Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Jag äger en porsche, och den är inte fyrhjulsdriven
Vad för porsche?
Vist, kul att sladda runt på vintern, men jag har aldrig varit den personen som älskar att sladda runt. Jag väljer bakhjulsdrift pga viktförskjutningen och väghållningen.
Vissa gillar att köra bil, vissa gillar att gubbfisa runt i deras bilar... Gillar man att köra så handlar det ju inte bara om att sladda, det är ju som du säger även bättre viktförskjutning och väghållning. Vilket är ytterliggare två argument för bakhjulsdrift och mot framhjulsdrift. En bil med bättre köregenskaper (t.ex. bättre viktförhållande fram/bak, väghållning etc) kommer naturligtvis vara roligare att köra.
740 duger på vintern, körde lite isbana med en häck på rallydäck, men mer än så är det inte, skulle hellre välja en sportig framhjulsdriven istället för en 740, det handlar inte alltid om att sladda på vintern.
Ja är prisklassen 100 000 hade jag nog också valt en så kallad sportig framhjulsdriven bil istället för en 740... Men skulle hellre välja en sportig bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven bil.
Men om han inte ska ha framhjulsdrift så blir det ingen volvo eller saab. Vovlo och saab har i och för sig vissa modeller med fyrhjulsdrigt, men bilarna är värdelösa över lag och på tok för vanliga.
Värdelösa är de väl inte, men de är knappast några höjdare om körglödje är högt på listan i min mening.
Säger så här, hellre köper jag en framhjulsdriven mazda 6 sport än en vovlo, saab, turkbmw eller gubbaudi. Väljer gärna bort bakhjulsdriften, bara jag slipper köra skitbilar.
Det är ju inte så att bara för att man ska köpa BMW så måste man köpa en "turkbmw", det finns ju faktiskt BMWs utan kapade fjädrar, dåliga toningar, m3 backspeglar, m-märken när det inte bör vara det etc. Det går ju att köpa en vanlig orginal BMW som ser helt ok ut och funkar bra för 100 000. "Gubbaudi" är ju roliga bilar, iaf deras fyrhjulsdrivna eller ännu bättre S/RS, iofs känns 100 000 lite för att köpa en S/RS audi. Men det går säkert att hitta en hyfsad Audi A4 quattro eller nåt.
Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Sportigt och roligt är inte nödvändigtvis samma sak.
... I de allra flesta fall när man pratar bilar så jo. Förutsatt att man inte är 60+ och finner mer nöje i att glida runt i en bil.
Visst det är enklare att sladda med bakhjulsdrift.
Ja det är lite enklare att sladda med bakhjulsdrift dock är det rätt lätt med framhjulsdrift också. Dock är jävligt mycket svårare att kontrollera en sladd med framhjulsdrift.
Men åxå enklare att få sladd när man inte vill det. Tro mig, jag vet.
Haha. Tro mig, jag har kört på sladd ett flertal gånger med både framhjulsdrift och bakhjulsdrift. Och jag vet att det är betydligt mycket lättare att kontrollera bakhjulsdrift än framhjulsdrift. Det är betydligt mycket svårare och "läskigare" när det släpper okontrollerat med framhjulsdrift än bakhjulsdrift.
För övrigt så såg jag inte nånstans att han ville ha en busbil. Jag tolkade det som han ville ha en bruksbil men inte en Volvo för det har hans föräldrar.
Jadu... Har man tittat på Audi S4 och är intresserad av den vill han nog ha lite mer än en vanlig bruksbil...
Och för övrigt så är den typ av körning du förespråkar, ElDiablo, direkt olagligt. Du sitter väl inte och uppmanar till brott? För det tror jag det står i forumreglerna att det får man icke.
Vilken typ av körning har jag förespråkat? Jag har såvitt jag vet inte förespråkat någon olaglig körning. Om du tycker jag skriver är uppmaning till brott tycker jag det vore lämpligt att du började med att anmäla varenda biljournalist som recenserar bilar...
Och nej jag är inte nån nybörjare, jag tar det uttalandet som en förolämpning. Vilken familjebil som får bäst varvtider på nån bana är fortfarande inte så vesäntligt.
Det är viktigt för många som är intresserade av bilar.
Det som är viktigt är saker som säkerhet, bromssträcka, undanmanöverhantering, bränsleförbrukning, driftkostnad osv.
Ja bromssträcka, undanmanöverhantering, säkerhet har ju fördel av att den beter sig bra på bana... Tar hellre en bil som är byggd för att köras på ett vettigt sätt än t.ex. en bil med massa elektroniska säkerhetssystem som ska kompensera för urusla kördynamiska egenskaper. Typ A-klass. Visst det är bra med anti-sladd osv men det är inte allt. Bränsleförbrukningen, driftkostnad etc är ju viktigt men en bakhjulsdriven bil behöver inte vara dyrare än en framhjulsdriven i bränsleförbrukning eller drift.
Men som sagt ska han ha en busbil för körning av den mindre lagliga sorten så är frågan en helt annan.
Det får stå för dig.
För övrigt är jag Saab-fanboy om det inte gått fram tidigare. Inte en militant sådan, men jag blir jävligt lack på alla som rackar ner på mig för det utan nån egentligan anledning annat än att de tycker att en volvotraktor är det mest sexuellt upphetsande som finns.
Jo det har framgått rätt rejält. Ditt hat mot Volvo har också framgått. Rätt roligt med tanke på att jag inte aldrig haft en Volvo, inte kör en, och vill inte ha en. Men ändå lyckas du på nåt sätt tro det.