Anonyma medlemmar kartlägger hundratals nätaggregat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bknec
Hej jag undrar varför kolumnen "fördelning" och "12V" stämmer ibland och ibland inte. Ex Antec HE550 (3*18 != 42) och Corsair HX520 (3*18 != 40). Man kan ju jämföra detta med Seasonic S12-II 500 där det stämmer (2*17=34). Bara som exempel.

TACK för att ni delar denna informationen med oss!!

För att ge ett lite förenklat svar. Låt oss ta Antec Neo HE som exempel Den totala kapaciteten på +12V är 42A. Det är den maximala kapacitet som agget har på +12V. Agget är sedan uppdelat i 3 linor, där varje lina har ett överbelastningsskydd som ligger vid på 18A (det finns oftast lite marginaler, men det tar vi senare). Överstiger man 18A på en lina slås agget av.

Det betyder att du kan ta ut max 18A per lina men inte på alla tre linorna samtidigt. Du kan aldrig överskrida 42A. Du kan ta ut 18A+18A+6A=42A, men inte 18A+18A+7A=43A. Du kan ta ut 17A+10A+15A=42A men inte 17A+11A+15A=43A.

Vi har insett att det behövs en närmare guide om hur man beräknar fördelningen per lina, samt för och nackdelar med aggregat med en lina respektive flera linor på +12V. Det arbetet har påbörjats, men är inte klart.

Att du har 17A+17A med en maxkapacitet på 34A beror på att man har satt överbelastningsskyddet lågt, det hade kikväl kunnat stå 18+18=34, men det kan finnas förklaringar, vi hoppas att återkomma till detta i guiden

Visa signatur

Inga frågor besvaras i PM. Ställ frågorna i forumet, vi skall alla ha nytta av de frågor och svar som ges. Kunskap är till för alla

Permalänk
Medlem

Grymt skönt att hitta sitt nätagg i listan.

Bra jobbat Anonymous!

Ett färskt test av åtta 'entusiastnätagg' mellan 700-1000W finns här: http://techreport.com/articles.x/14064

Permalänk
Medlem

Och jag är verkligen en expert på att välja rätt nätagg då jag valt bl.a Lewicom, Xion och Trust genom åren som ju ska undvikas enligt listan.

Nåja Lewicom håller än efter >5 års tjänst och Xion än efter >1 år men Trust däremot som iofs funkar är jag mer tveksam till hur länge den håller men då den används i en server med icke strömintensiva komponenter i så hoppas jag den håller ett tag iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Tar antec som exempel. Den klarar av att ge max 18A per lina 42A totalt. Tex man tar max ur två linor 2*18A=36A då har den sista 12v linan bara 8A att ge.

Borde inte den sista linan bara ge 6A??

Permalänk
Avstängd

Mycket bra jobb. Hoppas de fick bra betalt för jobbet.

Permalänk

Bra sammanställning
Man tackar hjärtligast, dessa listor kommer man säkert få mycket användning av

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

tänkte bara ge lite feedback at t.ex Thermaltake´s samtliga nätagg kommer med 5 års garanti http://thermaltakeusa.com/support/warranty/ps.htm

Permalänk

Tyvärr har du inte rätt.

En del märken kör med olika garantier på olika marknader. Thermaltake ger 5 års garanti i Nordamerika, men vad de inte talar om att du har bara ett års garanti i Europa. Det får du veta den dagen du vill åberopa garantin och agget är mer än ett år gammalt.

Däremot har du enligt konsumentköplagen i Sverige en reklamationsrätt på 3 år. Men det är inte riktigt samma sak som garanti

Visa signatur

Inga frågor besvaras i PM. Ställ frågorna i forumet, vi skall alla ha nytta av de frågor och svar som ges. Kunskap är till för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allebaggen
Borde inte den sista linan bara ge 6A??

Du har så rätt.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Skäggig legend

DOM ÄR UNDERBARA! <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Stort, stort, stort tack!

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat!!! Tackar!

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Super bra jobbat Kram på er ^^

Permalänk

Med tanke på att jag sitter på mitt ps3 så kan jag ju då inte kolla på pdf filerna och undrar då om Cooler Master Real Power 520W räcker till mitt nuvarande system och kanske en uppgradering till 4870@Crossfire eller kanske ett vanligt GTX280 beroende på vilket som är bättre..eller ska jag gå efter något annat modulärt då jag inte vill punga ut flera tusenlappar så vill jag helst ha ett som max kostar 1300kr och är 520w inte tillräckligt får jag hoppas 620W är för det kan jag då skaffa på Pccity för ca 1200kr

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Hur går det med uppdatering av listan?

Permalänk
Medlem

Anonyma män som kartlägger... Är det FRA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hur går det med uppdatering av listan?

Det känns som det är dags, ska se vad som kan fixas! Då kanske man kan lägga till ev något som framför ljudnivå och garantier om det inte redan finns (var länge sen jag kolla listan )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Anonyma män som kartlägger... Är det FRA?

Maby ^^,

Permalänk
Medlem

MItt dyra antec för tusenlappen klarar inte min rigg utan kondensatorskrik.
Men mitt Xion gör det galant. Tystare än antec ockå.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Här är en bra guide hur man får reda på vilken tillverkare som gjort vad, i fall det blir mera bråk. Går även att söka på andra produkter om man är intresserad.

http://www.hardwaresecrets.com/article/370/B

Jahapp, då fick jag reda på att mitt Antec TruePower 650 W är tillverkat av Seasonic

Bra eller dåligt?

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catalyst
Jahapp, då fick jag reda på att mitt Antec TruePower 650 W är tillverkat av Seasonic

Bra eller dåligt?

Bra.

Känns som att det behövs en liten update i listan till sommaren, dock vet jag inte vart min wingman och hjärnan bakom större delen utav det här tagit vägen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Bra.

Känns som att det behövs en liten update i listan till sommaren, dock vet jag inte vart min wingman och hjärnan bakom större delen utav det här tagit vägen

Har du hittat honom?

Vore nice med en liten update, förbannat bra var det iaf (har hjälp mig mycket sedan den kom, lärt mig mycket och inspirerat mig att bli lite av en nätaggs fetischist)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har du hittat honom?

Vore nice med en liten update, förbannat bra var det iaf (har hjälp mig mycket sedan den kom, lärt mig mycket och inspirerat mig att bli lite av en nätaggs fetischist)

Det kan bli svårt då den personens senaste inlägg var i mitten på 2008
Får se om jag orkar knåpa något, har varit väldigt lite aktiv på forumet senaste tiden och har extremt lite koll på nätaggen som kommit senaste tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Det kan bli svårt då den personens senaste inlägg var i mitten på 2008
Får se om jag orkar knåpa något, har varit väldigt lite aktiv på forumet senaste tiden och har extremt lite koll på nätaggen som kommit senaste tiden

Hade varit skoj med en updaterad version även om många av nätaggen fortfarande hänger kvar så är ju 'bara' att lägga till de nya dock med lite tester.. hade ju varit skoj och plöja igenom ett par hundra nätagg i swec's nätaggstestare osv se vad som pallar och inte

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Så gammalt inlägg att man blir ledsen.

Snacka om gammalt....Vem läser så gammal info idag? Ingen har orkat göra något de senaste 8 åren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonrouge:

Snacka om gammalt....Vem läser så gammal info idag? Ingen har orkat göra något de senaste 8 åren...

Som tur är finns det andra som gör hästjobbet, klicka på ATX nätagg och i lager på Prisjakt och närmare 700 nätagg kom upp, tror ingen (även den med för mycket fritid) har lust att uppdatera

Ser detta som nostalgi men det är för egen del Har även ett nätagg som var aktuellt vid denna tid som än idag rullar och har rullat igenom diverse datorsystem