmäla varenda biljournalist som recenserar bilar...

Citat:

Och nej jag är inte nån nybörjare, jag tar det uttalandet som en förolämpning. Vilken familjebil som får bäst varvtider på nån bana är fortfarande inte så vesäntligt.

Det är viktigt för många som är intresserade av bilar.

Citat:

Det som är viktigt är saker som säkerhet, bromssträcka, undanmanöverhantering, bränsleförbrukning, driftkostnad osv.

Ja bromssträcka, undanmanöverhantering, säkerhet har ju fördel av att den beter sig bra på bana... Tar hellre en bil som är byggd för att köras på ett vettigt sätt än t.ex. en bil med massa elektroniska säkerhetssystem som ska kompensera för urusla kördynamiska egenskaper. Typ A-klass. Visst det är bra med anti-sladd osv men det är inte allt. Bränsleförbrukningen, driftkostnad etc är ju viktigt men en bakhjulsdriven bil behöver inte vara dyrare än en framhjulsdriven i bränsleförbrukning eller drift.

Citat:

Men som sagt ska han ha en busbil för körning av den mindre lagliga sorten så är frågan en helt annan.

Det får stå för dig.

Citat:

För övrigt är jag Saab-fanboy om det inte gått fram tidigare. Inte en militant sådan, men jag blir jävligt lack på alla som rackar ner på mig för det utan nån egentligan anledning annat än att de tycker att en volvotraktor är det mest sexuellt upphetsande som finns.

Jo det har framgått rätt rejält. Ditt hat mot Volvo har också framgått. Rätt roligt med tanke på att jag inte aldrig haft en Volvo, inte kör en, och vill inte ha en. Men ändå lyckas du på nåt sätt tro det.

Permalänk

Orkar inte citera.

1; 944
2; Sedan när behövde man gubbfisa för att man inte är galen i att sladda 24/7?
Jag föredrar att åka på bana och slalomträffar, inte sladda runt på tomma vägar som någon raggare.
3; Som lekman känner du ingen enorm skillnad på framhjulsdrift och konstant fyrhjulsdrift, möjligen att det ger en falsk säkerhet på vintern och att du komer fram bättre (men sedan när behövde man fyrhjulsdrift för att komma fram i Sverige, speciellt i kombination med en låg bil? Antar att han INTE är en jägare.)
4; Inte värdelösa, men dyra och tråkiga.
5; A4 gillar jag inte, fråga mig inte varför, men på något sätt så känns den tråkig. Quattro finns att köpa under 100k, sant.
BMW gillar jag inte heller, oavsett om de har turkstämpel eller inte.
7; Utan diff kan det vara svårt att kontrollera en bil med bakhjulsdrift, med framhjulsdrift drar du en scandinavian flick och bromsar och förhoppningsvis så går det bra, alternativt vänsterbromsa eller dra i handbromsen. Men oavsett var det driver så blir det enklare med diff.

Permalänk
Medlem

Kände/känner mig lite provokativ ikväll. Jo jag är och var när jag skrev medveten om att mina argument är kassa. Bara det att sånt skit får man höra hela tiden som Saab-ägare. Bara så du ver ElDiablo så satt jag snarare och garvade än att jag var sur när jag skrev det. Orkar inte ta sånna har jävla kasta-bajs-på-bilar diskussioner seriöst. Ända bilmärke jag ogillar eg är Ford. Gillar bara att var mindre snäll mot volvo för att 50% av alla unga svenska killar verkar vara volvo-fanboys i bemärkelsen råballe när de ser en rostig 740.

Edit: En kille hade som största skäl att hata Saab att pedalerna satt för långt till höger ... I 96 KAROSSEN! Liksom den bilen slutade göras för nästan 30 år sedan ...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd

Ojsan, vilken tråd det blev
Mina föräldrar har som sagt alltid kört Volvo och min bror är lite Volvoskadad men de bor på Öland och jag bor i Göteborg så skillnaden är rätt stor. Min bror, framför allt, gillar aggressiv körning medan jag kanske mer vill ha en behaglig bil att ta mig från Punkt A till Punkt B med. I och med att jag bor i stan så är det lite andra förutsättningar. Visst är det kul att kunna gasa ifrån det mesta men helt ärligt så känns fri parkering mer motiverande. Dock känns många miljöbilar tråkiga och måste jag köpa en ny bil för att det ska räknas som miljöbil?

Ska också tillägga att jag inte har några fördomar mot Saab eller något annat bilmärke. Tycker de nya Saabarna är rätt fräscha faktiskt och har haft möjlighet att köra 9-5 som miljöbil via jobbet. Är dock fortfarande inne på antingen Volvo S40 (2004 eller nyare) eller Mini Cooper. Har en våt dröm om en Audi TT som jag sparar succesivt till, men det ligger något år fram i tiden så jag behöver en bil under tiden. Jag tänker hela tiden nyttig bil (S40 typ) mot kul bil (Mini Cooper), däremot har jag aldrig gillat Golfen. Dessutom har jag fått upp ögonen för Mini Cooper Clubman (ultimata kombinationen?) som jag tänkt testköra i veckan, även om den ligger en bra bit ovanför min budget. Har fått lite bra modeller att kolla upp här så det ska jag göra inatt Tack

Permalänk
Medlem

Finns mkt bilar att köpa, S4 är ingen höjdare om du bor i stan då dom är sjukt törstiga men en A4/A3 1.8T kanske kan vara något? finns med S-paket och är väldigt poppis bilar.
Brorsan kör Audi (A6) och är sjukt nöjd.

Volvo S40 ska tydligen vara riktigt nice, känner en som jobbat på Volvo och den bilen har lätt service å brakar inte allt för ofta ihop jämfört med andra modeller.

Audi eller Volvo är mina tips, det senare är lite mer standard jämfört med A4/A3, Volvo, lite billigare i drift skulle jag också tro.
Du gör nog rätt i att dissa Golfen, brorsan hade en Passat som jobbarbil (nya modellen) och den var skit enligt han jämfört med Audi och Bmws modeller i samma klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sportigt och roligt är inte nödvändigtvis samma sak. Visst det är enklare att sladda med bakhjulsdrift. Men åxå enklare att få sladd när man inte vill det. Tro mig, jag vet.

För övrigt så såg jag inte nånstans att han ville ha en busbil. Jag tolkade det som han ville ha en bruksbil men inte en Volvo för det har hans föräldrar.

Och för övrigt så är den typ av körning du förespråkar, ElDiablo, direkt olagligt. Du sitter väl inte och uppmanar till brott? För det tror jag det står i forumreglerna att det får man icke.

Och nej jag är inte nån nybörjare, jag tar det uttalandet som en förolämpning. Vilken familjebil som får bäst varvtider på nån bana är fortfarande inte så vesäntligt. Det som är viktigt är saker som säkerhet, bromssträcka, undanmanöverhantering, bränsleförbrukning, driftkostnad osv. Men som sagt ska han ha en busbil för körning av den mindre lagliga sorten så är frågan en helt annan.

För övrigt är jag Saab-fanboy om det inte gått fram tidigare. Inte en militant sådan, men jag blir jävligt lack på alla som rackar ner på mig för det utan nån egentligan anledning annat än att de tycker att en volvotraktor är det mest sexuellt upphetsande som finns.

Du sitter och säger att BMW och Audi är gubbilar, och sen är du en farbror gubbe själv? roligt roligt!

För övrigt så är BMW och Audi två av dom mest stabila bilarna på vägarna, det är därför alla i dom kör så fort

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

varför inte köpa en evo? http://www.blocket.se/vi/15793546.htm?ca=15_s

har själv en femma och är väldigt nöjd. visst är det högerstyrt men det lär man sig fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

2; Sedan när behövde man gubbfisa för att man inte är galen i att sladda 24/7?
Jag föredrar att åka på bana och slalomträffar, inte sladda runt på tomma vägar som någon raggare.

Det har jag inte sagt. Jag sa klart och tydligt att det finns andra fördelar. Typ att den är snabbare på bana.

Citat:

3; Som lekman känner du ingen enorm skillnad på framhjulsdrift och konstant fyrhjulsdrift, möjligen att det ger en falsk säkerhet på vintern och att du komer fram bättre (men sedan när behövde man fyrhjulsdrift för att komma fram i Sverige, speciellt i kombination med en låg bil? Antar att han INTE är en jägare.)

Haha, jag kan garantera dig att jag känner stooor skillnad på fyrhjulsdrift och framhjulsdrift. Gör du inte det?

Citat:

4; Inte värdelösa, men dyra och tråkiga.

Ja, om du håller med mig angående framhjulsdrivna varför tjafsar du så mycket?

Citat:

5; A4 gillar jag inte, fråga mig inte varför, men på något sätt så känns den tråkig. Quattro finns att köpa under 100k, sant.
BMW gillar jag inte heller, oavsett om de har turkstämpel eller inte.

Synd de är roliga bilar. Och definitivt snygga om man jämför med de flesta andra bilar som rullar på våra vägar.

Citat:

7; Utan diff kan det vara svårt att kontrollera en bil med bakhjulsdrift, med framhjulsdrift drar du en scandinavian flick och bromsar och förhoppningsvis så går det bra, alternativt vänsterbromsa eller dra i handbromsen. Men oavsett var det driver så blir det enklare med diff.

Ja, nästan alla bilar har diff... Antar att du menar diffspärr? Men det går alldeles utmärkt även utan diffspärr att kontrollera en bil med bakhjulsdrift. Ja, att lära sig vänsterbromsa så bra att du kan häva eller behålla ställ är inte speciellt lätt. Att få det att släppa med handbromsen är lätt. Men att göra det kontrollerat och behålla stället är svårare. Båda sättet är helt urusla om man jämför med bakhjulsdrift.

Tycker damodred borde satsa på mini cooper om han står i valet mellan den och s40. Dock skulle jag nog hellre ta en lite större bil om jag var han.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är just storleken på den som oroar lite. En S40 är trots allt lite rymligare överlag. Samtidigt vill jag inte ha en för stor bil heller då den skulle kännas klumpig inne i själva stan. Min personliga åsikt gällande BMW och Audi är att de gör väldigt bra bilar MEN de flesta av dem är inte gjorda för svenska städer utan mer anpassade för tyska Autobahn eller långfärd/höghastighet. En annan grej är att deras andrahandsvärde är väldigt högt så för att få en bil från något av dessa märken för ca 100' så måste man antingen leta efter en äldre bil eller riskera andra fel. Den pizzastylade BMWn går dessutom fetbort, om ni förstår vilken typ av BMW jag syftar på-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ja, det är just storleken på den som oroar lite. En S40 är trots allt lite rymligare överlag. Samtidigt vill jag inte ha en för stor bil heller då den skulle kännas klumpig inne i själva stan. Min personliga åsikt gällande BMW och Audi är att de gör väldigt bra bilar MEN de flesta av dem är inte gjorda för svenska städer utan mer anpassade för tyska Autobahn eller långfärd/höghastighet. En annan grej är att deras andrahandsvärde är väldigt högt så för att få en bil från något av dessa märken för ca 100' så måste man antingen leta efter en äldre bil eller riskera andra fel. Den pizzastylade BMWn går dessutom fetbort, om ni förstår vilken typ av BMW jag syftar på-.

3-serie bilar från runt -01/-02 är det inge fel på, dessa ligger runt 110-120k. Pizzastylade BMWs som du nämner är inte bara fula, dessutom opraktiska då de inte allt för ofta är sänkta så pass att de slår i marken vid minsta ojämnhet.

Att 3-serien inte är gjorda för svenska städer vet jag inte var du fått ifrån, kan av erfarenhet säga att jag skulle välja en 3-serie framför en S40 att köra i stockholm vilken dag som helst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det har jag inte sagt. Jag sa klart och tydligt att det finns andra fördelar. Typ att den är snabbare på bana.

Haha, jag kan garantera dig att jag känner stooor skillnad på fyrhjulsdrift och framhjulsdrift. Gör du inte det?

Ja, om du håller med mig angående framhjulsdrivna varför tjafsar du så mycket?

Synd de är roliga bilar. Och definitivt snygga om man jämför med de flesta andra bilar som rullar på våra vägar.

Ja, nästan alla bilar har diff... Antar att du menar diffspärr? Men det går alldeles utmärkt även utan diffspärr att kontrollera en bil med bakhjulsdrift. Ja, att lära sig vänsterbromsa så bra att du kan häva eller behålla ställ är inte speciellt lätt. Att få det att släppa med handbromsen är lätt. Men att göra det kontrollerat och behålla stället är svårare. Båda sättet är helt urusla om man jämför med bakhjulsdrift.

Tycker damodred borde satsa på mini cooper om han står i valet mellan den och s40. Dock skulle jag nog hellre ta en lite större bil om jag var han.

2; Inte under normal/halvnormal körning, nej.
3; För att det finns sportiga framhjulsdrivna bilar som du inte verkar förstå (som även kan vara roligare än en bakhjulsdriven bil om man inte ska sladda i varje kurva).
5;Självklart pratar jag om diffspärr, 40%, låst, spillerill.
jag kan inte köra med handbromsen, dels för att den tar för svagt och dels för att däcken är för breda, scandinavien är enklast.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Saab, men dom har ju rätt dåligt andrahandsvärde, vilket är BRA för oss som vill köpa begagnat. Mindre bra för den som köpt nytt ^^

Men man får mycket bil för pengarna!

Själv gillar jag mest tyska bilar, BMW, Audi eftersom det är det jag ägt innan nuvarande Citroen ^^ .. (Vilken helomvändning?)

Annars ska du kolla på franska sidan så kan du ju alltid titta på Citroen Xantia Activa .. Har vad jag läst att den knäcker en BMW M3 på bana, just eftersom dess aktiva fjädring.. Mycket rolig bil.

Citroen är ju också ett märke med dåligt andrahandsvärde som saab, mycket bil för pengarna även där.

Lycka till! Mvh

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Citroen var ju faktiskt en tanke. Gillar de med panoramatak, vad de nu heter. Kommer mest ihåg en kompis föräldrar som hade en sådan där som sänkte sig när den stod still. "Ingen flyktbil det där" var en vanlig kommentar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Citroen var ju faktiskt en tanke. Gillar de med panoramatak, vad de nu heter. Kommer mest ihåg en kompis föräldrar som hade en sådan där som sänkte sig när den stod still. "Ingen flyktbil det där" var en vanlig kommentar

menar du dom äldre citroengena med gasdämpare tror jag det heter. typ modell padda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
menar du dom äldre citroengena med gasdämpare tror jag det heter. typ modell padda?

Många 80 och 90tals cittror sjönk ner vid avstängning, de kanske gör det fortfarande?

Våran xantia från -96 gör inte det vad jag vet (har bara kört den två gånger så jag är inte helt 100), men den har justerbar höjd osv.

Permalänk
Avstängd

Ja precis dem. Den är/var väl lika gammal som jag skulle jag tro. Tror inte de gör det längre, men det är för mig det största kännetecknet för Citroen.

Permalänk

Som jag läser så vill du ha en billig bil som fungerar och fungerar att ta en till A från B
Även med lite krut i.

Jag skulle nog valt att ragga upp en 944 / 945 ltt/ftt års 95-98 med hygligt utrsutad. Visst det är en volvo och den är kanske för stor för dig. även lite törstig om man liggar på varvstopp hela tiden. men kör man lungt och så så är det inget fel på en sådan. Bra ballans mellan viktfördelninge. även med slungdiff på de dessa bilar. dvs att frå ett hjulspinn så griper det andra in och man har plötsligt 2 hjul sim driver bvak istället. detta öker schenasen till att få grepp igen i en situation en vanlig bil inte hade klarat av. och det är taget omöjligt att köra fast på grusvägar eller på vintern med sådan bakaxel. gäller bara att kunna gasa vid rätt tillfällen om man kört fast. fast det lär man sig. lätt på foten är det som gäller bara.

Dessa bilar brukar även ha krockkuddar fram och på sidorna och även extra förstarkt kaross. vilket kan rädda livet på dig. tänk på hur oskyddad du är i en liten bil inte lika stora områden som tar uppsmällen. jag skulle häldre suttit i en stor vanlig bil än en udda liten bil vid en smäll iaf. varför? valet är enkelt. då de sålts i många ex så bör säkerheten vara relativt bra emot en liten bil och även smällen dämpas på ett helt annat sätt. finns många tester där stora bilar bara kryper ihop medans den lilla flyger iväg.
hemsk tanka. visst du överlever nog i bägge men viplach o benfrakturer är nog att vänt ai små bilar då motorhuven inte är lika stor som kan ta upp smällen på samma sätt.

Fast en 940 är väl för vanligt? går trimma rätt enkelt och billigt. nackdel är väl att de är stora o lite fäör vanliga för de flesta men men. man är inte ensam ju Se isf bara till att du får en bil med En M90 växellåda och slungdiff och lite krockkuddar. det är det viktigaste resten är lyx. dessa brukar gå att hitta i miltal från 10-20 för runt 50k inte alls så farligt med så pass mycket extra utrstuning de kan inne hålla.. lycka till.

Annars kasnek en peugo (stavning) 306a kan vara något? funderar på något liknande sånt som nästa bil

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en volvo så kanske s70 t5 vore något, ruskigt snygga för att vara volvo enligt mig. Annars rekomenderar jag BMW e39 eller e46 eftersom jag är BMW-fantast. Om du vill ha krut så köper du en 540 e39. Annars duger 525/528/530/535 bra, allra helst med M-paket och skinn-inredning, då ser dem riktigt moderna och bra ut. Eftersom det är kamkedja i samtliga också så slipper du tänka på kamrem och dyligt, bara å sköta servicen på dem så går motorerna långt utan problem. Försök hitta en manuell 540 i närheten, den kommer få mycket högre andrahandsvärde i framtiden än en med automat, inte för att automatlådan är dålig utan för att manuell är såpass ovanlig.

För all möjlig info om BMW se, www.autopower.se

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Köp en Alfa Romeo 156 och låt alla andra ha sin lilla tävling om 'störst och snabbast' medans du kör runt i stil. Kolla inredningen.

http://www.blocket.se/vi/14915485.htm?ca=23_3_s

Eller kanske en Audi S8?
http://www.blocket.se/vi/15838777.htm?ca=23_3_s

Eller en BMW 525i?
http://www.blocket.se/vi/16259260.htm?ca=23_3_s

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Saab? Dåliga bilar, fula och riktigt obekväma att åka i.

Nej men en BMW eller Audi tycker jag du ska satsa på, har lite attityd och perfekt komfort!

Men komigen... Känns det inte lite gammalt med detta. Att SAAB är en dålig bil som är obekväm vet både du och alla andra att det inte stämmer. Om en bil är ful eller inte ligger ju i betraktarens ögon.

Jag har både ägt/kört bilar av de mest skilda slag och jag har sammantaget varit väldigt nöjd med de SAAB:ar jag ägt. Just nu så har jag bland annat en 9-3 med V6 motor som är en riktig kalasbil. Motorn får många raka 6:or att likna tråkiga 3-cyl spisar och chassit är bättre än det mesta i klassen idag.

Mitt tips för en bil i 100k klassen blir en SAAB 9-3. Det är bland annat en säker, driftsäker och välbyggd bil med attityd och som ger mycket bil för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Köp en Alfa Romeo 156 och låt alla andra ha sin lilla tävling om 'störst och snabbast' medans du kör runt i stil. Kolla inredningen.

Eller kanske en Audi S8?

Eller en BMW 525i?

S8a i stan kanske inte är det bästa, V8an slukar bensin, kostar mkt att äga överlag, stor och otymplig.

Alfan och Bmwn är lite mindre och drar lite mindre är speciellt facinerad av Alforna men har dom inte haft kvalitétsproblem?

Permalänk
Medlem

Alrite om du istället vill ha en miljöbil som är bra rolig att köra ny med mera så finns det ett grymt alternativ.

http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/j...
http://www.blocket.se/vi/14686577.htm?ca=15_s
Så köp en ny sådan med 100hk, lär vara perfekt för dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone

Eller kanske en Audi S8?

Eller en BMW 525i?

Blev sugen på att köpa Romeon, och jag har inte ens körkort än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
S8a i stan kanske inte är det bästa, V8an slukar bensin, kostar mkt att äga överlag, stor och otymplig.

Alfan och Bmwn är lite mindre och drar lite mindre är speciellt facinerad av Alforna men har dom inte haft kvalitétsproblem?

Jo sant, har hört att den V8an dricker jättemycket.

Det om Alfa och kvalitetsproblem är dock a problem of the past. Dom brukade ha det men nya modeller, efter runt år 2000 blev kvalitetskontrollen tysk och därmed mycket bättre. Få klagar på kvaliten på nyare Alfa Romeo modeller.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

För 100 papp får man en uppsjö med trevliga bilar:

En alpina: http://www.blocket.se/vi/16290147.htm?ca=18_s

Dock dyr att serva och reparera.

Lancia Delta: http://www.blocket.se/vi/16252654.htm?ca=18_s

Evo 3: http://www.blocket.se/vi/16149734.htm?ca=18_s

Sierra Cosworth: http://www.blocket.se/vi/15305057.htm?ca=18_s

Nissan Skyline: http://www.blocket.se/vi/16170438.htm?ca=18_s

Audi A6 2.7 Biturbo: http://www.blocket.se/vi/16006504.htm?ca=18_s

Finns hur mycket som helst.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989

Dom nya har också gasdämpning, dock mer sofistikerad än då.

Jag har en 2001:a och den sjunker lite vid avstängning. inte lika mycket som gamla bilarna gjorde dock.

+ att om bilen har stått still i 1 dygn och man ska köra så tar det kanske 3-5sek innan man kan köra så den hinner bygga upp hydraultryck.

Dock ska man inte behöva detta vad jag hört på dom nyare C* modeller.

Denna modellen tycker jag är najs, och med 177hk går det ändå rätt ok ^^

http://www.blocket.se/vi/16046399.htm?ca=1_11_s

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Du sitter och säger att BMW och Audi är gubbilar, och sen är du en farbror gubbe själv? roligt roligt!

För övrigt så är BMW och Audi två av dom mest stabila bilarna på vägarna, det är därför alla i dom kör så fort

Bah är man gubbe när man är 26?

Har inte haft förmånen att köra så många nya bilar om jag ska vara ärlig. Är inte direkt nått rikemansbarn. Men med tanke på vad mena betalar för BMW och Audi så SKA dom vara bra tycker jag. Synd att de inte har blinkers som standardutrustning bara!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

jag köpte mej själv en ny Toyota yaris för 129 000. detta var 2004. jag är helnöjd. behöver inte göra ett skit med bilen. tvättar den på sin höjd nåra gånger om året. drar 0.56 liter milen blandad körning med minsta motorn på 1.0-liter.
den går fortfarande som en klocka. e ju ändå 4 år gammal nu. å jag har inte vart speciellt snäll mot den. har gått 7500 mil nu. många av milen har vart på motorvägen runt 160km/h. vilket är lika med maxfart. plattan i botten.

så om du hör till våran lilla skara som inte är i behov av penisförlängare så tycker jag att du ska satsa på en yaris. så sållar du automatiskt bort alla WT-brudar oxå som kommer skratta åt dej för din bil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Dom nya har också gasdämpning, dock mer sofistikerad än då.

Jag har en 2001:a och den sjunker lite vid avstängning. inte lika mycket som gamla bilarna gjorde dock.

+ att om bilen har stått still i 1 dygn och man ska köra så tar det kanske 3-5sek innan man kan köra så den hinner bygga upp hydraultryck.

Dock ska man inte behöva detta vad jag hört på dom nyare C* modeller.

Denna modellen tycker jag är najs, och med 177hk går det ändå rätt ok ^^

http://www.blocket.se/vi/16046399.htm?ca=1_11_s

hmm oki inte lätt o veta. är det bra komfort då?

Permalänk
Avstängd

Tänkte kvartalsbumpa denna tråd eftersom JAG HAR KÖPT BIL

Det blev till slut en fullutrustad Volvo S40 T5 årgång 2005, 5500 mil. Har kört ett antal bilar i mitt liv men fy vilket drag det var i den bilen!

(jag vet att jag sa att jag egentligen inte ville ha en Volvo men efter noggrant tänkt igenom min livssituation så är nog volvo det smartaste valet)