Bankärenden med Nexus Personal och FireFox

Permalänk
Medlem

Bankärenden med Nexus Personal och FireFox

Jag har nu konverterat mitt certifikat från p12 till nge. Detta har jag upptäckt var inte en så bra idé då FireFox inte verkar känna igen certifikatformatet längre. Ändå har man inget val när man ständigt får en påminnelse från banken om att man måste "uppgradera"..

Nu till problemet..
Jag har kollat runt och läst att folk ändå lyckats få Nexus Personal att fungera i Linux, men det innebär lite krångel.

1. Installera FireFox 2 genom Wine.
2. Installera Nexus Personal genom Wine.
3. Importera ett certifikat (.nge) till Nexus.
4. Lägg till certifikatet i FireFox också.

Sedan utför man sina bankärenden i FireFox via Wine.

Förr räckte det ju med att bara lägga till certifikatet i FireFox, genom inställningar i Säkerhetsdelen. Jag har försökt detta men då klagar den på att jag antingen skrivit fel lösenord eller att formatet är felaktigt.

Jag har även följt guiden men den protesterar när jag försöker importera certifikatet i Nexus, dock händer samma sak när jag försöker göra detta i en XP-dator. Jag vet att det inte är fel på certet då det fungerar på en annan dator, men den datorn är installerad med Vista...

Är det någon som kan tänka sej att pröva guiden och se ifall det fungerar?

Visa signatur

If you make it idiot proof, someone will find a better idiot.
----------------------------------------
Linux is like a Wigwam. No Gates, No Windows and an Apache inside.

Permalänk
Medlem

För att det skall fungera som bäst bör du installera IEs4Linux (en "portning" av IE för nix) och sen installera Nexus i samma miljö som ie4lin (med enviroment-variabeln i wine). Men problemet med att importera cert till Nexus kvarstår, i Windows fungerar det utmärkt att importera ett .nge-certifikat, men under wine går det inte och jag tror att det beror på någon windowssystemfil som inte wine kan integrera trots att man har den. Varför det fungerade med .p12 har jag dock ingen aning om. Jag har fortfarande inte hittat en lösning på problemet men gör jag det skall jag höra av mig i tråden.

Visa signatur

I cannot find my faith // Any god will do // Nothing said is new // Nothing said is true // Fly away my hope

Permalänk

Ja detta rotar jag i också. Jag har ännu bara behövt konvertera bankid till .nge och jag har fortfarande bankinloggningscertet i .p12.

Det står tydligt i Nexus att den endast accepterar .p12 vilket är konstigt.

.nge fungerade för mig i Vista iallafall men jag vägrar köra Windows.

edit:

Samma problem med importering av .nge i Firefox... Jag börjar bli trött på detta då inloggningen med vanligt p12 certifikat inte riktigt alltid fungerar.

Jag har engångskoderna fortfarande men med det kan man väl inte logga in på CSN, Apoteket osv? Utan då måste man ha någon form av e-legitimation som jag förstått?

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Har löst detta nu. Lyckades rota fram lite info om .nge-certen och det visar sig att de korrumperar sig själva om de manipuleras med (byta namn etc) eller flyttas runt på något annat vis än via Nexus -> vfat-system över USB -> Nexus, dessutom pajar det om man arbetar med certifikatet utanför en genuin windowsmiljö av någon anledning. Det fixar sig alltså om man exporterar direkt till usb-minne och imorterar direkt i nexus utan mellanlandningar, i Windowsmiljö (antar att OSX fungerar också då nexus har officiellt stöd). Jag gjorde allt under en virtuell maskin i Windows XP, kändes enklast.

@razor1394: importeringen till Firefox är iof inte riktigt samma typ av problem, där är det helt enkelt så att programmet inte har stöd för certifikattypen. Tror inte att något annat program än de senare versionerna av Nexus har det.

Visa signatur

I cannot find my faith // Any god will do // Nothing said is new // Nothing said is true // Fly away my hope

Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på den här diskussionen också:
http://groups.google.nl/group/comp.emulators.ms-windows.wine/...

Jag fick själv det meddelandet som de nämner, speciellt när jag installerade programmet och när jag skulle köra eller stänga programmet.
Han menar att man kan installera Wine och PCSC Lite som ger en slags stöd för Smartcardtjänsten som den använder sig av i Windows. Enligt killen som själv utvecklat Winscard till Wine testade att installera detta och sedan installerade han en applikation som använder den tjänsten. Han fick inte det felmeddelandet.

