HTPC-bygge. Kommentera recept please

Permalänk
Medlem

HTPC-bygge. Kommentera recept please

Hej

Här kommer ett "färdigt" recept på en HTPC jag tror på... frågan är vad ni tycker ;)?

Mitt mål är;
Snygg, tyst och prisvärd htpc med prestanda som skickar på 1080p till min LE 52M86 och även klarar att spela crysis?

Jag bor i Göteborg varför jag gärna köper delar här (NetOnNet, Webhallen, Inet osv...)

Samsung SH-S202J/BEBE IDE Bulk
Fusion 430 Black
ASUS RADEON HD4850 512MB
Samsung SpinPoint F1 HD502IJ 16MB 500GB
Kingston Value Pack 4GB DDR2 800MHz PC6400
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz s775 med fläkt
Gigabyte GA-G33M-S2L

Moderkortet kommer köpas på Webhallen och resten på NetOnNet....

Vad tycks?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Re: HTPC-bygge. Kommentera recept please

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drik
Snygg, tyst och prisvärd htpc med prestanda som skickar på 1080p till min LE 52M86 och även klarar att spela crysis?

Redan där falerar det. Spela crysis gör man inte på en "riktig" HTPC och en 4850 platsar inte i en HTPC.
Tror du skall ta en funderare om det verkligen är en HTPC du vill ha,
eller en stationär dator kopplat till TV:n?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tack Pantheus

Okej men då tänker jag om... Om vi bortser från spelandet, vad skulle en htpc som spelar 1080p och går att surfa och maila på kosta?

Jag har ett recept på en stationär som går på närmare 8000kr vilket känns prisvärt med tanke på bestyckningen.

Antec sonata III 500
Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x2GB
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box
Asus P5Q Pro
Samsung SH-S223F
Samsung SpinPoint F1 HD642JJ 16MB 640GB
ATI 4850 1GB

Som du säger får man se till behovet... För att den här ska få jobba snackar vi väl vista 64 och det har jag inte hört NÅGOT positivt om. Jag har ett gammalt xp home premium med licens som jag kan tänka mig att använda. Hela prylen med att dra hem ett OS som ska strula med såväl kompabilitet som uppdateringar känns inte så gutt....

Kanske bättre att skita i spel-delen och köpa en konsol istället?

Jag tycker dock att Sonata III 500W chassit är såpass snyggt och "litet" så man skulle kunna lägga det och stoppa in det i tv-bänken....

En annan viktig fråga är ju ljudnivån i en speldator kontra en htpc... En HTPC behöver ju inte bestyckas lika kraftigt och torde således bli tystare... Frågan är bara hur mycket tystare?

Bolla med mig!

Permalänk
Medlem

Jag vet att en hel del spelar på sina HTPC datorer, men personligen finner jag ingen njutning att ha en HTPC för att spela på. Det har jag annan kraftigare dator till samt en datorskärm.
Det är iallfall vad jag tycker eftersom jag inte kan ha en "spel" HTPC eftersom jag har sambo som vill kunna titta på TV utan att jag "blockerar" datorn för att jag spelar.

Du kan ju bygga en "budget" HTPC för sitt specifika ändamål och sen lägg de större pengarna på speldatorn.

Vista 32 lämpar sig mycket bra för en HTPC-->mediaportal eller Vista MCE p.ga EVR fungerar mycket bättre än VMR9.

Alternativt dra en sladd från speldatorn till TV:n men då är det ingen HTPC längre enligt mina definitioner.

EDIT: Komponenterna var det väl inget fel på?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1