Datorköp ca 10000kr, ska ej överklockas!

Permalänk

Datorköp ca 10000kr, ska ej överklockas!

Några spontana reaktioner på mitt datorköp?

Som sagt runt 10 000 kr +/- någon tusenlapp. Det kommer bli en del spelande på datorn men i dagsläget inte de mest krävande spelen. Datorn ska inte överklockas. Allt kommer att köpas av samma "fysiska" butik - Alina.

Antec Performance One P182B Gun Metal Black *1090 kr
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 6MB S775 *1775 kr
Thermalright Ultra-120 eXtreme CPU-kylare *475 kr
Corsair TX 650W *895 kr
Corsair 2X2GB DDR2 1066MHZ KIT CL5 DHX *995 kr
Gigabyte GA-EP45-DS3 *945 kr
DVD-Brännare *ca 300 kr
Club 3D Radeon HD 4870 512MB PCI-E OVERCLOCK *2745 kr
WD Caviar Green Power 1TB 7200RPM 16MB SATA II *995 kr

Totalt: 10 215 kr

Jag vet att nätagget kanske är lite överdimensionerat men jag antar att det minskar ljudet lite iaf?
Det jag funderar lite över är om jag ska byta HDDn mot en

Samsung Spinpoint F1 640GB 16MB 7200RPM SATA II *725 kr

Jag vet att den är snabbare, men det kanske behövs 1 TB, får se.

Någonting annat som behövs ändras?

Tacksam för hjälp!

Permalänk

eventuellt 4 gigabyte internminne.
var säker så att komponenterna passar med varandra, men annars blir det nog bra.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut. Men jag skulle ändå föreslå något mer åt det här hållet:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=709,141&e=&p=167319,305...

Byt ut Tri Cool-fläktarna mot Noctua och sätt även en på TRUE'n, så kommer du få ett tyst och svalt system helt enkelt. Har själv en p182 och trodde att jag inte var vidare kräsen med ljudnivån, men det är helt klart skillnad på fläkt och fläkt.

Passivt kylt hd4850 räcker långt..

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka så räcker 800Mhz (PC6400) minnen

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
eventuellt 4 gigabyte internminne.
var säker så att komponenterna passar med varandra, men annars blir det nog bra.

2x2 är iofs = 4 men men

Om du inte ska klocka så kan du köra lågsamlare minnen och skipa att lägga så mycket på en cpu kylare

och ja nätagget är lite onödigt stort:P

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Perfekt! men ta inte ett club 3d kort!

har aldrig litat på dom! och dom brukar gå sönder!

ta ett Asus eller Gigabyte fast...

byt minnena till corsair 2x2GB 800MHz och du behöver heller inte så bra kylare!
ett lite mildare val är en Noctua NH-U12P

endå en väldigt ordentlig kylare! men den har fläkt med från början
eller ennu ett steg neråt så har du en Arctic cooling freezer 7 eller något sånt hette den ;)...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Hedersmedlem

apropå cpu kylaren om du ska ha något annat än stock och inte tänker köra oc så läs min sign det är den Xlex försker komma ihåg namnet på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen extra procesor kylare alls än den som följer med original om du inte ska överklocka. Och som någon tidigare har sagt så är dem minnena ganska onödiga köp 6400 istället. Redan där så har du sparat en tusen lapp

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Du behöver ingen extra procesor kylare alls än den som följer med original om du inte ska överklocka.

Som sagt men iofs inte fel med en lite bättre cpu kylare ändå frö att få ner tempsen och ljudet lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Som sagt men iofs inte fel med en lite bättre cpu kylare ändå frö att få ner tempsen och ljudet lite

precis! sen det står ingenting om kylare i din sign! XD

"Mobo Gigabyte EX38-DS5, Cpu Q9550 @ 3.10Ghz, Ram4gb OCZ Reaper PC8500, Gpu nividia 8800GTS 512mb OC, Hd 2x250gb samsung @ raid-1, Case Lian li B25, Psu Be quiet dark power pro 450W first class = 3dMark 06: 14999"

den jag menar heter:Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775
finns här T.ex
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACFZ775P

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
precis! sen det står ingenting om kylare i din sign! XD

"Mobo Gigabyte EX38-DS5, Cpu Q9550 @ 3.10Ghz, Ram4gb OCZ Reaper PC8500, Gpu nividia 8800GTS 512mb OC, Hd 2x250gb samsung @ raid-1, Case Lian li B25, Psu Be quiet dark power pro 450W first class = 3dMark 06: 14999"

den jag menar heter:Arctic Cooling Freezer 7 PRO Heat Pipe Socket 775
finns här T.ex
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ACFZ775P

Lol oops thx :)har tydligen råkat radera det efter att jag uppdaterade cpu spec

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Lol oops thx :)har tydligen råkat radera det efter att jag uppdaterade cpu spec

haha XD nice jo men sånt händer! (oooh lite offtopic men! sorry trådskrivaren XD)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
[B]Perfekt! men ta inte ett club 3d kort!

har aldrig litat på dom! och dom brukar gå sönder!

Har själv ett Club 3D HD4870 som funkar hur bra som helst både i orginal och överklockat. Shapire har haft problem, inte club 3D.

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Hedersmedlem

så där fixat i alla fall thx igen On topic den som nu står i min sign, är ett jätte prisvärt alternativ om du bara vill ha en lite bättre kylare än boxkylaren. Den klara även lättare osc utan problem. Jag har kört min Q9550 i 3.4 med den men då väsnas den för djävligt mycket enligt min mening och tempsen var inte jätte vackra heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindbergski
Har själv ett Club 3D HD4870 som funkar hur bra som helst både i orginal och överklockat. Shapire har haft problem, inte club 3D.

jag kan tillägga att jag heller inte har litat på sapphire

men många av de Club 3d kort jag har sett och upplevt har varit lite för plastiga och dåligt behandlade på något sätt !

men det varierar ju...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur det är med era datorer men min stock processor fläkt låter ingenting (e6750) och processorn är inte varm, och då har jag ett ganska dåligt ventilerat chassi och ett 8800gt som inte är speciellt svalt eller blåser ut luft ur chassit. Vet inte dock hur det är på 8500.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimonZes
Jag vet inte hur det är med era datorer men min stock processor fläkt låter ingenting (e6750) och processorn är inte varm, och då har jag ett ganska dåligt ventilerat chassi och ett 8800gt som inte är speciellt svalt eller blåser ut luft ur chassit. Vet inte dock hur det är på 8500.

Mvh

Grejen är den att eftersom 45NM är svalare är E8xxx seriens kylare mindre! och därför lönar det sig nog att skaffa en extra kylare för att förlänga livslängden och sänka på ljudnivån här ser man att skillnaden är ganska stor på den gamla och den nya;)

http://techgage.com/reviews/intel/e8400/intel_e8400_cpu_coole...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp http://www.dustinhome.se/pd_5010135018.aspx?. Köp sedan till ett 4850 och hårddisk, dvd-enhet, chassi, nätagg och eventuellt mer minne. De som har köpt uppgraderingspaket verkar dock fått 4x1Gb minne istället för de 2x1Gb som det står. Tror det blir billigare och så är det bättre.

Permalänk

oj vad många svar

Hmm det som diskuteras är minnena, cpu-kylaren och nätagget.

Minnen har jag bytt ut på corsairs 800MHz

Cpu-kylaren kan jag hålla med om att det är en 500 för mycket om jag inte ska klocka, men det är lite poängen tänkte jag. En Thermalright Ultra-120 eXtreme UTAN fläkt får ner ljudvolymen ganska mycket. Tror ni på det?

Och nätagget är väl lite samma sak. Att köpa ett lite större för att få ner ljudvolymen. Eller är det väldigt för stort?

Tack för att svar!

Permalänk
Hedersmedlem

alltså, det är inget snack om att du klarar dig på stockkylaren från intel. De släpper inte kylare som inte kan kyla processorn i ett vanligt chassi. Än mindre i ett kvalitativt chassi som du valt. Angående livslängd så kommer processorn hålla längre än du är intresserad av att använda den i vilket fall som helst så länge du inte klockar den. Så om den håller 6 år alternativt 6,5 år spelar förmodligen mindre roll...

Vill du kyla passivt så fungerar Thermalright Ultra-120 eXtreme utmärkt, men jag undrar om du behöver ha det så tyst. Enda gången du plågar processorn och när eventuell processorfläkt behövs är ju när du spelar (antagande att datorn är till spel och inte till renderingsarbete eller annat jobb) och när man spelar brukar man sällan göra detta ljudlöst vilket innebär att spelljuden kommer att överrösta svaga fläktljud, ellerhur?

Jag tycker att du ska spara tusenlappen till nästa uppgradering av datorn. Detta innefattar även val av mindre nätagg.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck