Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Windows på IDE och program på SATA hdd

Jag har en IDE hårddisk till min nya dator med moderkortet asus p5k64 och det är rekommenderat att använda SATA till dem. Eftersom jag har IDE så tar det otroligt lång tid att installera alla program och rara upp filer.
En 6 gb stor fil tog 2 h att rara upp.
Jag frågade en jag känner som kan mycket och han sa att om man delar kontakt mellan cd-romen och hddn så blir hddn jätteseg precis när det gäller sådant och nu har jag tänkt köpa en SATA hdd till.
Jag undrar då om ni tror det är bättre att installera om allt på SATA disken (windows/spel etc.) eller om jag ska ha windows på IDE:n och alla andra program på SATA:n.

Hoppas ni fattar, har lite brottom

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem

citerar ett svar från ett annat forum
"Hårddisken kör troligen PIO.

Gå in i kontrollpanelen->system->hårdvara->enhetshanteraren

Sen lite beroende på vad du har för windowsversion så går du in på IDE ATA/ATAPI kontroller

Kan vara lite svårt att veta vilken det gäller, ofta står det primary och secondary där men inte alltid. Men du kan testa dig fram.

Dubelklicka och ändra till DMA (100/133) för hårddisken (finns i någon av tabbarna)."

i övrigt så skulle jag rekommendera att köra operativ och system på samma hdd.

Permalänk
Hedersmedlem

"Operativ och system"? Är inte det samma:P
Men visst bör du köra OS på Sata:n och använda Pata:n, till lagring

Tänk bara på att koppla ur din Patadisk när du installerar OS, så blir det inga missförstånd

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag hade brottom då jag skrev som sagt:p jag vet att det är samma sak.
Nu har jag rådfrågat en jag känner och datorfixarna. På datorfixarna sa jag att det tog lång tid att installera alla saker samt packa upp filer, då sa han en massa saker och när jag nämnde IDE hdd till ASUS P5K64 så sa han att så nya moderkort är gjorda för SATA diskar. Den har trots allt 6 sata utgångar och 1 IDE, dvs jag delar cd rom och hdd i samma IDE kabel.
Det kunde tydligen leda till att HDDn skulle bli väldigt seg på att skriva så imorgon ska jag köpa en SATA disk och installera istället, det skulle tydligen bli skillnad då sa båda 2.
Jag behöver inte mer än 160 GB totalt heller så jag behöver inte OS på en och spel/program på en!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kollat på det som nvmuppen skrev om? Det borde nämligen inte vara några problem att ha både en hårddisk och en cd-läsare på samma kabel.

IDE (egentligen PATA) fungerar nämligen så att om du har två enheter på samma kabel så kan bara en av enheterna utföra läs- och skriv-operationer på samma gång. Men har du bara en cd-läsare som inte gör något för tillfället så ska den inte påverka hårddiskens hastighet alls. Och även om du skulle läsa från cd-läsaren så kommer den inte upp i särskilt höga hastigheter, och borde inte påverka prestandan nämnvärt. Så förmodligen har du inte DMA på som nvmuppen säger, vilket segar ner allting. Om du slår på det så borde problemet lösa sig, utan att du behöver köpa en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Har du kollat på det som nvmuppen skrev om? Det borde nämligen inte vara några problem att ha både en hårddisk och en cd-läsare på samma kabel.

IDE (egentligen PATA) fungerar nämligen så att om du har två enheter på samma kabel så kan bara en av enheterna utföra läs- och skriv-operationer på samma gång. Men har du bara en cd-läsare som inte gör något för tillfället så ska den inte påverka hårddiskens hastighet alls. Och även om du skulle läsa från cd-läsaren så kommer den inte upp i särskilt höga hastigheter, och borde inte påverka prestandan nämnvärt. Så förmodligen har du inte DMA på som nvmuppen säger, vilket segar ner allting. Om du slår på det så borde problemet lösa sig, utan att du behöver köpa en ny hårddisk.

Det som nvmuppen skrev har jag kollat och alla möjliga står på "DMA om möjligt"
Jag har slagit av speedstep som intel har också så det är inte det. Han på datorfixarna sa att det kan vara det, jag menar nya moderkort är inte gjorda för att ha IDE hårddiskar. T.ex. i bios står det en massa Sata drive 1-6 och där ska man kunna se enheterna som är anslutna, men det gäller SATA bara verkar det som. Vi får se om det är det som är felet, han sa iallafall att det blev segt om en Hdd och en cdrom/dvdrom (whatever) läsare på samma IDE utgång/kabel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Krävs det inte en specifik drivis till den IDE (Pata) för den är väl inte integrerad i Intels sydbrygga, vet dock inte vad enheten heter men det kan ju var promise eller dyl..?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo den är integrerad, jag tror fortfarande på vad han på datorfixarna sa. Men jag ska fråga om det finns fler saker som kan bidra imorrn när jag drar dig!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Den drivis du saknar heter Marvell 88SE61xx PATA/eSATA Driver V1.2.0.46 for Windows 2000/XP/2003 & Windows 64bit XP/2003 & Windows 32/64bit Vista.(WHQL) och ligger under ditt moderkorts nedladdningar under Sata, om du nu kör på XP vill säga

Visa signatur

Permalänk

När du kopplar in två enheter på samma IDE-kabel anpassar den automatiskt gränsnitten enligt den långsammaste enheten. Det finns nämligen 6 nivåer av UDMA från 15.9MB/s till 126.8MB/s, men tveksamt om det verkligen är det som är problemet här, även med långsammaste (UDMA-0 mode) ska du nå upp till 15.9MB/s.

Ditt exempel 6GB på 2h = 6144MB på 7200s = 0.9MB/s.

Antar att du har testat att helt sonika rycka ut (förskiktigt dra ut) kabeln som går till cd/dvd-enheten för att se om hastigheten då ökar?

Har du 40-pinnars eller 80-pinnars IDE kabel? (se http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_Performance.htm för en bild-jmfrelse av de två - klicka på "Ultra DMA (80-Conductor) IDE/ATA Cables" i vänsterkolumnen och scrolla ned) Har du testat med en annan kabel?

Oavsett vad du väljer att göra är det troligtvis bättre att installera på den nya SATA-disken, detta då nyare diskar oftast har bättre accesstid/överföringshastighet än gamla diskar. Du kan säkert jmfra specifikationen för de två, om du söker på märke/modell på google hittar du säkert specs'n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Den drivis du saknar heter Marvell 88SE61xx PATA/eSATA Driver V1.2.0.46 for Windows 2000/XP/2003 & Windows 64bit XP/2003 & Windows 32/64bit Vista.(WHQL) och ligger under ditt moderkorts nedladdningar under Sata, om du nu kör på XP vill säga

Tror du det har att göra med att CPU användningen går upp i 25 % när man trycker igång ett program och att det sedan sjunker efter ett tag?
Jag ska testa extrahera en 4.37 gb stor fil, går det för segt skriver jag hur långt den kom på 10 minuter.
Hinner inte vänta 10 minuter men nu efter 7 minuter har den rarat upp 8% av 4.37 gb.
På min gamla dator med p4 2.2 ghz, 512 ram och liknande så tar det 11 minuter att rara upp en 3.18 gb stor fil. Det borde inte vara så i mitt tycke!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
När du kopplar in två enheter på samma IDE-kabel anpassar den automatiskt gränsnitten enligt den långsammaste enheten.

Inte enligt Wikipedia

Edit: Äsch, forumet radbryter min länk Scrolla ner till avsnitt 2.9, Two devices on one cable - speed impact.