Jag har nu installerat om min dator, installerat Wine och lagt till PCSC Lite. Jag bytte ut de två filer han länkar till och har även installerat Nexus Personal.
Tyvärr får jag ett felmeddelande när jag importerar nge-certet.
"Failed to import the electronic identify token.
The problem could be that the PIN was incorrect or that the file has an unknown format.
Reference: 10018"

Enligt Handelsbanken får man det meddelandet när man exporterat certet till ett USB-minne. Precis som Rollbar är inne på så verkar Nexus inte acceptera att man bara kopierar in filen i rätt katalog, den vill att man använder Nexus egna Export/Import-funktion och att man använder USB-minnet hela vägen, utan mellanlandningar.

Problem nummer två är att jag inte riktigt får igång samspelet mellan Nexus och Webläsaren i Linux.
Jag har testat genom både Wine och Crossover. jag har dessutom testat att endast importera till Firefox, men den känner inte igen filformatet nge.

Jag har en dator med Windows som jag använder för att betala räkningarna, men det är inte intressant. Där fungerar det fint, men det är inte så konstigt då Handelsbanken stödjer Windows och Mac. Jag har ringt dom och frågat om Linux, men de har inga planer på att stödja det.
Windows är inte intressant. Det enda som hindrar mej från att helt gå över till Linux är det här programmet... :/

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Tills vidare - kör en ultra-minimal XP med firefox 2.0.0.16 bara för bankärenden mha tex vmware för linux.

Permalänk
Medlem

Fick det till slut att fungera, men... det känns snarare som en förlust då jag fuskade.

Jag har installerat Virtualbox och använder Windows XP i en installation.
Jag använder Ubuntu och tyvärr får man hämta hem en .deb från Virtualbox.org istället för att installera via Synaptic Package Manager för att det ska fungera smärtfritt.

Jag fick dessutom lära mig att lägga till Guest Additions efter installationen av XP.
(Utan denna kommer det inte gå att dela filer mellan "datorerna")

Sedan kommer vi till den krångligare delen.
Det var inte helt smärtfritt att lägga till certifikatet till XP-installationen.
Som man konstaterat tidigare måste man använda en USB-sticka för att importera nge-filen. Nya Nexus Personal är nämligen ett helvetes oflexibelt program som inte tillåter vanlig filkopiering till korrekt katalog.

Virtualbox verkar inte heller ha igång USB-enheterna som standard. Den hittar inga enheter som är anslutna. Jag fick därför följa guiden som finns i länken nedan för att aktivera USB. Efter omstart fungerar det jättefint och jag kan lägga min USB-sticka.
Inte förrän nu går det att importera nge-filen. I och med det är mitt problem tillfälligt löst. Får bara hoppas att det kommer ut ett program till Linux som klarar av att läsa nge-filer. Vill slippa Windows...

http://stikiflem.wordpress.com/2008/08/30/enable-usb-support-...

Visa signatur

Permalänk

Strax efter att jag skrev mitt inlägg så installerade jag Virtualbox och fixade usb problemet. Under Intrepid är processen lite annorlunda för USB host men det är rätt enkelt. Man behöver bara fippla lite i /etc/fstab. P12 certifikatet var bara att importera som vanligt men NGE var tyvärr kört då jag hade bytt namn på filen. Det påminner väldigt mycket om Xbox360 där sparfilerna på hårddisken är fast just där om man inte vill fippla rätt mycket med speciella kablar och speciella program eller kopiera över till ett speciellt minneskort.

Tyvärr behöver jag Windows för att flasha Sony Ericsson och Windows Mobile mobiler och det gick väldigt dåligt i Virtualbox. Det går att läsa ur informationen ur mobilen men själva flashningen går tyvärr inte. Det är rätt bökigt att arbeta med importering av NGE i Nexus Personal under VIrtualbox. Installerade därför en slipstreamad variant av XP SP3 med uppdateringar fram till september 08 på en identisk dator jag använder för testning och nu fungerar flashning ok. Importering och exportering av certifikat är också mycket bekvämare.

Personligen tycker jag inte NGE är så dumt ändå eftersom det hindrar folk från att kopiera, byta namn och flytta på certifikatet hur som helst. Jag har nu givit upp P12 inloggningcertet och även exporterat det till NGE.

Dagen då Sony Ericsson släpper USB flash drivers och Nexus släpper sitt program till GNU/Linux hoppas jag kommer tillsslut. Det här är bara en tillfällig lösning, om man ens kan kalla det det.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB