4870 dåliga/bra märken, lista

Permalänk
Medlem

4870 dåliga/bra märken, lista

hej

letar effter ett 4870, 1Gb kan kan tänka mig välja 4870, 512 mb också.

Vet att vissa tillverkare skickar med smått och gott men jag är ute effter ett kort som presterar bra

Har nu i dagars letatnde sökt ett 4870 som är relativt tyst och stabilt.
Har börjat på en lista nu för att lättare ska kunna välja rätt kort.

Kommentarer som folk skrivit, här är listan:

-----------------------------------

Sapphire

1.
80% chans att du måste hålla på att flasha eller göra andra moddar som e jobbigt

2.Hej, jag vet vilket kort jag ska köpa (Radeon HD4870 512MB) men jag står inför dilemmat över vilken tillverkare jag ska välja.
När jag läser kommentarer och sånt på olika tillverkares 4870 så är vissa högljudda, andra blir fruktansvärt varma och Sapphires hade problem med spelhaverier. Så vilken tillverkare ska jag vända mig till?

3.Jag rekomenderar starkt 4870 men dock inte sapphire vertionen, välj något annat som, HIS,asus,GB eller msi

4.Alla Saphire kort jag har haft har krånglat, Så jag bytte till HIS Inga fel alls så kör på HIS!

His

1.fläkten låter alldeles för mycket + att ett högfrekvent väsande hörs från gpu:n när man belastar den hårt.

PowerColor

1.fick ett sånt där kort i retur efter en RMA som jag i sin tur sålde vidare. Klockar asbra, kyler as bra och är tyst. Tummen upp.

2.PowerColor värkar bra, nakdel hög ljudnivå bara

3.Akta dig för PowerColor´s "PCS"-varianter, störande ljud

Gigabyte

1.ligger på 80c idle, men om man läser en guide på sweclockers så fixar man det lätt 4/5 för tempen,

asus:

1.kylarn låter lite för mycket

Gainward

1.instabilt

Club-3D:

1.Väldigt tyst och ger toppenprestanda för pengarna! Snyggt var det också!

MSI

1.?

EVGA

1.?

Palit:

1.?

Force3D

1.?

XpertVision

1.?

Net2World Amin

1.?

Jetway

1.?

Connect3D

1.?

diamond

1.?

så vilket kort ska jag välja? :S

Permalänk
Hedersmedlem

Gå på pris för kylaren kan du alltid byta om du inte är nöjd och det blir billigare än att köpa någon specialmodell förutom PowerColor PCS då.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de andra märkena är som men jag har en Powercolor 4870 PCS 1GB.
Den fungerar helt tillfredställande även om den inte är supertyst, dock jämför jag med mitt gamla grafikkort som var ovanligt tystlåtet.

Det verkar som om PCS versionen hade lite problem i början men de verkar ha fixat till problemen nu.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Har ett sapphire. (4870X2)
Ibland hänger sig bilddrivrutinerna i windows vista 64bit. (fast aldrig i spel)
Men det kan bero på kassa drivers.. har inte haft det problemet på ett tag nu dock.

Permalänk
Medlem

Skriv priser på allting! Skiljer sig mycket mellan de olika märkena

Permalänk
Medlem

Köp ett PowerColor HD4870 1GB för 2400 kr på komplett. Om du har problem med att den låter för mycket, så sänk fläkten...

Permalänk

Jag har själv ett Sapphire HD4870. Och jag kan säga att den krånglade, men det var pga bioset, det är bara att flasha om med senaste bioset. Tar bara 5 min, och kylningen på kortet tycker jag är tyst .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Har ett Gigabyte Radeon HD 4870 1Gb.
kortet blir väldigt varmt.
Ett störande högfrekvent ljud uppkommer i vissa situationer.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER || Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB || AORUS GeForce RTX™ 2080 Ti XTREME WATERFORCE WB 11G || Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL19 Dominator Platinum || Corsair RM850i 850W || 2xSamsung 970 EVO Plus 500GB || Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot || EK-CoolStream RAD XE (480) Quad || EK-XRES 140 Revo D5 PWM med pump ||8xEK-Furious Vardar EVO 120 BB (1200-3000rpm).

Permalänk
Medlem

Re: 4870 dåliga/bra märken, lista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbis85

Har inte märkt något, Med nya bios funkar det klockrent med "kaffe latte" maskinen

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Sapphire här, fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

tackar för alla svar jag fått hittills ser ut att bli ett PowerColor HD4870 1GB för min del om inte någon rekommenderar något annat kort som är bättre

Permalänk
Medlem

Hoppar också in med en fråga på den här tråden.

Jag måste köpa ett nytt kort och det lutar åt ett PowerColor HD4870 1GB. Min fråga är, kommer mitt nätagg att orka med det kortet. Det jag har ligger på 350w.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrikp

Jag måste köpa ett nytt kort och det lutar åt ett PowerColor HD4870 1GB. Min fråga är, kommer mitt nätagg att orka med det kortet. Det jag har ligger på 350w.

/Fredrik

Nej du måste ha bättre satsa på minst 550 men kör 650w så är du 100% + att du inte vet vad du ska ha i framtiden.

