Varför dödar in Google Microsoft?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
The cloud is a lie.

Molnet är ingen bra. Det är överhypat och suger. De kommer bara övervaka dig, och köra 'data mining' på din data. De kommer dela med sig av din information till affärspartners och reklammakare. De kommer att använda sig utav vendor lock-in så att inte du kan migrera eller välja. När företaget går i konkurs så förlorar du allt. Om internet är nere, så kan du inte göra någonting.

Jo, det klart. Men gmail är onekligen en framgång, och google's webbaserade office-ersättare har ändå förändrat tankegångarna hos microsoft.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

och det var allt jag har att säga om den saken.

men Dropbox som Plunn tipsade om tycker jag alla ska testa. funkar faktiskt grymt smidigt, särskillt för användare som kör både Linux, OSX och Windows i en enda röra. sålänge man inte är lika paranoid som jag och Leksaken då, för Amazonas servrar känns ju inte som den minst nyfikna platsen på planeten direkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

men Dropbox som Plunn tipsade om tycker jag alla ska testa. funkar faktiskt grymt smidigt, särskillt för användare som kör både Linux, OSX och Windows i en enda röra. sålänge man inte är lika paranoid som jag och Leksaken då, för Amazonas servrar känns ju inte som den minst nyfikna platsen på planeten direkt. [/B]

Jovisst.... det gäller ju att vara smart när man väljer vad som ska hanteras via ett moln samt hur.

Just Dropbox har fått mycket uppmärksamhet i Ubuntukretsar med diverse tips o tricks... lite mer avancerad användning

http://bethesignal.org/blog/2008/09/16/headless-dropbox/

Sen verkar ju snubbarna som står bakom Dropbox ha en fräsch syn på saker o ting...inkl att de grejade en Linuxklient.

https://www.getdropbox.com/about

Vägra Ballmers moln...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Glöm inte bort att folk väldigt ogärna ändrar sina vanor och att det ofta är enklare att uppgradera system än att helt byta ut dem. Än så länge är microsoft office bättre än openoffice på det mesta, och många behöver dessutom kompatibliteten med office. Frågan är inte helt olik "varför finns windows när linux är gratis", och svaren är snarlika.

Jo det om ändra sina vanor kan jag hålla med om, men resten nej. Open Office är minst lika bra, enkelheten i det är underbart. Sen kompabiliteten är bättre, du kan öppna alla ms office dokument, plus att du kan öppna ms office 2007 dokument det kan inte göra i office xp som de flesta kör.

Windows finns för att de har hafft dominans länge, linux var inte för hem användare tills ungefär 2 år sen började de utveckla det till hemanvändare.

Microsoft kommer att muta tillverkana så dom kommer inte använda openoffice. Den taktiken har dom alltid kört med, och rena hotelser.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Open Office är minst lika bra, enkelheten i det är underbart. Sen kompabiliteten är bättre, du kan öppna alla ms office dokument, plus att du kan öppna ms office 2007 dokument det kan inte göra i office xp som de flesta kör.

Nej, det är inte lika bra. Om du med enkelhet menar att funktionerna är färre har du rätt, men jag vet inte om det är något att hylla programmet för. Och ja, man kan öppna docx-dokument och i de flesta fall lista ut vilken text de innehöll, men då formatering och liknande ofta går förlorad måste man lägga ned ganska mycket arbete (och ha till exempel en pdf-fil av originalet att titta på) för att återskapa utseendet. Läs till exempel här, en bit ned: http://www.oooninja.com/2008/03/openofficeorg-30-new-features...

Permalänk
Medlem

på 100 år har tekniken gått läskigt extremt snabbt frammåt, och det går bara fortare för varje dag. Allt detta kommer antingen att leda till ett väldigt avancerat och kontrollerat samhälle eller totalt kaos... Om 10 år kanske vi kör svävande elbilar, men det får vi se senare. imho tror jag att det kommer att ske ett världskrig till inom 100 år, och kanske tillochmed folket vs. regeringen krig. Rebeller... Njä jag litar Inte på Google, Microsoft(som redan visat att dem inte går att lita på), eller någon annan för den delen heller. Jag litar inte ens på min egen mamma...

Molnet är där uppe, så fint och vackert, men det blockerar den varma och sköna solen. Och det regnar och åskar och snöar från det också, folket står hjälplösa under molnet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

Molnet är där uppe, så fint och vackert, men det blockerar den varma och sköna solen. Och det regnar och åskar och snöar från det också, folket står hjälplösa under molnet. [/B]

Njau... ett stackmoln kan ju ge skön svalka under högtrycken.

Det gäller ju att inte välja åskmolnen eller ännu värre..

Tolka moln:
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9299&a=26215&l=sv

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Sen vill jag gärna se en fungerande koppling mellan open office och sharepoint med single sign on och 100% vba stöd. Inte 99,9%.
Och när vi ändå är igång så gärna också ett uttalt stöd från den som sålde affärssystemet ovanpå sharepointen att de supporterar oppenoffice.

Innan det inträffar så kommer inte företagen att byta och det är där pengarna ligger

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Har ni tänkt på att Microsoft gör mycket mer produkter än bara Windows, Office och Xbox? Visual Studio, SQL Server, Windows Server, Sharepoint, ASP.NET, .NET, IIS, Exchange, BizTalk, Live, Encarta, etc...

Windows och Office är en väldigt liten del av Microsoft. Hade t.ex. Exchange, ASP.NET, SQL Server, Sharepoint, IIS och BizTalk fungerat på Linux, så hade nog företagen kört det. Google har inte ens en liten chans att rubba ställningen för Microsoft på företagen. Det finns ingen IDE som matchar Visual Studio, det finns inget framework som är såpass komplett och väldokumenterat som .NET (Java är inte långt ifrån), det finns ingen SQL-server som är såpass bra som SQL Server för det priset (MySQL/PostgreSQL har inte en chans, DB2 och Oracle spelar inte i samma liga.).

Detta är givetvis vad jag tycker och vet...

Sen, har Linux världen något som ens kommer NÄRA Visio? (Såvitt jag vet, nej.)

Permalänk
Medlem

vad har visual studio som t.e.x eclipse inte har?

Annars har jag också fått den uppfattningen att när det gäller MS enterprise produkter så kan de trots allt vara ganska trevliga i jämförelse. Framförallt så är det paketerat i en helhets lösning. I FOSS världen är mest allt en ända röra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Njau... inte när ekonomerna ser vad man sparar med molnet...

Är sjäv barnsligt förtjust i Dropbox som är en klurig molntjänst

http://www.getdropbox.com/

Rent lysande...

Oj, jag vart kär :*

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Har ni tänkt på att Microsoft gör mycket mer produkter än bara Windows, Office och Xbox? Visual Studio, SQL Server, Windows Server, Sharepoint, ASP.NET, .NET, IIS, Exchange, BizTalk, Live, Encarta, etc...

Jo, men det är Windows och Office som är Microsofts kassakor.

Citat:

Windows och Office är en väldigt liten del av Microsoft. Hade t.ex. Exchange, ASP.NET, SQL Server, Sharepoint, IIS och BizTalk fungerat på Linux, så hade nog företagen kört det. Google har inte ens en liten chans att rubba ställningen för Microsoft på företagen. Det finns ingen IDE som matchar Visual Studio, det finns inget framework som är såpass komplett och väldokumenterat som .NET (Java är inte långt ifrån), det finns ingen SQL-server som är såpass bra som SQL Server för det priset (MySQL/PostgreSQL har inte en chans, DB2 och Oracle spelar inte i samma liga.).

Google skulle kunna göra OpenOffice större, och det skulle nog svida för Microsoft.
ASP.NET? Linux har PHP, Ruby on Rails, Python, etc. Google använder Python.
SQL Server? Stora företag använder MySQL och verkar inte klaga.
IIS? Linux har Apache och lighttpd. Apache har fler marknadsandelar än IIS.

Permalänk

PHP, Ruby On Rails, Python, etc har inte en suck emot ASP.NET, du kan välja vilket språk du vill, du har tillgång till hela .NET, det finns miljoner och åter miljoner tutorials, böcker, dokumentation, externa bibliotek. Nämde jag att det är blixtsnabbt?

Det enda som faktiskt kommer i närheten är Java-lösningar.

MySQL är en patetiskt liten databas som knappt borde få kallas relationsdatabas. Det finns inte mycket vettigt till MySQL på enterprise-nivå, tyvärr.

Problemet med MS-produkter är att det funkar inte att ha en. Du måste ha hela paketet, har man hela paketet finns det tyvärr ingenting som ens kommer i närheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Annars har jag också fått den uppfattningen att när det gäller MS enterprise produkter så kan de trots allt vara ganska trevliga i jämförelse. Framförallt så är det paketerat i en helhets lösning. I FOSS världen är mest allt en ända röra.

Jag tycker du ska prova Visual Studio i ett år, Eclipse i ett år och faktiskt använda båda två som man ska. Du kommer inte vilka använda Eclipse igen.

EDIT: Google använder Python/PHP som man ska använda dom, som front-end språk. Där duger dom fint, till större applikationer är dom tyvärr inte bra alls. Det enda som faktiskt fungerar är C,C++,Java/C# och andra snabba språk.

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]PHP, Ruby On Rails, Python, etc har inte en suck emot ASP.NET, du kan välja vilket språk du vill, du har tillgång till hela .NET, det finns miljoner och åter miljoner tutorials, böcker, dokumentation, externa bibliotek. Nämde jag att det är blixtsnabbt?

Det enda som faktiskt kommer i närheten är Java-lösningar.

Jag kan sätta en femma på att Java är större. (Inte i Sverige, men i världen). Blir gärna överbevisad av vettiga källor. Google Trends säger så här. (Jag hävdar alltså inte att Java är större på grund av den här länken, utan det är bara lite information).

Citat:

MySQL är en patetiskt liten databas som knappt borde få kallas relationsdatabas. Det finns inte mycket vettigt till MySQL på enterprise-nivå, tyvärr.

Är det din subjektiva uppfattning? Jag vet inte om du har använt MySQL efter 5.0, men den har stöd för den mesta enterprise-funktionalitet som MS SQL Server har (transaktioner, funktioner, SP's, m.m.). Så att kalla det en "patetisk liten databas som knappt borde få kallas relationsdatabas" är väl inte helt rätt... SQL Server är möjligen mer mogen och har mer funktionalitet mot databasen, som olika typer av managers, osv - men glöm inte att MySQL är open source, alla managers och liknande får man köpa till om man vill ha dem (dessa är inte open source).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Så kassa är de väl inte.

ROFL , dagens bästa, oförstånd eller skämt , fan vet......

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tycker du ska prova Visual Studio i ett år, Eclipse i ett år och faktiskt använda båda två som man ska. Du kommer inte vilka använda Eclipse igen.
.

Ska jag behöva testa själv i två år för att förstå att VS är bäst?
Sen kan man väl inte jämföra rakt av heller då det inte stödjer samma språk.

Angående python kan man ju numera skriva java och C program i python med .

Permalänk
Medlem
Citat:

kan du vara vänlig och utveckla det du säger ovan? kan du peka på vad som är bättre i visual studio? efter att ha arbetat med bägge editorer i ungefär lika lång tid är det min åsikt att de är likvärdiga. bägge har funktioner som den andre saknar och de är bägge starkare på olika områden. men du får gärna peka på något konkret.

'
i övrigt instämmer jag i mycket av det du skriver!

hejdå.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Visual Studio har mycket bättre debuggning än Eclipse.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför dödar in Google Microsoft?

Citat:

Så kassa är de väl inte.

haha

komisk särskrivning

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visual Studio har mycket bättre debuggning än Eclipse.

Man kan ju också alltid testa Mono....

http://www.mono-project.com/Main_Page

Åkte precis in i Ubuntu Jaunty som komplett version... gick inte att vänta på Debians "never ending" diskussioner inkl stympningar av dito.

Moonlight pluggen kompileras numera utan trubbel men funkar sisådär... (dvs Silverlight).

Visa signatur

HTC 10