Lite frågor angående nya hdds, vad är bäst?

Permalänk

Lite frågor angående nya hdds, vad är bäst?

Hejsan

Sitter fortfarande på min gamla 120 gig ide hdd som jar har haft sen några år tillbaka, har inte brytt mig om att förnya hdd i samband med resten av delarna.

Så nu har jag bestämt mig för att fixa en ny hdd, frågan är då vad man ska välja? Tanken är att den ska vara till för os + spel och eventuellt lagring, beroende på ifall man kan använda den gamla IDe disken samtidigt som S-ATA?

Har förstått att de nya 640 gb ska vara rätt snabba och att raptor är kungen av snabbhet. Jag är ute efter nånting snabbt men inte för dyrt. Jag har tänkt och klurat och läst i timmar vad folk säger och kommit fram till några olika alternativ.

1. 1 Raptor VeloCity 150 gb till os + spel och använda den gamla IDE disken till lagring

2. 2 x WD 640 gig och köra dom i raid, använda den till allt.

3. 1 WD 640 gig och använda den till allt.

Det är dom alternativen som jag har kommit fram till men vet ej riktigt vad som e bäst, fördelar och nackdelar? Har runt 1700 kr i budget och tanken är väll att jag ska kunna ta med mig den lösning det blir till min nya rigg om nått åt.

Vilket alternativ skulle ni satsa på och varför? vilket alternativ tror ni är det snabbaste?Är det stor skillnad mellan 16 vs 32 mb cache på diskarna?

Tacksam för alla svar.

ps. sitter med en C2D E6600 och ett asus P5B mobo. ds.

//Micke

Permalänk

När jag satt i din sits så hade jag liknande funderingar. Ska jag satsa på 10k RPM disk eller inte. För att göra en lång historia kort slutade det med att jag köpte en 'vanlig' disk.

Det kommer alltid vara en smaksak det där. Många är nöjda och ångrar inte en sekund att dom la den extra pengen på att få 10k RPM disk. En del säger att dom märkte av att operativsystemet startade snabbare än tidigare och att det flöt på lite bättre. Till sist är det dom som helt enkelt inte tyckte att det var värt det.

Denna informationen gör ju inte många klokare inför valet men eftersom jag eftersträvade låg ljudnivå så beslöt jag mig för att jag kunde klara mig utan. Detta i kombination av att jag tyckte priset var lite för högt. Sen att jag aldrig har ångrat mitt val gör det hela ännu bättre.

Dessutom är du ju van vid din gamla hårddisk så jag tror att skillnaden i prestanda på en ny 'vanlig' hårddisk jämfört mot din kommer vara tillräckligt ändå.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk

Tror nog att jag kommer satsa på att köpa en raptor, tror det verkar bäst.

Vad jag har förstått är raptorn bättre för spel och sånt medans en raid setup är mer för stora filer och liknande?

Permalänk

Handlar alltid om marginella skillnader men om man tycker det är lugnt att lägga ut den där extra pengen även om skillnaden inte blir så stor så kan man ju lika bra slå till.

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inga marginella skillnader det handlar om när vi talar om den nya VelociRaptor.

I toppskiktet gällande överföringshastighet. Överlägset snabbast accesstid vilket man märker med stor tydlighet så fort Windows är inblandat eller något spel som har många småfiler.

I en modern dator är det i princip alltid HDn som är flaskhalsen vid normalt arbete. Varenda procent märks direkt. Enligt min erfarenhet är det betydligt bättre att skaffa snabbaste HDn än en snabbare CPU istället inom samma budget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad man bör tänka på i ett sånt här fall är, förutom hastigheten, att en snabbare disk låter mer. Jag köpte en Raptor för två år sedan ungefär och blev ganska besviken på det knastrande ljudet det ger ifrån säg när den arbetar. I övrigt är den ganska tyst men just under arbete låter den en del vilket jag inte gillar. Jag vet dock inte om den nya VelociRaptorn är bättre på den fronten?

Permalänk

Var och köpte mig en 150 gig VelociRaptor nu i den enda affären i Stockholm som hade den inne och ska installera windows och allt och se hur det funkar, återkommer!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ande
Vad man bör tänka på i ett sånt här fall är, förutom hastigheten, att en snabbare disk låter mer. Jag köpte en Raptor för två år sedan ungefär och blev ganska besviken på det knastrande ljudet det ger ifrån säg när den arbetar. I övrigt är den ganska tyst men just under arbete låter den en del vilket jag inte gillar. Jag vet dock inte om den nya VelociRaptorn är bättre på den fronten?

Som mellan natt och dag. Jag bytte från en 150GB äldre Raptor till den nya.

Titta gärna här på både ljud och effektsiffror: http://www.storagereview.com/WD3000BLFS.sr?page=0%2C5

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite....
Varför är 640Gb snabbare en t.ex. 500Gb?
Har hört om att det är nå med hur många plattor en HD har.

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk
Medlem

Köp två 640GB. Kör på en som OS, den andra som lagring.
Om ett några månader/halvår är alla prestanda-diskar helt döda.
Allt som de är bra på kommer vara helt övertaget av SSD som då också ligger väl i pris. Att då sitta på en lagringsdisk på 150GB som kostar samma som 2TB är kasst.
Gör då om systemet med 640-diskarna som lagring och en SSD som OS.
Kör du windows kanske det är dax iaf.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Radat
Lånar tråden lite....
Varför är 640Gb snabbare en t.ex. 500Gb?
Har hört om att det är nå med hur många plattor en HD har.

+1
Jag vill också veta varför.
Någon?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen automatik i det, men i WDs fall beror det på att 640gb-modellen har två plattor som har information packad tätare än 500GB-disken. Tätare information ger snabbare överföringar.

Problemet är att man inte kan veta detta säkert efter hand som tiden går. Nya 500GB kan använda lika tätt packade skivor, fast bara läsa från tre sidor av skivorna istället. Då blir den lika snabb.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det finns ingen automatik i det, men i WDs fall beror det på att 640gb-modellen har två plattor som har information packad tätare än 500GB-disken. Tätare information ger snabbare överföringar.

Problemet är att man inte kan veta detta säkert efter hand som tiden går. Nya 500GB kan använda lika tätt packade skivor, fast bara läsa från tre sidor av skivorna istället. Då blir den lika snabb.

Tack för informationen

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske ska förtydliga: 500gb-modellen har alltså två plattor också (iaf just nu) men informationen ligger alltså glesare och det tar längre tid för mekaniken att läsa pga dels flytt av huvudena i sidled (längre sträcka, pga bredare spår) och det finns mindre information per varv i varje spår.

Tänk dig att varje skiva består av en massa cirklar som innehåller informationen. Ju tätare packat desto fler cirklar per skiva. Vid byte av spår är det alltså kortare sträcka, vilket tar mindre tid. Men även varje "cirkel" består av mer information och därför läses datan i högre hastighet (fler bits/s). Tänk dig någon med vattenslang: högre tryck = mer vatten per sekund. Är personen snabb kan den också förflytta munstycket mellan rabatterna snabbare (pga kortare avstånd) och utföra mer arbete under samma tid = mer information inläst.

Artikel och bilder för att det ska bli tydligare: http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_drives.

En till: http://www.dewassoc.com/kbase/hard_drives/hard_disk_sector_st...

Ytterligare en: http://computer.howstuffworks.com/hard-disk7.htm

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Som mellan natt och dag. Jag bytte från en 150GB äldre Raptor till den nya.

Titta gärna här på både ljud och effektsiffror: http://www.storagereview.com/WD3000BLFS.sr?page=0%2C5

Helt klart intressant sida! Men vad jag förstår gäller testet bara IDLE-ljudet och det tycker jag är rätt okej även på den gamla raptorn. Det är knastret den ger ifrån sig när den jobbar jag irriterar mig på. Men den är alltså tyst även vid arbete?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja!

Jag trodde faktiskt inte mina öron när jag startade Windows första gången. Den går dessutom väldigt svalt. Inte konstigt med tanke på den låga strömförbrukningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ja!

Jag trodde faktiskt inte mina öron när jag startade Windows första gången. Den går dessutom väldigt svalt. Inte konstigt med tanke på den låga strömförbrukningen.

Det låter ju guld värt! Ska ta och kolla närmare på dem då

Permalänk

Fick igång allting igårkväll och kört sen dess, man märker verkligen stor skillnad mot min tidigare IDe disk och det är snabbare laddnings tider på allting. Kör med en hel del addons i wow och innan tog det ungeför 15 sekunder att logga in, nu tar det runt 6-7. Windows bootar väldigt snabbt dessutom.

Så jag är nöjd med disken och den ger inte direkt ifrån sig mycket ljud heller, man hör lite smått knaster ibland men det är väldigt lite och dessutom har jag chassit öppet och väldigt nära mig.