Vad är det som händer med Datorbutiken ?

Permalänk
Medlem

Går inte att komma in på datorbutikens hemsida nu (kl e 11.55 17/10-08). Någon som vet vad som händer?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

jag kommer då in..

Btw, är det bara jag som noterat att Bagdad Bob aka dbmannen slutat att kommentera alla förseningar här?
Tur att de snart har fått slut på alla förseningar ivf..

Permalänk
Medlem

Fick ett paket-avi från posten idag.
Enligt det så kom mitt paket fram i onsdags och att de försökt kontakta mig för hemkörning, vilket är konstigt då jag var hemma hela dagen i onsdags och att min telefon inte har några missade nummer.
Nu är det visserligen postens fel och inte datorbutikens, men hade datorbutiken angett mitt kollinummer hade jag kunnat se att paketet var framme i onsdags.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett datorsystem från db för en månad sen. Alla delar utom grafikkortet är leveransklara, "Försenad, avvaktar nytt datum" har statusen varit på grafikkortet 1½ vecka nu ungefär, enligt db-mannen är det brist på det kortet (hd4850) just nu och det är bara att vänta. Sjukt segt:/ Om kortet ändå kunnat komma in i lager i dag, och jag hade fått datorn nästa vecka. Haha. Man kan alltid önska

Don't worry, Be happy

Permalänk

head - Jag följer diskussionen, dock kommenterar jag inte varje enskilt ärende med samma innehåll utan lägger fokus på att lösa grundorsaken. Jag är här för att stanna, tro inget annat..

/Bagdad Bob

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Beställde lite prylar från datorbutiken.com, som var i lager, och ordern har varit "leveransklar" och "under behandling" sedan i tisdags. Blir lite skakis när man läser denna tråden, vore drygt att vänta flera veckor på att få grejorna... Man kan tycka att de borde upplysa om det är fördröjning på packeteringen då man beställer. Har handlat på datorbutiken.com för ett par år sedan utan trubbel, men hade helt missat att de verkar ha problem nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakväder
Beställde lite prylar från datorbutiken.com, som var i lager, och ordern har varit "leveransklar" och "under behandling" sedan i tisdags. Blir lite skakis när man läser denna tråden, vore drygt att vänta flera veckor på att få grejorna... Man kan tycka att de borde upplysa om det är fördröjning på packeteringen då man beställer. Har handlat på datorbutiken.com för ett par år sedan utan trubbel, men hade helt missat att de verkar ha problem nu.

Jag handlade hos db för nån månad sen och fick det dagen efter, så det är bara nu på sistone som de har stött på problem med leveranser osv, Men oroa dig inte, du kommer få dina saker. Frågan är bara när.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakväder
Beställde lite prylar från datorbutiken.com, som var i lager, och ordern har varit "leveransklar" och "under behandling" sedan i tisdags. Blir lite skakis när man läser denna tråden, vore drygt att vänta flera veckor på att få grejorna... Man kan tycka att de borde upplysa om det är fördröjning på packeteringen då man beställer. Har handlat på datorbutiken.com för ett par år sedan utan trubbel, men hade helt missat att de verkar ha problem nu.

Sen i tisdags morse så har jag också samma orderstatus som dig, vad som händer nu vet jag inte men att jag kan ha grejerna hemma under helgen vet jag i alla fall att jag kan glömma

Trist att det ska vara så här, särskilt då kunderna inte informeras i mail eller på hemsidan om att det är problem, istället måste man söka egen information på forum och liknande.

Visa signatur

Abit Kt7A-Raid : Xp1600 @ 146.3*12.5 = 1828.75 : Vcore 2.15 : 3.3V @ 3.66V : Prime stabil i 36 timmar sen stängde jag ner självmant.

Permalänk
Medlem

Håller helt med dig där, man hade haft bra mycket mer förståelse om det informerats redan på hemsidan om leverans problem. istället för att få ringa kundtjänst och fråga, med svaret "den skickas nog idag som svar", när till och med veckorna går. Så kundtjänst ger ju falska förhoppningar.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk

Efter att följt denna tråd blir jag lite orolig. Har skickat tillbaka ett defekt 4870x2 och jag hoppas verkligen att det inte dröjer en evighet innan jag får det åtgärdat. Paketet har enligt posten kommit fram men ännu har inget uppdaterats på hemsidan. Återkommer med mer information senare så att de som är intresserade får inblick i hur rma ärenden sköts på Db.

Permalänk
Medlem

väldigt intresserad tack. jag räknar med rma på mina grejor med min tur.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk

Fick Mailsvar från DB tidigare idag.

"
Hej

Vi har nyligen bytt leverantörer och integrerat våra system med dessa. Detta har fått till följd att
ordrar kommit i "kläm" och ej kunnat levereras ut så snabbt som tidigare. Vi har nu kommit tillrätta
med dessa problem och nu ligger det ca 1000 ordrar leveransklara där alla produkter är reserverade och
lagts undan till respektive order. Lagret jobbar nu med att komma ikapp och leverera ut alla dessa ordrar
vilket kommer att ta några dagar. Om din order ej lämnat lagret idag så bör den göra det inom det närmsta.
Observera att detta endast gäller om din order är helt leveransklar, dvs alla ingående produkter har
reserverats. Detta kan kontrolleras under ditt konto där du kan kontrollera status på ordern det gäller.

"

Tyvärr liknar svaret de standardsvar vi sett tidigare i tråden

Dock ser jag en ljusning här, då det skrivs att "Vi har nu kommit tillrätta med dessa problem".

Ca 1000 order, borde väl va fixat under helgen, då jag tror mig komma ihåg att det fanns överkapacitet hos det nya lagret och att de stackars packeterarna just nu borde jobba övertid (5skift) för få rätsida på detta istället för att umgås med familjen.

"Om din order ej lämnat lagret idag så bör den göra det inom det närmsta."
Ännu har inget hänt med min order (varorna ligger som leveransklara) men det är fortfarande över 3 timmar kvar av dygnet så det kanske hinns med.

Ser fram emot mina grejer på tisdag förmiddag innan jobbet, måndag förmiddag ifall posten jobbar helg.

Hoppas nu att ni på DB kommer att få rätsida på detta så att ni kan fortsätta ge samma snabba service till de mycket fördelaktiga priser ni haft förut.
Lyckas ni så ska jag självklart fortsätta handla hos er / rekommendera er men för tillfället så kommer jag inte att kunna göra det, mestadels PGA brist av information från er sida.

Visa signatur

Abit Kt7A-Raid : Xp1600 @ 146.3*12.5 = 1828.75 : Vcore 2.15 : 3.3V @ 3.66V : Prime stabil i 36 timmar sen stängde jag ner självmant.

Permalänk
Medlem

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här, synd att det ska handla om tråkigheter som
dessa.

Jag har som så många andra beställt datorkomponenter av DB nyligt (läs 12/10)
och trodde det skulle gå undan. Döm om min förvåning när inget överhuvudtaget hände med ordern förrän den 14/10 ca 12.00.

Nu har den statusen under behandling och går man in på den ordern så står det leveransklar under resp artikel.
Jag beställde endast de artiklar som skulle finnas i lager just därför att det skulle gå fort (1-3 dagar enl DB),och beställde en del på andra håll och sitter således med grafikkort och tangentbord i handen till ingen direkt nytta

Jag kan godta att det tar 1 vecka att få prylarna om det strular men man bör ju få den infon vid beställning. Jag har nu förskottsbetalat flera tusen och har egentligen inte den blekaste aning om när jag kommer att få de artiklar jag beställt om man ska tro vad ni andra skriver.

Hur som helst är det väldigt tråkigt och jag hoppas det löser sig snarast eftersom jag är rätt sugen på en ny dator efter att ha suttit på min p4 3.0 nu i 5år och vill kunna köra lite nyare mjukvara

Tack för ett bra forum, finns mycket läsnyttigt!

Peace out!

/Jonas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasti
Hej!

Detta blir mitt första inlägg här, synd att det ska handla om tråkigheter som
dessa.

Jag har som så många andra beställt datorkomponenter av DB nyligt (läs 12/10)
och trodde det skulle gå undan. Döm om min förvåning när inget överhuvudtaget hände med ordern förrän den 14/10 ca 12.00.

Nu har den statusen under behandling och går man in på den ordern så står det leveransklar under resp artikel.
Jag beställde endast de artiklar som skulle finnas i lager just därför att det skulle gå fort (1-3 dagar enl DB),och beställde en del på andra håll och sitter således med grafikkort och tangentbord i handen till ingen direkt nytta

Jag kan godta att det tar 1 vecka att få prylarna om det strular men man bör ju få den infon vid beställning. Jag har nu förskottsbetalat flera tusen och har egentligen inte den blekaste aning om när jag kommer att få de artiklar jag beställt om man ska tro vad ni andra skriver.

Hur som helst är det väldigt tråkigt och jag hoppas det löser sig snarast eftersom jag är rätt sugen på en ny dator efter att ha suttit på min p4 3.0 nu i 5år och vill kunna köra lite nyare mjukvara

Tack för ett bra forum, finns mycket läsnyttigt!

