Regelbundet lagg, inte relaterat till upplösning eller detaljnivå.
_"_"_--- FIXAT ---_"_"_ Min processor låg på 60 grader idle... inte bra! Nya fläkten gjorde susen!
Hej alla här!
Jag sitter här med en bångstyrig dator och katt i knät. Datorn innehåller följande:
MSI K9N Neo V2
AMD X2 6400+
8800GT 512MB
2048MB Corsair 667MHz
Soundblaster Audigy SE
Corsair 550W PSU
XP Pro SP3
- Inget överklockat
Problemet började när jag körde Mass Effect. Det gick bra i början men efter ett litet tag började man lagga regelbunden med kanske 3 sekunders mellanrum. Tror detta kallats "rubberbanding". Det går bra för att sedan i nån halv sekund bli segare och sen går det bra igen, repeat. Det konstiga var dock att det fixade sig, på något sätt. Jag skulle hålla på med ett eluttag med för kort kabel. Då åkte sladden till datorn ur och allt dog, när jag spelade just ME. När jag startat upp igen blev det aldrig något lagg, allt flöt på som jag vet inte vad. När jag klarat ut det tänkte jag köra med en annan profil och börja ett nytt spel, DÄR kom lagget fram igen.
Jag märkte samma problem när jag körde Titan Quest: Immortal Throne. Det gick bra i början men efter några minuter började det lagga regelbundet på samma sätt, och det blev värre och värre ju mer tiden gick. Ifall jag tabbade ut till skrivbordet och in igen så gick det bra igen, men började lagga igen efter ännu kortare tid. Orkade inte med det, och efter mycket läsning om folk som har samma problem (utan någon lösning i sikte) så avinstallerade jag.
Sedan skaffade jag Orange box för några veckor sen. Jag märker även där i TF2 att det efter ett tag börjar lagga regelbundet, och att det blir värre med tiden. Samma sak, fast värre, i HL2 Episode 2, märkte inget i portal.
Sedan efter en tid installerar jag Joint Operations, där händer samma sak, och sedan provar jag Crysis Warhead. Samma sak där med. Tabbar jag ur så är det som att det återställs men börjar snart lagga igen.
Jag blev trött på allt detta så jag formaterade C: och började om från början, Upp till SP3 och nyaste drivrutinerna till allt. Jag kör igång steam och laddar ner TF2, Ep2 osv. Kör igång Ep2 och det funkar som en dröm, i några minuter, precis som innan formateringen. Detta händer även med Crysis Warhead, samma sak om och om igen. Jag filmade lagget med Fraps och i skrivande stund laddar jag upp filmen till Youtube, 40% kvar.
Jag har försökt att tvinga spelen att köra på bara en kärna, jag har provat att köra med/utan och kombination av AMD Dual Core Optimizer och Microsofts dual core hotfix (jag har läst tråden på xtremesystems.org om hur man ska installera båda). Jag testade innan omformateringen att köra med äldre drivrutin till grafikkortet, Jag fick för mig att det kanske hade med SP3 att göra så jag tog bort det och provade i SP2, dock har jag inte provat en REN windowsinstallation med enbart SP2, så kanske SP3-filer som ligger kvar.
Märker inget i operativsystemet och knappt heller i in-game-filmer, om det nu inte är min negativa inställning som gör att jag tycker mig se lagg där det egentligen inte finns, provade att se en in-game-film efter att det börjat lagga.
Jag tror det var allt, 18% kvar på Youtube och katten har förflyttat sig till ovansidan av min varma CRT-skärm.
...
Jag har ätit mina äggmackor, katten rev mig, och Youtube är inte klar med omkodandet. Jag lägger in länken senare. Om ni vet några andra bra "problemforum" där jag kan söka hjälp så skulle det vara kul om ni tipsade mig!
Tack!
Edit:
Här är Youtubelänken: http://www.youtube.com/watch?v=ICRKDeJwyWs
Fick filma med min mobil istället, märkte också att hackandet kom mer sällan när jag filmade med fraps. Kör high quality så ser ni tydligt vad jag menar med allt jag skrivit här över.
Min kompis kom med idén att min processorfläkt kan vara problemet. Den låter som ett jetplan, men det har den alltid gjort. Dock skulle överhettning passa in bra i själva "mönstret", då det inte börjar lagga förns efter ett tag. Idag får jag hem en ny fläkt som är tystare, så jag hoppas lite naivt att det också fixar problemet, då den ska vara helt fantastisk på att kyla också.
MSI K9N Neo nForce 550 Socket AM2
AMD Athlo64 X2 4200+, Gainward Nvidia 7900GT
1024MB DDR2 667MHz, Soundblaster Audigy 2