Stort test av X58-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Stort test av X58-moderkort

Lanseringen av Core i7 har passerat och även om arkitekturen inte imponerar på riktigt alla områden finns det säkert flera som nu kommer att uppgradera. Vi har därför testat totalt fem X58-moderkort från Asus, Gigabyte och MSI för att se vilket som är bäst.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som får moderkortstillverkarna att nästan alltid placera grafikkortsplatserna konstigt och inte det som nästan alltid skulle vara så smidigt som möjligt (som tex Asus Rampage II Extreme)? Är det att få bättre kylning så länge man kör endast 1 kort?

Permalänk
Medlem

Jag har även problem med cod4 MP ljudkortet där med men jag löser det genom att ha ett headset i microfon uttaget :S
edit det är ett msi moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Jag har även problem med cod4 MP ljudkortet där med men jag löser det genom att ha ett headset i microfon uttaget :S
edit det är ett msi moderkort.

samma problem och samma lösning.

Redaktionen bör testa den

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Jag har även problem med cod4 MP ljudkortet där med men jag löser det genom att ha ett headset i microfon uttaget :S

lol på den lösningen xD

Seriös fråga, kommer 2x4870x2 in på ASUS P6T? Verkar vara ett mycket litet mellanrum mellan...

Permalänk
Avstängd

MSI är rent skit i mina ögon i från 939 plattformen till i7 när ska dom lära sej?.....

Hmm kommer nog vänta på nyare modeller av i7 moderkort och bättre bioser och bättre layouts... inte ett dugg impad av prestandan och möjligheterna...

Tur man vänta med att köpa i7...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
MSI är rent skit i mina ögon i från 939 plattformen till i7 när ska dom lära sej?.....

Hmm kommer nog vänta på nyare modeller av i7 moderkort och bättrre bioser och bttree layouts... inte ett dugg impad av prestandan och möjligheterna...

Tur man vänta med att köpa i7...

Ja MSI kan nog inte vara kvar länge till. Är det inte dags att nån köper dom o sen lägger ner.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
MSI är rent skit i mina ögon i från 939 plattformen till i7 när ska dom lära sej?.....

Hmm kommer nog vänta på nyare modeller av i7 moderkort och bättrre bioser och bttree layouts... inte ett dugg impad av prestandan och möjligheterna...

Tur man vänta med att köpa i7...

I mina ögon började det på deras PII-PIII kort med BX440 chippen.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
samma problem och samma lösning.

Redaktionen bör testa den

Problemet med Call of Duty 4 var att det inte gick att komma in i spelet alls.
Samma symptom får man ifall det inte finns någon ljudkrets aktiverad/installerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naradin
lol på den lösningen xD

Seriös fråga, kommer 2x4870x2 in på ASUS P6T? Verkar vara ett mycket litet mellanrum mellan...

Det fungerar bra (blåa och vita portarna).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

Gigabyte och dess effekt förbrukning i watt är anmärkningsvärt bra.
30w under belastning är en hel del i skillnad i värme.

Mitt UD5 funkar klockrent.
Noterbart är att asus p6T korten haft en hel del strul med minneskombinationer.
Biosuppdateringar sker också ofta med alla x58 korten från asus och gigabyte.
Har sett 4 nya beta bios till ga ud5 och liknande för asus under en kort tid.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Helt ointressant på grund av det absurt höga priset.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
I mina ögon började det på deras PII-PIII kort med BX440 chippen.

true that

Permalänk

Alla tillverkare kan ju ha problem med vissa modeller, med tanke på antalet produkter de lanserar och hur många komponenter som skiftar från år till år med nya tillverkningstekniker. Jag tycker inte man ska gå efter namn/märken, utan snarare efter den prestanda som passar ens ändamål.
Jag tycker dock att MSI's moderkort gärna kunde vara några procent billigare, men det är generellt bra och stabila produkter.

Personligen har varit med om att kondensatorer läckt och sprängts på Asus moderkort, och ett tidigare MSI moderkort var felfabrikerat. Just nu har jag ett budget MSI p45 kort och är riktigt nöjd.

Permalänk
Avstängd

Jag personligen köper aldrig MSI... läser bara strul om dessa kort usch...

Men just nu tycker jag att alla i7 kort inte har sån prestanda och så vidare det jag är ute efter.. vill inte ha en massa barnsjukdomar ny teknik medför..

Kommer som sagt att vänta ut i7 tills det är mera utvecklat och beprövat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson
Problemet med Call of Duty 4 var att det inte gick att komma in i spelet alls.
Samma symptom får man ifall det inte finns någon ljudkrets aktiverad/installerad.

Inte ens i Singel player?
JAg kunde köra SP bra När jag skulle starta Mp kom de upp nån liten ruta (kommer ej ihåg felmeddelandet)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har till viss del svårt att förstå kritiken kring PCIe-platserna på P6T...
Kortet är ju inte certifierat för trippel sli. De positiva är att detta kort tillsammans med tex MSI platinum har mest plats mellan plats ett och två. Ska man verkligen köra trippel SLI kanske man vill satsa på andra moderkort då dessa bara kör 16+8+8 (alt 16+16+1).

På ett mera allmänt plant så sitter ju den nedersta PCI-e 16x porten dumt till på SAMTLIGA moderkort (de som har 3st 16x). I ett vanligt chassi så är det svårt att få in kortet då det är för nära till golvet eller helt enkelt saknas en plats (för dubbelslot-kort/kylare).

Permalänk
Medlem

Jag trodde att Asus Rampage 2 skulle prestera mycket bättre, är lite besviken

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Gigabyte och dess effekt förbrukning i watt är anmärkningsvärt bra.
30w under belastning är en hel del i skillnad i värme.

Jag letar alltid efter Gigabyte-kort just pga den låga effektförbrukningen, och därmed lägre värmealstring. Min nuvarande lösning passerar aldrig 300w load. Chassi och cpu-fläktarna varvar aldrig upp. GPU-fläkten ökar varvtalet lite, men inte så det blir störande.
Att de presterar sämre på vissa tester är av marginell betydelse för mig.

Prövade ett Asus P35-kort och det blev så varmt att alla fläktar gick på högvarv under load. Spelade jag något grafikintensivt så kunde hela datorn hänga sig. Det händer aldrig nu. Jag fick byta M/B som tur var.

Men priset är lite väl saftigt än så länge...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson
Problemet med Call of Duty 4 var att det inte gick att komma in i spelet alls.
Samma symptom får man ifall det inte finns någon ljudkrets aktiverad/installerad.

Det fungerar bra (blåa och vita portarna).

Jag hade samma problem som er och några fler här, kunde starta sp men inte mp. Jag gjorde samma lösning som de första fast skillnaden var att jag satte i mikrofonen i micingången. testa det

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som det blir samma gamla vanliga. Om bara DFI haft kvar någon återförsäljare i Sverige, om inte för att sätta lite färg på testerna.

http://www.dfi.com.tw/portal/CM/cmproduct/XX_cmproddetail/XX_...

Ja nu är DFI sida lika seg som alla andra tillverakres så jag lägger till den här:

http://www.hpm-computer.de/product_info.php?info=p9611_DFI-LA...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Jag trodde att Asus Rampage 2 skulle prestera mycket bättre, är lite besviken

Prestera bättre inom vadå? Överklockning eller prestanda? Hoppas du syftar på överklockning, för prestanda ska inte vara någon märkvärdigt mellan korten då det är samma styrkrets:) Och menar du OC så tänk på att resencenten använt sig av stock-kylare, så det finns nog mer att hämta ska du se.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Jag trodde att Asus Rampage 2 skulle prestera mycket bättre, är lite besviken

Swec måste ha fått en dålig version då min fixar betydligt högre bclk osv dessutom borde lite bättre minnen användas för att få ut potentialen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Helt ointressant på grund av det absurt höga priset.

Ja pris/prestanda är inte direkt så bra i nuläget. Men det kommer ändras... så här är det ju "i regel" alltid när det gäller nya saker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate

Men just nu tycker jag att alla i7 kort inte har sån prestanda och så vidare det jag är ute efter.. vill inte ha en massa barnsjukdomar ny teknik medför..

Kommer som sagt att vänta ut i7 tills det är mera utvecklat och beprövat.

Klår allt som finns på marknaden.
stabilt som sjutton i allt jag slängt på i test.
barnsjukdomarna är få.
med de signaler som fanns i somras är lanseringen riktigt bra och mer stabilt än mitt äldre 775 system.

Noterat en mjukare och trevligare desktop med i7 än med 4ghz dualcore.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra och väl utfört test.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Kan nästan slå vad om att problemen som MSI hade med cod 4 var problem med ljudkortet som är mycket vanligt och finns lätta lösningar till!
Krävs bara lite inställningar i ljud konfigen!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson
Problemet med Call of Duty 4 var att det inte gick att komma in i spelet alls.
Samma symptom får man ifall det inte finns någon ljudkrets aktiverad/installerad.

Hänger sig spelet direkt vid start? (Skärmen blir bara svart och windows skapar en felrapport)

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Hur överklockar man ett asus P6T? Vilka värden ska man ändra i BIOS för att den ska gå fortare?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hur överklockar man ett asus P6T? Vilka värden ska man ändra i BIOS för att den ska gå fortare?

bclk.
När den ändras skiftar alla hastigheter inuti cpu´n.
Realtivt enkelt att överklocka.
Kolla in videon på hardocp när de överklockar asus 6pt
http://hardocp.com/article.html?art=MTU4NSwsLGhlbnRodXNpYXN0

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

~2000 :- är vad jag anser att maxpriset för ett moderkort bör vara och handlar efter, så inget i7 här inte.. Klarar mig dessutom bra i ett år till med nuvarande hårdvara, efter det så blir det nog AMD:s nya grejjor.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb