USB 3.0 ger Intel övertaget

Permalänk
Medlem

Men herregud, det är ju klart att Intel vill tjäna pengar när de lagt ner tid på att utveckla gränssnittet. Hade nVidia, VIA osv deltagit i utvecklingsarbetet istället för att försöka åka snålskjuts hade de också kunnat lansera USB 3.0 samtidigt som Intel.

Intel vet att de har ett starkt kort på hand och de vet även hur lång tid det tar att utveckla en eventuell standard samt vad det kostar. De övriga utvecklarna lär knappast vara villiga att lägga ut ett antal miljoner på utveckla en standard som KANSKE kommer bli den stora standarden och som dessutom inte blir bakåtkompatibel. Tror snarare att de lugnt väntar några månader och hoppar på USB 3.0.
Precis som någon nämnde tidigare så kommer det troligtvis ta lite tid innan det blir vanligt med USB 3.0, så de andra tillverkarna kommer kanske missa några early adopters, men vanliga hemanvändare och stora PC-företag som Dell, HP etc lär inte vilja betala extra för att få en nyare version.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
Men herregud, det är ju klart att Intel vill tjäna pengar när de lagt ner tid på att utveckla gränssnittet.

Så du menar att det inte räcker att ta betalt i form av licenskostnader?
USB3 kommer ju nästintill garanterat finnas i absolut varenda dator (stationär som bärbar) i framtiden. Utöver det kommer ju en löjligt stor mängd enheter utnyttja det. Visserligen till stor del beroende på vad USB3 kostar att implementera och om det är strömsnålare etc. för att det ska bli populärt bland mobiltelefoner etc.
Men bara marknaden för datorerna är ju i alla fall halvstor...

USBs (och firewires) stora fördel vad gäller externa hårddiskar är att man slipper ha en strömsladd för < 3.5" diskar. Det är en enorm vinst. Och om USB3 har kraft nog att klara av vanliga 3.5" diskar så kommer det inte spela någon roll om esata är snabbare.

Externa hårddiskar är ju externa för att de ska vara portabla (i de flesta fallen), en strömadapter är inte portabel plus sladdhärvan som följer med.

Visst handlar det om att tjäna pengar, men det gäller också för konsumenterna att visa att sådant här inte uppskattas. Det är tack vare IBMs tabbe som marknaden ser ut som den gör idag. Så visst tycker jag det är befogat att klaga och dissa intel för detta (jag är väl inte så insatt i det hela men spontant tycker jag så i alla fall).

Btw. hade jag fått för mig att USB3 var den där sladdlösa versionen? (men jag har väl blandat ihop det)
Inte för att jag klagar, trådlösa prylar har inte mognat ännu och jag har ingen lust att betala extra för att få något som är sämre.

Ang. de två olika standarderna för USB 1:

Citat:

The hardware that contains the host controller and the root hub has an interface geared toward the programmer which is called Host Controller Device (HCD) and is defined by the hardware implementer. In practice, these are hardware registers (ports) in the computer.

At version 1.0 and 1.1 there were two competing HCD implementations. Compaq's Open Host Controller Interface (OHCI) was adopted as the standard by the USB-IF. However, Intel subsequently created a specification they called the Universal Host Controller Interface (UHCI) and insisted other implementers pay to license and implement UHCI. VIA Technologies licensed the UHCI standard from Intel; all other chipset implementers use OHCI. The main difference between OHCI and UHCI is the fact that UHCI is more software-driven than OHCI is, making UHCI slightly more processor-intensive but cheaper to implement (excluding the license fees). The dueling implementations forced operating system vendors and hardware vendors to develop and test on both implementations which increased cost.

Firewire:

Citat:

USB was originally seen as a complement to FireWire (IEEE 1394), which was designed as a high-speed serial bus which could efficiently interconnect peripherals such as hard disks, audio interfaces, and video equipment. USB originally operated at a far lower data rate and used much simpler hardware, and was suitable for small peripherals such as keyboards and mice.

However, Intel was not interested in paying the near-dollar license fee to add an IEEE 1394 subsystem to their board. The fee was reduced to a flat 25 cents, but Intel prefered to push for its own USB 2.0 standard. As a result, they were rarely provided as standard equipment on computers other than Apple Macintosh computers (Apple owns rights to the FireWire standard), and peripheral manufacturers offered many more USB devices. Moreover, USB 2.0 Hi-Speed reached a performance level sufficient for consumer equipment while retaining compatibility with older devices. An example of how the popularity of USB displaced FireWire in a commercial device is the Apple iPod. It was originally released with a FireWire connector, which was eventually modified to allow for both USB and FireWire connections when the product was released for Windows. The iPod now relies solely on USB for data and only allows a FireWire connection to charge the battery.

båda citaten från http://www.its-usb.com/totalusb.html

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du menar att det inte räcker att ta betalt i form av licenskostnader?
USB3 kommer ju nästintill garanterat finnas i absolut varenda dator (stationär som bärbar) i framtiden.
--Text--

Inte om Intel börjar krångla med licencerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Vem är det som gör Firewire?

Firewire har serieparalell överföring 2x400mbit eller 2x800mbit?

USB har endast seriell överföring 1x480mbit?

Om man skulle ha ett Fw tangentbord så skulle man väl kunna trycka på12 knappar samtidigt, istället för 6 som man kan med USB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vem är det som gör Firewire?

Firewire har serieparalell överföring 2x400mbit eller 2x800mbit?

USB har endast seriell överföring 1x480mbit?

Om man skulle ha ett Fw tangentbord så skulle man väl kunna trycka på12 knappar samtidigt, istället för 6 som man kan med USB?

Firewire är utvecklat av Apple och bygger på S.C.S.I och har många fördelar jämte USB 1.0 och 2.0.

Några av dessa är riktig seriekoppling, icke processorkrävande operationer, lägre latenstider, högre reell hastighet och coolare namn ;).

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Till er som säger att Intel är giriga, att det är lågt etc. Jag håller förvisso med, men för tusan, det handlar i grund och botten om pengar, det här är marknadsekonomiskt korrekt.

Men moraliskt fel. Om andra är med och bidrar till forskningen så ska alla få tillgång till resultaten samtidigt. Det är som att ge rika människor förtur på akuten bara för att de betalar mer i skatt (i kronor och ören räknat).

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du menar att det inte räcker att ta betalt i form av licenskostnader?

Om Intel tror att det lönar sig att hålla på specifikationerna i några månader och på så sätt maximera profiten kommer de göra det. Det hade vilket aktiebolag som helst gjort, då deras "uppgift" är att göra aktieinnehavarna nöjda genom att öka värdet på aktien och tjäna pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyMag
Men moraliskt fel. Om andra är med och bidrar till forskningen så ska alla få tillgång till resultaten samtidigt. Det är som att ge rika människor förtur på akuten bara för att de betalar mer i skatt (i kronor och ören räknat).

Citat:

Wikipedia
The USB Implementers Forum, USB-IF, is a non-profit organisation to promote and support the Universal Serial Bus. Its main activities are the promotion and marketing of USB, Wireless USB, USB On-The-Go, and the maintenance of the specifications, as well as a compliance program.

It was formed in 1995 by the group of companies that developed USB. Notable members include Apple Computer, Hewlett-Packard, NEC, Microsoft, Intel, and Agere Systems.

Om alla i gruppen medverkat vid framtagningen/finansieringen av 3.0 så lär de ju också få tillgång till det, dock verkar det inte finnas nån egentlig konkurrent till Intel på PC marknaden bland medlemmarna.

Permalänk
Inaktiv

Intel sopar bort konkurrenterna! Det får kosta vad det kosta vill.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, Intel kommer inte tjäna pengar på att göra så här.
Dom kommer bara skjuta sig i foten och göra att dom andra väljer något annat än USB3.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Firewire fins som 800Mbit och har funits i flera år så.

Tror inte mång ahar nytta av us 3.0. Det som kan nytja detta är typ externa diskar med flera diskar i raid config eller liknande men inte så mö annat en svenson kan tänkas ha som nytjar det till vöerkomliga priser.

Var väl igen ubersnabb övergång till USB 2.0. Många mobos hade det ej eller bara delvis på några portar så usb 3.0 lär ju säkert ta ett litet tag innan störe delen av mobosen stödjer detta. Framföralt på budget och oem sidan där sådan oftast kommer senare.

Kör int ens själ med USB på primärburken pga nån bugg i tyan k8we så har det aldrig blevet. Går å lösa med add on kort men som sagt orka.

Exakt. Nyttan av USB 3.0 är extremt begränsad för tillfället så det spelar noll roll för mig iaf. Intel kan sitta och suga på den karamellen bäst fan dem själv vill. Vi behöver det inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Intressanta diskussioner, jag är lite ny på området så någon vänlig själ kanske kan förklara för mig?
FireWire 800 är väl inte bakåtkompatibel med FireWire 400?
Kommer FireWire 1600 eller 3200 vara det? (Baserat på det ni hört)

Vad jag förstått är FireWire "bättre" än USB för att det bl a inte kräver lika mycket av CPU och har en högre reell överföringshastighet, hur kommer det ligga mellan FireWire 800 och USB 3.0?

Jag kan säga att jag inte är nöjd med överföringshastigheten på min iPod via USB 2.0... så om den skulle stödja 3.0 med mycket högre hastighet hade jag varit glad, men det kommer inte hända förräns om ett par år... men kommer detta då kräva mycket av min CPU eller är det lätt belastning?

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Skrota Firewire, total onödig standard
USB2 duger bra och USB 3 är stegt bättre så varför bry sig om en standare som är marginelt bättre i bästa fall, men som inte har samma bredd på marknaden och som är dyrare i slutändan för konsumenten.

USB2/3 och eSATA räcker skrota Firewire ihop med IDE och Floppy!

Vad hände med Wirless-USB? Trodde det skulle innan för USB3!
Skulle inte också ESA (Enthusiast System Architecture ) bli en del av USB standarden, är det något som dyker upp i USB 3.0?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Skrota Firewire, total onödig standard
USB2 duger bra och USB 3 är stegt bättre så varför bry sig om en standare som är marginelt bättre i bästa fall, men som inte har samma bredd på marknaden och som är dyrare i slutändan för konsumenten.

USB2/3 och eSATA räcker skrota Firewire ihop med IDE och Floppy!

Vad hände med Wirless-USB? Trodde det skulle innan för USB3!
Skulle inte också ESA (Enthusiast System Architecture ) bli en del av USB standarden, är det något som dyker upp i USB 3.0?

Tack för denna intelligenta slutsats. Synd att inte du fick bestämma bara och marknaden styr istället. Då lever Firewire kvar. Tyvärr, i alla fall för din del.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Exakt. Nyttan av USB 3.0 är extremt begränsad för tillfället så det spelar noll roll för mig iaf. Intel kan sitta och suga på den karamellen bäst fan dem själv vill. Vi behöver det inte.

Problemet med Firewire är ju kostnaden som uppenbarligen är större då det finns många moderkort med firewire 400 men inte 800 tyvärr. Sen om den extra kostnaden beror på mindre volymer eller tekniken i sig vet jag inte.

Nyttan är alltid begränsad för en ny teknik tills den blivit etablerad, personligen behöver jag inte heller usb3 då man kan använda esata för allt som kräver riktig snabbhet men ändå.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tack för denna intelligenta slutsats. Synd att inte du fick bestämma bara och marknaden styr istället. Då lever Firewire kvar. Tyvärr, i alla fall för din del.

Så, ta det inte så hårt
Förstår att du tycker om Firewire och Appel. Med mitt förra halvseriösa inlägg ville jag bara påpeka att jag tror inte det skulle vara många PC ägare som sakna Firewire om det försvann helt när USB3 och eSATA finns att använda.
Själv skulle jag inte sakna det alls och bara vara glad att slippa betala för något jag inte använder när jag köper ett Hi-end moderkort eller ljudkort.

USB är billigare för tillverkarna att implementera då det är en öppen standard till skillnad från Firewire och har läge hårdvaru kostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schonke
Om Intel tror att det lönar sig att hålla på specifikationerna i några månader och på så sätt maximera profiten kommer de göra det. Det hade vilket aktiebolag som helst gjort, då deras "uppgift" är att göra aktieinnehavarna nöjda genom att öka värdet på aktien och tjäna pengar.

Mjae, så enkelt är det inte. Även om det kanske är varje aktiebolags slutgiltiga mål så gör inte alla företag precis allt för att uppfylla det.

Det finns andra saker som i alla fall vissa företag månar om, såsom nöjda kunder, anséende osv. (sådant som, vissa anser, lönar sig i längden). Och där ingår inte sådana här metoder.