Visa signatur

//ATI Radeon Powercolor Hd4870 1Gb /
Intel C2D e8500 @ 4167 Mhz / Lappad TRUE+Noctua / Crucial pc-8500 2x2Gb /
Asus P5Q / Corsair 650W // 3dMark06: 16111 Poäng

Permalänk
Medlem

400w klarar inte ett HD4870 ?
Kör nu på 7950gt

Permalänk
Medlem

Någon som vet om fläkten på ett ASUS RADEON HD4870 DARK KNIGHT COOLER 1GB är tyst? Tystare än vad de hade på de äldre asus-korten?

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem

Asus versioner kör på egna fläktar som jag tycker kyler mycket bättre, och min E8400 prollefläkt överröstar den.

Ett Corsair 450W klarar ett 4870 utan problem.

Visa signatur

1# |Cooler Master Mystique|Corsair 550W|MSI P45|C2D E8400@3,4Ghz|Corsair 2Gb 667MHZ|ASUS Hd 4850 1Gb|1TB Sata2
(14100P 3DMARK 06).
2# |Budget Chassi=)|Tagan 420W|Athlon 64 X2 4200+|2GB DDR@400mhz|Radeon HD4550 512mb|80Gb

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande inga som har erfarenheter från dark knight fläkten på asus kortet?

Permalänk

Köp inte Gigabyte. Problem med bildskrämsdrivrutinerna mina spel stängs ned hela tiden.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

För mig kommer det bli ett köp av PowerColor HD4870 "PCS" 1GB!
Jag skiter i om det låter lite, spelar inte så stor roll. Det verkar ju prestera bra så. (Min nuvarande dator låter som en lastbil)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbis85

PowerColor

1.fick ett sånt där kort i retur efter en RMA som jag i sin tur sålde vidare. Klockar asbra, kyler as bra och är tyst. Tummen upp.

2.PowerColor värkar bra, nakdel hög ljudnivå bara

Du sa att PowerColor har hög ljudnivå? Hur hög skulle du säga att den är? Alltså är det väldigt märkbart, dvs så att man knappt ha på den över natten eller är det så att det knappt märks utom för de kritiska?

Går det annars att åtgärda tror du?

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0113
Du sa att PowerColor har hög ljudnivå? Hur hög skulle du säga att den är? Alltså är det väldigt märkbart, dvs så att man knappt ha på den över natten eller är det så att det knappt märks utom för de kritiska?

Går det annars att åtgärda tror du?

hej, det är Kommentarer som folk skrivit som dom tycker, så jag vet själv inte svaret direkt

finns minnst 2 sätt att sänka ljudnivån på korten och det är att antingen byta kylare på kortet eller styra fläken/fläkarna med program

jäsp, har sovit lite inatt...
mvh / G

Permalänk

Kör på Sapphire, det har jag gjort i säkert 5 år nu och aldrig haft problem med ett enda kort.

Permalänk
Medlem

asus, akta dig för den varianten med en stor rund fläkt, den havererar ofta. hände mig nu:(, ska be om ngt annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigSyke
Nej du måste ha bättre satsa på minst 550 men kör 650w så är du 100% + att du inte vet vad du ska ha i framtiden.

Så du menar att Antec Earthwatts 500W som finns i Sonata III klarar inte av ett HD 4870 om man nu enbart har en hårddisk och en Q9450 oklockad? Jag trodde det var kvalitetsaggregat i Sonata III. Jag vet att det kan vara problem att få plats med grafikkortet men nog borde aggregatet räcka? Dessutom var jag övertugad om att mitt Corsair 520W ska kunna klara av det grafikkortet, ja t.o.m. ett 4870x2 men det kanske inte stämmer?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Så du menar att Antec Earthwatts 500W som finns i Sonata III klarar inte av ett HD 4870 om man nu enbart har en hårddisk och en Q9450 oklockad? Jag trodde det var kvalitetsaggregat i Sonata III. Jag vet att det kan vara problem att få plats med grafikkortet men nog borde aggregatet räcka? Dessutom var jag övertugad om att mitt Corsair 520W ska kunna klara av det grafikkortet, ja t.o.m. ett 4870x2 men det kanske inte stämmer?

det funkar alldeles utmärkt kör det själv och går att klocka rejält oxo..
3.6ghz på cpu och en så länge 880mhz på graffecoren...
men ska bli mera
och då kör jag 2 diskar lite extra fläktar brännare osv oxo....

kan tillägga attt det är sapphires Silent Efficiency nya kort med uppdaterade bios och mycket bättre kylare kortet verkar funka klockrent

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrikp

/Fredrik

Här ser du ungefärlig effektförbrukning för ett helt system med olika grafikkort.
Sen får du lägga på lite för extra hårddiskar, optiska enheter, eventuell överklockning osv.

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6114&page=5

Har du ett nätaggregat med hög verkningsgrad (läs: pålitligt fabrikat) så kan du klara dig, annars gör du rätt i att byta upp dig!

Länktips:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

I övrigt är jag supernöjd med mitt Club3D 4870 så detta fabrikat kan jag verkligen rekommendera!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |