PS3 - Bästa Blu-Ray-spelaren?

Permalänk
Medlem

PS3 - Bästa Blu-Ray-spelaren?

Hej, vet inte om denna tråden passar in här men provar ändå.

Jo, jag tänker köpa en PS3 för att rent spelmässigt anser jag att den passar mig bäst men det var inte bara därför. Jag har även hört att det är dagens/marknadens bästa Blu-Ray-spelare, stämmer detta? Är det samma kvalité på Blu-Ray oavsett om det är en PS3:a eller om det är en Blu-Ray-spelare? Det har jag hört att det ska det vara, det enda som skiljer sig är uppstarten, stämmer detta också?

Och jo, har för mig att PS3:an finns i 40, 60 och 80 GB, varför ska man ha 80 GB t.ex.? Vad behöver man lagra och vad är fördelarna med det?

Kan man spela spelen i Full HD?

Tack

Permalänk

PS3 är en av de bästa Blu-ray spelarna idag och helt klart den mest prisvärda. Uppstartstiden på PS3 är mycket kortare tack vare en starkare processor. Kvalitén annars är nog ganska lika, jag tror inte det är någon skillnad man märker som "vanlig" person.

PS3 finns i flera varianter 60GB var den första, den klarar PS1 och PS2 spel. 60GB har också 4 USB-portar och minneskortsläsare.
40GB lanserades för ett år sedan och klarar PS1 spel men inte PS2 spel. 40GB och 80GB har 2 USB-portar och ingen minneskortsläsare. 80GB är förutom större HDD identisk med 40GB.

Man kan även byta HDD själv. Det är inte mer avancerat än att göra det i en dator och ingen garanti försvinner om man byter HDD. Det står i manualen hur man ska göra.

Man behöver lagringsutrymmet för sparfiler och ibland även installera spel. T.ex. MGS4 kräver en installation på cirka 4GB. Man kan också utnyttja lagringsutrymmet till demos eller hela spel (t.ex. Wipeout HD) från PSN.
Man kan även lägga in filmer/bilder/musik på HDD:n. I vissa spel kan man lyssna på den musiken som finns lagrad på HDD:n.

Alla spel stödjer inte Full HD men det finns flera spel som gör det, vet tyvärr inte hur många i procent.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jag prövade en Blu-Ray film till PS3 för några månader sedan, min första Blu-Ray upplevelse. Det första som slog mig förrutom skarpare bild var att bilden gick långsamare, bilden flöt inte lika bra som jag förväntade mig. Eller som man säger på sweclockers så alla förstår - jag tyckte filmen kördes med mindre fps än tex DvD.

Har ingen aning om det är allmänt för alla Blu-Ray spelare, eller det är bara PS3 som har denna låga fps i Blu-Ray filmerna. Men förhoppningsvis kommer jag köpa en PS3 inom snar framtid (hoppas på LBP-bundle) så då får jag pröva igen och se hur jag upplever Blu-Ray.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Jag prövade en Blu-Ray film till PS3 för några månader sedan, min första Blu-Ray upplevelse. Det första som slog mig förrutom skarpare bild var att bilden gick långsamare, bilden flöt inte lika bra som jag förväntade mig. Eller som man säger på sweclockers så alla förstår - jag tyckte filmen kördes med mindre fps än tex DvD.

Har ingen aning om det är allmänt för alla Blu-Ray spelare, eller det är bara PS3 som har denna låga fps i Blu-Ray filmerna. Men förhoppningsvis kommer jag köpa en PS3 inom snar framtid (hoppas på LBP-bundle) så då får jag pröva igen och se hur jag upplever Blu-Ray.

filmerna flyter lika bra som på alla andra spelare oberoende format, 24p med 3-to-2-pulldown vilket ger en 60hz (fps) bild

Permalänk
Medlem

Den enda nackdelen med ps3 som blueray spelare är att PS3 kan låta en del. Det varierar otroligt mycket från konsol till konsol, så för att vara säker på att få en tyst måste du i princip provköra den.
Som spelare och tvspel är det grymt!

Kanske ska specificera mig vad jag menar med låta en del,
Inte lika illa som 360, men min låter ändå för mycket tycker jag, särskillt om man tittar på kvällen med lite lägre volym, då hörs den. Sen kan man iofs gömma den i något skåp om man vill eftersom fjärren inte går via IR utan med bluetooth.

Lustigt nog, låter min (fläkten altså) mer vid uppspelning av DVD än vid blueray eller xvid etc.

lycka till

Visa signatur

Q9550[E0]@3.74ghz (440FSB)/1.26V, TRUE, Gigabyte EP35-DS4, 4gb Corsair XMS2 DHX@880mhz, Radeon HD3850 accelero S1.
Allt i en sprängfylld vit Antec P150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aeye
Den enda nackdelen med ps3 som blueray spelare är att PS3 kan låta en del. Det varierar otroligt mycket från konsol till konsol, så för att vara säker på att få en tyst måste du i princip provköra den.

Va jag vet var de bara dom tidigare modellerna som lät mycket under DVD och Blu ray uppspelning, De nya ska vara riktigt tysta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
PS3 är en av de bästa Blu-ray spelarna idag och helt klart den mest prisvärda. Uppstartstiden på PS3 är mycket kortare tack vare en starkare processor. Kvalitén annars är nog ganska lika, jag tror inte det är någon skillnad man märker som "vanlig" person.

PS3 finns i flera varianter 60GB var den första, den klarar PS1 och PS2 spel. 60GB har också 4 USB-portar och minneskortsläsare.
40GB lanserades för ett år sedan och klarar PS1 spel men inte PS2 spel. 40GB och 80GB har 2 USB-portar och ingen minneskortsläsare. 80GB är förutom större HDD identisk med 40GB.

Man kan även byta HDD själv. Det är inte mer avancerat än att göra det i en dator och ingen garanti försvinner om man byter HDD. Det står i manualen hur man ska göra.

Man behöver lagringsutrymmet för sparfiler och ibland även installera spel. T.ex. MGS4 kräver en installation på cirka 4GB. Man kan också utnyttja lagringsutrymmet till demos eller hela spel (t.ex. Wipeout HD) från PSN.
Man kan även lägga in filmer/bilder/musik på HDD:n. I vissa spel kan man lyssna på den musiken som finns lagrad på HDD:n.

Alla spel stödjer inte Full HD men det finns flera spel som gör det, vet tyvärr inte hur många i procent.

Hej, först måste jag säga att precis som du skrev här ovan vill jag att alla mina svar på denna sidan ska se ut, perfekt. Jo, du skriver att 40GB och 80GB är identiska, betyder det att 80GB inte heller klarar av PS2 spel? Vilka är fördelarna med flera USB-portar och minneskortläsare? Hur mycket kan man ha i HDD, hur mycket man vill eller finns det någon gräns? Vad är PSN? Om du hade fått välja en av dessa 3 och vill bara ha det som en spelmaskin och blu-ray-spelare, vilken hade du då valt? För mig låter 40GB som ett bra alternativ, jag menar om den är billigare och klarar av samma saker som 80GB så köper jag det, utseendet är det den samma i designen mellan alla 3 olika? Kan man säga lite att denna hårddisk kan funka som ett s.k "mediacenter" ?

Tack för ditt svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hjelp
Hej, först måste jag säga att precis som du skrev här ovan vill jag att alla mina svar på denna sidan ska se ut, perfekt.

Jo, du skriver att 40GB och 80GB är identiska, betyder det att 80GB inte heller klarar av PS2 spel?

Vilka är fördelarna med flera USB-portar och minneskortläsare?

Hur mycket kan man ha i HDD, hur mycket man vill eller finns det någon gräns?

Vad är PSN?

Om du hade fått välja en av dessa 3 och vill bara ha det som en spelmaskin och blu-ray-spelare, vilken hade du då valt?

