Permalänk
Medlem

Brukar vara strul om man har 2 olika jordpunkter.
Om datorn på något sätt är kopplad till tv-antenn brukar det blir sånna här skumma grejor.
Eller om ni kör på olika vägguttag.

Om man kör 2 olika väggkontakter som inte har samma gjord kommer det att gå en krypström mellan dessa.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

Vill förtydliga ett par saker. Det gör ingen som helst skillnad med jordat uttag till Z-5500 då man ansluter den med en tvåpolig strömkabel.

Det är faktiskt lite irriterande. Det "poffar" till och med i högtalarna när grannarna tänder och släcker sina lampor (varje lägenhet har eget proppskåp). Jag har experimenterat med olika överspänningsskydd utan resultat.

Detta är för övrigt inget logitech-specificikt problem. Jag har ett par JBL-datorhögtalare som har precis samma problem.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Då återupptar jag tråden...
Tillbaka till problem och lösning...
Någon som lyckats lösa problemet med smällarna?
Mycket irriterande att mina smäller med jämna mellanrum.
Vet inte om det är när kompressorn till frysboxen går igång eller något annat, men det stämmer ganska bra med intervallen.
Så... Någon?

Permalänk

mitt z5500 fick smaka på 10kg slägga

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

DeereMannen, vad gör du egentligen i detta forum? Skriver bara off-topic saker och hjälper inte ett piss.

Kan inte någon få bort denna kille från detta forum?

Nu on-topic...

Logitechs grejer är scam scam scam, i synnerhet Z-5500. Har aldrig hört om detta förut men tydligen så är det vanligt. Testa men något som "renar" strömmen som flera andra har sagt. Annars kanske det är kablarna som ligger nära andra kablar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hjälper inte att rena strömmen, eftersom jag inte har jordade uttag. Vad jag vet så finns det inget som löser det om man inte har jordat?

Men det verkar som att det smäller till när någon annan sak i huset tar mer ström.

Kan det kanske fungera med någon form av kondensator som ger jämn ström även om inte jord är anslutet?
Jag är ingen elektriker, så någon med lite kunskap får gärna berätta hur det funkar.

Permalänk

Troligen en kombination av dålig/gammal/mer eller mindre felaktig eldragning i huset och förstärkarnas konstruktion. Jag har haft billiga system som är knäpptysta och andra har smällt och knäppt med ojämna mellan rum. Stereon kan vara helt tyst i ett halvt år för att sedan knäppa och ha sig.

Har provat en del filter men inte haft någon lycka med dem. Fick dock bort brum och en del knäppande från subben till stereon genom att dra en separat jordkabel från subb-förstärkarens chassi till förstegets chassi.

Det enklaste och billigaste (och tråkigaste) man kan prova för att få bort brum och knäppande är att se över alla kablar och grenuttag, få lite ordning på dem. Har man tv, stereo och dator ihoppkopplat så är ett mantelströmfilter en bra ide, kostar runt 70-100kr.

Men tyvärr så hjälper bara en flytt i vissa fall, eller stå ut med eländet. En del lägenheter är en katastrof vad gäller el.

Permalänk
Medlem

Ok... Vad är ett mantelströmfilter och var hittar jag det?
Nu bor jag inte i lägenhet utan i ett hus.
Jag har förmodligen kopplat som jag inte ska göra...
Ett uttag med en typ av säkerhetskontakt. En grenkontakt med någon typ av urladdningsrör i sig.
I det uttaget har jag anslutit allt.
Med allt menar jag TV, Stereo, DVD, Video och digitalbox.
Är det fel?
Bättre på något sätt att använda båda dubbeluttagen som sitter i väggen och fördela belastningen? Eller är det samma sak som att använda ett med grenuttag?

Permalänk

Mantelströmfilter är en jordavskiljar för antenn:
http://www.kjell.com/?item=30411&path=

Men om du inte har tv-ljudet på något sett kopplat till datorn (tex tv till stereo och sedan stereo till dator) så har du nog inget behov av den. Och det här gäller vad jag vet kabel-tv nätet så om du bor i villa så...

Vad gäller eluttag och grenkontakter så har jag själv provat alla möjliga kombinationer och en del filter utan att ha märkt någon större skillnad men ett ormbo av kablar borde öka risken för störningar. Har gått igenom en del trådar på diverse hifi-forum men egentligen aldrig hittat någon bra lösning vad gäller smällar och knäppningar i högtalarna. Tyvärr.

Det borde inte spela någon roll om du kör som nu eller har tex två grenuttag. Men jag är inte en utbildad elektriker så jag kan inte svära på det :).

Här är ett uttdrag från svalander.se (http://www.svalander.se/tips/filter.htm) angående användning av nätfilter till stereo. Han är känd som en kuf i hifi-världen men brukar ha rätt i mycket så något ligger det väl i det han säger.

//
Nätknäppar
Fråga:
"När mitt kylskåp slår på knäpper det till i högtalarna. Hjälper det med nätfilter?"

Svaret
är att det kan hjälpa men att det vanligen inte gör det. Störningen kommer nämligen inte via nätet utan via luften i form av en radiopuls som alstras av strömbrytaren vid till och frånslag. En lite sliten termostatkontakt ger ofta en liten gnista vid till- och frånslag. Gnistsändare har använts till att sända meddelanden över Atlanten med, så signalen från din lilla gnistsändare i kylskåpet har inga som helst problem att nå in till din anläggning genom ett par väggar.

Din förstärkare fungerar sedan som radiomottagare. Oftast får man problem med bredbandiga förstärkare i samband med moving coil-pickuper som då fungerar som antennspole. Förstärkningen är också hög i samband med en sådan pickup. Fenomenet kan dock uppstå även under andra förhållanden.

Botemedlet är att se till att din förstärkare inte plockar upp och förstärker radiovågor. Detta innebär alltså att man får konstruera om förstärkaren vilket inte är så lätt. Det finns alltså ingen helt enkel lösning!

Givetvis kan du montera en gnistsläckare över den störande strömbrytaren men detta är ingenting för den som inte är insatt i hur man gör. Man måste också använda en S-märkt gnistsläckare. Och din förstärkare är ju fortfarande känslig för radio-störningar även om du inte störs av denna (som du hörde) så har du troligen ändå problem av en hel del skräp som ligger så lågt att du har svårt att uppfatta störningen men den påverkar ändå ljudåtergivningen.

Se alltså till att din förstärkare inte är känslig för radio-störningar!
//