Passivt 8800GT tjuter - hur mycket ska man acceptera?

Permalänk
Medlem

Passivt 8800GT tjuter - hur mycket ska man acceptera?

Har sedan ett par månader tillbaka ett passivt 8800GT som tjuter som fan, alltså ett riktigt högt "elektriskt" ljud. Dum som jag var tog jag inte tag i det här problemet omgående då det tog en vecka eller två innan jag hade fått tag på en tystare CPU-fläkt och därmed började höra det.

Saken är att jag har ett semi-passivt nätagg, en CPU-fläkt på 800rpm och en 2,5"-disk i lådan, allt för att det ska vara så tyst som möjligt. Hade man haft en "normal" dator hade nog ljudet inte varit några problem men som ni märker har jag lagt ner en hel del energi på att få datorn just tyst.

Så hur mycket ska man behöva stå ut med? Ska jag stå mitt kast och behålla grafikkortet nu eller borde det fortfarande gå att reklamera? Garantin är trots allt minst ett år, men är detta tillräckligt för att räknas som "trasigt"?

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk

Jag ser det som en felaktig produkt och tycker du ska höra av dig till butiken och höra vad de säger.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Proffsmoddare

Tror knappast att företagen skulle klassa det som trasigt och byta ut det.. Tyvärr. :/

Men som snubben över skrev, skriv och hör med dom.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Är det bara när du spelar?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ni verkar resonera ungefär som jag gör. Hade det varit ett vanligt grafikkort med fläkt hade jag kunnat leva med det. Men nu köpte jag ju ett passivt enbart för att få det tyst. Jag ska ta och höra av mig till företaget jag köpte det från och kolla med dom.

Tyvärr är det inte bara när jag spelar. Vid diverse uppdateringar på skärmen låter det riktigt mycket, t ex när jag flyttar muspekaren över ikonerna i startmenyn. Men framförallt så låter det under introfilmer och menyer i spel. Jag använder annars bara den datorn som sekundärdator för film och spel och den har dessutom varit trasig ett tag (fram tills idag) så kommer inte ihåg mer exakt när ljuden uppstår.

Visa signatur

Permalänk

är det som ett snabbt tickande? typ så som gamla hårddiskar låter?

liksom tic-a-tic-a-tic-a-tic-a riktigt snabbt? är så på min andra dator med 8800GT

Permalänk
Medlem

Såklart att du skall reklamera, speciellt med tanke att kortet är passivt och därmed har som försäljningsargument att kortet är tyst, vilket är det enda skälet till att köpa ett passivt gkort.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Det hela tog en intressant vändning när jag testade datorn utan grafikkortet (använde det på moderkortet istället). De lät fortfarande om än kanske inte lika mycket. Så jag lyssnade lite på saker och startade om ett par gånger. Sen dog nätdelen.

Nu skulle vi nästan behöva flytta tråden då det helt plötsligt blev off-topic men kan det tänka sig att det var nätdelens fel att grafikkortet lät, för även om det lät nu också är jag nästan 100%-ig säker på att det var grafikkortet som lät mest förut. Ska försöka ta mig hem någon dag och testa grafikkortet i en annan dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt gamla 8800GT lät också på samma sätt tror jag, det kunde krascha också. Men jag bytte grafikkort och nätdel samtidigt. Däremot testade jag grafikkortet i en annan dator, där det knappt lät någonting alls. Dock så hängde sig kortet fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag trodde det va så på mitt , men jag kollade eller lyssnade närmare och då vad det mitt nättagg so lät vid 3d saker .... , kolla det

Permalänk
Medlem

Det kan även vara drosslarna på moderkortet som låter.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Här är en länk som kan hjälpa:
http://theovalich.wordpress.com/2008/11/24/nvidias-deadly-fla...

Solution:
* Change the power cable. Incredible, but it did work on some cases reported by my friends.
* Is your power clean or “dirty”? Putting a power-filter such as UPS might help.
* If these two fail - mod the board.

Visa signatur

Asus Commando - E2180 @ 3500mhz - 6GB Corsair - HD 4850

Permalänk
Medlem

Mitt förra 8800GT ylade vid CUDA/spel Intros oavsett dator det satt i, oavsett plats jag satt på. Fick det utbytt på garantin.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

mitt 8800gtx har alltid haft detta ljud.. och det ska vara så e jag rädd. för de flesta hade det problemet.. men det funka rså.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Mitt 8800GT vrålar utav bara fan när det pressas, har dock fått det bättre sen jag bytte chassi till twelvehundred Hatar det extremt höga ljudet fläkten gör...

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"