Gigabyte GA-EP45-DS3 hänger sig och annat konsigt...

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-EP45-DS3 hänger sig och annat konsigt...

Hej!
Jag köpte i helgen en massa olika datorkomponenter från inet.se för att bygga ihop min första dator.
Jag fick hjälp av en kompis men när vi drog igång så fick vi ett problem som aldrig försvann.
Vi uppdaterade till senaste BIOS men det fortsatte bara, problemet är att...

Om man ändrar något i BIOS så kommer datorn inte att boota som den ska efter man har startat om den, då börjar datorn starta om sig själv med cirka 8 sek mellanrum då det inte kommer något pip från datorn och inte någon bild till skärmen.
Om man vill att datorn ska boota normalt igen så måste man reseta BIOS och stänga av och på elen till datorn.

Nu ser det ut som att allting fungerar, Windows drar igång som det ska, jag kan börja använda datorn men då så hänger sig datorn efter ett tag så jag måste starta om den.
när man sätter på datorn nu så börjar korta signaler pipa som står för att det är "power error"
nu börjar datorn starta om sådär som den gjorde tidigare och om jag vill kunna boota som vanligt igen så måste jag dra in och ut elen till datorn...

Vad är mitt fel? och i sånnafall hur löser jag det?
Kan det vara konstruktionsfel?

Snälla hjälp mig jag vill bara få min dator att fungera
Tack på förhand!
Mvh ludde

Permalänk
Medlem

Testa med en minnessticka kanske om du inte gjort det tidigare?

Permalänk
Medlem

har redan testat det :/

Permalänk
Medlem

Hej

GA-EP45-DS3 är (ibland) en väldigt buggig bräda. Läste om detta EFTER jag köpt mitt kort. Jag har dock inte haft så mkt problem med det. Har läst att vissa har problem med att moderkortet sätter fel timings och volt till minnena på standard, testa att ändra till det som det "ska vara"?

På Prisjakts recensioner står det lite om det: http://prisjakt.nu/produkt.php?o=309618

Kanske kan vara något?

Dom små problem jag hade med detta i början var som du beskriver, datorn startar om efter BIOS. Jag löste det genom att ställa om timings till 5-5-5-18 med en volt på 1.9. Nu fungerar det som smort och går stabilt i 380x9.5 och 400x9 (3600 MHz). Har inte testat högre.

Kort och gott: Testa att ändra inställningar för minnena i BIOS.

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

det funkar nog för en del andra som har problem med det här kortet men saken är den att jag inte kan ändra något i BIOS
så fort jag har ändrat något i BIOS så vägrar datorn att boota som den ska, jag får inte ens upp en bild på skärmen innan den startar om. och det fortsätter den med till jag drar ut elen.
Men men, jag har förmodligen haft otur med kortet så jag ska skicka tillbaka det imorgon så jag får en nytt kort som förhoppningsvis ska fungera bättre

Tack för all hjälp endå!

Permalänk
Medlem

Va tråkigt! Undrar om jag kommer att få samma problem? Har nämligen också beställt den brädan från inet idag.

Jag postar här om hur det går för mig när jag väl får grejerna och ska köra igång, du kan väl också skriva om dina erfarenheter?

Permalänk
Medlem

självklart kan jag säga hur det går med det nya
Men det här problemet är nog inte så vanligt, det vanliga problemet är att det hänger sig och det gjorde det för mig men mitt stora problem var att jag inte ens kunde ändra något i bios för efter jag hade gjort det så vägrade den starta förens jag hade resetat bios.
För det verkar ju finnas en hel del lösningar till det här problemet om det bara hänger sig

Permalänk
Medlem

Jag köpte idag detta moderkortet på inet, och hade samma problem.
Jag löste det genom att plocka bort DDR2 minnen på pc4200 och kör enbart pc6400. Nu fungerar det utmärkt!

Permalänk
Medlem

Precis byggt ihop min burk med gigabyte ep45-ds3 med Q9550 E0 och 4 gig minne. Startade upp direkt och bootade Ubuntu via USB sticka. Ser 4 gig bode i bios och ubuntu.

Nice!

Jag pillade i bios och sparade, sen bootade Ubunu. Det funkar bra hittils. Det enda jag endrade i bios var att den skulle stanga av smart fan control....har inte 4 pin utan 3 pin (Zerotherm Nirvana) med manuell flekt kontroll. Inte pillat po minnestiming, fsb eller nott annat "avancerat" over huvud taget. Allt annat default som sagt.

Mitt Powercolor 4870 1024 kommer snart. Just nu har jag polarens gamla grafikkort.

My first build!!!

/P

Ps, har inte svenska tecken...

Permalänk
Medlem

Fick det till slut att funka då jag fick ett nytt kort hade lite problem med ett av minnena också men visade sig även det vara pga av trasigt minne (har vell en jävla otur)
men det är som sagt viktigt att uppdatera BIOS så fort som möjligt till senaste verisionen så ska ni se att allt komemr att funka som det ska