SweClockers drop!

Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips, osv.]

Permalänk
Medlem

Hola.

Jag har ett skönt problem med FF. Hade det även med ff2 så jag tror inte det är något med versionerna. Men alltså om jag använder mig av ff ett tag, säg 1-2 timmar eller låter datorn stå på över natten osv, så segar ff ner sig brutalt mycket, startar jag om datorn så går det fort igen ett tag men segar ner sig ju längre jag använder det, förstår inte hur i hela havet detta är möjligt.

Någon som har något förslag?

använder version 3.0.4 just nu.

*edit*

Löste det genom nod32 och sätta lite kryss i web browser historien

Permalänk
Medlem

Tips http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/06/24/tweak-tune-and...

ungefär 1-3 sekunder snabbare för mig i vissa fall

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz

Det funkade ju! tackar för det!

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren, uppdaterat!

Permalänk
Hedersmedlem

någon som vet hur man får firefox 3 o spara cookies? jobbigt att dom försvinner efter några dagar o man måste hålla på o logga in igen osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
någon som vet hur man får firefox 3 o spara cookies? jobbigt att dom försvinner efter några dagar o man måste hålla på o logga in igen osv

Meny->Verktyg->Inställningar->Sekretess väl?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Meny->Verktyg->Inställningar->Sekretess väl?

Mvh

Jo fast där kan man endast välja till de förfaller, firefox stängs, eller fråga varje gång

inget av dom där valen hjälper :/

Innan jag bytte från FF2 till FF3 så stannade alla cookies kvar i flera veckor innan de försvann men det verkar inte fungera längre i FF3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jo fast där kan man endast välja till de förfaller, firefox stängs, eller fråga varje gång

inget av dom där valen hjälper :/

Innan jag bytte från FF2 till FF3 så stannade alla cookies kvar i flera veckor innan de försvann men det verkar inte fungera längre i FF3

Kanske är så att du kör CCleaner (eller liknande program) ganska ofta och har glömt bocka ur att den ska rensa kakor i Firefox?
Ligger iaf under Filstädning > Tillämpningar

mvh

btw:
Kanske sagts innan.

Tills idag har jag inte kunnat strema i Firefox filmer/radio osv som använde sig av Windows Media player 11. (Syntes bara en text 'video is loadning', i en svart ruta)

Sökte länge och installerade wmp11 flera gånger men funkade inte.

Hittade iaf denna insticksmodull till Firefox.

Står att de är från Microsoft, men hittar ingen dl länk på deras sida. Hur som helst så fixade det problemet med att kunna strema igenom Firefox.

Hoppas detta hjälper någon

mvh

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Firefox är ett tillval i windows, men standard webbläsare i många andra OS, så vad gör den här tråden på windows forum?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Firefox är ett tillval i windows, men standard webbläsare i många andra OS, så vad gör den här tråden på windows forum?

Jadu..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco

Problemet är väll att det inte finns något allmännt forum för mjukvara. Så måste man välja ett operativsystemsforum att lägga den under tror jag faktiskt att Microsoft är den bästa av den enkla anledningen till att jag tror den totala andelen användare av firefox är större på windows än på *nix.

Jag letar föresten efter ett sätt att stänga av javascripts access till webbläsarfunktionerna.. typ disable scrolling etc. Att kryssa ur det under inställningar gör för mig ingen skillnad om man ska gå till en webbsida genom en javascript länk. Typ länken till iPhones Dev team längst ner på denna artikel:

http://www.idg.se/2.1085/1.201342/dev-team-har-knackt-iphone

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Tills idag har jag inte kunnat strema i Firefox filmer/radio osv som använde sig av Windows Media player 11. (Syntes bara en text 'video is loadning', i en svart ruta)

Sökte länge och installerade wmp11 flera gånger men funkade inte.

Hittade iaf denna insticksmodull till Firefox.

Står att de är från Microsoft, men hittar ingen dl länk på deras sida. Hur som helst så fixade det problemet med att kunna strema igenom Firefox.

Hoppas detta hjälper någon

mvh [/B]

Du.. tack. Google hjälpte mig inte mycket i det här fallet och detta fel har jag haft länge.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lektroo
Du.. tack. Google hjälpte mig inte mycket i det här fallet och detta fel har jag haft länge.

np

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Hur får jag bort länkar som jag har besökt som finns i adressfältet? Jag för försökt att tabort borde att ta delete, rensa ut känslig data och använt ccleaner men de funkar inte varför?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz

Vet inte om jag testade tillräckligt, fast fick likadana ev. sämre resultat när jag testade mot sidan http://www.neowin.net/
Före:
05.306
05.206
04.903
Efter:
05.337
05.140
05.362

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Hur får jag bort länkar som jag har besökt som finns i adressfältet? Jag för försökt att tabort borde att ta delete, rensa ut känslig data och använt ccleaner men de funkar inte varför?

Det som finns kvar är dina favoriter efter du tagit rensa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Det som finns kvar är dina favoriter efter du tagit rensa.

Finns de nåt sätt att tabort de? för jag vill inte ha de där när jag har de som bokmärken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred

är de detta du menar?

För att göra det skriver du in about:config i adressfältet och trycker [Enter]. Nu får du fram en varning som talar om att du är på väg in i Firefox speciella inställningssektion. Klicka dig vidare och i textfältet Filter skriver du in följande: browser.urlbar.maxRichResults. Dubbelklicka på raden som dyker upp och skriv in värdet 0 istället för standardvärdet 12.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Vet inte om jag testade tillräckligt, fast fick likadana ev. sämre resultat när jag testade mot sidan http://www.neowin.net/
Före:
05.306
05.206
04.903
Efter:
05.337
05.140
05.362

När jag testade mot sidan fick jag typ 3 före och 2-1.5 efter.

Valde snabb dator/Internetz

har 24/7 och dator i sign...

Vet inte hur programmet funkar och vad som är snabbt enligt han.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem

asså nu blir jag gaaalen på firefox
Rättstavnings programmet i Firefox kan inte ställa om sig till rätt språk när man skriver ett text. Det kunde den göra för ca 2v sedan. Har jag missat något eller?

Tips?

Permalänk
Medlem

fyller på med två addons och hoppas att jag inte missat om dom varit med tidigare

Fast Dial: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5721

Ersätter att blanka tabbar i firefox med ett par thumbnails och länkar till de sidorna man valt. ungefär som bookmarks toolbar fast lite mer visuelt. lätt att konfigurera efter personligt tycke också i med att man kan välja bilder, namn och bakgrund själv tex.

Thumbstrips: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5045

visar historiken i form av en slidebar med thumbnails i neder delen av firefox. trevligt om man inte riktigt minns vad sidan man var inne på hette. kan visas och döljas av ett knapptryck

Permalänk

Någon som vet varför det är blå ikoner på Strata temat i FF3 när man har det i Vista men gröna ikoner i XP? Dom gröna ikonerna är grymt fula, så jag kör AeroFox.

Permalänk
Medlem

Jättebra tråd! Ett tillägg som jag alltid lägger till i Firefox efter ominstallationer är ju All-In-One-Geastures där man kan se till att skapa kommandon för musen t ex.

Jag har t ex alltid inställt så att jag kan dra med höger musknapp till vänster eller höger för att surfa framåt eller bakåt en sida. Likaså scrollar jag längst upp och ner på internetsidor med högerknappen+dra ned eller upp.

Skulle aldrig klara mig utan detta tillägg

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/12

Visa signatur

Jack71

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jack71
Jag har t ex alltid inställt så att jag kan dra med höger musknapp till vänster eller höger för att surfa framåt eller bakåt en sida. Likaså scrollar jag längst upp och ner på internetsidor med högerknappen+dra ned eller upp.

Men det smidigaste är nästan att stänga en flik genom en L-rörelse.

Permalänk

Jag vill bara tipsa om tillägget Tab Scope borde inkluderas i listan över tillägg för Firefox 3. Med över 1 miljon nedladdningar, och över 6000 nedladdningar per vecka så har den nog förtjänat sin plats på Ogges lista. Det är faktiskt en av mina favorit-tillägg för Firefox 2 och Firefox 3. Det finns flera liknande tillägg som jag har provat, men denna är jag mest nöjd med. Jag gillar dess minimalistiska konstruktion, den är inte alltför inträngande på användargränssnittet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tab scope kan vara lite knepigt om man kör med mouse over tabs. Annars verkar det rätt så vettigt

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vad problemet kan vara, jag vill öppna www.webhallen.se som vanligt dvs snabbt som det brukar i firefox men det tar ett tag och den hämtar och efter någon min så kommer hemsidan fram. I IE dyker den upp på sekunden.

Anyone som vet vad?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Någon som vet vad problemet kan vara, jag vill öppna www.webhallen.se som vanligt dvs snabbt som det brukar i firefox men det tar ett tag och den hämtar och efter någon min så kommer hemsidan fram. I IE dyker den upp på sekunden.

Anyone som vet vad?

Mvh

INgen aning, funkar på min maskin. Däremot har jag ett annat problem. När jag kollar mina bildgallerier på min hemsida så kan jag plötsligt inte navigera mellan bilderna sedan senaste uppdateringen av FF. Använder Porta och Simpleviewer till mina bildgallerier. Någon som vet vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna se vart en länk leder när jag håller muspekaren över länken, hur fixar jag detta? Jag vill helst slippa ha statusfältet framme.

Permalänk
Medlem

ett återkommande problem med firefox sen version 2 till nu 3 har varit att google snabbsökningsrutan uppe i hörnet slutar fungera ibland skriver man in ett sökord och när man trycker på enter så händer inget nån som har råkat ut för samma bekymmer?

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro