Efix gör Mac OS X tillgängligt för alla

Permalänk
Melding Plague

Efix gör Mac OS X tillgängligt för alla

Operativsystemet Mac OS X fungerar endast tillsammans med Apples datorer. Det är den officiella versionen åtminstone. Detta vill Efix nu ändra på, och lanserar en färdig produkt som gör det möjligt att installera Apples operativsystem på en helt vanlig persondator.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått vad som är så bra med OS X.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Kungligt!

OS X är helt underbart..

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Har aldrig förstått vad som är så bra med OS X.

Det är snyggt, stabilt och har stöd för det mysiga programmet TextMate som troligtvis kan få vilken PC-snubbe som helst (som programmerar) att bli Mac-frälst.

Jag vill ha en Mac, kan jag säga.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Fasiken vad bra, kmr skaffa det os'et så fort det kmr ut^^

Permalänk
Inaktiv

Mac OS X? I min dator? Hell no.

Permalänk
Medlem

Har använd OS X på min Pc sedan 10.4.3 och detta är bara slöss med pengar bara skaffa kalyway 10.5.4 om ni har en amd eller intel sse3 eller skaffa leopard skiva och gör boot-132 funkar perfekt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Har använd OS X på min Pc sedan 10.4.3 och detta är bara slöss med pengar bara skaffa kalyway 10.5.4 om ni har en amd eller intel sse3 eller skaffa leopard skiva och gör boot-132 funkar perfekt

Protip; kommatecken.

Edit: plus punkter.

Permalänk

Låter som en trevlig liten sak, lär dock aldrig köpa en processor från Intel...
Vet inte om jag skulle påstå mig vara AMD trogen men Intel känns lite som Microsoft.

"although loved by the masses, you just know it's evil"

//ThaBazZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det är snyggt, stabilt och har stöd för det mysiga programmet TextMate som troligtvis kan få vilken PC-snubbe som helst (som programmerar) att bli Mac-frälst.

Snyggt? Jag personligen tycker det är jobbigt. Varför göra det så krångligt med en bar längst ner, och när du väljer en av dessa så förstoras det? Det ska vara enkelt och simpelt, som XP är.

Permalänk
Inaktiv

Världen behöver ett nytt Windows XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clappen
Snyggt? Jag personligen tycker det är jobbigt. Varför göra det så krångligt med en bar längst ner, och när du väljer en av dessa så förstoras det? Det ska vara enkelt och simpelt, som XP är.

Vad pratar du om? Är det något som är enkelt så är det just OS X, jag hade aldrig suttit vid osx när jag köpte min macbook, två dagar senare så kunde jag det bättre än windows, som jag suttit med i 10 år. Och förstoringen på dockan är vad jag minns inte igång från början utan en inställningsmöjlighet.

Så förklara gärna det krångliga.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Inaktiv

Det krångliga är enbart om man går från Windows till OS X i men mening. Enkelt är vilket OS som helst bara man börjar med det.

Permalänk
Medlem

Hoppas att priserna går ner när serietillverkningen sätter igång, $80 är rätt mkt enligt mig =P

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Hoppas att priserna går ner när serietillverkningen sätter igång, $80 är rätt mkt enligt mig =P

Kom ihåg att de måste ha råd med advokater när de blir stämda av Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det inte ganska lätt att få ett OS designat för ett fåtal utvalda komponenter att rulla stabilt? med lätt menar jag att det borde vara bra mycket lättare än att designa ett OS som skall rulla smärtfritt på en extrem mängd olika komponenter och annan hårdvara. Apple vet vilka komponenter som skall sitta i deras datorer och kan relativt enkelt optimera sitt OS efter detta, skulle man börja blanda in lika många valmöjligheter till olika hårdvara i Mac OS världen som till tex win så borde det ju inte finnas några garantier att det skulle rulla på lika duktigt som det gjort på enbart Mac

Permalänk
Medlem

Trevligt at fler folk kan köra OSX.
Vad gör osx bättre än windows undrar ni? mitt svar är: det mesta.

Permalänk
Medlem

Även om det är lättare, cloned, så ändrar det inte det faktum att Macar är underbara arbetshästar. Jag har själv jobbat på en PowerMac G5 sedan 2005 med 100% uptime och inget strul överhuvudtaget. Grymt imponerande tycker jag.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

minus sidan
1. Det är snyggt men det går att få pc snyggare
2. Långsamt - bara safari och iTunes fungerar snabbt resten är segt
3. Hur mystiska menyer som helst, det finns ingen mapp där alla installerade filer ligger bara genvägar.
4. Går inte att göra om tex byta tema.
5. få program stöds
6. Dyrt
7. Dålig dator för pengarna
8. Adobe programmen fungerar sämre
9. Man kan inte byta ut alla delarna i en mac

Plus sidan
1. Snyggt dvs burken.
2. Alla grejerna är tunna
3. Snyggare med "start menyn " uppe
4. Garageband
5. Snabb startup och shutdown, men i pc är det snabbare om man kör med hibernate
6. "docken"

Jag ser verkligen fram emot windows 7 ( http://www.youtube.com/watch?v=UsqpQDimT5U&feature=related ). Vad jag har hört så kommer "taskbar" bli dubbelt så stor, en "dock" kommer att finnas kanske i " taskbar", se lite ut som office 2007 se bild : http://www.intelliadmin.com/images/Office%202007.jpg , mycket fler "smooth" effekter som Mac, dubbelt så snabb startup som xp, multitouch skärmar. Typ så här:
http://www.youtube.com/watch?v=b9ifQvQCO7Y

Permalänk

Väldigt bra att det blir möjligt. Tror att den finns en efterfråga på att kunna installera OSX på sin vanliga dator.

Personligen så skulle jag inte äns tänka mig gå över till OSX. Har använt mycket tjejens Mac, gjort det mesta på den, men ack så ointressant. Windows är inte parfekt, men OCX är ännu längre från perfektion i mitt tycke.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe

Fördelen är väl att alla uppdateringar fungerar direkt.

Permalänk
Medlem

Detta låter skumt, kan inte tänka mig att apple skulle gå med på det.

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Med boot-132 kan man updatera direkt med kalyway måster du tricksa lite Och apple gick inte med på detta men de är i ett land där Apple inte kan göra något

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
minus sidan
3. Hur mystiska menyer som helst, det finns ingen mapp där alla installerade filer ligger bara genvägar.
5. få program stöds
6. Dyrt

Plus sidan
1. Snyggt dvs burken.
4. Garageband
5. Snabb startup och shutdown, men i pc är det snabbare om man kör med hibernate
6. "docken"

Jag ser verkligen fram emot windows 7 ( http://www.youtube.com/watch?v=UsqpQDimT5U&feature=related ). Vad jag har hört så kommer "taskbar" bli dubbelt så stor, en "dock" kommer att finnas kanske i " taskbar", se lite ut som office 2007 se bild : http://www.intelliadmin.com/images/Office%202007.jpg , mycket fler "smooth" effekter som Mac, dubbelt så snabb startup som xp, multitouch skärmar. Typ så här:

Har i sommar skaffat MacBook, och kommer aldrig använda windows frivilligt igen! OSX är sjukt mycket bättre och genomtänkt!

1. vista eller xp går inte att få snyggare, jag har provat hur många themes som helst!
2. Tycker allt funkar snabbt, snabbare än min vista dator!
3. behöver bara 1 fil, allt ligger i den programmappen, annars ligger den i "preference", kan inte bli mycket lättare. avinstallera genom att dra programmet till papperskorgen, klart!
4. går visst att byta tema, likadant som windows behövs det ett 3part program.
5. De som behövs finns oftast!
6. lika dyrt som windows! ska du köpa ett äkta windows kostar flera tusen!
7. Tycker jag har bättre dator än min windowsdator! fast sämre grejer! eftersom osx är så pass optimerat så funkar alla komponeter mycket bättre!
8. jo, funkar lite segare... håller med dig på denna!
9. Man behöver inte byta då allt funkar bättre, på PC måste man byta eftersom det verkar inte hålla lika bra! Ram och hdd funkar lätt att byta på Mac...

Visa signatur

Apple: iMac 27" OSX 10.7 (summer 2011), ext.HDD 1TB+2TB, iPad 2 16GB och iPhone 4S 16GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Protip; kommatecken.

Edit: plus punkter.

Du skulle behövt editera bort semikolonet också, då det är helt felaktigt. Skönt att kasta sten i glashus?

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oLjud
Har i sommar skaffat MacBook, och kommer aldrig använda windows frivilligt igen! OSX är sjukt mycket bättre och genomtänkt!

1. vista eller xp går inte att få snyggare, jag har provat hur många themes som helst!
2. Tycker allt funkar snabbt, snabbare än min vista dator!
3. behöver bara 1 fil, allt ligger i den programmappen, annars ligger den i "preference", kan inte bli mycket lättare. avinstallera genom att dra programmet till papperskorgen, klart!
4. går visst att byta tema, likadant som windows behövs det ett 3part program.
5. De som behövs finns oftast!
6. lika dyrt som windows! ska du köpa ett äkta windows kostar flera tusen!
7. Tycker jag har bättre dator än min windowsdator! fast sämre grejer! eftersom osx är så pass optimerat så funkar alla komponeter mycket bättre!
8. jo, funkar lite segare... håller med dig på denna!
9. Man behöver inte byta då allt funkar bättre, på PC måste man byta eftersom det verkar inte hålla lika bra! Ram och hdd funkar lätt att byta på Mac...

1. Du får gå in i system32
2. vad tex?
3. ligger alla filerna som håller ihop programmet där?
4. windows behöver inget 3part program
5. Där håller jag med dig
6. Det hinner komma fler mac operativsystem än pc + leopard kostar 1000kr och vista ultimate kostar 1400kr.
7. Det är bättre optimerat på en det punkter men inte på allt. Inte så mycket som man tror.
9. Men det är ju processorn, ram och grafikkort jag vill byta och isf på en iMac ( jag var inne ett tag på att köpa iMac 2.8 ghz med en iphone 3g )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
minus sidan
5. få program stöds
6. Dyrt

Plus sidan
1. Snyggt dvs burken.
4. Garageband
6. "docken"

Jag håller mig vanligtvis från såna här trådar men du har uppenbarligen ingen aning om någonting.
Det som "kinda" stämmer är att en Mac är dyrare och att det är svårt att byta ut komponenter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Världen behöver ett nytt Windows XP.

Håller med, efter 3 dagar med Vista Prem.. så vill jag ha XP PRO igen, men orka

Jävla buggar i Vista, när jag installerat skiten så tar det ca: 5GB, helt okej på en 20GB HDD... men efter uppdaterigar hade jag bara 16MB kvar

Sen kracha Vista

Fick slänga in en större HDD och pilla med precis allt för att göra skiten mer personligt (och normalt), nu är det som en XP med DX10 och en massa strul

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Är det inte ganska lätt att få ett OS designat för ett fåtal utvalda komponenter att rulla stabilt? med lätt menar jag att det borde vara bra mycket lättare än att designa ett OS som skall rulla smärtfritt på en extrem mängd olika komponenter och annan hårdvara. Apple vet vilka komponenter som skall sitta i deras datorer och kan relativt enkelt optimera sitt OS efter detta, skulle man börja blanda in lika många valmöjligheter till olika hårdvara i Mac OS världen som till tex win så borde det ju inte finnas några garantier att det skulle rulla på lika duktigt som det gjort på enbart Mac

Precis, de kontrollerar hela kedjan därför har de betydligt bättre startläge än t.ex. M$ när det kommer till stabilitet och prestanda. Nästa version av os x kommer ju bara att fokusera på att höja perstandan och då behöver de bara ta hänsyn till intelbaserade system. Mumma för någon som kodar OS ju.
Klart man kan ju inte trycka i vad man vill i burken men de som köper en mac meckar inte med hårdvaran ändå.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Jag håller mig vanligtvis från såna här trådar men du har uppenbarligen ingen aning om någonting.
Det som "kinda" stämmer är att en Mac är dyrare och att det är svårt att byta ut komponenter.

5. få program stöds??
7. Dålig dator för pengarna??
4. Går inte byta tema??

1. Snyggt dvs burken??
2. Alla grejerna är tunna??
3. Snyggare med "start menyn " uppe??
4. Garageband??
6. "docken"??

De här grejerna borde mac människor tycka också