Ny dator, kraschar. Är det grafikkortet det är fel på?

Permalänk
Medlem

Ny dator, kraschar. Är det grafikkortet det är fel på?

Hej.

Har precis köpt ny dator och monterat ihop den och efter lite felsökning visade det sig att det var fel på ett av RAM minnena. Nu kör jag bara med ett av de två ram minnena p.g.a. att det ena var defekt.

Hur som helst så har jag fortfarande problem. Så fort jag kör igång något som belastar grafikkortet så hänger sig datorn och delar av grafikbufferten syns på skärmen. Temperaturen på grafikkortet är 70(!) gradier i idle och fläkten verkar inte öka hastigheten direkt mycket när man kör igång något spel. Jag antar att det är detta som är felet.
Vad är normal temeratur i idle på ett HD 4850 grafikkort?
Kan det vara något annat som ställer till det. Är PSU:n för vek?

Har testat att belasta CPU:n och det fungerar utan problem. Har även testat minnena och inget fel hittas där.

Vill bara se om det kan vara något annat än grafikkortet det är fel på innan jag returnerar det.

För övrigt, finns det något program som testar minnet på grafikkortet?

Detta är vad jag har köpt:
DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2,(2x2GB)
DVD±RW Samsung 22X DL Svart, Bulk, EJ Programvar
Antec Sonata III 500Svart500w PSU, 0761345-08142
HD750GB Samsung SP SATA-27200RPM Spinpoint
GK Sapphire HD4850 512MBPCIe
Fläkt Noctua S12-1200 120mm Silent Case Fan
CPU Core 2 Quad Q95502,83GHz,12MB,1333MHz,S775
MK Asus P5Q-E S775 IP45DDR2 SATA2 GLAN 8-CH
CPU Cooling Paste ArcticSilver
Kylare Noctua NH-U12P 120mm fläkt

Permalänk

72-80 är normal temp
prova uppgradera till 550w

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
72-80 är normal temp
prova uppgradera till 550w

och vad exakt grundar du det på? Nätagget som hör till Sonatan är av god kvalité och bör klara den aktuella datorn utan problem.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Vilket program belastar du grafikkortet med? Har du provat i olika spel och samma sak händer?

Jag antar att du har senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Du kan höja fläkten på grafikkortet manuell

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=78503...

Ta bort alla gamla drivrutiner o tanka ner de nya från ATIs hemsida

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort lite mer tester och om jag har inte lyckats få detta problem i Ubuntu, där fungerar allt bra så detta gör att jag börjar tro att det kanske inte har med värmen att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonytiger
Vilket program belastar du grafikkortet med? Har du provat i olika spel och samma sak händer?

Jag antar att du har senaste drivrutinerna.

Jag har provat i lite olika spel och med 3DMark06. Kör med senaste drivrutinerna också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vladir
Du kan höja fläkten på grafikkortet manuell

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=78503...

Ta bort alla gamla drivrutiner o tanka ner de nya från ATIs hemsida

Testade med detta sätt att öka fläkthastigheten till 80%, då snurra den igång regält och drog ner temperaturen, däremot är felet kvar så jag kan nog utesluta att det är värmeproblem utan det är något annat som gör att det inte fungerar som det ska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
och vad exakt grundar du det på? Nätagget som hör till Sonatan är av god kvalité och bör klara den aktuella datorn utan problem.

jag googlade

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

möjligt att ditt grafikkorts ram kan vara orsaken.

om felet uppstår vid belastning av grafikkortet.
pröva att ha ett annat grafikkort inkopplat för att utröna om det är felorsaken.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag och min kompis har samma probelm vi har liknande moderkort, ungefär samma minnen. vi har provat med olika grafik kort testat minnerna. När min kompis byte till Xp 32 bit istället för Vista 64 funkade det utan att det hängde säg, lite synd dock kan ju inte utnyttja DX10

Permalänk

who the fuck really needs dx10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nättaget är för svagt? Eller så drar du all ström från den ena linan då den har 2x17A
Så kolla det.

Strömstyrka 12V1 17 A
Strömstyrka 12V2 17 A

Antagligen så belastar du bara en lina ?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.