ATI FireGL v5600 från Dustin... Endast till HP-datorer!?

Permalänk
Inaktiv

ATI FireGL v5600 från Dustin... Endast till HP-datorer!?

Har precis köpt ny dator för videoredigering. Fick idag den sista komponenten, ett grafikkort som jag väntat på i två-tre veckor.

ATI FIREGL V5600 512MB DUAL-DVI PCI-EXPRESS RETAIL
http://www.dustin.se/pd_5010150582.aspx

I ren eufori satte jag igång mitt bygge, först efter ett tag fick jag anledning att packa upp paketet med grafikkortet. Jag anade lite oråd när det stod HP på paketet. Jag öppnade det och fann ett stort klistermärke på antistatpåsen som kortet låg i...

"For use with HP systems only" "Warranty void if not used with HP system".

Jag ringde Dustins support och de hänvisade mig till den tekniska supporten, vilken man tar kontakt med per mail. Mailade ärendet till 2nline@dustin.se, men fick ett felmeddelande. Antog att jag måste uppfattat mailadressen fel, så jag ringde till Dustin igen. Dessvärre var klockan då 17.03 och Dustin hade stängt för dagen.

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Ska spela in och redigera en reklamfilm på söndag. Skulle väl kunna klara mig med ett hd4870, men hur i hela friden får jag tag på ett sådant till imorgon? Vi har en datorbutik här i Karlstad vad jag vet, Wermlandsdata, men de har inga i lager.

Är det värt att chansa, använda det kort jag fått och sedan snacka med Dustin om att detta inte var vad jag beställt, men jag var tvungen att använda det? Nej, det låter inte bra alls egentligen.

Tråkigt att min första tråd här skulle vara av så desperat karaktär... Men jag antar att det är här jag har störst chans att få råd, så det får gå.

Permalänk

Tryck i kortet! Det är bara skitsnack enligt mig. Har svårt att tro att det skulle endast fungera med HP system. Sen om Dustin krånglar med garantin är det bara att hänvisa till deras hemsida som inte skriver ett skit om det.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

det kommer funka på din dator oroa dig inte och om kortet slutar funka bara säg att det var på en HP dator

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Lite OT men jösses vad ATi och Nvidia tar bra betalt för sin CAD-kort.
Ett FireGL V5600 är i grund och botten ett Radeon HD 2600 XT med 512MB GDDR4.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren hörrni.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dixon
Lite OT men jösses vad ATi och Nvidia tar bra betalt för sin CAD-kort.
Ett FireGL V5600 är i grund och botten ett Radeon HD 2600 XT med 512MB GDDR4.

Får väl erkänna att jag frågat mig själv ett antal gånger om det verkligen var värt det... Är inte helt klar på hur mycket grafikkortet underlättar för videoredigering, håller egentligen inte på med specialeffekter eller liknande i någon vidare utsträckning. Vem vet, kanske skulle jag vara nöjd med ett hd4850. Har hängt på sweclockers kontinuerligt i typ tre månader bara för att få koll på vilka prylar man ska ha i en dator idag. Var helt inne på ett hd4870, men insåg att det inte var ett gamerkort jag skulle ha. Läste en recension (http://hothardware.com/Articles/MidRange_Workstation_GPU_Shoo...) och bestämde mig sedan i princip. Känns lite fel, men det är nog bäst om jag läser på lite och ser om jag verkligen behöver det här kortet innan jag bestämmer mig... Kanske var det tur att det blev såhär.