LCD/PLASMA/HTPC upplösningar och kopplingar..
Ännu ett inlägg där någon smart gärna får svara på mina förvirrade tankar!
Kort historik:
Är sedan två år tillbaka ägare av en Samsung LE-46 LCD som klarar 720p/1080i.. Byggde i samma veva en HTPC av ett mCubed HFX chassi och tryckte in lite godsaker i denna maskin. Har efter mycket pillande i Vista Media Center fått till hyfsade Live-sändningar (ATI kort som måste tweakas en hel del) samt styrt upp TempRec foldern till att peka på en ramdisk för att få ned kanalbytestiden.. Jag har försökt surfa runt på en hel del forum för att söka svar men har svårt att formulera mina tankar i bra sökord därför provar jag att skriva lite frågeställningar jag har i huvudet här för att se om någon vänlig själ vill svara..
Mitt dilemma just nu är att jag är sjukt besviken på bildåtergivningen på denna LCD efter ha sett allt nytt som utkommit. Mest med svärtan vilket ju iofs är ett välkänt problem med just LCD-skärmarna. Jag går i funderingar på att köpa Pioneers Plasma Kuro serie då jag är sjuuuukt nöjd med bildkvaliten på dessa (Särskilt just svärtan) efter att ha kollat runt en hel del hos olika TV-handlare samt hos kamrater.. Nu till mina tankar/frågor:
Nuvarande konfiguration
1. Jag försökte till en början köra DVI-HDMI från HTPCn till Samsungen men märkte fort att det inte gick att ställa in rätt upplösning då jag inte fick någon bild alls vid 1360*768 (1366x768 vill jag ju helst köra men det går inte ens att välja) så nu kör jag VGA och kan då få igång 1360*768. Någon som vet något mera om just detta problem? Man ser att det saknas några pixelrader på var sida vid denna upplösning....
2. Hur fungerar uppspelning av olika material när jag kör på HTPCn med denna LCD? Får jag pixelmappat när jag kör 720p HD material? Skalar datorn ned när jag kör 1080p material då LCDn inte klarar detta format?
3. Varför kan jag inte välja 1920*1080 upplösning interlaced på HTPCn egentligen då LCDn ju skall klara av 1080i?
Har sett att det verkar vara olika computer resolutions även om det står att något klarar t ex 1080p, hur hänger detta ihop? Klarar inte någon LCD / PLASMA att köra 1080p från HTPC alls? Eller skalas det upp på något sätt ändå när man spelar upp media? Förvirrad....
Nytänkt konfiguration
3. Begränsas jag av att koppla HTPC till en Plasma då de nyare modellerna bara klarar computer resolution 1366*768 trots att de är FULL-HD? Eller kan jag få ut 1920*1080 om jag kör i DVI-HDMI port på en full-hd plasma?
4. Skulle det fungera på annorlunda sätt om man köper grafikkort med HDMI utgång vilket jag har sett en del har?
Tror problematiken kring tänket är att jag är datormänniska och inte riktigt van vid LCD eller plasma vad gäller upplösningstänket alls.... Står det att något skärm klarar av en viss upplösning är jag van att datorn kan visa det..
tacksam för svar, fyller säkert på frågeställningarna allt eftersom jag dyker på mera..
Cogito Ergo Sum