Telia inställningar för Netgear DG834N?

Permalänk
Medlem

Telia inställningar för Netgear DG834N?

Ska till en bekant för att byta ut Telias ADSL modem plus en gammal router mot en Netgear DG834N som då både har modem och är en MIMO router.

Vet nån vilka inställningar man ska ha för Telias ADSL? Bara så det blir rätt och jag inte måste tillbaka och mecka

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så skall det bara vara att stoppa sladdaarna i väggen. Har haft två modem hittils och 3 routrar, alltid bara stoppa sladden i väggen så fungerar allting.

Man måste ta allt på "automatisk".

Modemen var iofs från telia så de kan ha gjort något med dem, men annars har jag aldrig behövt ställa in något.

Permalänk

Dynamisk IP and thats it

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Alla inställningar var mycket riktigt på standard, förutom nån MAC relaterad inställning som skulle vara 'use local computer MAC'. Det skulle bara göras första gången, sen funkar det som vanligt. Fick ringa till Netgear för att fixa detta, så en liten miss i en annars smidig process.

Routern funkar toppen annars, håller en stabil ADSL koppling (inga dropouts, men line stats är bra med låg attenuation och hög noise margin) och täckningen är bra (kör bara b/g, men MIMO hjälper klart).

Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

att använda datorns MAC adress på routern skall ej heller behövas med Telia.
Allt som behövs är en IP release eller stänga av adsl modem i 30 min.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller