Fråga: Ny processor = bildskärmen får ingen kontakt

Permalänk
Medlem

Fråga: Ny processor = bildskärmen får ingen kontakt

Hejsan!

Undrar om det är någon som har samma problem som mig eller möjligtvis har svar på mitt problem.

Det är nämligen så att jag har köpt mig en ny processor:
Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED m/fläkt

Jag har ett Abit Fatal1ty FP-IN9 SLI moderkort som stöder busshastigheten, rätt socket och har även läst på kompletts hemsida att de stöder de nya dual & quad core processorerna.

Det märkliga när jag bytt processor var att bildskärmen inte fick någon signal, jag kände på grafikkortet samt alla sladdar så att de satt i ordentligt utan framgång. Därefter märkte jag även att USBt inte heller fick någon ström. Jag hörde att hårddisken jobbade, ett par lampor lyste, fläktarna var igång osv men inte bildskärmen och USB. Jag undrar om det är någon som har haft ett liknanade problem eller tips för hur jag skall gå tillväga för att lösa mitt problem?

Vore väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd

Prova att uppdatera till nyaste biosen.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip exakt samma symtom på min nya dator. Fläktar på CPU, GPU blåser på max men det kommer inte upp någon bild. Hårddisk och LED-skärmen framtill på chassit lyser, så det får alltså ström men ingen bild. Testade mitt PSU, grafikkort och hårddisk i en äldre dator och där bootar upp fint.

Så jag vet inte jag tror att mitt moderkort är sönder helt enkelt.

Jag vet inte i ditt fall, har du kopplat in 8/4 pins atx kontakten?

Eftersom vi har liknande fel så vore de skitschysst om någon visste vad det kan bero på.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har nu provat lite till.
jag bytte tillbaka till min andra processor och då fungerar allt, när jag dock provade den nya igen så händer ingenting och det står "no signal".
Jag vet inte hur mycket ström en processor drar men ett nätagg på 350W borde väl ändå klara av denna?
Sen att uppdatera biosen vet jag inte hur jag gör, men tror ni verkligen att det beror på det?
Man borde ju ändå få upp någonting på skärmen även fast biosen är gammal.

Min äldre processor är en Intel Core 2 Duo E6550

Permalänk
Medlem

Enligt Abits websajt så kom stöd för Yorkfield CPUer (som t ex Q9550) med version 15 av BIOS, denna innehöll dock ett par buggar så den version du skall ha är den senaste - nr 16.

Att uppdatera BIOSen verkar inte speciellt svårt på Abit-kort. Starta programmet FlashMenu (bör finnas på skivan som följde med moderkortet, annars kan du ladda ner det från Abits sajt) och klicka på "One Click LiveUpdate".

När du gjort detta prova med den nya CPUn igen.

/PeCe

Permalänk
Medlem

Tänk på att garantin gäller inte om nåt går fel när du uppdaterar BIOS.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Följ bara instruktionern i programmet o se till att RESETTA bioset när uppdateringen är gjord så ska allt vara i sin ordning.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar