Permalänk

i mitt område har dom tydligen problem med SKOTAB. Så det kommer säkert dröja flera månader till innan det är fixat här med alla belastningar.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Någon mer i Gbg trakten som tappade nätet runt 9 tiden igår kväll ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Inte vad jag märkte.
Passade dock på att uppgradera till 24mbit nu när mina gratis månader gått ut och det fungerar utmärkt. Nedladdning ligger konstant på 2.8 megabyte i sekunden. Dock fortfarande 16QAM och inte 10mbit upload så långt ögat kan nå.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på §7

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det är saker på gång här i Kungsladugård. Har varit lite nyfiken på ett hus i området där de grävts in fiber, dragits kopparrör på utsidan av huset till en kylanläggning m.m. Idag när jag gick förbi, stod dörren till källaren öppen, så jag gick ner och kollade. Det visade sig att Comhem bygger en anläggning med massa skåp för fiberutrustning m.m. Det är därför vi fått vänta så länge på bättre uppload. Blir säkert inga problem med överbelastningar när det är klart

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt kul om Comhem faktiskt avancerar i Kungsladugård -- även om ditt inlägg inte indikerar när Dessutom, jag kan ju missförstå, men de bygger väl inte sådana centraler i hyreshus?

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

Prata med en comhem tekniker och han såg inga problem i mitt område, måste vara min lina som är kass.
Borde ta mig i skinnet och felanmäla den.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Tack och lov att man har bytt från ComHem till BBB Fiber ..... nu slipper man alla problem och får en mer stabil anslutning + högre hastighet ( 100/100 ) betalar dessutom inget för fibern då den ingår i min hyra ( HSB-boförening )

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hexxy
Tack och lov att man har bytt från ComHem till BBB Fiber ..... nu slipper man alla problem och får en mer stabil anslutning + högre hastighet ( 100/100 ) betalar dessutom inget för fibern då den ingår i min hyra ( HSB-boförening )

Kör inte BBB med 100/10 ? Eller erbjuder dem 100mbit upload nu med ? (gärna en länk på det)

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Nu kan jag uppgradera till 24/10 enligt comhems hemsida.

Edit: Då va det beställt. Får det efter midnatt.

Permalänk
Medlem

Försöker uppgradera mitt abonemang via deras hemsida nu, funkar inget vidare dock. Kommer till steg 2, välj tjänster. Där ska jag kunna välja mellan Bredband, Telefoni och TV, men det finns inget att markera val med, går endast att trycka nästa och gör man det så kommer man tillbaka till samma sida igen. Någon som har råkat ut för samma sak?

Blir väl till att ringa dem antar jag.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
Nu kan jag uppgradera till 24/10 enligt comhems hemsida.

Edit: Då va det beställt. Får det efter midnatt.

Och du bodde i Frölunda? Då avancerar de i Göteborg efter allt!

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

läste i pc för alla idag att vi i salem kanske sall få stadsnät. iaf så utreder de möjligheten.. vad tro's ?

Permalänk

Gjorde tptest igen kring 18:00 och mycket riktigt fick jag under 17 Mbit. Ringde comhem och satt i cirka 18 minuter i kö innan någon svarade. Jag frågade om de hade hänt något sen jag felanmälde i lördags. Sen började vi tjaffsa och jag blev såklart jävligt irriterad. De hade bett om ett par tptest på olika tidpunkter och det visade sig helt klart att det rörde sig om belastningsproblem. Blev då helt förvånad när han sa att jag hade ju faktiskt bra värde stora delar av dygnet. JA på natten och dagarna när jag antingen sover eller jobbar. Jag skiter väl i hur fort det går när jag INTE är hemma. Ge mig iaf 70% på kvället. Vidare så jiddrade snubben om att strax under 70% kunde anses vara ok oxå. Wtf?! Hur ska de ha det?

Jaja slutlipat nu...

Nu har halva maj gått och jag vill ha mina 10 i ull..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frostfield
Gjorde tptest igen kring 18:00 och mycket riktigt fick jag under 17 Mbit. Ringde comhem och satt i cirka 18 minuter i kö innan någon svarade. Jag frågade om de hade hänt något sen jag felanmälde i lördags. Sen började vi tjaffsa och jag blev såklart jävligt irriterad. De hade bett om ett par tptest på olika tidpunkter och det visade sig helt klart att det rörde sig om belastningsproblem. Blev då helt förvånad när han sa att jag hade ju faktiskt bra värde stora delar av dygnet. JA på natten och dagarna när jag antingen sover eller jobbar. Jag skiter väl i hur fort det går när jag INTE är hemma. Ge mig iaf 70% på kvället. Vidare så jiddrade snubben om att strax under 70% kunde anses vara ok oxå. Wtf?! Hur ska de ha det?

Jaja slutlipat nu...

Nu har halva maj gått och jag vill ha mina 10 i ull..

Enl. Bredbandskollen är det ju ok med 15 Mbit/s för 24 Mbit/s via kabel.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna rejält nu på comhem

Disconnects flera gånger per kväll, flera gånger per timme ibland

Hastigheter som går upp och ner

och endå är det helt lönlöst att ringa deras support

Permalänk

Mycket tråkigt för er som har problem!
Gjorde precis tptest och låg på 0.96mbit upp och 23.56mbit ner. Klart godkänt.
Dessutom ser jag att min lina är uppgraderad till 64QAM i kabelmodemet, vilket borde tyda på att det snart börjar närma sig högre uppladdningshastighet eller?

Permalänk

tcntad : Låter ass nice har du länk?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsundberg
Mycket tråkigt för er som har problem!
Gjorde precis tptest och låg på 0.96mbit upp och 23.56mbit ner. Klart godkänt.
Dessutom ser jag att min lina är uppgraderad till 64QAM i kabelmodemet, vilket borde tyda på att det snart börjar närma sig högre uppladdningshastighet eller?

5:30 på morgon kan jag också få 23.56 Mbit, det är ju kvällen som är problemet. Hade du 16QAM nyss?

Permalänk

Ja, men jag kunde få nästan 24mbit även igårkväll. Brukar vara rätt stabilt.
Kollade QAM'en senast när jag uppgraderade till 24mbit vilket väl var i måndags. Dagen efter jag hade fått 24mbit (dvs uppgraderingen var gjort) hade jag fortfarande 16QAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
tcntad : Låter ass nice har du länk?

Here you go: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.156872

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarl
Kör inte BBB med 100/10 ? Eller erbjuder dem 100mbit upload nu med ? (gärna en länk på det)

Ringde till dem och bad om högre upload.... inga problem alls

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk

Hexxy Det där stämmer inte alls. Alla Switchar i BBBs lan klarar inte ens av 100/100. Det var derför dom avärka 100/100 med tak innan.

Och jag tror knappast att någon på supporten la till dig på det sättet.

I sånna fall måste dom aktivera 100mbit Full port på din switch. Och det är inget som BBB gör.

Så jag tror inte på det du berättar. Kanske du har BB2 eller något annat bolag med 100 mbit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hexxy Det där stämmer inte alls. Alla Switchar i BBBs lan klarar inte ens av 100/100. Det var derför dom avärka 100/100 med tak innan.

Och jag tror knappast att någon på supporten la till dig på det sättet.

I sånna fall måste dom aktivera 100mbit Full port på din switch. Och det är inget som BBB gör.

Så jag tror inte på det du berättar. Kanske du har BB2 eller något annat bolag med 100 mbit?

Nope jag har BBB som ISP och ja jag ringde dem , dock råkar det vara så att jag är anställd av och jobbar hos Telenor så mitt samtal dit gick via tjänsten .
Att jag sedan inte betalar för anslutningen beror ju endast på att HSB har ett gruppavtal med dem. Enkelt och smidigt , hade även om jag inte hade flyttat kunnat få VDSL2 40/10 i min förra bostad , dock inte förrens i början av juni.

Visa signatur

Permalänk

alltså är du överflyttad på en 100 mbit Fullduplex port. I deras register. Det är inte lagligt av anställda att göra så. Men vet om att många får det så via kontakter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

alltså är du överflyttad på en 100 mbit Fullduplex port. I deras register. Det är inte lagligt av anställda att göra så. Men vet om att många får det så via kontakter.

Vad gäller lagligheten så har jag ingen koll....jobbar inte med bredbandsbiten alls .... iaf inte på BBB. Dock är det ju så att jag genom jobbet har informella kontakter med BBB i olika ärenden bolagen emellan... dvs gemensamma kunder osv. Är ju precis som du själv nämner... " i scratch your back and you scratch mine " förekommer hela tiden ... inte bara hos Telenor utan förmodligen hos Telia och Tele2/Comviq också. Vad jag gjorde var bara att ringa ett samtal , bad kollegan på BBB se ifall han kunde ordna 100 Mbit upp , inga problem alls. That`s it .

Visa signatur

Permalänk

nae haft en kompis som satt på Glocalnet och kunde ändra i BBB registret med. Samma huvudkontor som alla dom där bolaget ligger på.

Joo precis det var det jag ville komma fram till 100 upp erbjuds inte av BBBs support. Alltså via kontakt nätet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket Webstar-modem är att föredra? EPX2203 eller EPC2203? Såvitt jag uppfattat det som så är EPC en nyare version.

Permalänk
Medlem

b2s portar är alltid fullduplex annars är nått fel.
Dessutom är det supervisorn som ställer vilken upload man ska ha och för att ändra den borde du nog behöva conf rättigheter om jag inte trorfel.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Är ingen direkt skillnad på modemen.

Visa signatur