Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibel ps3

Hej!

Jag vet att det är bara 60gigarn som är Bakåtkompatibel. Men går det ej att fixa någon uppdatering så att 40 gigarn också kan bli det??såg på tradera att en säljer en 80 gigare ifrån usa som är bakåtkompitabel eftersom det är en special edition..Men det verkar som sony bara lägger in den funktionen på special edition eller 60 gigarn..Förlorar dom inte på det?? Eller är det så att dom vill att folk ska fortsätta och inhandla ps2 konsoler eller?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Sötast

Nej, anledningen till att du inte kan "göra" 40gigarn kompatibel är för att det inte är samma hårdvara i maskinerna.

Permalänk

Vad är skillnaden? Är den stor och påverkar den prestandan nämnvärt?

Permalänk
Medlem

den påverkar inte prestandan alls....som sagt sony valde att ta den för att kunna göra konsolen billigare. Vem vet kanske i framtiden släpper sony patch för att köra ps2 spel

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

PAL-60-gigarn körde faktiskt ps2-spel genom emulering (NTSC-versionen hade dock ett extra chip i sig).
Anledningen till att sony tog bort det var alltså inte för att spara pengar hos ps3:an, utan för att fortsätta tjäna pengar på ps2:an. (Obs: min slutsats)

Permalänk
Medlem

Nej sony tog bort ps1 och ps2-kompabiliteten för att de skulle få sålt mer ps3-spel. Om de inte får sålt ps3-spel så är det färre utvecklare som gör spel till ps3. Om färre utvecklare gör spel till ps3 så säljer ps3 sämre.

Alltså tog sony bort ps1 och ps2-kompabiliteten för att få sålt fler ps3-konsoler. Visst, det kanske blir billigare att tillverka ps3:or, men det var inte därför de gjorde såhär i första hand.

EDIT: Billy Blaze: Så skulle det också kunna vara men det tvivlar jag starkt på.

Permalänk
Medlem

PS1 spel funkar ju galant!

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej sony tog bort ps1 och ps2-kompabiliteten för att de skulle få sålt mer ps3-spel.

ifall så hade varit fallet så hade de slutat att tillverka och sälja ps2'or som fortfarande säljer som smör och sluta släppa stora ps2 titlar

/Daniel

Permalänk

Största anledningen till att ps3 inte har bakåtkompabiliteten till ps2 kvar är för att deras största konkurrent till ps3an är ps2an och tvärtom.

Eftersom de på vissa ps3or har mjukvaruemulation av ps2 spel så är det inte hårdvaran som är problemet, utan de skulle nog kunna lägga in en patch.

Men varför göra så när de kan tjäna 1000:- extra när ps3 spelare vill spela en prequel till sitt favoritspel och tvingas köpa en ps2. En patch kommer ev. om ps2orna slutar säljas helt. Men jag är ytterst tveksam till det.

Ps1 kompabilitet finns ju för att ps1an är död

Permalänk
Medlem

Oj förlåt, jag trodde inte ps1-kompabilitet fanns, ursäkta mig.

Men iallafall Daniel, om de skulle lägga ner ps2 så skulle dom inte få sålt några ps2 = lite pengar. Och om ps2-kompabilitet skulle finnas till ps3 så skulle fortfarande inte lika många ps3-spel säljas till ps3:an och därför skulle färre utvecklare utveckla spel till ps3.

slutsats: dom vill ha fler spel-utvecklare till ps3 men ändå få sålt sin ps2. därför var detta det bästa dom kunde göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedish-hero
Största anledningen till att ps3 inte har bakåtkompabiliteten till ps2 kvar är för att deras största konkurrent till ps3an är ps2an och tvärtom.

Eftersom de på vissa ps3or har mjukvaruemulation av ps2 spel så är det inte hårdvaran som är problemet, utan de skulle nog kunna lägga in en patch.

Men varför göra så när de kan tjäna 1000:- extra när ps3 spelare vill spela en prequel till sitt favoritspel och tvingas köpa en ps2. En patch kommer ev. om ps2orna slutar säljas helt. Men jag är ytterst tveksam till det.

så sant så sant.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara att det är så dumt..För man vill ju att ps3an ska vara bakåtkompitabel med alla ps spel...Anledningen till att man vill att den ska vara bakåtkompatibel är för att man vill spela dom gammla o gå spel som kom till ps2an..som singstar o buzz. Tror ju knappast att dom förlorar mycket på det..Eftersom dom har ju ej knäckt ps3an än så det går ju inte direkt att ladda ner ett ps2 spel och bränna ut o börja spela...Men som Allexz skrev att det inte är samma hårdvara i 40 som 60 gigarn...Förutom minneskort läsarn o 2 extre usb portar + 20 gig mer... vad skiljer sig mer ? Är det bättre blu ray spelare i 60 än 40?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedish-hero

Men varför göra så när de kan tjäna 1000:- extra när ps3 spelare vill spela en prequel till sitt favoritspel och tvingas köpa en ps2.

En patch kommer ev. om ps2orna slutar säljas helt. Men jag är ytterst tveksam till det.

Ps1 kompabilitet finns ju för att ps1an är död

seriöst nu, att det kanske finns en liten vinstmarginal på PS2 idag är ju möjligt. men tror verkligen inte att de gör nästan 100% vinst på maskinen. ett sånt företag skulle äga världen rätt fort.

en patch kommer om och när det är möjligt med full emulering, för du har fel om att all hårdvaran finns i alla enheter nämligen. jag chansade ju lite väl ivrigt på att den skulle komma i *Oktober, så jag får la äta upp min katt nu då. *meow*

men varför fanns det då till PS2 när den inte var det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparco
Är det bättre blu ray spelare i 60 än 40?

bättre konstruerad, ja. men standarden är densamma, ingen prestandaskillnad alltså.

