Efterlyses: Förhandskranskning vid redigering

Permalänk
Medlem

Efterlyses: Förhandskranskning vid redigering

Utan omsvep vill jag efterlysa en funktion här på SweClockers; möjligheten att förhandsgranska när man ändrar ett inlägg.

Förhandsgranskning medan man skriver ett nytt inlägg funkar klockrent, men när man redigerar befintliga inlägg har man inte den möjligheten. Jag kan inte se någon anledning varför.

Tack!

EDIT:
Efter att Enduro låst min första efterlysningstråd i forumdelen för Hobby, fritid och livsstil blev jag varse en enorm designmiss med SweClockers; det är omöjligt att hitta Feedback delen.

Jag gick systematiskt igenom alla forumsdelar innan jag bestämde mig för att posta i Hobby-/fritid-/livsstilsdelen. Trodde att det måste finnas ett ställe för förslag på förbättringar men kunde inte hitta någonting.

Enduro var vänlig nog att länka till Feedbackdelen, och tur var väl det annars hade jag aldrig hittat hit. Ironiskt nog så finns de enda anvisningarna till hur man hittar till denna del i en klistrad tråd just här, "Information om Feedback-forumet" heter den. Hittar man den tråden har man redan hittat hit, vems ljusa idé var det?

Jag föreslår att Feedback delen görs synlig bland alla andra forumdelar istället för att den göms längst ner med pytteliten textstorlek.

Tack igen! (Bör jag bryta ut denna EDIT till en egen tråd med vettig rubrik måntro?)

Permalänk
Medlem

Det är inte alls svårt att hitta till feedback forumet, titta längst ner på vilken sidan som helst, där finns 6 länkar, varav den ena är till feedback forumet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det är inte alls svårt att hitta till feedback forumet, titta längst ner på vilken sidan som helst, där finns 6 länkar, varav den ena är till feedback forumet.

Som sagt letade jag som en tok utan att hitta hit. Nu när väl jag vet var jag ska titta är det såklart inga problem. Länken är löjligt svår att hitta. För mig (1680x1050 i skärmupplösning) ligger länkarna en hel skärm efter det sista innehållet på sidan. Varför vill man gömma något på det viset? Bör man inte alltid sträva efter att allting ska vara så lättillgängligt och lätthittat som möjligt?

Jag skulle vilja skapa en omröstning för att se om det finns fler som tycker som jag. Kanske skulle starta en i delen för digitalt skapande och styra diskussionen åt nåt webbdesign håll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Som sagt letade jag som en tok utan att hitta hit. Nu när väl jag vet var jag ska titta är det såklart inga problem. Länken är löjligt svår att hitta. För mig (1680x1050 i skärmupplösning) ligger länkarna en hel skärm efter det sista innehållet på sidan. Varför vill man gömma något på det viset? Bör man inte alltid sträva efter att allting ska vara så lättillgängligt och lätthittat som möjligt?

Här är tråden jag skapade om detta: http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=77453...

Ett ytterligare problem med Feedback-forumet är att det inte går att söka i. Det medför (eftersom bumpning inte är tillåtet) att folk skriver samma inlägg gång på gång på gång i den här forumdelen, som de har gömt undan för att slippa så mycket kritik. Det går inte ens att titta på andra sidnummer än förstasidan, vilket innebär att det skapas ytterligare fler trådar som hade kunnat undvikas om användarna på förhand visste vilka frågor som redan var besvarade och ej.

Jag är utbildad systemutvecklare och mycket van surfare, men det tog trots det flertalet frustrerande minuter innan jag hittade länkarna till denna forumsdel när jag skulle hitta hit (hade sett forumdelen någonstans, kunde bara inte komma ihåg var).

Och för er som tycker att de som inte intuitivt hittar länken hit är dumma i huvudet; vi är tydligen rätt många som är dumma i huvudet och eftersom en så stor del av Sweclockers nu är dumma i huvudet måste webbplatsen anpassas utefter vår dumhet.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att det finns en hel forumdel kallad Feedback. Nåväl, något nytt lär man sig varje dag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Visste inte ens om att det finns en hel forumdel kallad Feedback. Nåväl, något nytt lär man sig varje dag.

Nej det finns det väl egentligen inte, Feedback rubriceras ju som Forumindex > Övrigt > Feedback. Men ur länksynpunkt är Feedback inte med i någon forumdel alls (med andra ord; är en egen forumdel).

Permalänk
Legendarisk

Didonk: Det är verkligen konstigt att det saknas i forummjukvaran men det borde ju gå att hacka in. Jag får återkomma när jag har hunnit undersöka mallarna närmare.

azoapes: Forumet är sökbart via den vanliga snabbsökningen högst upp på sidan, däremot är det inte synligt i listan under avancerad sökning på grund av hur vbulletin behandlar dolda öppna forum. Det borde egentligen bara dölja det i forumvisningen men det försvinner överallt utom för sin egen visning, om det är en bugg eller avsiktligt är svårt att säga.

Sen går det utmärkt att se mer än en sida trådar, men du har antagligen haft datumfiltret inställt på 30 dagar och då blir det inte tillräckligt många. Standard i det här forumet har blivit ändrad nu.

Edit: test

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Citat:

azoapes: Forumet är sökbart via den vanliga snabbsökningen högst upp på sidan, däremot är det inte synligt i listan under avancerad sökning på grund av hur vbulletin behandlar dolda öppna forum. Det borde egentligen bara dölja det i forumvisningen men det försvinner överallt utom för sin egen visning, om det är en bugg eller avsiktligt är svårt att säga.

Sen går det utmärkt att se mer än en sida trådar, men du har antagligen haft datumfiltret inställt på 30 dagar och då blir det inte tillräckligt många. Standard i det här forumet har blivit ändrad nu.

Där ser man, så enkelt det med sidorna var. Tyckte väl det var lite konstigt. Men angående avancerade sökningen; om man snabbsöker, söks väl alla forumdelar igenom? Det skulle nog behövas en listning (t.ex. manuell) på Feedback också.

Permalänk
Legendarisk

Didonk: Nu bör det fungera.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Nämen titta så tjusigt! Det blev precis som jag tänkt mig. Kul att någon bryr sig.

Tack för att du tog dig tid, Biber!