Peace out!

/Jonas

Vet hur det känns^^ Har beställt en dator för 8000:- som jag fortfarande inte har fått. Alla delar utom grafikkortet är leveransklara. Hoppas hd4850 kortet kommer in snart så jag kan få min dator :O/Thoorop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickredantaget
Fick Mailsvar från DB tidigare idag.

"
Hej

Vi har nyligen bytt leverantörer och integrerat våra system med dessa. Detta har fått till följd att
ordrar kommit i "kläm" och ej kunnat levereras ut så snabbt som tidigare. Vi har nu kommit tillrätta
med dessa problem och nu ligger det ca 1000 ordrar leveransklara där alla produkter är reserverade och
lagts undan till respektive order. Lagret jobbar nu med att komma ikapp och leverera ut alla dessa ordrar
vilket kommer att ta några dagar. Om din order ej lämnat lagret idag så bör den göra det inom det närmsta.
Observera att detta endast gäller om din order är helt leveransklar, dvs alla ingående produkter har
reserverats. Detta kan kontrolleras under ditt konto där du kan kontrollera status på ordern det gäller.

"

Tyvärr liknar svaret de standardsvar vi sett tidigare i tråden

Dock ser jag en ljusning här, då det skrivs att "Vi har nu kommit tillrätta med dessa problem".

Jag fick exakt samma svar den 14/10 så om man nu ska tolka deras färdigskrivna svar rätt så har inte ett skit hänt på fyra dagar. Givetvis tror jag inte att det är så men att använda sig av färdigskrivna mallar och sedan vara stolt över att man svarar inom 24h känns ju bara pinsamt.
Återstår att se om de har vett nog erbjuda någon sorts kompensation för allt strul, gör de det så finns ju en möjlighet att jag handlar där i framtiden men som det ser ut nu så kommer jag inte göra så och inte heller rekommendera andra att göra det.

Varför skrevs inte information om pågående leverantörsbyte (eller vad det nu är för anledning till att inget levereras) ut på hemsidan? Låt kunderna ta ställning till om de vill få ett lågt pris men inga varor eller ett lite högre pris och få varorna ett par dagar efter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndyA
Jag fick exakt samma svar den 14/10 så om man nu ska tolka deras färdigskrivna svar rätt så har inte ett skit hänt på fyra dagar. Givetvis tror jag inte att det är så men att använda sig av färdigskrivna mallar och sedan vara stolt över att man svarar inom 24h känns ju bara pinsamt.
Återstår att se om de har vett nog erbjuda någon sorts kompensation för allt strul, gör de det så finns ju en möjlighet att jag handlar där i framtiden men som det ser ut nu så kommer jag inte göra så och inte heller rekommendera andra att göra det.

Varför skrevs inte information om pågående leverantörsbyte (eller vad det nu är för anledning till att inget levereras) ut på hemsidan? Låt kunderna ta ställning till om de vill få ett lågt pris men inga varor eller ett lite högre pris och få varorna ett par dagar efter.

Uppdatering från mig : Inget har hänt, ordern står foftfarande som leveransklar "Under behandling på DB språk" sen i tisdags morse (09:28:15 för min egen referens)
Även om det fortfarande skickas varor mellan 2 olika lager för att få ihop orders så är det här för lång tid.

Som AndyA skriver, varför gavs ingen information?

/Förskottsbetalande kund som just nu har väntat 12 dagar på varor som ännu inte ens har paketerats, dock var en fläkt ej i lager så jag har väl egentligen "bara" väntat sen i tisdags morse på paketering.

Visa signatur

Abit Kt7A-Raid : Xp1600 @ 146.3*12.5 = 1828.75 : Vcore 2.15 : 3.3V @ 3.66V : Prime stabil i 36 timmar sen stängde jag ner självmant.

Permalänk
Medlem

Blir lite orolig när jag läser folks historier, har själv beställt delar som fanns på lager och som har statusen "Under behandling" och leveransklar sedan i Tisdags och det går inte heller att avbeställa ordern så nu måste jag vänta på att få knåpa ihop min nya speldator och bara för deras försenande blev jag så illa tvungen att köpa mig en Asus EEE PC för ca 2600kr i min lokala handel...

EDIT : Har försökt ringa deras telefonservice Onsdag-Fredag hela tiden vid alla möjliga tider och ej kommit fram de påstår att man har plats 1 i kön i ca 20 minuter också. Hoppas iallafall på att få någon slags kompensation för detta strul och sen får jag se om jag beställer därifrån igen.