--------------

* då jag även räknade med att Home skulle dyka upp. detta verkar nu hända innan årets slut iaf, den sista betaperioden har börjat och efter det så är det Home ver 1.0 den 2/12 enligt officiellt håll....

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men iallafall Daniel, om de skulle lägga ner ps2 så skulle dom inte få sålt några ps2 = lite pengar. Och om ps2-kompabilitet skulle finnas till ps3 så skulle fortfarande inte lika många ps3-spel säljas till ps3:an och därför skulle färre utvecklare utveckla spel till ps3.[/B]

Om man äger ett Playstation 3, varför skulle man köpa ps2-versionen av ett spel istället för ps3-versionen? Det finns ingen logik i det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
en patch kommer om och när det är möjligt med full emulering, för du har fel om att all hårdvaran finns i alla enheter nämligen.

Han sa inget om att "hårdvaran finns i alla enheter".
Det behövs inte heller, eftersom det redan har gått att emulera ps2-spel i ps3, utan extra hårdvara. Men de tog bort det stödet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Blaze
Om man äger ett Playstation 3, varför skulle man köpa ps2-versionen av ett spel istället för ps3-versionen? Det finns ingen logik i det!

Han sa inget om att "hårdvaran finns i alla enheter".
Det behövs inte heller, eftersom det redan har gått att emulera ps2-spel i ps3, utan extra hårdvara. Men de tog bort det stödet.

Det finns ingen PS3a idag som emulerar Ps2 fullt ut. Du har fel i det.

Saxat från wikipedias sida om PS3:

The 40 GB, 80 GB (2008), and 160 GB models have two USB ports instead of the four USB ports on other models, and do not include multiple flash card readers, SACD support, or any backwards compatibility with PlayStation 2 games.[58][17] This was due to the removal of "Graphics Synthesizer" GPU, which stripped the units of all PlayStation 2 based hardware.[45][49]

Pal PS3 60gb saknar CPUn från Ps2 men har GPUn. Det har aldrig fullt emulerats några spel och det ensamt är anledningen till att 40gb m.fl inte stödjer det.

NTSC varianten hade däremot både GPU och CPU.I stort ett en ps2a i sig.

Visa signatur

moops

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Pal PS3 60gb saknar CPUn från Ps2 men har GPUn. Det har aldrig fullt emulerats några spel och det ensamt är anledningen till att 40gb m.fl inte stödjer det.

Det verkar som att du har rätt. Kollar alltid fakta innan jag påstår något, inte tillräckligt noga denna gång, tydligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Blaze

Tror du alla spel till ps2 finns till ps3 också eller? Visst, guitar-hero-spel och sånt men du hittar inget killzone 1 till ps3...

Permalänk
Medlem

Billy Blaze: Så om man har spelat RE4 snart 5, finns det då ingen anledning till att spela RE1-3? Dummaste jag har hört. RE va bara ett exempel så kom inte och säg att det finns till bland annat PS1.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Billy Blaze: Så om man har spelat RE4 snart 5, finns det då ingen anledning till att spela RE1-3? Dummaste jag har hört. RE va bara ett exempel så kom inte och säg att det finns till bland annat PS1.

Iof så är det väldigt lite chans att man diggar de spelen om man gillar RE4 eftersom det är en jävla skillnad på dem.

Permalänk
Medlem

Kanske du har rätt i, låt oss säga om man har spelat God of War 3 (vilket man antagligen inte har i dagsläget) men finns det då ingen anledning till att spela God of War 1-2? Dom spelen skiljer dessutom inte så mycket. Tänkte dock mer på handlingen, lönt att börja spela 3an när man inte spelat 1-2 liksom, som att se Sagan om ringen del 3 när man inte sett del 1 och 2.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Mohahaha, äntligen ett företag som gynnar oss som köper grejerna först. Brudarna faller som pladask när jag nämner att jag har en 60 giggare, mohahha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Kanske du har rätt i, låt oss säga om man har spelat God of War 3 (vilket man antagligen inte har i dagsläget) men finns det då ingen anledning till att spela God of War 1-2? Dom spelen skiljer dessutom inte så mycket. Tänkte dock mer på handlingen, lönt att börja spela 3an när man inte spelat 1-2 liksom, som att se Sagan om ringen del 3 när man inte sett del 1 och 2.

Sony ser inte PS3 som en PS2:a eller vice versa, utan som två helt olika plattformar med numera helt olika inriktningar. Bara det faktum att dom bundlade Lego Batman samt nån Avenger rulle på DVD som deras "Super Bundle" säger ju mer om vad dom anser om maskinen än något annat. För att bygga vidare på ditt exempel så är det ju utav samma anledning som du inte kan köra GOW - Chains Of Olympus på ditt PS2, dom ser det som två helt olika maskiner vars enda likhet ligger i namnet och att båda har hemska kontroller.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Går ju lite rykten fortfarande angående bakåtkompablitet:

http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=34282

(Dock en mycket dålig källa )

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Sitter med en 60gig nu. Har knappt rört den på ett tag, köpte den i höstas då den legat orörd på ett lager. Är det någon som är sugen på att köpa? Kom med ett bud
edit: skicka ett PM

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Permalänk

GIVET!

Visa signatur

Live now! Die later!