Uppgradera datorn, frågan är hur mycket?
Hej! Jag har ett litet dilemma som jag hoppas kunna få hjälp med här.
Jag har tänkt uppgradera min dator för att ha möjlighet att spela de senaste spelen. Spel som jag vill kunna lira är till exempel: Mass Effect, The Witcher, Warhammer Online, Fallout 3, Diablo 3, Starcraft 2. Jag är ingen direkt grafiknörd så det funkar att spela spelen på typ medium med 1024x768, visst är det kul med max grafik och högre upplösning men kravet är att det ska flyta bra. (Jag vet att det lär skilja en hel del mellan de olika spelen, men se det mer som en uppskattning)
Stenåldersburken som jag har nu:
Processor: P4 3,2 Ghz
Minne: 1gb ddr
Grafikkort: Ati Radeon X600
PSU: 350w, har tyvärr ingen mer information om agget.
Nu till problemet. För det första så är min budget ganska begränsad då jag är student samt har andra fritidsintressen som även slukar pengar typ vin, kvinnor & dans Räkna där till en netbook ala 4k på ingående så förstår ni kanske att Billigt = Bra i mitt fall. Nu till mina alternativ(priserna är tagna från www.komponentcenter.com ) :
Alt 1
Bara uppgradera grafikkortet och minnet. de komponenter jag har tänkt köpa är:
Nvidia Geforce 8800gt 512mb 1090:-
2gb extra minne dvs 3gb tot. 542:-
Efter en del efterforskning så har jag insett att ett nytt moderkort plus processor inte är så dyrt som jag först trott och det leder mig in på alternativ nummer 2.
Alt 2
Nvidia Geforce 8800gt 512mb 1090:-
Nytt minne, 4gb DDR2 541:-
Intel Core Duo E7200 2,53 Ghz, ink moderkort 1622:-
1621 sek dyrare än alt1
Nu till själva frågorna:
1. Räcker det att köpa paket 1 för att klara av att köra spelen på en acceptabel nivå?
2. Är det värt att gå en mellanväg och tex. köpa en billigare AMD processor?
3. Något annat som jag glömt bort i all hast som behövs mer än bara moderkort samt processor? (Jag har ju Chassi, Hd, Dvd läsare, nätagg.)
4. Hur mycket bättre blir det med en ny processor och snabbare minnen?
5. Finns det billigare priser någon annanstans? (tot pris dvs. inga enskilda delar)
1621:- är ju inte direkt såå mycket pengar men som sagt så har jag rätt många andra utgifter. Tacksam för snabba svar då jag tänkt beställa i helgen!