Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte!

Hej alla kunniga,

Jag har ett Asus P5N32-E SLI som har funkat klockrent tills nu. Skulle flasha bios till nyaste varianten 1404. Efter omstart så händer inget! Fläktarna går igång, det är allt. Inget "piip", och bara svart skärm.

Provat cleara RTC med jumpern, utan resultat. Provade ta ut batteriet en 15 min, då lyckades jag få igång datorn en gång. Gick då in i BIOS och återställde mina överklockningsfrekvenser och samma problem igen.. Verkar som om nya BIOS-versionen inte gillar mina inställngar. Lyckas inte få igång datorn igen nu, inte ens när jag drar batteriet. Trodde batteriet var trasigt så bytte till ett jag trodde var likadant (2032) men visade sig senare vara ett 2025.. Hoppas jag inte brände sönder nåt...

Jag och en kompis felsökte alla andra komponenter och kom fram till att allt fungerar (utom moderkortet). Så jag skickade in BIOS-chipset för omflashning (till EksitData) till den äldre versionen av BIOS som jag använde innan, bara för att få svaret att chipset är helt försört! Deras flash-utrustning bara skriker ERROR när de sätter i chipet. Beställde då hem ett BIOS-Savior, flashat till äldre versionen.

Detta hjälpte inte heller! Alltså inget fel på BIOS-chipet jag har i nu. Vad kan det vara för fel? Kan jag ha bränt någon annan komponent än mitt gamla BIOS-chip när jag satte i fel batteri?

Andra tips?

Tack på förhand!

//Johan

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4,05 GHz - Asus P5N-T Deluxe - Corsair Twin 6400 Cl4 4 Gb - 2 st 8800 GTS 640 Mb @ 591/1950 MHz i SLI - Soundblaster X-fi Fatal1ty - Seagate Barracuda 7200.10 320 Gb och 500 Gb - Coolermaster iGreen 600W - Vista 64-bit