Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
efterklok??

Ja men jag har INTE blivit drabbad av DB:s konkurs. Senaste gången jag kom i kontakt med DB var i somras när jag valde ut en dator åt brorsan.

Däremot har jag investerat tusentals kronor i ett aktiebolag som konkade för ett par år sedan så jag vet hur det känns att bli blåst på pengar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Har en fråga:

Jag beställde en hårddisk som fanns i lager, jag har fått det bekräftat i två mail och varan håller på att packas, skriver de.

Om det nu är ren lögn, dvs att disken inte alls finns nånstans, då är väl det att betrakta som bedrägeri??? Om en ny butik gör så, ja då blir det ju polisanmälan! Alltså borde man väl kunna polisanmäla och få tillbaka pengarna på betalkortets bedrägeriförsäkring???

/ Calle

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chelz
flopalot // En VD tjänar väl alltid mest när det är dags att röra på sig Det är väl allmänt kännt.

Det är väl inte så självklart, speciellt inte när bolaget han ledde gick i konkurs. Sedan var det personerna i ledningen det diskuterades, och de har väl inte så mycket att vinna på en konkurs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Jag säger att de ledningansvarigas namn bör pekas ut, så de kan jagas ner för återbetalning av pengar de är skyldiga folk!

De är inte skyldiga folk ett skit. I ett aktiebolag har ingen ett personligt ansvar utöver det de investerat i aktier, förutom i några undantagsfall som jag starkt betvivlar är aktuella i det här fallet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

snackat med folk som beställt produkter som fanns i lager för 2 veckor sedan... Inga leverans datum, ingen förklaring, inte ett ljud.

Ändå har de tagit emot betalning för en produkt som inte finns och som aldrig kommer att leveraras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sk8dude
Har en fråga:

Jag beställde en hårddisk som fanns i lager, jag har fått det bekräftat i två mail och varan håller på att packas, skriver de.

Om det nu är ren lögn, dvs att disken inte alls finns nånstans, då är väl det att betrakta som bedrägeri??? Om en ny butik gör så, ja då blir det ju polisanmälan! Alltså borde man väl kunna polisanmäla och få tillbaka pengarna på betalkortets bedrägeriförsäkring???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
snackat med folk som beställt produkter som fanns i lager för 2 veckor sedan... Inga leverans datum, ingen förklaring, inte ett ljud.

Ändå har de tagit emot betalning för en produkt som inte finns och som aldrig kommer att leveraras.

Så här fungerade det på slutet: Eftersom DB hade problem med ekonomin fick de ingen kredit hos leverantörerna. Därför övergick de till att sälja produkter "från leverantörens lager", d.v.s. de köpte inte in produkter och hade dem i det egna lagret, utan sålde produkter och köpte dem från leverantören allteftersom folk beställde och levererade dem sedan till kunderna. Detta är inte alls ovanligt i den här branschen, det finns flera mindre företag som gör så. Allteftersom ekonomin försämrades fick de säkert svårare att betala för produkterna, men det finns inget som påpekar att de medvetet tog betalt för produkter som de ämnade att inte leverera. Det folk upplevde var alltså de naturliga följderna av DBs ekonomiska kris, och det finns inget som pekar på att de agerade bedrägligt i lagens mening. Att de sedan behandlade kunderna som skit vet ju alla, men det var nog inget de ville göra.

Det suger ju för alla dem som handlade av dem (trots flera månaders skriverier om de ekonomiska problemen), och man kan ju hoppas att det folk har betalat ut för produkter som inte levererats täcks av försäkringar i avtalen med kortföretag och banker. Alla som handlade med kort på kredit är tydligen skyddade av konsumentkreditslagen, t.ex.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått, det är ju det första man får lära sej... BETALA ALDRIG FÖR NÅGOT DU INTE HAR I HANDEN

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

shit alltså. Trodde att det skulle ha stått nåt på sweclockers nyhetsida.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Citat:

Kunder som har beställt varor och betalt dem men inte fått dem levererade alternativt lämnat varor i retur eller för reparation kan skicka kopia på order/orderbekräftelse/beställning med en kort förklaring vad ärendet avser samt era krav på konkursbolaget.

Jag har ett returärende inne hos de, betyder det att man kan kräva tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Klart det finns lönegaranti i Danmark. Det finns ett system som liknar det Svenska.

Här finns lagtexten:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30306

Här finns det lite mer lättsmält:
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/index/privat/...

Dock är det så att man skall söka "sociala" tjänster i hemlandet, jag utgår ifrån att du är bosatt i Sverige, ta kontakt med din lokala länsstyrelse och fråga dem.

Skönt att höra, men märkligt, får kolla vidare hur det blev för Sterling-anställda då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sk8dude
Har en fråga:

/ Calle

visst kan man det. gjorde jag i alla fall. blir troligen ingen utredening men anmäler många så kanske det blir intressantare.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Fattade aldrig varför de gick ihop med JME Data. Ärligt talat är jag inte det minsta förvånad att det slutade som det gjorde.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Detta var ju ganska väntat med tanke på hur dom betet sig. Trist för dom som ligger ute med pengar dock.

Jag har inget annat än goda erfarenheter med dem, men jag har nog inte gjort några köp av dem på ett tag(säkert innan dom gick ihop med/köpte jme(?)).

Min undran är dock, med tanke på att jag sett datorbutiken och komplett som de mest stabila på marknaden, vilka är det som kommer rasa härnäst?

Antar att det är bra många fler återförsäljare som går på slaka linan just nu, vilka vågar man handla av? Står inför en del inköp inom kort, vill inte pynta i ett konkursbo.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Antar att det är bra många fler återförsäljare som går på slaka linan just nu, vilka vågar man handla av? Står inför en del inköp inom kort, vill inte pynta i ett konkursbo.

Betala då inte i förskott...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vet inte om hur många som läser här men som f.d. JME-anställd är jag inte förvånnad. Den enda butiken som gick med vinst la man ner för att frigöra kapital. Inköpsdelen var katastrofal där man saknade kablage för datorbyggen vilket medförde förlorade ordrar.

Och sen trodde DB att man kunde driva JME-Data precis som en webb-butik.
Beroende på ett katastrofalt kassasystem så tog varje kund alldeles för tid.

Dessutom kände man sig inte särskilt uppskattad som anställd (väldigt mycket avhopp).

Som sagt.

Det var inte många rätt där. Vet vad du pratar om.

Har för mig att det någon gång runt 2001 så sökte man butikspersonal på JME. "Datorvana inget krav". Kanon, redan där kunde man ju ana nått.

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst några sidor och då sett att många undrat om vad som menas med att det är säkert när man handlat med kort och att bankerna då betalar tillbaka. Detta är en sanning med modifikation. Har du handlat med KREDIT kort så kommer du förmodligen klara dig men om det är vanliga bankomatkort så får du vända dig till konkursförvaltaren.

Har ni en vara som är inne för reklamation så begär tillbaka varan från konkursförvaltaren och lämna in den hos leverantören.

Har ni blivit lovade att dom börjat bygga på er dator så kan ni även då kräva från konkursförvaltaren att dom skickar prylarna. Dock får ni betala igen för ihopsättningen om ni vill ha detta.

Allt detta står säkert redan i denna tråd men för nya läsare så kommer det igen

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

trist, har handlat relativt mycket från dem, köpte bla ny dator för ca ett år sedan. Deras telefon support fungerade rätt bra även om det kunde vara lite kö.

Tycker db alltid haft bra priser, väldigt tråkigt för er som har förskottsbetalat eller sitter inne med rma ärenden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Jag har inget annat än goda erfarenheter med dem, men jag har nog inte gjort några köp av dem på ett tag(säkert innan dom gick ihop med/köpte jme(?)).

Min undran är dock, med tanke på att jag sett datorbutiken och komplett som de mest stabila på marknaden, vilka är det som kommer rasa härnäst?

Dustin kan du nog med all säkerhet handla från. Dom har funnits sedan början av 80-talet och deras främsta försäljning är mot företagskunder. Visst är det en vikande marknad just nu men deras ekonomi är stark. Dom omsatte 2.5 miljard 07.

Ett annat bra sätt är att titta på ett företags rating. Dustin är AAA ratade vilket är det högsta man kan vara, det är ytterst få företag som har en sådan rating.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredgo
Jag har bara läst några sidor och då sett att många undrat om vad som menas med att det är säkert när man handlat med kort och att bankerna då betalar tillbaka. Detta är en sanning med modifikation. Har du handlat med KREDIT kort så kommer du förmodligen klara dig men om det är vanliga bankomatkort så får du vända dig till konkursförvaltaren.

Enligt IDG.se så räcker det att man har betalat med kort på kredit så är man skyddad av konsumentkreditslagen. På vilket sätt vet jag inte. Observera att detta inte är samma sak som den försäkring man kan ha med ett kreditkort.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Enligt IDG.se så räcker det att man har betalat med kort på kredit så är man skyddad av konsumentkreditslagen. På vilket sätt vet jag inte. Observera att detta inte är samma sak som den försäkring man kan ha med ett kreditkort.

Men då skulle man ha betalat från ett konto utan pengar, "ofrivillig kredit" som de kallade det. Poängen är väl att man har genomfört köpet med någon annans pengar, och därmed skyddas av andra lagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men då skulle man ha betalat från ett konto utan pengar, "ofrivillig kredit" som de kallade det. Poängen är väl att man har genomfört köpet med någon annans pengar, och därmed skyddas av andra lagar.

Man kan ha ett betalkort kopplat till en bankkredit. Om du läser artikeln jag länkade till så ser du att Ola Svensson från Konsumentverket säger "Om man gjort köpet på kredit är det konsumentkreditslagen som gäller". Så det behöver inte vara ofrivillig kredit.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod

Ja på vilket sätt krediten är satt bör väl spela mindre roll då det är kreditlagen som går in i båda fallen.

Det jag syftade till var bankkort som drar pengar från ditt konto och att de korten inte gällde utan man får då vända sig till konkursförvaltaren och reklamera kortköpet alternativt hoppas på att varorna finns i lager och kan levereras. Som jag skrev ovan så är det bäst att dom påbörjat bygge av din dator då de har avskiljts från normala lagret och åsidosatts åt dig.

Konsumentköplag (1990:932)
Förhållandet till säljarens borgenärer

49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen.

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag syftade till var bankkort som drar pengar från ditt konto och att de korten inte gällde utan man får då vända sig till konkursförvaltaren och reklamera kortköpet alternativt hoppas på att varorna finns i lager och kan levereras.

Jaha, jag trodde att du menade att man endast var skyddad om man betalat med ett kort utan pengar (vilket är rätt osannolikt).

Citat:

Men då skulle man ha betalat från ett konto utan pengar, "ofrivillig kredit" som de kallade det.

Visa signatur

Ljud

Permalänk

Kontaktinformation

För er som har missat det står det nu på http://www.shoppingsajterna.se/ vart ni ska vända er med era fodringar.

Mvh
Thomas

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga egentligen? Det var väntat kan jag säga!! Förstår inte hur folk missat massor av varningar dessa måndaderna.. Har inte köpt en sak hos dem sedan -06 mars då jag köpte ett chassi till min bror. Insåg tidigt iår att dem var riktigt illa ute.

NI som handlat runt 5000 kan ju bara glömma pengarna. Har en kompis som handlade saker för 35.000 kr av ett företag som också gick i konkurs -03 men det visade sig att han kammade hem NOLL. Riktigt tråkigt då han sparat i ett helt år.

Lider med er alla och DB har skött det riktigt jävla uselt. PINSAMT! Såsent som 16/11-2008 försökte dem ragga kunder.

Apropå förskottbetalning.. Jag accepterar bara postförskott, visst kostar det en slant extra.. Hellre 49kr extra än 5000kr. Lär er av era misstag det är det bästa tipset!

Permalänk
Medlem

Farväl gamle vän.

Har bara goda erfarenheter av datorbutiken. Jag menar, vilka andra leverantörer skickar med godis när man köper saker som kräver en stor låda. Eller vilka gör världens fulaste låt som de sen prackar på alla sina kunder.

Enbart en sann vän.

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk
Medlem

Sådär, var på banken idag och gjorde en kortreklamation.
Jag har inte kreditkort så det går att reklamera vanliga bankkort med, sen får man ju se vad för garantier man har.
Har någon fått tag på Hans Svedberg? Känns som att han har möten alla timmar på dagen(för mig iallafall).
Igår var då ingen bra dag, först db sen en p-bot när jag jobbade.

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cleric
Farväl gamle vän.

Har bara goda erfarenheter av datorbutiken. Jag menar, vilka andra leverantörer skickar med godis när man köper saker som kräver en stor låda.

Eh.. Om nu godis är ett tecken på en bra leverantör så är både Komplett och Cyberphoto två andra suveräna leverantörer. Cyberphoto skickar alltid med godis och Komplett brukar slänga i tablettaskar.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem

Sorgligt. Datorbutiken var en av mina favoriter vad gäller internethandlare överhuvudtaget.
Det är som om en gammal vän gått bort efter en tids sjukdom, väntat men när det händer är man fortfarande lika förvånad.

Personligen har jag aldrig haft problem med dem, och har beställt otaliga delar från dem utan att ha haft problem. Så att säga att de var ett "dåligt företag" är ganska taskigt generellt sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewli
Personligen har jag aldrig haft problem med dem, och har beställt otaliga delar från dem utan att ha haft problem. Så att säga att de var ett "dåligt företag" är ganska taskigt generellt sett.

De *var* bra, men det gick tydligen utför när deras ekonomi började bli sämre vilket drabbade kunderna något enormt. Kolla omdömen på prisjämförelsesidor för de senaste månaderna..ingen vidare trevlig läsning.

Sen verkar det vara på modet att skylla ifrån sig allt på "finanskrisen". De hade ju finansiella problem redan i somras då det fortfarande var högkonjunktur. En etablerad onlinebutik ska inte behöva gå i konkurs bara sådär om den sköts på rätt sätt.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
De *var* bra, men det gick tydligen utför när deras ekonomi började bli sämre vilket drabbade kunderna något enormt. Kolla omdömen på prisjämförelsesidor för de senaste månaderna..ingen vidare trevlig läsning.

Sen verkar det vara på modet att skylla ifrån sig allt på "finanskrisen". De hade ju finansiella problem redan i somras då det fortfarande var högkonjunktur. En etablerad onlinebutik ska inte behöva gå i konkurs bara sådär om den sköts på rätt sätt.

Nä men finanskrisen lär ha varit nådastöten

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233