Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Du kommer inte få svar om du skriver samma fråga i flera trådar. Håll dig till en.

Ok, jag har raderat mitt andra inlägg. Jag har fått svar på min första fråga, nu behöver jag bara svar på den andra.

Vad är det för skillnad mellan 5400rpm och 7200rpm?? Är det värt prisskillnaden, men främst, är det värt det??

Permalänk
Medlem

7200rpm är snabbare generellt sett, men 5400rpm diskar på 300gb är faktiskt snabbare än t.ex. 120gb 7200rpm eftersom de fysiska diskarna ligger närmare varandra.

Permalänk

Så du menar att det är mer prisvärt att köpa 5400 rpm 320 gb istället för 7200 rpm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlieflip
Så du menar att det är mer prisvärt att köpa 5400 rpm 320 gb istället för 7200 rpm?

ja

Permalänk
Medlem

Jag sitter och fingrar på beställningsknappen nu med denna konfiguration i korgen:

Citat:

Intel C2 DUO P8400 – 2,26Ghz, 1066Mhz FSB, 3MB Cache – 25Watts
4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
Inget operativsystem
DVD-RW / CD-RW SATA
Keyboard Orion/Nox SE BLACK
6 Cell Nox/Orion
Miljöavgift
WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3
200GB 7200rpm SATA Harddisk
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Försäkring
Znote 2 års All-risk försäkring UTAN stöldskydd

13.323,57 KR inkl. moms

Jag velar dock fortfarande angående vilken hastighet hårddisken skall gå i, då jag fått dubbla budskap om 7200rpm:arens "effektiva övertag" jämtemot den långsammare 5400rpm. Utrymmet är i vilket fall inget problem då jag har externa diskar som räcker och blir över. Större cashe på CPU hade varit naix, men till det priset känns det rätt ovärt.

Jag ville egentligen ha 14"-motsvarigheten till Nox:en, men den verkar ju dröja och den minimalt större storleken känns inte direkt som något hinder för mig.

Permalänk
Medlem

hittade detta på NBR

"Zepto’s Mythos and Nox series with more options

Zepto has published today that the company will integrate an even more powerful graphics card to the new high-end notebook series Mythos and Nox. Existing customers get the opportunity to upgrade their already bought machines.

The recently launched Mythos and Nox series notebook PC’s from Zepto are packed with all the latest technologies; and feature amongst others Intel’s new Centrino 2 technology, 800Mhz DDR2 RAM up to 8GB and energy saving P series processors from Intel.
These machines offer superior visual performance through the new Nvidia Geforce 9600M GT graphics card with 512MB DDR3 RAM, HDMI connection, and WSXGA+ Crystal Clear technology TFT panel with Zero Bright Dot warranty.
Zepto’s customers can now look forward to even better graphics at the beginning of September. Zepto is working on increasing performance from 5000 3D Mark 2006 points with the current 9600M GT card with DDR3 to approximately 6000 3D Mark 2006 points with a graphics card not named yet – resulting in a performance increase of around 20%.
The graphics card will become available for sale on www.zepto.com from the beginning of September, increasing speed and performance of the new Nox and Mythos notebook PC’s even more – without increasing power consumption. At the same time, customers that already own a Nox or Mythos will be offered the possibility to upgrade to the new card without any problems, as this card will be Nvidia MXM compatible. The price of the new graphics card is still unknown.

For more information please contact:
Morten Kjærsgaard, COO, Zepto A/S
Telephone: +45 47 37 10 22, E-mail: mkj@zepto.dk "

Permalänk
Medlem

Sååå, om man beställer den utan OS, har dom med alla drivare till både xp och vista på skivor då? Kolalde på deras nerladdningsdel och där fanns det inga drivare alls.

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska köra XP SP3 eller Vista x64 på Noxen. I XP använder man ju bara 3gb, men hur tror ni nettovonsten blir på den extra gigabyten i Vista?

Permalänk
Medlem

Efter veckor av väntan har jag nu beställt Noxen med följande Konfiguration:

320GB 5400rpm SATA Hårddisk

Inget operativsystem

DVD-RW / CD-RW SATA

Keyboard Orion/Nox SE BLACK

6 Cell Nox/Orion

Miljöavgift

Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache – 25Watts

Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit

Pris: 13.498,41 Koronas

Nu blir det bara till att vänta den ca 1/2 vecka som leveranstiden idag ligger på. Återkommer med en fullstädig recension av maskinen!

Visa signatur

Zepto nox a15, Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3,4 GB DDR2 PC6400 800MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jobbo
Nu blir det bara till att vänta den ca 1/2 vecka som leveranstiden idag ligger på. Återkommer med en fullstädig recension av maskinen!

Du menar 1 och 1/2 vecka va?

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

Precis. Tack för din korrigering.

Visa signatur

Zepto nox a15, Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3,4 GB DDR2 PC6400 800MHZ

Permalänk
Medlem

Har även jag lagt en beställning nu i helgen. Lyxade till det med SSD b.la. enligt följande:

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
DVD-RW / CD-RW SATA
Keyboard Anthea/Mythos SE WHITE
6Cell Mythos/Anthea white
Miljöavgift
Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache – 25Watts
32GB SSD SATA Hårddisk
MS Windows Vista Home Premium 64bit - SE + Office testversion

Sen måste man ju bara ha en sleeve
så drog till med Zepto Sleeve XL, 15.4" också, skumt att den inte finns med i konfigurationen bara, var tvungen o leta upp den separat.

Börja dock känna viss ångest över valet av ssd. Har beställt en linksys wrt610n i samma veva så jag kommer ha en stor hårddisk ansluten via nätverket, men 35GB är ändå i snålaste laget känns det som :/. Får kontakta zepto och be dom ändra beställningen lite på måndag, men skall fundera lite till över det.
Ni som har en vista-laptop redan nu, hur mycket plats tar alla vitala delar såsom vista,office + nödvändiga updates o sp1?

Tack o hej från en blivande zeptoägare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
Ni som har en vista-laptop redan nu, hur mycket plats tar alla vitala delar såsom vista,office + nödvändiga updates o sp1?

Oh, nästan likadan konfiguration som den jag beställde igår! ...förutom att jag valde bort OS då jag redan har en licens, valde Intels nätverkskort och bytte hårddisk mot 200gb 7200-rpm:aren. Samt att jag faktiskt behöll P8400 som CPU då de andra kändes lite väl ovärda pengarna. Hmm, lite skillnad var det visst ändå mellan våra konfigurationer.

Själv skulle jag inte klara mig på den lilla SSD-disken då jag vill kunna spela med min bärbara, och dagens spel har ju rätt stora krav på hårddiskutrymme.

När jag installerade Vista utan servicepack på min stationära tog installationen ca. 15 Gb i anspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Oh, nästan likadan konfiguration som den jag beställde igår! ...förutom att jag valde bort OS då jag redan har en licens, valde Intels nätverkskort och bytte hårddisk mot 200gb 7200-rpm:aren. Samt att jag faktiskt behöll P8400 som CPU då de andra kändes lite väl ovärda pengarna. Hmm, lite skillnad var det visst ändå mellan våra konfigurationer.

Själv skulle jag inte klara mig på den lilla SSD-disken då jag vill kunna spela med min bärbara, och dagens spel har ju rätt stora krav på hårddiskutrymme.

När jag installerade Vista utan servicepack på min stationära tog installationen ca. 15 Gb i anspråk.

Nästan likadan iaf
Var dock mythos jag beställde, och av någon anledning kunde man inte välja intels nätverkskort på den, går dock bra på noxen ;(.

15GB känns tungt på den lilla ssd:n dock tusan också. Vad gäller spel så så blir det D3, D2, wow och aoe3 så blir nog minst 15GB där med.

Har dock letat runt en del och en vistainstallation går att få ner till runt 6-8GB om man rensar bort SP1 backup files och tar bort restore point och lite andra tweaks, det skall nog gå det här

Har kollat runt en hel del på ssd diskar av rent intresse innan, men inte lyckats hitta någon info om det är PATA eller SATA (1,5Gbps eller 3,0Gbps) som zepto använder i sina nox/mythos.
Någon som lyckats surfa fram lite info om det eller snubblat på något officiellt om det? (har dragit iväg ett mail och frågat om det men e jobbigt att vänta tills måndag på svar )

Permalänk

Kan någon som har köpt A15 med WXGA 1280x800 skärmen och jobbar med grafik eller dylikt berätta hur det funkar? Jag har en vanlig bildskärm som jag eventuellt skulle kunna göra grafiskt arbete men kom gärna med lite tankar och förslag. Snart kan jag inte hålla mig längre från att trycka på "köp"-knappen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårddisco
Jag har en vanlig bildskärm som jag eventuellt skulle kunna göra grafiskt arbete men kom gärna med lite tankar och förslag. Snart kan jag inte hålla mig längre från att trycka på "köp"-knappen!

En av anledningarna att jag valde 1680*1050-skärmen (förutom att den andra kändes för liten) var att även min externa skärm har den upplösningen, och har jag samma upplösning på både bärbar och extern skärm slipper jag problemet med att ikonerna flyttas runt vid byte av upplösning. Ja, jag vet, "Dagens I-landsproblem".

Dessutom har tydligen den större skärmen "Noll tolerans mot döda pixlar"-garanti, alltid trevligt.

Permalänk

Beställde precis följande:

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ (130135)
Inget operativsystem (200200)
DVD-RW / CD-RW SATA (150127)
Keyboard Orion/Nox SE BLACK (170202)
Miljöavgift (300108)
WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3 (100350)
Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache – 25Watts (120643)
500GB 5400rpm SATA Hårddisk (140023)
6 Cell Nox/Orion (250327)
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit (260029)
Intel Turbo Memory2 (2GB HMC) (148003)

Var det dumt gjort?

Permalänk
Medlem

nästan identisk till min beställning,jag tror nog den kommer prestera helt tillräckligt för mig iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
En av anledningarna att jag valde 1680*1050-skärmen (förutom att den andra kändes för liten) var att även min externa skärm har den upplösningen, och har jag samma upplösning på både bärbar och extern skärm slipper jag problemet med att ikonerna flyttas runt vid byte av upplösning. Ja, jag vet, "Dagens I-landsproblem".

Dessutom har tydligen den större skärmen "Noll tolerans mot döda pixlar"-garanti, alltid trevligt.

Menar du inte skärmen med högre upplösning? Bägge är väl 15,4 tum eller var det nu var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårddisco
Menar du inte skärmen med högre upplösning? Bägge är väl 15,4 tum eller var det nu var.

Det jag menade var, att jag valde skärmen med hög upplösning eftersom att skärmen med låg upplösning kändes lite för lågupplöst. Jag hade väl lite knasigt ordval där.

Permalänk
Medlem

jag tror jag har bestämt mig nu och tänkte lägga en order på en Myhos, Vad tror ni om denna konfigen:

*4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ
*320GB 5400rpm SATA Hårddisk
*Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
*Keyboard Anthea/Mythos SE WHITE
*Miljöavgift
*WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3
*Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache – 25Watts
*9Cell Mythos/Anthea white
*Blu-ray/DVD-RW SATA
*MS Windows Vista Home Basic 64bit - SE + Office testversion
*Intel Turbo Memory2 - (4GB HMC)

Permalänk

jag tycker att det ser bra ut....

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk

Är det 9 celliga batteriet större än det 6 celliga?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är lite dumt att köpa skärmen med högre upplösning om man ska lira spel?
Visst man kan köra under native men allt blir ju halvkasst då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondast

*Intel Turbo Memory2 - (4GB HMC)

Skippa turbo memory, är iofs ganska billigt, men som jag förstått det från diverse tester och liknande så ger det en väldigt liten effekt. Går även bra att köpa löst senare om det visar sig fungera bättre i framtiden.
Men som sagt, ganska liten del av totalsumman så kanske lika bra o ha

nokia6230: Jo 9cells batteriet sticker ut lite

Permalänk

Någon som vet när/om de kommer att använda DDR3 som ramminne?

Permalänk
Medlem

"As far as i know they have moved the notch in the DDR3 modules, just like they did between the DDR1 and DDR2 RAM modules, so they do not fint in the same slot as the previous ones.

In the Centrino 2 platform there is support for both DDR2 and DDR3, so the manufacturer can choose themselves to either support one or the other, or both. Nox/Myhtos supports DDR2 only and Hydra supports DDR3 only, no mixes.
I don't see this as a bad choice as the support for DDR2 on the Nox/Mythos means much lower prices on the RAM modules."

Randomsnubbe på zeptoforumet på forum.notebookreview.com

http://forum.notebookreview.com/showpost.php?p=3635820&postco...

låter ganska vettigt tyvärr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Beställde precis följande:

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ (130135)
Inget operativsystem (200200)
DVD-RW / CD-RW SATA (150127)
Keyboard Orion/Nox SE BLACK (170202)
Miljöavgift (300108)
WSXGA+ 1680x1050 ZBD + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3 (100350)
Intel C2 DUO P9500 – 2,53Ghz, 1066Mhz FSB, 6MB Cache – 25Watts (120643)
500GB 5400rpm SATA Hårddisk (140023)
6 Cell Nox/Orion (250327)
Intel Pro/Wireless 4965AGN - 300Mbit (260029)
Intel Turbo Memory2 (2GB HMC) (148003)

Var det dumt gjort?

Nu är detta absolut inte tänkt som en speldator, men om jag skulle få för mig att spela, kommer den att klara spel som nya GTA när det kommer ut, Need for speed, C&C etc? Eller man är förpassad till äldre versioner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Nu är detta absolut inte tänkt som en speldator, men om jag skulle få för mig att spela, kommer den att klara spel som nya GTA när det kommer ut, Need for speed, C&C etc? Eller man är förpassad till äldre versioner?

Nu är jag ingen prestandaexpert, men jag skulle bli förvånad om man inte kan spela nya spel med hyffsade medel-inställningar med en Nox. Dock vet jag inte om ITM gör nån nytta vid spelande, hörde att det mest var för folk som arbetar mycket och behöver ha många minnestunga program öppna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Lite förhand information till alla här
Noxen är nu på väg med transport till oss. Den kommer dock till oss först den 28/7, vilket innebär att den har blivit 4 dagar försenad. Nu blir det dock inte fler förseningar då dom är skickade från tillverkningen

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS