Permalänk
Medlem

Placera datorn i förråd utomhus

Tjo!

Funderar på att placera en av mina datorer i ett förråd på min balkong för att slippa ljudet från denna.
Det är en fil server som står igång dygnet runt och just för tillfället står den i köket, precis vid dörren till sovrummet vilket är lite jobbigt. (Frugan + besökare klagar väldigt mycket på ljudet... jag stör mig mindre på det)

Är det nån som har några tips, idéer eller har gjort något liknande?
Vad behöver jag göra?
Vet att fukt = inte bra för datorn, men funderar på att sluta i den i något men då blir det liksom värme = inte bra för datorn.

Förslag?

Permalänk
Avstängd

Kondens blir ett bekymmer.
Varför inte göra servern tyst i stället?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Under drift lär inte kondensen bli något större problem tror jag. Blir nog värre om du stänger av servern o låter den kylas ner och sen startar upp den och den blir uppvärmd snabbt. För övrigt så är värmen en dator genererar väldigt "torr" värme.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bara datorn är skyddad från regn och snö så ska det inte vara några problem, bara du har datorn igång hela tiden.. Stänger du av den blir det precis som mrfisse säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Varför inte göra servern tyst i stället?

För att den står i köket och är i vägen... hittar ingen bra plats för den heller :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Bara datorn är skyddad från regn och snö så ska det inte vara några problem, bara du har datorn igång hela tiden.. Stänger du av den blir det precis som mrfisse säger.

ja, den är ju skyddad i förrådet... i allafall mot regn o snö.. men kanske ska göra som Flopper skriver att göra den tyst istället, se om jag kan lyckas med det :/ sitter ju ett par hårddiskar i den så den blir ganska så jobbig att få tyst

tack för svaren, flera förslag?

Permalänk
Medlem

Kolla upp temperatursområdet som utrustningen kan hantera. Det lär bli jävligt kallt på vintern och det klara antagligen inte komponenterna av. Oftats klarar hårddiskar inte av kallare än plus 5-10 grader C.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Kolla upp temperatursområdet som utrustningen kan hantera. Det lär bli jävligt kallt på vintern och det klara antagligen inte komponenterna av. Oftats klarar hårddiskar inte av kallare än plus 5-10 grader C.

Sant, men sålänge den går 24/7 blir inte hårddiskarna så kalla. De värms ju både av sig själv och resten av utrustningen (CPU, moderkort, minne osv).

Har själv mitt "serverrum" uppe på vinden - i ett halvfärdigt isolerat rum utan någon värme förutom datorerna. Mitt i vintern ligger rumstemperaturen på ~10c (utan datorerna är det minusgrader) och där har jag nu kört maskiner utan något som helst problem i 3 år (dock blir det lite varmt mitt på sommaren - kör öppna fönster i bägge gavlarna som en vindtunnel vilket hjälper).

Har såklart råkat ut för strömavbrott o.l. i vilket fall (om det varat för länge) jag plockat upp en elradiator nån timma innan jag startat om maskinerna. Dock gick de ned förra julen (då jag var bortrest) i ungefär en vecka - fick grannen att byta proppar och de startade upp igen helt fint utan någon märkbar försämring på diskar.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ceder
För att den står i köket och är i vägen... hittar ingen bra plats för den heller :/

ja, den är ju skyddad i förrådet... i allafall mot regn o snö.. men kanske ska göra som Flopper skriver att göra den tyst istället, se om jag kan lyckas med det :/ sitter ju ett par hårddiskar i den så den blir ganska så jobbig att få tyst

tack för svaren, flera förslag?

du vet om om du kan hänga upp hårddiskarna i flexband eller liknande så är de knäpptysta?
Beror lite på hur många hd´s du har?
Kör själv 2 st på det viset, de hörs aldrig.
Min dator i köket går så tyst att folk undrar om den är på.
Då har jag ändå intels orginalkylare heh, ska fixa en arctic cooling freezer pro för helt utesluta det lilla ljudet från intels kylare.

Köpte flexband på ICA, kostar lite, hänger upp HD, och får bort allt störande vinande ljud som lätt uppstår med resonans.
Skulle troligen kunna göra liknande med min spelmaskin vid idle/surfande med alla de fläktar jag har, men jag använder ofta hörlurar och lyssnar på musik.
och på 5v är de tysta nog för min del.

http://www.silentpcreview.com/
en bra site där man får reda på allt folk kan hitta på för att göra tysta datorer.
och en del går verkligen överbord.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Jag är böjd att hålla med dig, även om datorn är på hela tiden så blir den väl pumpad med rå fuktig luft, vilket kommer ge problem till slut.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Kan du inte försöka isolera den?

Permalänk
Medlem

mycket bra o fina förslag...

flexband, vad är det? har du nån bild eller nån länk som man får se vad man letar efter?

isolera den skulle nog kunna gå, men vet inte vad jag ska isolera den med...

ganska så många hdd i den eftersom det är en mediaserver där jag sparar mina animeringar som jag gör samt lite halv backup för jobbets grejer, vilket kan bli ganska så mycket ibland.

Permalänk
Avstängd

Flexband finns på välsorterad ica affär, är band som har stretch inbyggt och används till byxor och liknande.
Sätter man upp dem så gör det att diskarna är helt tysta då man slipper vibrationer samt spinnljud.
Sökljudet brukar också minska avsevärt.

Sätter du upp dina diskar i 5.25 platser så tar de upp en del utrymme dock.
Kolla på http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=19147 hur de gjort så bör du finna ett sätt som passar din låda.

Jag har 4 st diskar i min köksmaskin, upphängda, med passiv Grafikkort, en artic cooling freezer 7 cpu fläkt på silent mode och 4hd upphängda.
Jag får alltså kolla om datorn står på, så tyst är den.

hade jag kamera skulle jag ta bilder för att visa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur enkelt som helst att lösa problemen med kondens folk är så rädd för allt vad fukt heter.Du får ingen kondens på dina datordelar. För att göra det väldigt säkert så kan du ju alltid göra ett litet snetak inne i datorn för att det ifall det nu skulle inträffa inte droppar ner vatten på moderkortet och graffe och så. Annars är allt lätt. borra ett par hål i golvet på chassit ifall du tror att du tillochmed kommer att ha ett helt vattenfall av kondens:/

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

I min förrförrförra dator hade jag en disk som satt lite "halvkass". Den låg på högkant i en härva med IDE-kablar och strömkablage som utfyllnad på sidorna. Den touchade inte plåten på ett enda ställa, och det bidde tyst. Flexbanden ser lite mer snyggt och prydligt ut måste jag medge...

Visa signatur

Intel Q9550 @ 3,4 Ghz, Asus P5e Deluxe, 4 x 2048 MB 1066 MHz DDR2, Asus GTX280, 2 x Velociraptor 150 gig (Raid 0), 2 x Samsung SP 1 TB

Permalänk

Kondens blir ju bara om fuktig luft kyls ner så att den inte längre kan lösa all fukt. Dvs. är det ju omöjligt att det blir i en dator som är varmare än omgivningen, utan skulle i teorin kunna bli på en kall dator som står i ett varmt rum.
Förstår inte varför folk nojjar så mycket om kondens, är nog dags att läsa om lite basic-fysik Hårdiskarna antar jag sitter nära varann, så det håller väl varann varma.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.