För mig låter 40GB som ett bra alternativ, jag menar om den är billigare och klarar av samma saker som 80GB så köper jag det, utseendet är det den samma i designen mellan alla 3 olika?

Kan man säga lite att denna hårddisk kan funka som ett s.k "mediacenter" ?

Tack för ditt svar

Tack för berömmet

80GB klarar inte av PS2 spel. Det är enbart 60GB som klarar av PS2 spel.

Den uppenbara fördelen med mer USB-portar är ju att du kan ansluta mer enheter till PS3:n. Det jag använder USB-portarna till är att ladda handkontrollerna och för att använda Guitar Hero-gitarren måste man sätta en liten sändare i en av USB-portarna. Men man kan även ansluta externa HDD:s, mp3-spelare eller kameror (de måste såklart använda USB för att det ska fungera). Skulle du behöva mer än två portar så kan du ju alltid köpa en USB-hubb.
Minneskortsläsaren är bra om du har musik/bilder/film på ett minneskort och snabbt vill se på det i PS3, men det finns bara tre olika minneskort som passar så om du inte har något sådant minneskort så är den mest onödig.

Du kan ha hur stor HDD som helst. Det enda kravet är att HDD:n är 2,5", original HDD:n snurrar i 5400rpm men det finns HDD:s med 7200rpm också. De med 7200rpm är lite snabbare men blir lite varmare. Men de största HDD idag som är 2,5" är 320GB eller 500GB.

PSN, PlayStation Network, är Sonys onlinetjänst. Kan jämföras med Microsofts Live. Man måste registrera sig till PSN för att ladda ner demos, teman, add-ons och för att spela online. PSN är helt gratis att registrera sig till och det finns ingen månadsavgift.

Jag hade valt 40GB eller 80GB. 60GB brukar kosta mer och jag tycker inte att minneskortsläsaren eller 2 USB-portar mer och PS2 bakåtkompatibiliteten är värd den extrakostnaden. Minneskortsläsaren använde aldrig jag och jag har aldrig använt mer än 2 USB-portar. Jag har heller inga PS2 spel.
40GB och 80GB är lite tystare också. Om jag skulle valt mellan 40GB och 80GB så beror det mest på vad de kostar och om man vilka spel man får med osv. Om du funderar på att byta HDD så hade jag valt 40GB om den är billigare och du ändå inte kommer använda HDD:n.
80GB säljs också med Dualshock 3. 40GB har tidigare sålts med SIXAXIS, men jag vet inte om de har ändrat det nu. skillnaden mellan SIXAXIS och Dualshock 3 är att Dualshock 3 har skakfunktion. Båda är rörelsekänsliga.

Utseendet och designen är identisk på alla tre.

Ja, man kan använda PS3 som mediacenter. Men då både 40GB och 80GB är lite lite att lagra musik/bilder/filmer på så bör nog köpa en extern HDD eller köpa en större intern HDD.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Den uppenbara fördelen med mer USB-portar är ju att du kan ansluta mer enheter till PS3:n. Det jag använder USB-portarna till är att ladda handkontrollerna och för att använda Guitar Hero-gitarren måste man sätta en liten sändare i en av USB-portarna. Men man kan även ansluta externa HDD:s, mp3-spelare eller kameror (de måste såklart använda USB för att det ska fungera). Skulle du behöva mer än två portar så kan du ju alltid köpa en USB-hubb.

Bla PSEye(Eyetoy för PS3), USB-headset(om man har sånt), ladda en kontroll on man har flera etc. Finns många användningsområden.

Citat:

Minneskortsläsaren är bra om du har musik/bilder/film på ett minneskort och snabbt vill se på det i PS3, men det finns bara tre olika minneskort som passar så om du inte har något sådant minneskort så är den mest onödig.

Finns tre "hål" för minneskort, men man kan ansluta fler. Annars så brukar ju konverterare medfölja nyare minneskort.

Citat:

PSN, PlayStation Network, är Sonys onlinetjänst. Kan jämföras med Microsofts Live. Man måste registrera sig till PSN för att ladda ner demos, teman, add-ons och för att spela online. PSN är helt gratis att registrera sig till och det finns ingen månadsavgift.

PSN är riktigt WIN jämfört med Live (enligt fattiga mig).

Citat:

Jag hade valt 40GB eller 80GB. 60GB brukar kosta mer och jag tycker inte att minneskortsläsaren eller 2 USB-portar mer och PS2 bakåtkompatibiliteten är värd den extrakostnaden. Minneskortsläsaren använde aldrig jag och jag har aldrig använt mer än 2 USB-portar. Jag har heller inga PS2 spel.

60GB modellen slutade säljas för några månader sen. Bakåtkompabiliteten är mest värd för de som har en massa PS2-spel.

Citat:

80GB säljs också med Dualshock 3. 40GB har tidigare sålts med SIXAXIS, men jag vet inte om de har ändrat det nu. skillnaden mellan SIXAXIS och Dualshock 3 är att Dualshock 3 har skakfunktion. Båda är rörelsekänsliga.

Alla nya PS3: or ska säljas med DS3.

Citat:

Ja, man kan använda PS3 som mediacenter. Men då både 40GB och 80GB är lite lite att lagra musik/bilder/filmer på så bör nog köpa en extern HDD eller köpa en större intern HDD.

Tyvärr så baseras OS:et i PS3:an på Linux, och använder FAT32, så filmer i Blu-Rayformat på hdd:n blir det inte tal om.

När det gäller spel i Full HD: I princip alla spel som finns att köpa i PSN Store är i Full HD(Undantaget demon naturligtvis).
De flesta spel som ligger på Blu-Ray ligger på 720p.

Sen är DVD-uppskalningen riktigt grym på PS3:an, så har du en jäklarns massa DVD-filmer så ett PS3:an det självklara valet när det gäller Bly-Rayspelare.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aeye

Kanske ska specificera mig vad jag menar med låta en del,
Inte lika illa som 360, men min låter ändå för mycket tycker jag, särskillt om man tittar på kvällen med lite lägre volym, då hörs den. Sen kan man iofs gömma den i något skåp om man vill eftersom fjärren inte går via IR utan med bluetooth.

Lustigt nog, låter min (fläkten altså) mer vid uppspelning av DVD än vid blueray eller xvid etc.

lycka till

Antar att du har 60GB versionen? Min kompis har den också och den låter mer än min 40GB så jag tror bara den första lät lite mer, min är i princip ljudlös och har aldrig hört den öka fläkthastigheten mer än ett snäpp varken vid film eller spel. Sen som redan är sagt, uppskalningen på DVD är riktigt bra och den är snabb vid användning av BluRay, snabbast eller bland de snabbaste som finns ute för tillfället och även mest prisvärd skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

ps3an är som skrivits en av de bättre blu-ray spelarna - och utan tvekan den mest prisvärda.

kör sj ps3 på min 37" lcd med 1080i (720p) och optisk kabel till min förstärkare med 5.1

extremt nice filmupplevelser

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

PS3an stöder blu-ray 2.0 vilket betyder att din film kan kopplas upp till internet för extra material.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

vad som ska tilläggas är dock att vissa spel käkar mängder av hd-space.
Jag vet egentligen inte varför, men det handlar väl om filer/info som ska hämtas/användas ofta, och därför antingen måste ligga på HD, eller läggs där för att minska laddtider.

GTA4 = 3300meg
MGS4 = 4000meg

Så "problemet" blir ju tillslut att om man nu väljer att spela många spel parallellt, kommer man få problem med hdspace...
Sedan är ju det inte mer svårlöst än att man raderar ett spels hd-use, men nästa gång man vill spela det måste ju något annat tas bort, och det spelet kopieras över igen... vilket är en del irriterande