Permalänk
Avstängd

Antec Three Hundred

Hej,

Nån mer än jag som tycker att Antec Three Hundred är snygg?
Har den bara två fläktar?
Den kostar bara 400-500 kr, varför så billigt?

Ser kanske fulare ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem

grymmt prisvärdigt chassie det där , o ser inte alls dumt ut

Permalänk
Medlem

nej 2*120 mm fram , 1*140 uppe, 1*120 i sidan och 1*120 bak sittern det i den så den e välkyld fast du får bara med 2 av fläktarna

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Man behöver nog inte mer än de som följer med, egentligen...;o)

Har tidigare noterat det fina priset, funderat lite på att okynnesköpa en till tjejens dator.

Permalänk
Medlem

Vart väldigt besviken när jag såg hålet i sidan...så onödigt att förstöra burken
Annars väldigt trevlig burk för vettig peng.

Permalänk
Medlem

kanske ska inhadlas isf med två st röda/blå tysta led fläktar fram

Permalänk
Medlem

Håller med fesen om hålet i sidan. Man kan undra varför de egentligen bestämt sig för att göra det. Det ser ju på papperet ut som att kylningen borde klara sig utan denna fläkt och hål. Kanske ett tecken på bristande kontsruktion vad gäller kylning i allmänhet, vem vet?
Annars ser det som sagt väldigt trevligt ut.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

http://www.cpu3d.com/index.php?option=com_content&task=view&i...

En liten review Nyss beställt den själv från Dustinhome så borde komma måndag eller tisdag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Testpilot

Köpte ett förra veckan från Dustin och fick hem det på fredag.
Det var väldigt trevligt att bygga i, det absolut bästa var att hårddiskarna skjuter man in frammifrån genom att öppna två luckor som håller i dom två 120mm-fläktarna fram. På så vis slipper man ta ut grafikkort och jag vet inte vad bara för att stoppa i en extra disk, mycket positiv överaskning som jag inte visste om innan.

Antalet hårddiskar som man kan stoppa in var rätt bra med, man får plats med sex stycken och då sitter dom ändå med ungefär ett fingers mellanrum så dom får bra luftflöde. I mitt gamla chassi satt dom väldigt tätt och hade bara en 80mm-fläkt för mina fyra diskar, nu har jag två tysta 120mm-fläktar som håller diskarna svalare än någonsin
Bra att dom skippat externa 3.5"-platser, man använder ju ändå ingen diskettstation och att montera hårddiskar i dom platserna brukar bara resultera i dålig kylning.

Man fick med väldigt mycket skruvar, hårddiskarna monteras med medföljande tumskruvar men till CD-enheter så medföljde det inga passande skruvar utan det hänvisades i manualen till "dom som levererades med enheten" lite skumt tycker jag då man ändå fick massor av andra skruvar som jag inte ens vet vad man ska ha dom till. Hårddiskhållaren saknar gummiupphängningar, hade dom valt att inkludera det skulle man nog kunna få chassit ännu tystare då jag har en disk som verkar ge ifrån sig lite vibrationer. Under chassit var det dock rejäla gummifötter så lite vibrationer blir man nog av med iallafall.

Jag har fyllt alla fläktplatser vilket betyder att man är tvungen att skaffa tre 120mm-fläktar själv då det enbart följer med en 120mm där bak och en 140mm i toppen. Dom medföljande fläktarna har en liten switch för att välja om man vill köra dom på låg, medel eller hög hastighet. Det verkar som att det blir tillräckligt svalt att ha alla fläktar på lågt varvtal och då får man ju det väldigt tyst. Jag har en fläktkontroller (Aerogate II) som jag styr mina övriga fläktar (alla utom dom två som följde med chassit) med och har ställt dom på mellan 900 och 1000 varv. Angående fläkten på sidan så står det i manualen att den är till för att ge bättre kylning på grafikkortet, det kanske kan vara bra att ha en extra fläkt där om man har ett väldigt varmt grafikkort.

En liten detalj jag tycker dom har missat på är dioderna som indikerar om datorn är på och hårddiskaktivitet, dom är dåligt avskärmade från varandra vilket gör att det nästan ser ut som att båda lyser hela tiden och det läcker även lite ljus ut vid hörlursutaget samt glipan vid översta CD-enheten. Man kanske kan lösa det med lite tejp men har inte kollat så noga på det, inget man dör av men som sagt en liten ful detalj

En sista sak jag ska säga är om nätagget, det sätter man i botten och det passar med båda sidorna uppåt så att det inte blir problem med några blockerade fläktar eller så.

Överlag som är jag väldigt nöjd med chassit, det har mycket bättre kylegenskaper än mitt förra och det var väldigt bra att jobba i.

Här följer lite bilder (klicka för större)

Överblick ute

Överblick inne

Fläktluckorna fram där man stoppar i hårddiskarna

Här kan man se att det lyser igenom lite.

Finns 14 bilder totalt i bildgalleriet här: http://bilder.powerburk.com/index.php?dir=%2FAntec+Tree+Hundr...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Köpte ett förra veckan från Dustin och fick hem det på fredag.
Det var väldigt trevligt att bygga i, det absolut bästa var att hårddiskarna skjuter man in frammifrån genom att öppna två luckor som håller i dom två 120mm-fläktarna fram. På så vis slipper man ta ut grafikkort och jag vet inte vad bara för att stoppa i en extra disk, mycket positiv överaskning som jag inte visste om innan.

Antalet hårddiskar som man kan stoppa in var rätt bra med, man får plats med sex stycken och då sitter dom ändå med ungefär ett fingers mellanrum så dom får bra luftflöde. I mitt gamla chassi satt dom väldigt tätt och hade bara en 80mm-fläkt för mina fyra diskar, nu har jag två tysta 120mm-fläktar som håller diskarna svalare än någonsin
Bra att dom skippat externa 3.5"-platser, man använder ju ändå ingen diskettstation och att montera hårddiskar i dom platserna brukar bara resultera i dålig kylning.

Man fick med väldigt mycket skruvar, hårddiskarna monteras med medföljande tumskruvar men till CD-enheter så medföljde det inga passande skruvar utan det hänvisades i manualen till "dom som levererades med enheten" lite skumt tycker jag då man ändå fick massor av andra skruvar som jag inte ens vet vad man ska ha dom till. Hårddiskhållaren saknar gummiupphängningar, hade dom valt att inkludera det skulle man nog kunna få chassit ännu tystare då jag har en disk som verkar ge ifrån sig lite vibrationer. Under chassit var det dock rejäla gummifötter så lite vibrationer blir man nog av med iallafall.

Jag har fyllt alla fläktplatser vilket betyder att man är tvungen att skaffa tre 120mm-fläktar själv då det enbart följer med en 120mm där bak och en 140mm i toppen. Dom medföljande fläktarna har en liten switch för att välja om man vill köra dom på låg, medel eller hög hastighet. Det verkar som att det blir tillräckligt svalt att ha alla fläktar på lågt varvtal och då får man ju det väldigt tyst. Jag har en fläktkontroller (Aerogate II) som jag styr mina övriga fläktar (alla utom dom två som följde med chassit) med och har ställt dom på mellan 900 och 1000 varv. Angående fläkten på sidan så står det i manualen att den är till för att ge bättre kylning på grafikkortet, det kanske kan vara bra att ha en extra fläkt där om man har ett väldigt varmt grafikkort.

En liten detalj jag tycker dom har missat på är dioderna som indikerar om datorn är på och hårddiskaktivitet, dom är dåligt avskärmade från varandra vilket gör att det nästan ser ut som att båda lyser hela tiden och det läcker även lite ljus ut vid hörlursutaget samt glipan vid översta CD-enheten. Man kanske kan lösa det med lite tejp men har inte kollat så noga på det, inget man dör av men som sagt en liten ful detalj

En sista sak jag ska säga är om nätagget, det sätter man i botten och det passar med båda sidorna uppåt så att det inte blir problem med några blockerade fläktar eller så.

När du skriver att man kan ha nätagget åt båda sidorna, hur exakt menar du? menar du att den stora fläkten som sitter på undersidan av agget ska peka mot botten av chassit? klarar ett nätagg av det?

och en till fråga, om nätagget har sin stora fläktöppning riktat uppåt, kommer det inte ner massa damm i agget då? hur kan man förhindra detta? förutom att dammsuga chassit jätte ofta.

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Testpilot

Som du ser så har det nätagget jag har på bilden sina fläktar i kortsidorna så det kan jag montera åt vilket håll som helst. Har man en stor fläkt så bör man väl montera den uppåt men det är faktiskt ett litet glapp (ca 1cm) mellan botten av chassit och nätagget så det borde kanske gå att montera det åt andra hållet med men då med försämrat luftflöde. Jag har sen jag tog bilderna skaffat ett nytt nätagg och det har en stor fläkt som jag monterat uppåt.

Dammproblemet vet jag inget om, har inte haft chassit så länge. Dammfiltret i fronten har dock fångat upp en del damm så jag tror inte det kommit in så mycket i själva datorn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Då blir det kanske till att köpa sig ett sånt chassi då, för den verkar otroligt prisvärd, men hur mycket ljud släpper den ut egentligen?

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Lika mycket som vilket annat chassi som helst som inte har någon ljuddämpning, men de är ju öätt fixat gemon att köpa motorvaddering på biltema eller liknande för 100kr.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Köpte ett förra veckan från Dustin och fick hem det på fredag.
Det var väldigt trevligt att bygga i, det absolut bästa var att hårddiskarna skjuter man in frammifrån genom att öppna två luckor som håller i dom två 120mm-fläktarna fram. På så vis slipper man ta ut grafikkort och jag vet inte vad bara för att stoppa i en extra disk, mycket positiv överaskning som jag inte visste om innan.

Antalet hårddiskar som man kan stoppa in var rätt bra med, man får plats med sex stycken och då sitter dom ändå med ungefär ett fingers mellanrum så dom får bra luftflöde. I mitt gamla chassi satt dom väldigt tätt och hade bara en 80mm-fläkt för mina fyra diskar, nu har jag två tysta 120mm-fläktar som håller diskarna svalare än någonsin
Bra att dom skippat externa 3.5"-platser, man använder ju ändå ingen diskettstation och att montera hårddiskar i dom platserna brukar bara resultera i dålig kylning.

Man fick med väldigt mycket skruvar, hårddiskarna monteras med medföljande tumskruvar men till CD-enheter så medföljde det inga passande skruvar utan det hänvisades i manualen till "dom som levererades med enheten" lite skumt tycker jag då man ändå fick massor av andra skruvar som jag inte ens vet vad man ska ha dom till. Hårddiskhållaren saknar gummiupphängningar, hade dom valt att inkludera det skulle man nog kunna få chassit ännu tystare då jag har en disk som verkar ge ifrån sig lite vibrationer. Under chassit var det dock rejäla gummifötter så lite vibrationer blir man nog av med iallafall.

Jag har fyllt alla fläktplatser vilket betyder att man är tvungen att skaffa tre 120mm-fläktar själv då det enbart följer med en 120mm där bak och en 140mm i toppen. Dom medföljande fläktarna har en liten switch för att välja om man vill köra dom på låg, medel eller hög hastighet. Det verkar som att det blir tillräckligt svalt att ha alla fläktar på lågt varvtal och då får man ju det väldigt tyst. Jag har en fläktkontroller (Aerogate II) som jag styr mina övriga fläktar (alla utom dom två som följde med chassit) med och har ställt dom på mellan 900 och 1000 varv. Angående fläkten på sidan så står det i manualen att den är till för att ge bättre kylning på grafikkortet, det kanske kan vara bra att ha en extra fläkt där om man har ett väldigt varmt grafikkort.

En liten detalj jag tycker dom har missat på är dioderna som indikerar om datorn är på och hårddiskaktivitet, dom är dåligt avskärmade från varandra vilket gör att det nästan ser ut som att båda lyser hela tiden och det läcker även lite ljus ut vid hörlursutaget samt glipan vid översta CD-enheten. Man kanske kan lösa det med lite tejp men har inte kollat så noga på det, inget man dör av men som sagt en liten ful detalj

En sista sak jag ska säga är om nätagget, det sätter man i botten och det passar med båda sidorna uppåt så att det inte blir problem med några blockerade fläktar eller så.

Överlag som är jag väldigt nöjd med chassit, det har mycket bättre kylegenskaper än mitt förra och det var väldigt bra att jobba i.

Här följer lite bilder (klicka för större)
http://bilder.powerburk.com/Antec%20Tree%20Hundred/.gis/IMG_0...Överblick ute

http://bilder.powerburk.com/Antec%20Tree%20Hundred/.gis/IMG_0...Överblick inne

http://bilder.powerburk.com/Antec%20Tree%20Hundred/.gis/IMG_0...Fläktluckorna fram där man stoppar i hårddiskarna

http://bilder.powerburk.com/Antec%20Tree%20Hundred/.gis/IMG_0...Här kan man se att det lyser igenom lite.

Finns 14 bilder totalt i bildgalleriet här: http://bilder.powerburk.com/index.php?dir=%2FAntec+Tree+Hundr...

För mig låter det iallafall som ett köp :D, Tack för en bra recension.

Visa signatur

I7-2600k @ 3.4 Ghz - 8 Gb Ram - GTX 560

Permalänk
Medlem

Jag har detta chassi, skall precis montera mitt corsair 550W med en stor fläkt. Skall man då peka fläkten upp eller ner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiki_god
Jag har detta chassi, skall precis montera mitt corsair 550W med en stor fläkt. Skall man då peka fläkten upp eller ner?

upp såklart

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
upp såklart

Men damm situationen då? Det finns ju en distans mot botten på chassit på ca 1.5cm. Jag är klyven, men är inte en van datorbyggare... Skall sova på saken och fortsätta i morgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiki_god
Men damm situationen då? Det finns ju en distans mot botten på chassit på ca 1.5cm. Jag är klyven, men är inte en van datorbyggare... Skall sova på saken och fortsätta i morgon.

De kommer ju inte in något nämnvärt med damn eftersom du har dammfilter i fram och sen så e de ju bara att sätta dit ett dammfilter på sidan om du vill ha den som inblås.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

jag monterar den med fläkten uppåt. även rekommenderat i bruksanvisningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiki_god
jag monterar den med fläkten uppåt. även rekommenderat i bruksanvisningen.

Ja de finns väll ingen anledning att inte göra som rekomenderat.
Grattis till ett fint chassi e jättenöjd med mitt.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Avstängd

vill ha!:D

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

ska nog kanske köpa ett sånt här men är orolig för ljudnivån om man skulle sätta två fläktar i fronten. vad säger ni som äger ett, låter det mycket?

står och väger mella three hundred och p182.

tror ni man kan modda three hundred så man kan dra kablarna bakom moderkortplåten? alltså om man kapar upp små luckor som på p182.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk

Jag frågade corsair hur dem skulle göra, att montera en corsair 650W i en antec three hundred, detta är vad jag fick för svar.

Citat:

Hi John,

From the looks of the case (in pictures found @ newegg.com) it appears that the way the case mounts the PSU, there's a 1/2 inch gap between the bottom of the case and the bottom of where the PSU will be. This will be plenty of space for the fan to bring in cooler air. I'd mount the PSU with the fan aiming down. 7/8/2008 5:48:47 PM

Så tydligen räcker det med 1,5 cm för att ta in kall luft.

Permalänk
Medlem

Cirap har också införskaffat sig ett Antec Three Hundred

kan inte konstatera annat än att jag är helt nöjd:

temperaturerna sjönk drastisk gentemot mitt gamla chassi (noname), ca 10 grader på grafikkortet och 5 grader lägre vid lägre fläkthastighet på processorn. Fläktarna låter liiiite mer än mitt gamla chassi, som bara hade en 80mm Accoustifläkt som var så gott som ljudlöst. men å andra sidan blev nätagget ganska varmt i gamla chassit så den fläkten lät ganska mycket efter ett tags användande. i 300 hålls nätagget svalt hela tiden, så helhetsupplevelsen är mycket tystare och väldigt konsistent istället för pendlande. Den hörs, men är inte på något sätt irriterande.

Hårddisken hörs däremot. I gamla chassit satt den mellan två gummiklossar i 5.25" plats och var så gott som ljudlös - i 300 sitter den i hårddiskburen och hörs ganska tydligt. Nästa gång jag är inne o pillar i datorn åker den tillbaka mellan gummiklossarna.

Kabeldragning är barnsligt enkelt. Bredvid hårddiskburen finns ett utrymme att stoppa undan oanvända kablar i, dessutom kan ström -och SATA kablar gå den vägen på väg till CD/DVD/Fläktkontroller, vilket gör det hela ganska snyggt. Och eftersom nätagget sitter i botten kan man helt enkelt bara låta kablar ligga intryckta under hårddiskarna utan att de hindrar luftflödet markant.

Permalänk

Vart kan man köpa så kallade gummi ringar? Som sitter i emellan hårddisken och skruven?

Sidohålet på chassit värdelöst eller bra?

Edit:

Fan förut fick man alltid svar fort här på swec men nu får man aldrig något svar.....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander99
Vart kan man köpa så kallade gummi ringar? Som sitter i emellan hårddisken och skruven?

Sidohålet på chassit värdelöst eller bra?

Edit:

Fan förut fick man alltid svar fort här på swec men nu får man aldrig något svar.....

Håller med, tyvärr ingen lösning på ditt problem.

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk

Vart kan man köpa så kallade gummi ringar? Som sitter i emellan hårddisken och skruven?

Sidohålet på chassit ska fläkten blåsa luft PÅ grafikkortet?
Dom två fläktar som kan kyla hårddiskarna ska dom blåsa PÅ hårddiskarna?
Kan jag ha 6 hårddiskar och mitt 8800GT?

MVH Lazzve

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander99
Vart kan man köpa så kallade gummi ringar? Som sitter i emellan hårddisken och skruven?

Sidohålet på chassit ska fläkten blåsa luft PÅ grafikkortet?
Dom två fläktar som kan kyla hårddiskarna ska dom blåsa PÅ hårddiskarna?
Kan jag ha 6 hårddiskar och mitt 8800GT?

MVH Lazzve

Fläktarna i fronten och på sidan ska blåsa in i datorn. Taket och den bakre ska blåsa ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta var man kan köpa gummiringar. Och ska fläkten på sidan av chassit blåsa in eller ut luft?

Mvh Hannes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fläktarna i fronten och på sidan ska blåsa in i datorn. Taket och den bakre ska blåsa ut.

eh nej ? Den i sidan ska blåsa ut.