Permalänk
Medlem

Java - vart ska man börja?

Tjenare

Tänkte ge mig in på Java programmering, men vet inte riktigt vart jag ska börja.
Jag har innan bara webbkodat med html och css, samt väldigt lite i VB. Jag ska vara ärlig och säga att jag är inte så mycket för att läsa, visst att läsa tutorials och lite text är inga problem, men jag har ingen lust att bläddra igenom en bok på 2000sidor, lär mig hellre genom praktiken.

Hörde att programet netbeans skulle vara bra för programering av java, något att säga mot det?

Tackar för alla svar

Mvh
Karim

Permalänk
Medlem

Jag har bara hört positiva saker om den här boken:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0596009208

Även om jag inte läst den själv, så har jag läst (större delen av) en annan "head first"-bok, och av det kan jag säkert tro att "Head First Java" är precis så bra som folk säger. 688 sidor kanske verkar mycket, men det är mycket "luft" på sidorna i HF-böckerna, och gott om illustrationer.

NetBeans är en komplett utvecklingsmiljö för Javautveckling och sett till priset (gratis) är den i mitt tycke otroligt bra.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte programmerat alls tidigare i ett objektorienterat språk kan du inte undvika att läsa en hel del. Du kommer inte förstå alls vad du håller på med annars... det är två olika saker att lära sig Java och att lära sig programmera. Om du redan kunnat programmera hade jag sagt; kör på! men istället tycker jag att du ska köpa en seriös bok (antar att du överdrev med dina 2 000 sidor, men upp emot 400 får du nog räkna med) och börja med en texteditor, inte NetBeans. Kanske något mitt emellan NetBeans och Notepad, rekommenderar JCreator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Eftersom du inte programmerat alls tidigare i ett objektorienterat språk kan du inte undvika att läsa en hel del. Du kommer inte förstå alls vad du håller på med annars... det är två olika saker att lära sig Java och att lära sig programmera. Om du redan kunnat programmera hade jag sagt; kör på! men istället tycker jag att du ska köpa en seriös bok (antar att du överdrev med dina 2 000 sidor, men upp emot 400 får du nog räkna med) och börja med en texteditor, inte NetBeans. Kanske något mitt emellan NetBeans och Notepad, rekommenderar JCreator.

Och det finns inget sätt att se vad objektorientering är i praktiken?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Och det finns inget sätt att se vad objektorientering är i praktiken?

Det svåra är som sagt att lära sig programmera, och en god bok (gärna flera) är svårslagen där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll

Även om jag inte läst den själv, så har jag läst (större delen av) en annan "head first"-bok, och av det kan jag säkert tro att "Head First Java" är precis så bra som folk säger. 688 sidor kanske verkar mycket, men det är mycket "luft" på sidorna i HF-böckerna, och gott om illustrationer.

NetBeans är en komplett utvecklingsmiljö för Javautveckling och sett till priset (gratis) är den i mitt tycke otroligt bra.

Ska ta en titt, laddar ner just nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll

Jag läste den istället för den tunga och värdelösa kurslitteraturen vid två(!) stycken javakurser på chalmers, och det gick alldeles strålande. Rekommenderas!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag läste den istället för den tunga och värdelösa kurslitteraturen vid två(!) stycken javakurser på chalmers, och det gick alldeles strålande. Rekommenderas!

Det är på G, har ansökt till Civ KTH Informationsteknik men vill gärna kunna lite innan så jag inte blir helt lost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur

Hur mycker programmering kunde du då?
Jag letar själv någon bok, sitter med en gammal (2003) som min bror använt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Hur mycker programmering kunde du då?
Jag letar själv någon bok, sitter med en gammal (2003) som min bror använt.

Visst kunde jag redan en del programmering, läste också boken ganska översiktligt. Är man total nybörjare kan det hända att resan blir lite skumpigare, men tror trots det att det är en utmärkt bok, också för totala nybörjare. Enda nackdelen med att börja med ett objektorienterat språk som förstaspråk är väl att det blir två rätt krångliga koncept på samma gång. Dessutom kanske det är svårt att inse vad poängen är med objektorientering om man inte har erfarenhet från ett procedurellt språk.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org