tillvägagångssätt för spelskapande

Permalänk

tillvägagångssätt för spelskapande

hej

som rubriken avslöjar så är min fråga hur man går tillväga för att skapa ett spel. tex:

"först skapar du dina modeller i program x, sen gör du texturer i program y. sen måste du lära dig programmeringspråket z för att få saker att agera som du vill."

jag är så gott som total nybörjare på som gott allt, men jag är rätt envis och riktigt motiverad att lära mig. grejen är bara att jag vet inte var jag ska börja nånstans. så ifall nån som har kunskap inom något jag behöver lära mig så skulle jag vara riktigt tacksam för all hjälp och alla nybörjartips jag kan få!:D

tack på förhand!

Permalänk

Re: tillvägagångssätt för spelskapande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onkel Morra
hej

som rubriken avslöjar så är min fråga hur man går tillväga för att skapa ett spel. tex:

"först skapar du dina modeller i program x, sen gör du texturer i program y. sen måste du lära dig programmeringspråket z för att få saker att agera som du vill."

jag är så gott som total nybörjare på som gott allt, men jag är rätt envis och riktigt motiverad att lära mig. grejen är bara att jag vet inte var jag ska börja nånstans. så ifall nån som har kunskap inom något jag behöver lära mig så skulle jag vara riktigt tacksam för all hjälp och alla nybörjartips jag kan få!:D

tack på förhand!

Först så lär du dig ett programmeringsspråk så att du kan lära dig tänka programmering (förslagsvis Java, C#, Python, Ruby eller om du vill lära dig från grunden C/C++)
När du sedan kan grunderna inom programmering så kan du ta dig an ett simpelt spel som masken eller pong eller något annat som du tycker om. Du kommer inte behöva göra mycket texturer till ditt första spel. När du kommit så långt är du nog ganska självgående och vet själv vad du kan göra.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk

Bra förslag ovan, vill även tipsa om www.gamedev.se för mer specifika frågor om spelprogrammering.

Permalänk

tusen tack! har en massa flummiga idéer som jag är sugen på att se hur det skulle funka i spel. fast det kommer nog ta längre tid än från början planerat men nu vet jag vart jag ska börja iallafall!

Permalänk
Medlem

Det finns även speldesigners som designar spel, tänkte bara nämna det för trådskaparen. Finns säkert ngt projekt som kanske behöver en designer och storywriter ifall det är vad du vill, annars är det väll bra att lära sig programmering och scriptande etc. men att göra ett spel tar oftast några personer, det är så mkt olika saker som behövs så det är svårt för en person att lära sig allt/genomföra.
men läs på forum, googla whatever för att läsa på.
Att göra design dokument av dina idéer kan vara en bra grund för dig om du vill testa lite dessign.
alltså processen för att skapa ett spel är en hel vetenskap (om man nu inte vill göra pong).

Men vilken del i spelskapandet är du mest intresserad av? grafik?programmering?design?
enklare att ge dig tips då.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

det som jag nog är mest intresserad av är själva "styrningen" av karaktären, mus-tangentbord-karaktärsambandet. sorgligt nog så vet jag inte hur jag ska beskriva det närmre men jag antar att det krävs både programmering och animering. sen kan det ju vara värt att nämna att jag förstår att jag aldrig skulle kunna skapa ett komplett spel själv, utan planen är att lära sig behärska alla moment i spelskapande och sen göra något demoliknande där man kanske bara kan springa runt i en liten by eller nåt.

all har sin grund i jag är inbiten gamer sen barnsben men har aldrig hittat ett spel som jag inte tycker det har funnits en massa fel på. det har i sin tur lett till en massa idéer om hur man istället skulle ha kunnat gjort och nu har idéerna blivit så många att jag måste få utlopp för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

all har sin grund i jag är inbiten gamer sen barnsben men har aldrig hittat ett spel som jag inte tycker det har funnits en massa fel på. det har i sin tur lett till en massa idéer om hur man istället skulle ha kunnat gjort och nu har idéerna blivit så många att jag måste få utlopp för det.

Jag tycker det låter som att du är en aspirant för projektledning av spelutveckling snarare än intresserad av spelprogrammering/animering/design.

Kanske ska börja spara ihop pengar och dra igång ett spelprojekt?

Permalänk
Medlem

Är du en så gott som total nybörjare skulle jag rekommendera att du börjar göra (väldigt) enkla 2D-spel. Ett simpelt memoryspel är en bra start, som i början antingen funkar med tangentbord eller mus, sedan kanske både och. Nästa steg kan vara att animera brickorna när man vänder på dem och lägga in lite musik och ljudeffekter.

Jag skulle tipsa om att börja i Python, med tillägget PyGame. Språket Python är i mitt tycke lättare att sätta sig in i än det mesta. Du kan ju kolla och se om du tycker detsamma.

EDIT: Alla (?) namnkunniga speldesigners som i princip inte programmerar en rad idag (Will Wright, Sid Meier, Peter Molyneux, ...) utan bara drömmer och kläcker idéer, började som programmerare. Jag har inte hört talas om något dataspelprojekt med en speldesigner utan tidigare erfarenhet av spelutveckling, som faktiskt blivit färdigställt. (Fast jag blir gärna motbevisad.)

Så dröm stort, det är helt rätt, men hasta långsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
EDIT: Alla (?) namnkunniga speldesigners som i princip inte programmerar en rad idag (Will Wright, Sid Meier, Peter Molyneux, ...) utan bara drömmer och kläcker idéer, började som programmerare. Jag har inte hört talas om något dataspelprojekt med en speldesigner utan tidigare erfarenhet av spelutveckling, som faktiskt blivit färdigställt. (Fast jag blir gärna motbevisad.)

Jag antar att det är mig du kommenterar. Det finns ingen anledning att titta på hur andra har lyckats eller inte. Har man drömmar når man dit oavsett vilken väg man tar, en väg som inte behöver vara densamma som tidigare lyckade ditos.

Mer konkret handlar spelutveckling om att skaffa sig kontakter och ha bra idéer, självklart är det en förutsättning att man har erfarenhet av processen men det handlar absolut inte om att vara grym på spelprogrammering. Hur grym man än är får man sitta ensam hemma i sin källare tills man skaffat sig de rätta kontakterna. Beroende på hur rik trådskaparen är kan det därför vara en god idé att öppna ett sparkonto för framtida eventuella projekt redan nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Det finns ingen anledning att titta på hur andra har lyckats eller inte.

Det finns väl för tusan all anledning att titta på hur andra har lyckats/misslyckats för dra lärdom av deras erfarenheter? Sedan tycker jag själv att det är bra att ha realistiska förväntningar, mest för att jag tycker det är mycket lättare att ta motgångar då. Men det kanske bara är jag?

Citat:

Har man drömmar når man dit oavsett vilken väg man tar,

Det vore trevligt om det var sant. Finns gott om exempel på folk som inte nått upp till sina drömmar, trots att de kämpat länge och väl. Det finns olika skäl till detta. Bristande beslutsamhet är ett (och den sämsta "ursäkten" till att inte lyckas), men det är bara ett av flera.

Citat:

Mer konkret handlar spelutveckling om att skaffa sig kontakter och ha bra idéer, självklart är det en förutsättning att man har erfarenhet av processen

Har OP erfarenhet av processen? Av projektledning över huvud taget? Ska han då verkligen bara nöja sig med att spara pengar och sedan starta upp spelprojekt? Är det inte bättre att under tiden passa på att skaffa sig erfarenhet, genom att förslagsvis börja smått och försöka göra egna små spel?

Med tillräckligt mycket pengar kan man såklart värva ett stall som gör allt jobb åt en - bäst är ju då också, om man saknar erfarenhet, att värva en erfaren verkställande projektledare samtidigt. Ingen vill ha en chef som inte kan ett skit om jobbet de gör och inte har förståelse för vilka problem som kan dyka upp. En okunnig chef kan också manipuleras av illvilliga medarbetare som är mer intresserade av timpengen än nåt annat. Man får då nog också betala extra bra för att locka till sig kompetent folk. Men så kommer ännu ett krux: utan erfarenhet, hur vet man att man får kompetent folk?

Citat:

men det handlar absolut inte om att vara grym på spelprogrammering.

För all del, och det har jag väl inte sagt? Det omvända gäller för övrigt inte heller - man behöver inte vara en bra projektledare även om man har grymma meriter och varit en drivande kraft i tidigare projekt. Case in point: John Romero/Daikatana.

Men mitt råd kvarstår: börja smått på egen hand. Därmed inte sagt att man ska sluta drömma och ha mål i livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns väl för tusan all anledning att titta på hur andra har lyckats/misslyckats för dra lärdom av deras erfarenheter? Sedan tycker jag själv att det är bra att ha realistiska förväntningar, mest för att jag tycker det är mycket lättare att ta motgångar då. Men det kanske bara är jag?

Man kan analysera andras motgångar och lära sig av deras misstag, men att vända på steken och göra likadant som de som lyckades ger inte nånting. Alla människor fungerar på olika sätt och är bra på olika saker.

Citat:

Det vore trevligt om det var sant. Finns gott om exempel på folk som inte nått upp till sina drömmar, trots att de kämpat länge och väl. Det finns olika skäl till detta. Bristande beslutsamhet är ett (och den sämsta "ursäkten" till att inte lyckas), men det är bara ett av flera.

Beslutsamhet är ett måste för att nå någonstans, ja...

Citat:

Har OP erfarenhet av processen? Av projektledning över huvud taget? Ska han då verkligen bara nöja sig med att spara pengar och sedan starta upp spelprojekt? Är det inte bättre att under tiden passa på att skaffa sig erfarenhet, genom att förslagsvis börja smått och försöka göra egna små spel?

Med tillräckligt mycket pengar kan man såklart värva ett stall som gör allt jobb åt en - bäst är ju då också, om man saknar erfarenhet, att värva en erfaren verkställande projektledare samtidigt. Ingen vill ha en chef som inte kan ett skit om jobbet de gör och inte har förståelse för vilka problem som kan dyka upp. En okunnig chef kan också manipuleras av illvilliga medarbetare som är mer intresserade av timpengen än nåt annat. Man får då nog också betala extra bra för att locka till sig kompetent folk. Men så kommer ännu ett krux: utan erfarenhet, hur vet man att man får kompetent folk?

Man kan anställa en person som anställer rätt kompetens? Skämt åsido, jag skrev att man behöver erfarenhet om processen. Det räcker långt.

Citat:

För all del, och det har jag väl inte sagt?

Nej, jag skrev inte heller att du sagt det. Jag bara skrev det.

Permalänk

ja alltså "drömmen" vore ju att få någon som är etablerad inom branchen intresserad av min spelidé. Och eftersom att jag antar att det skulle kosta väldigt många tusenlappar att dra igång ett sånt projekt själv så var tanken att jag lär mig det jag behöver kunna för att göra ett kort demo. känns som att det skulle vara lite mer slagkraftigt att komma med nån slags interaktiv produkt snarare än bara en idé.

Permalänk
Medlem
Citat:

ja alltså "drömmen" vore ju att få någon som är etablerad inom branchen intresserad av min spelidé. Och eftersom att jag antar att det skulle kosta väldigt många tusenlappar att dra igång ett sånt projekt själv så var tanken att jag lär mig det jag behöver kunna för att göra ett kort demo. känns som att det skulle vara lite mer slagkraftigt att komma med nån slags interaktiv produkt snarare än bara en idé.

Låter vettigt, då hade jag rätt i att du snarare är en projektledare (eller kalla det vad ni vill) som satsar stort än den som sitter ensam och gör många men halvdåliga spel. Självklart är det dags att lära dig allt du kommer över! Men det kan vara en idé att börja staka ut en bana också. Skaffa dig kontakter, spara ihop de pengar du får över till det som verkligen räknas och skapa förutsättningar för att du ska lyckas få ett spelprojekt i rullning (och inte bara ha bra idéer som går till spillo i halvtaskiga projekt).

En bra väg att börja är att leta upp något lättanvänt spelkoncept, dvs. börja med ett färdigt ramverk för spel och lite senare kanske börja med ett enkelt 3D-program där du gör en modell som du kan få in i en tredimensionell värld (en plan yta till att börja med) och efter det få modellen att röra på sig med hjälp av animering.

Har tre goda länktips till dig här;
http://www.devmaster.net/wiki/An_Introduction_to_Game_Program...
http://www.devmaster.net/wiki/Other_ways_of_making_a_game
http://www.devmaster.net/wiki/Languages_suitable_for_writing_... (jag rekommenderar C#)

EDIT> Ett annat gott tips är att kolla på de KY-utbildningar som erbjuds inom spelutveckling. Vi börjar få ganska många såna i Sverige, bl.a. i Arvika, Sundsvall, Malmö och Skellefteå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rätta mig om jag har fel: det låter som att du drömmer om en högkvalitativ slutprodukt? Som kan jämföras med de spel man köper i butik? Som du kanske själv vill SE i en butikshylla, pressad på dvd och paketerad i kartong?

Bara för att komma med ytterligare balans till all positiv uppmuntran :-p, länkar jag till vad en (måhända bitter, men till synes kunnig) herre vid namn Tom Sloper skriver om såna i din situation:

http://www.sloperama.com/advice/idea.htm
http://www.sloperama.com/advice/lesson11.htm

Och en reality check vad ett "riktigt" spel kan kosta...

Citat:

On this generation of consoles [PS3/Wii/XBox 360], games commonly require budgets of US$15 million to $20 million.

http://en.wikipedia.org/wiki/Game_publisher

Att sätta ihop en projektgrupp med kompetenta människor som förväntar sig lön till att göra ett högkvalitativt spel kostar alltså ordentligt många tusenlappar.

Det finns exempel på moderna spel (dock ej cutting-edge), framför allt till PC, där man klarat sig på mycket mindre. Men det involverar alltsomoftast att spelskaparna är entusiaster som jobbat hårt utan ersättning.

Nu låter det här jävligt neggo, som att jag tycker att du borde samla frimärken istället, men det är inte det jag vill ha fram. Jag vill bara peka på hur rackarns svårt det är att komma in i spelbranschen och göra en dröm till verklighet, just för att det är så många som har samma drömmar som du och att de flesta projekt går back. Är du beredd att ge det ett försök ändå trots den ganska dystra utsikten, så ska du definitivt göra det. Vad vet jag, du kanske är nästa Will Wright??

Permalänk

hahaha, kanske inte klargjort det helt och hållet men framförallt är det för mitt eget tillfredsställande som jag är sugen på att testa och ser hur det blir. och sen när man går och tänker en del på det så är det lätt hänt att man svävar iväg till kanske orimliga platser. och det är snarare tänkt som ett fritidsintresse än som yrke, för att svara på kritiken som var "jävligt neggo" men jag måste även säga att jag är rent allmänt är "man vet inte innan man har försökt" -typen.

och jag är som sagt grymt motiverad på att lära mig och tänker göra det så gott jag kan. vem vet, det kanske dyker upp nåt demo här på sweclockers om en 8-10 år sådär.

Permalänk
Medlem

Det enklaste man kan tänka sig är nog ett 2D-spel.

Jag och en kompis gör ett sådant i Java för tillfället som slutprojekt i en intro-kurs i Java på KTH. Vi använder då ett färdigt bibliotek (Slick) samt ritar all grafik i Photoshop. Enklare än så blir nog svårt utan att det blir ett textbaserat spel.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rätta mig om jag har fel: det låter som att du drömmer om en högkvalitativ slutprodukt? Som kan jämföras med de spel man köper i butik? Som du kanske själv vill SE i en butikshylla, pressad på dvd och paketerad i kartong?

Man behöver inte kommersialisera sig för att lyckas med ett spel. Och som sagt, vill man det och har de rätta kontakterna får man spons för sina idéer och sin ambition om man har bra sådana.

Permalänk
Medlem

Det finns ju betydligt enklare vägar in i spelskapande än de redan nämnda. Jag tippar att trådskaparen är ung, saknar tidigare erfarenhet av programmering och kör Windows.

Jag känner igen det och vill gärna tipsa om hur jag började med allt.
Game Maker är ett dra-och-släpp-verktyg för att designa spel, med ett ganska avancerat scriptspråk när man vill göra mer avancerade saker. I Game maker kan man rita texturer, och pilla med ljud etc. Det innehåller allt man behöver som nyfiken nybörjare. Inklusive massor med grafik, ljud osv.
http://www.yoyogames.com/make

Förslagsvis går man sedan igenom ett par av guiderna på denna sida
http://www.yoyogames.com/make/tutorials

Till slut vill jag bara säga att jag använde Game Maker för flera år sedan men jag tror grundstuket är samma fortfarande.

Det var scriptspråket i Game maker som fick mig intresserad av programmering och senare avancerade jag till C++ och python.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Gräs-Mannen; kolla på länken jag postade förut; http://www.devmaster.net/wiki/Other_ways_of_making_a_game

Permalänk

ja, kan bara säga tack för hjälpen! känns som att jag har ganska många alternativ nu att angripa mitt problem på. blir nog till att lära mig game maker och sen som gräsmannen gå vidare till c++. som det känns nu iaf. återkommer ifall det dyker upp fler oklarheter!

Permalänk
Medlem

Vad man absolut ska fundera på är om du kanske ska modda ett befintligt spel. Många spel släpper verktyg så att du kan skapa egna banor och scripta dem. I vissa fall ävan koda om hela spelet eller scripta om karatärsstyrning etc.

Det är en väldigt bra början om man mer är intresserad av gameplay-momentet och kanske inte så mycket av programmering.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt, moddning av en befintlig spelmotor.
Du verkar inte allra mest intresserad av att lära dig göra ett spel från grunden, att börja med masken-spel etc. Utan att förverkliga dina spelidéer. Fine med det.
Beroende på vad du är ute efter så kanske unreal-motorn är bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

nä det stämmer helt och hållet faktiskt, jag är egentligen inte så intresserad av bli världens bästa programmerare utan som Aqualize sa så är jag bara intresserad av att förverkliga just denna spelidé. ska nu sätta mig och googla lite runt vilken motor som skulle kunna tänka sig att passa.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för source SDKn som följer med Half Life 2, developer.valvesoftware.com är dess underbara wiki Lär dig den SDKn och du kan göra riktigt sjyssta grejer.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jag slår ett slag för source SDKn som följer med Half Life 2, developer.valvesoftware.com är dess underbara wiki Lär dig den SDKn och du kan göra riktigt sjyssta grejer.

Men innan dess måste väl ändå grabben övat upp sig till en hyfsat habil programmerare..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Men innan dess måste väl ändå grabben övat upp sig till en hyfsat habil programmerare..

Faktiskt inte, man kan skapa riktigt sjyssta bitar spel med bara Hammer editorn, visst, han har inte gjort nånting riktigt EGET men han har lärt sig väldigt mycket om hur spelmekaniken hänger ihop. Nåt jag tycker han lär sig väldigt bra genom att mappa och som kan vara en liten fingervisning mot vad man vill göra Sen skadar det ju inte om han är världens C++ hacker

Visa signatur

Permalänk

ska absolut kolla upp tifius förslag. spelet jag har i tanken är ett tredje "tredjepersonsperspektivsRPG" (oväntat?) med Väldigt säregen karaktärstyrning. om det kan vara till hjälp i tipsgivningen. men jag har nog tänkt att söka en grundkurs i programmering på kvartsfart vid sidan av det tekninska basåret som ska gå i höst. för det jag skulle vilja göra är liksom att ha min karaktär, bara själva skelettet med någon primitiv textur och sen programmera själva styrningen tills den blir som jag vill ha den:P så får resten komma sen. är som sagt helt ny inom området så jag kanske är på helt fel spår jag vet inte..

för att klara upp lite om mig själv så är jag snart 21 år fyllda och har väldigt många andra fritidsintressen än datorer. pallrar mig iväg till gymmet ca 6 ggr i veckan och är en ganska talangfull kampsportare och det var länge sen jag blev kallad grabben. (egot som talar) fast jag saknar tidig erfarenhet och nöter windows. fick förvisso VG på linux på gymnasiet men skulle ha fått mvg ifall jag hade lämnat in någon uppgift. (egot som talar ännu en gång)

Permalänk
Medlem
Citat:

för det jag skulle vilja göra är liksom att ha min karaktär, bara själva skelettet med någon primitiv textur och sen programmera själva styrningen tills den blir som jag vill ha den:P så får resten komma sen.

Hur hade du tänkt dig med styrningen?

3dje persons vy genomgång
http://developer.valvesoftware.com/wiki/Third_Person_Camera

modellering/texturering och hur du får in dina grejer i motorn
http://developer.valvesoftware.com/wiki/Category:Modeling

Som du ser på 3dje persons biten så är du väldigt beroende av programmeringsfärdigheter om du vill veta vad du håller på med, relativt välfungerande lösningar finns ju att copy-pastea men det är ju inte att rekomendera att blint kopiera sig fram och tillbaka utan någon egen förståelse.

Vill du dock bara skapa eget content (vilket jag tycker är roligast ) så tycker jag det är rätt onödigt med programmeringsfärdigheter, lite scriptande är ju alltid nyttigt men håller man sig till det grafiska så är det inga problem om man saknar programmerings skillz.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk

www.3dgamestudio.com är rätt billig motor om du vill leka lite. Rekommenderar alla nybörjare den, antingen klicka ut spel, skriva i C-script eller C++, beroende på hur avancerat man vill göra det. Finns även bra exporters till max, maya och säkert fler 3Dapps (även en egen halvdåligt modelleringsprogram medföljer.)

Prova på 30-dagars trial.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX