Vad ska man ha för vättaka i vattenkylningen??

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för vättaka i vattenkylningen??

Vad ska man ha för vättaka i vattenkylningen? ska man köpa någon dyr, eller går det lika bra med t.ex glykol eller något annat?

Permalänk
Medlem

vätska hoppas jag du menar iaf, och destilerat vatten brukar fungera.

Permalänk
Medlem

Milkshake?

Visa signatur

q9550 @ 3.75Ghz, 4870x2, 4gb 8500 dominator, Asus maximus formula II, Antec p182

Permalänk

Ja, inte för att jag kan så mycket om vattenkylning, men det låter väl ändå mest logiskt att använda vatten eller?

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

Glykol och batterivatten. Skit i allt annat!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Dest vatten.
Desto mer glykol desto mindre värmeledningsförmåga.

Permalänk
Medlem

etylen och inte propylenglykol visst giftigare men mycket bättre värmeledning sedan kanske lite waterwetter,
och självkalr destvatten.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Kör någon fortfarande med waterwetter? Det missfärgade bland annat slangar och de flesta gick över till andra alternativ för något år sedan.

Alla tillsatser ger sämre prestanda så tillsätt inget i onödan. Jag ser bara tre anledningar att köra med tillsatser.

  • Om man blandar alu med koppar behövs något korrosionshämmande.

  • Om man av estetiska skäl vill ha färgat vatten.

  • Om vätskan utsätts för ljus är det bra med något som motverkar att det börjar växa saker i slangarna.

De flesta har synliga transparenta slangar och faller därför under punkt tre och möjligen punkt två. Om man vill ha färgat vatten rekommenderar jag att man gör lite efterforskningar innan man väljer så man inte råkar ut för några oväntade biverkningar typ färgade slangar.

Det finns flera sätt att motverka alger. Själv har jag inget fönster på chassit och alla externa slangar är svarta så inget ljus når vattnet. Den vanligaste metoden är nog algdödande medel t.ex PT_Nuke. Ett annat alternativ är att använda en bit algdödande slang eller att ha en bit silver i t.ex tanken eller i en slang.

EDIT: Kom på en fjärde anledning att köra med tillsatser. Om man av någon anledning (t.ex chiller eller radiator i ishink) kan tänkas nå nollgradigt vatten är det bra med glykol så vattnet inte fryser!

Permalänk
Medlem

Batterivatten + en aning glykol om man känner för det. Kör endast med batterivatten nu för att jag tömmer systemet ganska ofta och känner inte för att ha ihjäl alla snälla bakterier på reningsverket genom att dumpa glykol i vasken.

Märkte för övrigt ingen stor skillnad på med eller utan glykol i vätskan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Vanligt vatten + kylarglykol fungerar utmärkt, billigt är det också.