Permalänk
Inaktiv

jag köpte ett datorpaket på datorbutiken för länge sedan.. det var ett misstag jag aldrig gör om.. dom fick inte in ett grafikkort som dom sa att dom hade inne och sen var jag tvungen att köpa ett dyrare och sämre kort utan kompensation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
head - Jag följer diskussionen, dock kommenterar jag inte varje enskilt ärende med samma innehåll utan lägger fokus på att lösa grundorsaken. Jag är här för att stanna, tro inget annat..

/Bagdad Bob

Gött, ser fram emot att ni fått ordning på allt och pressat tillbaka amerikanerna... eller leveranstiderna menar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Gött, ser fram emot att ni fått ordning på allt och pressat tillbaka amerikanerna... eller leveranstiderna menar jag.

Fast Bagdad Bob var väl inte den mest trovärdiga snubben genom tiderna ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Beställde ett datorpaket med montering för nån månad sen från db. Delarna kom in den tredje oktober och har stått i kö för montering sen dess.

Nu till frågan: Paketet kommer kosta mig cirka 9500 kronor utan frakt från db, om jag pillar ihop ett eget paket på komplett fast utan montering går alla delar på 9400 kronor och kan levereras imorgon. 100 kronor för montering är ju ingenting men denna väntan blir man ju tokig på. Ska jag satsa på komplett istället och knåpa ihop datorn själv eller helt enkelt vänta på att db fixar? Har komplett.se funkat bra för er andra på sistone?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perklunt
Beställde ett datorpaket med montering för nån månad sen från db. Delarna kom in den tredje oktober och har stått i kö för montering sen dess.

Nu till frågan: Paketet kommer kosta mig cirka 9500 kronor utan frakt från db, om jag pillar ihop ett eget paket på komplett fast utan montering går alla delar på 9400 kronor och kan levereras imorgon. 100 kronor för montering är ju ingenting men denna väntan blir man ju tokig på. Ska jag satsa på komplett istället och knåpa ihop datorn själv eller helt enkelt vänta på att db fixar? Har komplett.se funkat bra för er andra på sistone?

Sitter i samma sits fast har bara beställt lite delar och alla delar fanns på lager och har haft statusen under behandling och leveransklar sen i Tisdags dock så har datorbutiken varit snikna och plockat bort alternativet för att avbeställa ordern och jag kommer inte fram till deras telefonsupport. Man vill ju t ex inte beställa från komplett och sen få dubbelt upp från datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Oj, märkte att jag inte heller kan avbeställa längre :(. Vad göra vad göra....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perklunt
Oj, märkte att jag inte heller kan avbeställa längre :(. Vad göra vad göra....

Eftersom jag behöver en dator till det mesta jag gör så blev jag så illa tvungen att köpa en Asus EEE Pc igår för ca 2600kr och då har jag vart datorlös i 6 dagar. Ska kräva dom på en kompensation om det går längre tid.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk beställer från problembutiken.com överhuvudtaget?? Finns inte en enda anledning till att göra det

Permalänk
Medlem

Man beställer väl därifrån för att man har tidigare positiva erfarenheter därifrån, förhoppningsvist så reder de upp denna situationen som de har hamnat i och blir lika bra igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Fattar inte varför folk beställer från problembutiken.com överhuvudtaget?? Finns inte en enda anledning till att göra det

Gnällbältet anfaller. Nej men jag har bara haft positiva saker om Datorbutiken innan men just nu suger dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Fattar inte varför folk beställer från problembutiken.com överhuvudtaget?? Finns inte en enda anledning till att göra det

Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag naturligtvis vänt mig till någon av deras konkurrenter. Datorbutiken.com har ju tidigare haft ett gott rykte, iaf i min bekantskapskrets.
Det stora felet är att de inte informerat om att de har problem INNAN köp, alltså ex. på hemsidan eller när man ska bekräfta ordern. En potentiell kund som blir informerad om läget har ju större förståelse för att det drar ut på tiden. Vissa kan tänka sig vänta ett tag för att få bästa pris medan andra hellre vill ha produkterna direkt mot att få betala lite mer. Jag tillhör den senare kategorin och i mitt fall räknade jag med max en vecka, grundat på deras lagerstatus (1-3 dagar). Är nu inne på tre veckor och en 1 dag.

Permalänk
Medlem

Skrev precis ett mejl till datorbutikken om att jag ville avboka min order efter en vecka väntan så nu får vi se om jag får något svar tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fast Bagdad Bob var väl inte den mest trovärdiga snubben genom tiderna ?

Vilken genialisk kommentar...